IGZ waarschuwt homeopathische sites.

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cluny
Banned

IGZ waarschuwt homeopathische sites.

Bericht door Cluny »

Mooi zo!
Het wordt eens tijd dat we die homeo kwakzalverij eens stevig en duidelijk gaan aanpakken.
IGZ waarschuwt homeopathische sites
Zes websites die homeopathische middelen aanbieden moeten deze maand nog de teksten bij de aangeboden middelen aanpassen. De sites beschrijven voor welke aandoeningen de middelen zijn bedoeld terwijl de werking niet wetenschappelijk is bewezen. Dat is sinds september verboden, laat een woordvoerder van de Inspectie voor de Gezondheidszorg weten.

De stichting Skepsis, die onderzoek doet naar pseudowetenschap, had de inspectie op de websites gewezen. Bij veel middelen staan nog teksten als 'bij griep en verkoudheid'. De inspectie heeft de aanbieders vorige week een brief gestuurd waarin staat dat ze de teksten binnen vier weken moeten aanpassen. Als ze dat niet doen, volgt een boete.

Sommige sites hebben hun teksten al aangepast.
.
Afbeelding
Meer informatie.
Volkskrant
Link naar Skepsis.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
doctorwho
Ontoombaar

Re: IGZ waarschuwt homeopathische sites.

Bericht door doctorwho »

Goed nieuws.
Ik merk overigens wel dat de homeopaten zich in allerlei bochten wringen om de zaak in stand te houden.
Eigenlijk moet er op het etiket staan: bij onvoldoende weerstand tegen onzin :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Zal eens opletten als ik bij het Kruidvat kom.

Online is het goed te omzeilen; zoekterm 'homeopathische hoestsiroop' levert pagina op met wel of geen indicatievermelding - klik op 'in mandje', de rest zal u welbekend zijn.

Tussistin heb ik dan met oa Eucalyptus globulus D3, die eucalyptus klinkt goed, want dat werkt.

Overigens ter informatie, bovenstaande is weer, dat doe ik wel vaker, een constatering, het geeft niet mijn mening weer.

Met een alcoholgehalte van 2,4 % schiet het wat werkzame stoffen betreft ook niet op; een soort Shandy maar dan per ml erg prijzig. (mening)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Ik zie op dat tweede doosje nog wel staan "geneesmiddel". Veronderstelt deze vermelding niet dat er van genezing sprake is? Wat zie ik over het hoofd dat dit toch nog wel kan.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Tussistin heb ik dan met oa Eucalyptus globulus D3, die eucalyptus klinkt goed, want dat werkt.

Overigens ter informatie, bovenstaande is weer, dat doe ik wel vaker, een constatering, het geeft niet mijn mening weer.
Och zweer ik ook bij hoor. Niets zo goed als een straffe oplossing inhalene in kokend water, handoek over kop en laat maar komen die slijmen.
Weet wel, lysomocil werkt even goed zo niet beter maar het effect van terug te kunnen ademen is niet te versmaden.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Fenomeen schreef:Zal eens opletten als ik bij het Kruidvat kom.

Online is het goed te omzeilen; zoekterm 'homeopathische hoestsiroop' levert pagina op met wel of geen indicatievermelding - klik op 'in mandje', de rest zal u welbekend zijn.

Met een alcoholgehalte van 2,4 % schiet het wat werkzame stoffen betreft ook niet op; een soort Shandy maar dan per ml erg prijzig. (mening)
Ter herinnering.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =39&t=8619" onclick="window.open(this.href);return false;
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Het is de etalage van de DA geworden.
Alleen Oscillococcinum, net als bij de apotheek tussen de pijnstillers.
De fabrikant hiervan waagt nog een poging lees ik.

@Pallieter
Bij mijn weten zijn zowel eucalyptus als acetylcysteïne placebo's.
Zelf gebruik ik dennenknoppensiroop, of thijmsiroop, het maakt allemaal niet zoveel uit, werken doet het niet maar ik vind dat prettig. ;)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

pallieter schreef: Och zweer ik ook bij hoor. Niets zo goed als een straffe oplossing inhalene in kokend water, handoek over kop en laat maar komen die slijmen.
Weet wel, lysomocil werkt even goed zo niet beter maar het effect van terug te kunnen ademen is niet te versmaden.
Poeh als je er ook nog bij gaat zweren, dan zou ik het zeker laten staan :lol: En als eucalyptus werkt, doe mij dan maar 2 flesjes als hulp in de huishouding.

Maar even serieus, wat ik vooral lastig vind is het volgende: Interne ziektebeheersing levert meer op dan externe ziektebeheersing, los van de werkzaamheid van het middel (waarbij middelen niet enkel medicatie of placebo's hoeven te zijn). Maar een niet-werkend middel innemen is dat nu interne ziektebeheersing, of externe ziektebeheersing. Externe ziektebeheersing zijn zaken als: "de dokter lost het wel op, ik bid als ik pijn heb dat deze snel overgaat, etc." Interne ziektebeheersing zijn zaken als: "als ik pijn heb, probeer ik aan leuke dingen te denken; als ik mijn aandacht verzet naar andere dingen, voel ik mijzelf prettiger; etc.) Is zelfstandig een niet werkend middel zoeken en vinden, een externe- of interne ziektebeheersing? Volgens mij is het afhankelijk van bepaalde persoonseigenschappen. Mijn idee is dat als het voortkomt uit een proces van interne ziektebeheersing, de gevolgen én het proces makkelijker bij te sturen zijn, dan wanneer men een sterke hang heeft naar externe ziektebeheersing. Ik zie het toch een beetje als de mate van common sense. Hoe groter de mate van common sense, hoe meer self-limiting het probleem omtrent ziektebeheersing is. Zeker als de ziekte in kwestie zelf ook self-limiting is.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Zapte gister langs het programma proefkonijnen waarin een stel populaire bnn jongeren wat pseudo wetenschappelijke lolbroekerij uithalen.

Er zitten ook een paar panel leden in het programma en wat ik opvallend vond is dat ze homeopathie vrij uitgebreid als complete onzin te kijk zetten, met enkel het placedo effect als werkzaam bestanddeel. Zulk een kritische houding zie je toch niet vaak op de Nederlandse tv. Goed zo BNN!
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

"Bij onvoldoende weerstand" is ook al zo'n leuke.
Voor zover ik weet, is er geen enkel "weerstandsverhogend middel".

Wie een slecht, of tijdelijk minder goed werkend immuunsysteem heeft, heeft vooral pech gehad.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Heb je iets tegen natuurlijke selectie op intelligentie Cluny?
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Hebben jullie deze overigens al eens gezien?

http://ziekofbezeten.marokko.nl/?nav=front

Nee, het is geen grapje!.. Ik citeer een kort stukje.
In het kort:
Djinns bestaan en hun bestaan wordt in de Koran en Hadith genoemd.
Iblies (satan) hoort ook bij de djinns.
Djinns zijn de eerste bewoners van de aarde voor de mensheid.
Djinns zijn net als mensen verantwoordelijk over hun daden en zullen berecht worden over hun daden in het hiernamaals.
Djinns eten, drinken, trouwen, krijgen kinderen, leven in familie en groepen, en bestaan uit verschillende geloofsgemeenschappen.
Djinns zijn geschapen uit verfijnd, rookloos vuur.
Djinn betekent als begrip ‘dat wat niet zichtbaar is’.
Djinns zijn geschapen om Allah Subhana Wa Ta'ala te dienen, net zoals de mens.
Er zijn goede en slechte djinns. De slechte djinns worden satans genoemd. Iblies is hun leider.
Uit de beschrijving van de site:
Het innovatieve project ‘Ziek of Bezeten’ biedt een unieke cultuursensitieve aanvulling op het landelijke reguliere zorgaanbod voor een doelgroep die nog onvoldoende bereikt wordt; Marokkaanse Nederlanders tot 35 jaar. Er wordt een website gebouwd waarop Marokkaanse Nederlanders die met vragen of klachten zitten in een vertrouwde omgeving (online) laagdrempelig informatie en een luisterend oor (imam, hulpverlener), psycho-educatie, zelftests en doorverwijzing aangeboden krijgen. Hiermee wordt het krijgen van adequate hulpverlening gefaciliteerd en wordt tevens een brug geslagen tussen traditionele (Marokkaanse) ziekte-interpretatie en het westerse medische model.
:lol: :lol:
libra66

Bericht door libra66 »

De stichting Skepsis, die onderzoek doet naar pseudowetenschap, had de inspectie op de websites gewezen. Bij veel middelen staan nog teksten als 'bij griep en verkoudheid'.
libra66
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

libra66 schreef:De stichting Skepsis, die onderzoek doet naar pseudowetenschap, had de inspectie op de websites gewezen. Bij veel middelen staan nog teksten als 'bij griep en verkoudheid'.
Klopt:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 22#p384322" onclick="window.open(this.href);return false;
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Plaats reactie