axxyanus schreef:siger schreef:Tenzij we binnenkort vernemen wat de uitleggende waarde is van een robot die feitelijk een mens is, kom ik weer terug bij mijn conclusie:
Wanneer iemand zegt "Mensen zijn robots" (1) bedoelt hij ofwel
"mensen zijn [slechts] robots [behalve ik]"(2)
ofwel
"robots zullen [in theorie misschien ooit] gelijk worden aan mensen" (3)
Maar (3) veronderstelt dat mensen meer zijn dan robots, en heeft dus alleen zin als (1) onwaar is.
Ik denk niet dat dat klopt. Voor mij valt "Mensen zijn robots" als bewering te vergelijken met "Mensen zijn dieren".
Dat begrijp ik wel, en het is een mogelijke beschrijving. Als je alle mechanisch bewegende dingen samen wil vatten als "robots", dan zijn klimop, bacteriën, dieren en keukenapparaten allemaal robots.
De kwestie is voor mij niet of je dat waar kan maken, maar waarom je dat waar zou willen maken. Een reden zou kunnen zijn, dat je op een harde manier wil onderstrepen dat er geen bovennatuurlijke "be-zielers" bestaan, maar dat lijkt me hier overbodig.
Ik zie dan nog slechts de andere psychologische reden, die ik hierboven heb geschetst: het zelfbevredigende nothing-butisme.
Als een humanist van welk pluimage ook over mensen spreekt, zou dat met zelfvertrouwen moeten gebeuren. Onze geschiedenis (en niet die van zeg klimop) laat zien dat we toch wel tot merkwaardige dingen en ideeën bekwaam zijn. Leuke en minder leuke dingen, maar dingen die je niet kan duiden door te onderzoeken wat we gemeen hebben met keukenrobotten. En al evenmin met wat we gemeen hebben met de robot van de toekomst die net als een mens zal zijn, natuurlijk.
axxyanus schreef:Robot/Dier is een woord dat we vaak genoeg gebruiken om het over robots/dieren te hebben die geen mensen zijn...
Zo vaak toch ook weer niet. Dat was eerder in de tijd van Descartes en De la Mettrie. Vandaag is de wetenschap vooral gericht op de specifieke eigenschappen van elk studieobject, dan naar een zo breed mogelijke classificatie. Dat lijkt me zelfs de essentie van de evolutiewetenschap.
Heb je gisteren toevallig Scheire en de Schapping gezien? Het panel slimme mensen slaagde er niet in twee pindanootjes uit een smal glas te halen. Chimpansees bleken dat wel te kunnen. De eerste ging op zoek naar water spuwde het in het glas tot de nootjes bovenaan dreven. Zijn maat was nog slimmer, die piste het glas gewoon vol.
Wat nu belangrijk is, is dat men vroeger alle dieren behalve mensen robots noemde, en nu niet meer.
axxyanus schreef:...maar als we nadenken over wat wel of geen robot/dier is, is mijn besluit dat de meest logische manier van klasseren de mens mee in de verzameling van robotten/dieren zet.
Ik zoek nog altijd naar de logica die je zegt te gebruiken om tot dat besluit te komen. Wat is het nut van zo'n brede definitie? Sinds de negentiende eeuw zoekt men naar een zo verfijnd mogelijke classificatie, niet naar een zo wijds mogelijke. Net dat zoeken naar soorteigen kenmerken heeft een schat aan kennis opgeleverd en tenslotte geleid tot de evolutietheorie (die we zelfs niet nodig zouden hebben als we allemaal tot één categorie zouden horen.)
axxyanus schreef:Zaken zoals een gebruiker hebben of ontworpen/gebouwd zijn, kan je gebruiken om mensen buiten de verzameling van robots te houden maar dat zijn in mijn ogen kunstmatige onderscheiden.
Je hebt hier zelf al op geantwoord:
Wat ik bedoel is dat er geen theoretische beperkingen bestaan die het onmogelijk maken dat er ooit (kunstmatige) automaten zullen bestaan waarvoor het redelijk is ze gelijk te stellen aan mensen.