axxyanus schreef:Peter van Velzen schreef:heeck schreef:Juist,
Het gaat om de vrees dat we zeer gecompliceerde biorobots die we mens of aap noemen zouden behandelen als andere biorobots die we insecten noemen.
Het zit hem niet in het machinale.
Zie voor legio toelichtingen "the atheïst en de Bonobo" en vanzelf Peter Singer.
Roeland
Ik blijf van mening dat je het ware kenmerk van machines maar niet wil zien en nog steeds denkt dat je van machines kunt spreken zonder dat er een ontwerper, bouwer of eigenaar is.
Ik vind het eigenaardig als je over ware kenmerken spreekt bij zaken die op mij helemaal niet als kenmerk overkomen. Een eigenaar hebben is geen kenmerk, dat is een wettelijke toestand. Toen de slavernij werd afgeschaft veranderde er niets waarlijks aan de mensen die daardoor hun vrijheid verkregen.
Een bouwer hebben of ontwerper zegt enkel iets over de oorsprong van iets maar niets over kenmerken. Stel dat we ooit een robot bouwen die wat zijn gedrag betreft men niet van mensen kan onderscheiden. Waarom zouden we die dan niet als zijn eigen baas beschouwen? Ik zie niet in waarom het feit dat hij ontworpen is, daarin zoveel verschil zou mogen maken.

Dus als we de wet aanpassen, dan gaat mijn "bevrijde" laptop verder zijn eigen gang en gaat hij van zijn vrijheid genieten?
Ik had natuurlijk niet "eigenaar" moeten schrijven, maar "gebruiker". Het is evident, dat mijn laptop niet op eigen houtje op freethinker.nl gaat posten, maar dat er iemand achter de knoppen moet zitten.
De oorsprong en de kenmerken zijn niet onafhankeljjk van elkaar. Wat evolueert heeft noodzakelijkerwijs vrijwel altijd kenmerken die reproductie mogelijk maken. Wat is ontworpen heeft normalitier het kenmerk, dat het vooral het doel dient dat de ontwerper er voor heeft bedacht. dat kopien alleen kunnen worden vervaardigd door een - sterk van het ontworpene verschillende - bouwer, en dat het alleen iets doet als de gebruiker dat wil.
Je kunt een levend wezen natuurlijk best met een machine vergelijken, maar dan moet je niet je ogen sluiten voor de verschillen! Een levend wezen (inclusief de genen) vormt een doel op zich. Een machine geenzins. Een machine dient de doeleinden van de ontwerper en de gebruiker.
Het is omdat de ontwerper en de gebruiker dit niet willen, dat een machine nooit zijn eigen baas KAN zijn. De faciliteiten daarvoor zullen echt niet zo gauw worden ingebouwd.
Uiteraard bieden resultaten uit het verleden geen garanties voor de toekomst, maar de waarschijnlijkheid dat we machines gaan bouwen die niet doen wat wij willen, is mijns inziens niet zo groot.
We zijn toch niet gek?