De parabel Jezus, omringd door Mozes, Boeddha en Paulus

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

De parabel Jezus, omringd door Mozes, Boeddha en Paulus

Bericht door Maria »

Ik verzin deze titel ter plekke.
Grof weg gezegd gaat het mij om de periode 300 v Chr. en 300 n. Christus.
Voor mij de periode van het zich vermengen van en het opeenvolgen van diverse culturen.
Dit zou ik dan graag als omlijsting zien van het vormen van het Nieuwe testament en datgene wat daar uiteindelijk na 300/400 jaar van is terechtgekomen en verder is gewoekerd tot aan onze tijd.

Naar aanleiding van enkele dingen, die ik las en eigen gedachten heb ik een bericht neer getikt dat totaal niet op zijn plaatst stond.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=11641" onclick="window.open(this.href);return false;

Gezien de aard van dit topic, toch wat opmerkingen en wensen van mij.

Misschien is er geen discussie punt, slechts persoonlijke gedachten brouwsels.
Niemand hoeft het hiermee eens te zijn.
Beschuldigingen van vaagheid zal ik beamen. :wink:
Aan degene die beschuldigt, de vraag hoe het beter te doen. [-o<
Ik heb ook niet de neiging om bewijsvoeringen te gaan leveren, al zal ik, als het me invalt misschien nog wel wat bronnen van en aan mijn gedachten toevoegen, als dit topic levensvatbaar blijkt.
Dat zal dan vast wel weer in de vorm van eigen gedachten en misschien onderbouwing en studie via Wikipedia worden van mijn kant.

Graag reacties van gelijkgeaarde posters, die mogen afbreken of opbouwen waar het hen behaagt, echter graag met meer dan ja/nee en welles/nietes en waar/onwaar
Het woord wellis-waar is geoorloofd :wink:
Inzenders met trol-gedrag mogen buiten spelen.

Daar waar het eigen meningen zijn, graag dit duidelijk maken.
Daar waar je het brengt als kennis en feiten, graag en zo mogelijk een vroegste bron.
Dit is van wezenlijk belang voor een zinnige discussie, als die zich alsnog zou ontspinnen.

Ik kwam hier op de gedachte.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 38#p357338" onclick="window.open(this.href);return false;
Mariakat schreef: Veel beeldspraak is duidelijk en meestal ook als zodanig aangegeven.
Meer verhalen dan gedacht zijn ook gelijkenissen, waarvan men zich idd. gretig bediende, zoals ook nu nog altijd moraliserende verhalen en ook sprookjes verteld worden.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 40#p357340" onclick="window.open(this.href);return false;
siger schreef:
aton schreef: .. En ja, het is verdomd ingewikkeld gemaakt door de eeuwen heen. Ex-gelovigen dragen meestal nog dogma's mee en is het moeilijk uit een andere invalshoek te denken.
Dat is zonder meer waar. Jezus had een andere religie dan Paulus, Paulus verschilde hemelsbreed met Constantijn, en Constantijn met Augustinus..........
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 30#p357330" onclick="window.open(this.href);return false;
aton schreef: Zoiets ja. Vergeet niet dat de auteurs, zoals ik al had aangegeven, hun werktafel in Alexandrië stond waar ook Boeddhisten langs kwamen. Kruisbestuiving zeg maar.
Zou een leuke studie kunnen worden hoeveel de Nieuw Testamentische Jezus beïnvloed was door "de Wijzen uit het Oosten" die veel "kostbaarheden" mee brachten.
Het oude Israel was ook de doorgangsroute van de karavanen van het Oosten richting Egypte en ook vanuit het noorden.

Er zijn veel raakvlakken met de Boeddhistisch filosofie.
In aanmerking genomen, dat deze denkwijzen ingeplant werden in de MO filosofie, die al open begon te staan voor vernieuwing door de Griekse.
De Joden hebben zich daar lang tegen geweerd, maar binnen Israel moeten alle varianten aanwezig zijn geweest.
Er moet toen toch wel een echte revolutie plaatsgevonden hebben bij die vermenging van die culturen.

Wat je kunt leren uit de Bijbelse verhalen, als je ze wil zien als parabels en metaforen:
Ik haal dit uit het verhaal (parabel zoals je wil) van de 12 jarige Jezus, dat hij van nature erg nieuwsgierig waren en zijn interesse zich toen al verder uitbreidde dan alleen in het timmermanschap.

De gedachten van de Bijbelse Jezus, die met zijn daad de schuld en boete mentaliteit wilde beëindigen, naar een niet oordelende, vergevende, genadevolle mentaliteit, bezitsdrang achter zich laten, zich leren onthechten van alles wat verdriet en ellende zou kunnen geven bij verlies, lijken zuiver van Boeddhistische oorsprong.

Later weer opnieuw overruled door de weer meer primitieve "schuld en boete" mentaliteit in de loop van de volgende eeuwen en definitief bij de samenstelling van de canon voor de Bijbel.

Ik denk, dat daar in die eerste perioden (een paar honderd jaar) in de handelingen van de volgelingen en hun geschriften, de bron van veel van de tegenstrijdigheden liggen tussen de ideeën over de vergevende en en die van de wrekende God.
De Bijbel werd samengesteld om mensen te leren te "gehoorzamen aan hen die over hen waren gesteld".
De vergevende, genadevolle God werd weer de rechtvaardige God, die de goddelozen zal straffen, zoals in het pré-Jezus tijdperk met de vage belofte aan geluk na dit leven voor de gehoorzamen.

De overleveringen afkomstig van een al dan niet geleefd hebben Jezus, maar wel een bestaand gedachtengoed, werden aangepast in het nieuwe Rome.
En van toen af als dogma's ingesteld.

Latere vondsten van teksten uit dezelfde periode werden de eerste eeuwen verdonkeremaand/opzij gelegd.
Tot de nieuwste vondsten uit de laatste eeuw niet meer vielen onder een kerkelijke rechtstaat en onderzocht en gepubliceerd konden worden.
Ik zelf heb tot nu toe slechts terzijde kennis genomen, maar erken het belang ervan, als men een studie wil maken van die tijd.

Ook als men op adequate wijze met de intelligentia onder gelovigen in discussie wil gaan, zal men deze kennis kunnen gebruiken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
aton

Re: De parabel Jezus, omringd door Mozes, Boeddha en Paulus

Bericht door aton »

Hola Mariakat, dit is wel een hele hap om dit alles te ordenen.
Om de periode tussen 300 v.C. tot 300 n.C. in te vullen en begrijpelijk te maken moeten we wel nog een heel eind verder in de tijd. Het begint allemaal in Perzië, zowat in de 14e eeuw v.C. met Zarathoestra, de eerste grondlegger van het monotheïsme. Deze religie verspreid zich tot wat nu Pakistan is en tot Syrië en Babylonië ( zie Cyrus de Grote ). Ook het Boeddhisme is ook daaruit voortgekomen. Via contacten met Metanië en Amarna ten tijde van Achnaton, doet ook het monotheïsme in Egypte zijn intrede. Dit is wat ik reeds ' kruisbestuiving ' noemde. Het is Cyrus de Grote die de Judeese ballingen opnieuw naar huis stuurt. Door het opdoeken van Amarna nemen ook deze Hyksos hun monotheïsme mee naar het noorden van Palestina wat we kennen als Israël. Uit het samenvoegen van enerzijds het Mazdaïsme via Babylon en de Torah ( Echnaton=Mozes ) via Egypte ontstaat de Tenach. Het zijn nog enkel de Samaritanen en de Essenen die zich vasthouden aan de oorspronkelijke Torah van ' Mozes '. De wijzen uit het kerstverhaal zijn magiërs, wat in oorsprong Zoroastrische priesters/wijzen betekend. Dit zijn de stille getuigen van de leer van Zarathoestra als erkenning voor de nieuwe messias, een hint van de auteurs van dit verhaal.
Dit in een notendop.
Laten de spelen beginnen. :wink:
aton

Bericht door aton »

@Mariakat,
nog dit als sequel; Nadat de verketterde mysteriecult-clubje in de 4e eeuw vogelvrij verklaard werden, zoeken die asiel in Syrië en Perzië en ook nog een deel op het Arabisch schiereiland. Deze zullen later terugkomen als Moslims. Natuurlijk weer in een aangepaste vorm om het verkoopbaar te maken.
http://www.islamwijzer.nl/modules.php?n ... icle&id=43" onclick="window.open(this.href);return false;

Stof genoeg om hierop verder te gaan. :wink:
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

aton schreef: Door het opdoeken van Amarna nemen ook deze Hyksos hun monotheïsme mee naar het noorden van Palestina wat we kennen als Israël.
Pardon ? De Hyksos en Amarna? Zat daar niet 175 jaar tussen ?

Mogelijkerwijs bracht de verdrijving van de Hyksos, de zonen van Heber (Eberahim) en Narmer (Menesse) naar Israel, dank zij de daden van AMoses, en bracht (ech'n)Atonai - nazaat van Amoses - het monotheisme naar Israel (later overgenomen door Juda), en is er slechts een mythisch verband tussen beiden (en met de overige 9 of 10 "stammen". Sommige van die stammen lijken wel alter ego's: Aser en Dan lijken wel Foeniciers en filistijnen te zijn. Benjamin (beni-amon) Amonieten of zonen van Amon(ra), Simeon de resten der amalekieten (verdwijnt dan ook, mogelijkerwijs uitgeroeid door ene Dawoed, een Judeer die gemene zaak maakte met de filistijnen) en Gad lijkt Gilead. Het is al met al een verdacht zooitje. Ik zou niet pretenderen de touwen vast te kunnen knopen . . . . .
Ik wens u alle goeds
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Aan de ene kant benijd ik de kennis die hier tentoongesteld wordt, ik lees zelf graag over dergelijke onderwerpen en dit vind ik een leuk topic. Aan de andere kant kan ik voor mezelf de simpele conclusie trekken dat wat Socrates zei (ik weet dat ik niets weet) waarheid als een koe blijft.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
aton

Bericht door aton »

Peter van Velzen schreef:
aton schreef: Door het opdoeken van Amarna nemen ook deze Hyksos hun monotheïsme mee naar het noorden van Palestina wat we kennen als Israël.
Pardon ? De Hyksos en Amarna? Zat daar niet 175 jaar tussen ?
Juist Peter, maar zoals ik ook al eerder een overzicht heb gegeven hoe het Mozes-epos is ontstaan wat een periode overspant van grofweg 250 jaar wil ik hier opmerken dat de Hyksos verdreven waren uit de Nijl-delta, maar zich nadien ophielden in het gebergte van Edom ( Jordanië ). Ik heb hierover een leuk reisverslag gevonden omtrent deze connectie :
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=2551" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiya ( Mery-amon ), de tweede echtgenote van Achnaton was een nazaat van deze Hyksos en afkomstig uit Edom, een volk dat reeds het Mazdaïsme aanhingen.
Mogelijkerwijs bracht de verdrijving van de Hyksos, de zonen van Heber (Eberahim) en Narmer (Menesse) naar Israel, dank zij de daden van AMoses, en bracht (ech'n)Atonai - nazaat van Amoses - het monotheisme naar Israel (later overgenomen door Juda), en is er slechts een mythisch verband tussen beiden (en met de overige 9 of 10 "stammen".
Die zogezegde 12 stammen blijkt wel degelijk een mythe te zijn. De samenhang kan je vergelijken met de 50 staten van de USA. Een samenraapsels dus.
Sommige van die stammen lijken wel alter ego's: Aser en Dan lijken wel Foeniciers en filistijnen te zijn. Benjamin (beni-amon) Amonieten of zonen van Amon(ra), Simeon de resten der amalekieten (verdwijnt dan ook, mogelijkerwijs uitgeroeid door ene Dawoed, een Judeer die gemene zaak maakte met de filistijnen) en Gad lijkt Gilead. Het is al met al een verdacht zooitje. Ik zou niet pretenderen de touwen vast te kunnen knopen . . . . .
Ik denk dat het daarom nuttig is een historisch overzicht te geven wat voor rol de Filistijnen hierin hadden. Ik denk dat de Filistijnen ' aangespoelde ' Feniciërs ' waren die we later terugvinden in de landstreek Kanaän. Maar hier gaan we al in detail treden voor we een algemeen beeld gevormd hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Filistijnen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wil hier ook opmerken dat ook deze link mogelijk te bediscussiëren valt.

Peter, ik heb mijn eerdere post erbij gehaald :
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... os#p341933" onclick="window.open(this.href);return false;
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

aton schreef:Hola Mariakat, dit is wel een hele hap om dit alles te ordenen.

Dit in een notendop.
Laten de spelen beginnen. :wink:
Misschien moet ik die notedop maar eens leren gebruiken :D
Is voor mij heel moeilijk en ik zal ook vast wel weer in herhaling vallen om voor mij duidelijk te krijgen waar het om gaat.
Ik heb gisteren een heel stuk zitten tikken, maar dat is verdwenen. :shock:
Het ontbrak me de moed om direct weer opnieuw te beginnen.

Je zult wel merken dat mijn belangstelling van een beetje andere aard is dan uitsluitend geschiedenis om de verschillende godsdiensten te plaatsen.
Ik zou graag het hoe en waarom weten binnen de ontwikkeling van menselijk denken en daar is dit een heel groot deel van.
Daarbij hebben we echter heel erg elkaar nodig, daar er zonder gegevens geen antwoorden hierop bestaan.
Aan voldoende gegevens ontbreekt het mij om de zaak op een soort timeline te krijgen.
Daar heb ik ook jaartallen voor nodig.
Afgerond in honderdtallen is even geen probleem bij dit onderwerp, daar waar het niet om exacte gebeurtenissen gaat.

Mijn vraag aan jou was, om meer naar de
oorsprong te gaan van het monotheïsme, of jij weet vanuit welke filosofie dit groeide.
Het tijdstip is wel ergens bekend.

De menselijke gedachten dat er een rijtje goden is, met namen genoemd en met een godsbeeld (letterlijk), dat ieder zijn eigen eigenschap heeft en die waken over het reilen en zeilen van mensen groei naar een punt, waar erkend wordt, dat je een god niet in één beeld kunt vangen.

De god wordt dan veel vager en het is niet meer mogelijk of nodig om er een beeld van te creeëren.
Hem ervaren wordt daarvoor in de plaatst gesteld.
Dit blijft gedurende een tijd toch vrij uniek in de oude wereld.
De raakvlakken met het Boeddhisme vinden hier wel een voedingsbodem en kunnen gedeeltelijk geïntegreerd woorden.

Toch blijken mensen steeds weer een beeld te willen maken van een god.
(zie hele OT door)
Zo zet het monotheïsme zich vast, en breid zich verder uit naar een meer ontwikkelde wereld, die echter nog grotendeels wordt beheerst door het veelgodendom.
De raakvlakken naar het Boeddhisme gaan steeds meer verloren en ook de vergevingsgezindheid en liefde die Jezus voorstond, wordt mede door Paulus, voorzien van het predikaat, absoluut, maar onmogelijk voor de sterfelijke mens.
Slechts de genade van de hogere macht is voor degenen, die zich overgeven. (zien als parabel naar wereldlijke macht)

De drieëenheid van de christelijke god wordt geboren.
Nog later bijgestaan door een aantal niet meer bestaande mensen, die van een soort eeuwigheid worden voorzien, die zo niet goddelijk, toch goddelijke eigenschappen worden toegevoegd.
Zo wordt de moeder als voorspraak nodig bij de, voor het klootjesvolk, al te heilige zoon.
Zo krijgen we allerlei heiligen voor allerlei specifieke zaken, ieder met hun beeld.
De één op één relatie mens-god wordt grotendeels teniet gedaan.

Wat mij het meeste interesseert is dus:
Waar en wanneer moet ik zoeken naar een filosofie, die leidde tot het ontstaan van het monotheïsme, maar vooral waarom.

Het tweede volgende is dan:
Waar begint het onderscheid in de filosofie van:
Kennis van goed en kwaad geeft oordelen en schuld en boete (afbetaling) mentaliteit.
Versus:
De mens volgt zijn natuur, los laten van oordelen over goed en kwaad, geeft loslaten van wraakgedachten, geeft vergeving en genade, geeft geluk (= zaligheid)

Boeddha lijkt me toch wat te laat.
Ik heb het gevoel dat we dan ook te rade moeten gaan bij het Taoïsme.
Hoe komt het Taöisme, voorbij het Zoroastrisme, in het Midden OOsten terecht?
Of haal ik de boel doorelkaar? 8)

En
Hoe is het mogelijk dat de vooruitgang in het menselijke denken,
- in het niet oordelen, opdat je niet geoordeeld wordt,
- het leeg worden van de geest in de zin, dat je meningen moet ontdoen van dogmatische indoctrinaties, gevoelens als haat en wrok achter je moet laten en mensen ook de kans moet geven opnieuw te beginnen.
- het accepteren, dat andere mensen andere meningen mogen hebben.

Toch weer in zijn geheel verloren kan gaan in Europa en latere verdere het Westen.
Waarschijnlijk door de 1500 jarige absolutie macht van de RK Kerk sinds die zich heeft gevestigd in Rome, en die zich is blijven vasthouden aan zijn dogma's eerder vastgelegd mede om in te passen in de oude denkwijzen van de Europeanen.

Dit laatste heb ik voor mijn gevoel al wel wat duidelijker.

Pas in de laatste eeuwen komt hier weer heel zachtjes aan een het ontwikkeling in.
De Verlichting heeft hierin een grote zet in gegeven, na het langzame begin in de Renaissance.

Echter de filosofie, dat er geen goed of kwaad is, slechts ons eigen ervaren, is zelfs pas de tweede helft van de laatste eeuw.
siger

Bericht door siger »

Dit topic is te breed opgezet. Er is geen beginnen aan.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

@ Aton en Peter
Daar ik het idee heb, dat jullie vooral de details in de geschiedenissen in zullen vullen en ik daar eigenlijk alleen grofweg maar een heel klein stukje kaas van gegeten heb, zal ik voor mezelf proberen de gegevens te schiften in:
Beschreven historie
Beschreven aangenomen historie.
Algemeen aangenomen op basis van diverse histories.

Waar bij het laatste sterk afhankelijk is hoe we aan onze kennis kwamen.
Research, betaald door belanghebbende partijen, zijn in deze zwaar besmet.
Ik besef, dat niet alle bronnen gegeven kunnen worden, omdat er heel veel zit in fotografische geheugens :)

Toch graag een beetje aangeven, waarvandaan de gegevens gekomen zouden kunnen zijn.
Een beschrijving van de inhoud van een kritische boek over diverse soorten uitleg met ook diverse soorten kritiek daarop is een must voor de serieuze onderzoeker, maar geeft voor mij niet voldoende aan, wat het meest waarschijnlijk is op een bepaald punt, en op basis van wat.

Mijn talenten liggen absoluut niet in een fotografisch geheugen, de laatste tijd zelfs sowieso niet in mijn geheugen, maar mijn gevoel voor logica heeft nog weinig afgedaan.
Dus bij mij is het meer een koppelen en vergelijken van die gegevens om tot een plaatje te komen.
Maar pas, als ik het ook op een rijtje heb.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

siger schreef:Dit topic is te breed opgezet.
Klopt inderdaad voor de exacte denker.
Is bijzonder interessant voor iedereen, die zich interesseert in deze materie en in het grote geheel.

De bedoeling is om uit deze wirwar van gegevens een soort time line te kunnen maken voor de genoemde perioden en de betekenis daarvan.
Je ontkomt dan niet aan het vermelden van de voorgeschiedenis.
Er is geen beginnen aan.
Is dus aan ieder voor zich, die overweegt om wel of niet bij te dragen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

zalwel schreef:Aan de ene kant benijd ik de kennis die hier tentoongesteld wordt, ik lees zelf graag over dergelijke onderwerpen en dit vind ik een leuk topic.
Ik ook :D
Aan de andere kant kan ik voor mezelf de simpele conclusie trekken dat wat Socrates zei (ik weet dat ik niets weet) waarheid als een koe blijft.
Dit zou nooit een eindconclusie voor mij kunnen zijn in de zin, dat dat ook mijn eigen nieuws- en leergierigheid zou beëindigen.

Evenwel, doorgaan op deze manier, maakt deze koe wel steeds meer waarheid :wink:
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Wie schreven het Nieuwe Testament werkelijk? van Burton L. Mack.

Daar ben ik nog steeds in aan het lezen en geeft voor zover ik kan beoordelen wel een deel van het antwoord op je vraag hoe het nou zat in de periode die je aangeeft. Het komt er op neer dat er een hoop handjeklap is geweest in die tijd.
De 'heidense' christus van Tom Harpur ga ik ook maar eens lezen.

Jij noemt het nieuwsgierigheid; voor mij is het meer een onvrede die ik wellicht beter los kan laten.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
siger

Bericht door siger »

Mariakat schreef:... en in het grote geheel.
Niet dat ik me niet interesseer voor het grote geheel. Maar dat vergt wel werken.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

zalwel schreef: Jij noemt het nieuwsgierigheid; voor mij is het meer een onvrede die ik wellicht beter los kan laten.
Nog steeds zitten met een gevoel van "het allemaal niet begrijpen" verhindert vaak het loslaten.
Studie kan ook onderdeel zijn van de weg naar leren begrijpen, waarna je kunt leren loslaten.

Wel inderdaad af en toe stilstaan bij je motivaties.
Het kan ook obsessief worden, als het loslaten niet langzaam aan komt. :wink:
aton

Bericht door aton »

siger schreef:Dit topic is te breed opgezet. Er is geen beginnen aan.
Zeg dat wel. :lol:
Plaats reactie