kjgm schreef:Nee, toen ik dat schreef had ik een citaat van Einstein in mijn hoofd:
Einstein schreef:Je kunt op twee manieren tegen het leven aankijken: Ofwel geloof je dat er geen wonderen bestaan, ofwel geloof je dat alles een wonder is.
Dat redt je bepaald niet. Je laat er enkel mee zien weinig van Einsteins gedachtengang te begrijpen. Hij wilde er mee zeggen dat allebei de uitspraken waar waren. Er bestaan helemaal geen wonderen
en het hele bestaan blijft voor de mens een wonder in de zin van een onvoorstelbaar raadselachtig omdat we nog zo weinig ervan ontrafeld hebben.
Iedere atheïst kan Einstein beamen, en ook Einstein zelf zei meerdere malen dat hij expliciet
niet in een persoonlijke schepper gelooft.
kjgm schreef:Rereformed schreef:Een atheïst kan wel vragen hebben waar geen antwoord op is, maar met inconsistenties zoals waar jij mee opgescheept zit zie ik ze niet zitten
Er bestaan wel degelijk inconsitenties, als jij als atheïst een normaal leven wil leiden. Want je manier van leven, je
praktijkwereldbeeld is niet in overeenkomst met je
theoretische wereldbeeld. Volgens je theoretische visie is het leven zinloos is het mensenleven niets waard, want atheïsme impliceert materialisme, maar in je dagelijkse leven leef je daar niet naar, want je houdt van het leven en van andere mensen, meer dan van stenen ed, terwijl er geen wezenlijk veschil is tussen die twee omdat er niets wezenlijks is volgens je theoretische visie. Geen inconsistensies misschien in de theorie (wat ik dus betwijfel), maar wel veel in je dagelijkse leven. Zomaar een voorbeeld.
Grappig voorbeeld van prutserig denken, want hoe kom je erbij dat volgens
mijn theoretisch wereldbeeld het leven zinloos is? Het is
jouw opinie. Dat het leven zonder je geloof zinloos is is enkel de angst die
jij hebt. En het is díe angst van je die je gelovig houdt, vandaar ook dat de rede zo weinig vat heeft op gelovigen.
Jij leeft dus met de gedachte dat het leven zinloos is wanneer je God opgeeft. Je ziet niet in dat dat enkel
jouw existentiële probleem is.
Ik kijk heel anders tegen het leven aan. Het leven is zoals Einstein bedoelt te zeggen een overweldigend indrukwekkende belevenis, iets waar ik met volle teugen aan mee wil doen zolang de natuur mij er de kracht voor geeft. Wanneer ik mijn mobiele telefoon aanzet wordt ik begroet door mijn motto: "Life is Amazing!"
Aan alles in het leven kan ikzelf betekenis schenken, niets is zinloos, dat is het geweldig grootse van het menselijk leven. Voor mij is menszijn iets groots en moois en enerverends, precies het tegenovergestelde van de morbide christelijke opvatting.