Geloof?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
axxyanus
Moderator

Re: Geloof?

Bericht door axxyanus »

TheArchitect schreef: Wat heeft mij geloof versterkt? Ik heb geen een goede argument gehoord dat God niet zou kunnen bestaan.
Wel dat kan je inderdaad aanhalen als oorzaak voor de versterking van je persoonlijk geloof. Het is wel een zeer zwak argument want elke bijgelovige en kwakzalver gebruikt het voor zijn persoonlijk voorkeursideetje.
TheArchitext schreef:Ik heb meer redenen gegeven van bestaan van God dan dat hij niet bestaat.
Je mag zoveel redenen opsommen als je wil. Als die redenen van een armzalige kwaliteit zijn dan weegt dat allemaal niet erg zwaar door.
TheArchitect schreef:Zelfs werd er wetenschappelijke argument voor jullie neus gezet. Toch, blijft het ongeldig.
Je moet dringend leren het verschil te zien tussen iets waarvan iemand beweert dat het een wetenschappelijk argument is en een werkelijk wetenschappelijk argument.
TheArchitect schreef:Er is hier MEER bewijs gegeven van het bestaan van God dan het niet bestaan.
Nee er zijn rationalisaties gegeven. Pseudoargumenten die enkel aangehaald worden omdat het onderwerp God is maar die als ze gebruikt zouden worden om het bestaan van iets anders aan te tonen, verworpen worden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Vuurtje schreef:
Rereformed schreef:
TheArchitect schreef:Hij heeft nog zijn zoon gestuurd die voor ons gestorven is om te laten zien dat hij van ons houdt en dat hij echt wilt dat wij met hem gaan zijn.
Heb je het overdacht dat alle mensen op aarde die vóór Abraham leefden - dwz. miljoenen - onbekend waren met God en dat God in al die duizenden jaren nooit de moeite nam om maar iets van hem te laten horen? Een grotere onverschilligheid is niet mogelijk. Dat hij dus van ons houdt is op grond daarvan bewijsbaar onwaar.
Rereformed, ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt. Over hoeveel duizenden jaren heb je het? Hoe komt het dat mensen het niet meer geloofden, terwijl hun voorouders het zeker wisten (te beginnen bij Adam en Eva) en ongetwijfeld hebben doorverteld. Hoe weet je dat dat God niets van zich liet horen in die tijd? En dan niet alleen omdat iets wat níet in de bijbel staat nog niet claimt dat het ook niet gebeurd is, maar ook omdat ik in de bijbel in de generaties voor Abraham wel degelijk van mensen lees die in nauwe verbondenheid met God leefden.
Jij weet niet hoe ik op die wijsheid kom? Ben jij niet op school geweest dan? In Finland waar ik woon dateren de oudste sporen van bewoning van ongeveer 5000 jaar vóór Abraham. Ik laat die tienduizenden jaren mensenleven van vóór die tijd op aarde maar weg, want daar willen fundamentalisten toch nooit van weten. Ik heb ze voor mijn bewijsvoering niet nodig. De Finse cultuur heeft over de christelijk God pas voor het eerst gehoord in de 12e eeuw van onze jaartelling. Dat is dus tenminste 8000 jaar Finse mensengeschiedenis waar God zich voor geen enkel moment interesseerde.

Je mag natuurlijk een paar ouwe Finse voorvaderen van 10000 jaar geleden beschuldigen van het 'vergeten' van de 'waarheden over God' - overigens hoe zwaar telt zo'n beschuldiging in culturen waar het schrijven nog niet eens is uitgevonden - , maar pleit dat een God die om mensen geeft vrij? Christenen willen ons op de mouw spelden dat het om een Vader gaat, dat het gaat om een relatie, om een 'God die van ons houdt', een God die om ons geeft. Zoiets met je constant waarmaken, net zoals het voor een huwelijk niet genoeg is om op je trouwdag te zeggen dat je van de ander houdt.
En: is dit niet een wat vreemde eerste reactie van je als je net te horen krijgt dat iemand bijzonder veel van je houdt (ook al begrijp je de manier waarop dat tot uiting kwam nog niet?).
Is het niet de meest voor de hand liggende reaktie wanneer iemand je iets op de mouw wil spelden wat voor iedereen die een school doorlopen heeft een onwaarheid is?
Het wordt overigens steeds bonter, hij houdt nu al bijzonder veel van ons mensen. Wat een grappig antwoord op een feit waaruit het tegenovergestelde geconcludeerd kan worden.
Juist ja. En als niet iedereen de docent snapt kan hij niet uitleggen. En als ik een bank beroof komt het doordat mijn ouders niet konden opvoeden. Misschien ben je gewoon wat dommer dan je denkt, of ben je wel gewoon wat slechter dan je wilt toegeven. Dan kun je in ieder geval je docent of je ouders of je God de schuld geven.
Heel vreemd dat je het hier op de domheid probeert af te schuiven. Joden, christenen en moslims hebben hele culturen eeuwenlang beïnvloed en beheerst. De beste denkers uit die culturen hebben zich voor die godsdiensten ingezet. Van domheid kan dus geen sprake zijn. Het ligt duidelijk aan de slechte manier van openbaren.
Heel vreemd ook dat je met het voorbeeld van bankberoving aankomt. Om te weten dat stelen geen goede zaak is heeft geen maatschappij ooit een godsopenbaring nodig gehad. Voor zaken die belangrijk zijn heb je geen godsdienst nodig. Daarentegen presteert enkel de godsdienst het om een volk voor te schrijven dat je kleren van tweeërlei stof niet mag dragen, je niet-geschubde zeedieren beslist niet mag eten of dat de doodstraf volgt op het maken van heilige zalfolie.
Born OK the first time
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

De beste denkers uit die culturen hebben zich voor die godsdiensten ingezet.
De allerbeste denkers kwamen overigens geregeld in conflict met de (godsdienst) autoriteiten.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

TheArchitect schreef:Ook al zal ik hier met 5758402258937 goede redenen komen, niemand van jullie zal het toegeven, want jullie zoeken niet naar gerechtigheid, maar zijn meer bezig met jullie zelf, jullie doen je best om gelijk proberen te krijgen en ander ongelijk geven.
Goeie genade....
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

TheArchitect schreef:Ik heb meer redenen gegeven van bestaan van God dan dat hij niet bestaat. Beargumenteerd in rijtje. Zelfs werd er wetenschappelijke argument voor jullie neus gezet.
Zoals dat van die gigantische botten die Genesis zouden bevestigen, maar waar je maar geen wetenschappelijke publicatie van schijnt te kunnen vinden?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fjedka schreef:Jagangs verwijt van het erbij slepen van Hitler door TheArchitect is onterecht (en dat is ook het enige), aangezien ik degene was die het dodental onder Hitler en Stalin al eerder vergeleek met de genocide zoals door JHWH vermeend gepleegd op de gehele mensheid.
Dan moet hij dat verder fijn met jou bespreken, maar niet met mij.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Rereformed schreef: Jij weet niet hoe ik op die wijsheid kom? Ben jij niet op school geweest dan? In Finland waar ik woon dateren de oudste sporen van bewoning van ongeveer 5000 jaar vóór Abraham. De Finse cultuur heeft over de christelijk God pas voor het eerst gehoord in de 12e eeuw van onze jaartelling. Dat is tenminste 8000 jaar mensengeschiedenis waar God zich dus voor geen enkel moment interesseerde.
Ik begrijp het, je lijkt dus even te pretenderen dat je God vanuit de bijbel 'beoordeeld'. Maar het lukt je niet om de bijbel te lezen zoals hij geschreven is, je leest alles door een atheïstische bril. Als mensen volgens de bijbel verbonden leven met God, denk jij erachter aan dat God niet bestaat, en dat ze dat zichzelf dus wijs hebben gemaakt. Vervolg fout is dan dat je zogenaamd vanuit de bijbel beweerd dat God zich pas vanaf Abraham met de mensen ging bemoeien. Ook ga je voorbij aan het bijbelse gegeven dat God alles geschapen heeft, in leven houdt, onderhoudt en dat we dus alleen leven omdat God ons onderhoudt. Dan kom je foutief tot de conclusie dat de bijbelse God zich geen enkel moment interesseert in de mensengeschiedenis. En dan hebben we het nog niet over de geschiedenis dat God zelf naar deze wereld is gekomen om vervolgens bespot, gemarteld en vermoord te worden. Nu kun je natuurlijk gaan beweren dat je dat allemaal niet geloofd, maar stop dan met je verhalen over een half zelf verzonnen bijbelse God.
Rereformed schreef:Je mag natuurlijk een paar ouwe Finse voorvaderen van 10000 jaar geleden beschuldigen van het 'vergeten' van de 'waarheden over God', maar pleit dat een God die om mensen geeft vrij? Christenen willen ons op de mouw spelden dat het om een Vader gaat, dat het gaat om een relatie, om een 'God die van ons houdt', een God die om ons geeft. Zoiets met je constant waarmaken, net zoals het voor een huwelijk niet genoeg is om op je trouwdag te zeggen dat je van de ander houdt.
Net zo min als dat je kunt trouwen als de één de ander verzorgt en de ander beweert dat je niet bestaat.

Rereformed schreef:Is het niet de meest voor de hand liggende reaktie wanneer iemand je iets op de mouw wil spelden wat voor iedereen die een school doorlopen heeft een onwaarheid is?
Het is een bijbelse (doch verkeerde) reactie, zo oud als de weg naar Rome.

1 Korinthe
20 Waar is de wijze, waar de schriftgeleerde, waar de redenaar van deze wereld? Heeft God de wijsheid van de wereld niet in dwaasheid veranderd? 21 Want zoals God in zijn wijsheid bepaalde, heeft de wereld hem niet door haar wijsheid gekend, en hij heeft besloten hen die geloven te redden door de dwaasheid van onze verkondiging. 22 De Joden vragen om wonderen en de Grieken zoeken wijsheid, 23 maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. 24 Maar voor wie geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, is Christus Gods kracht en wijsheid, 25 want het dwaze van God is wijzer dan mensen, en het zwakke van God is sterker dan mensen.
Rereformed schreef:Heel vreemd dat je het hier op de domheid probeert af te schuiven. Joden, christenen en moslims hebben hele culturen eeuwenlang beïnvloed en beheerst. De beste denkers uit die culturen hebben zich voor die godsdiensten ingezet. Van domheid kan dus geen sprake zijn. Het ligt duidelijk aan de slechte manier van openbaren.
Zelfs als een hele collegezaal het niet begrijpt wil dat nog niet zeggen dat men dus niet dom is. Misschien willen ze ook wel helemaal niet echt luisteren omdat de boodschap niet is wat ze willen horen. Of proberen ze de boodschap (al dan niet door cognitieve dissonantie) om te zetten naar iets waar hun ego meer plezier aan heeft. Of zijn er andere stoorzenders zoals wat voor leuks men allemaal zou kunnen doen als men vrij zou zijn.
Rereformed schreef:Heel vreemd ook dat je met het voorbeeld van bankberoving aankomt. Om te weten dat stelen geen goede zaak is heeft geen maatschappij ooit een godsopenbaring nodig gehad. Voor zaken die belangrijk zijn heb je geen godsdienst nodig.
Lees nog maar eens rustig door, het punt dat ik maakte is niet dat je een godsopenbaring nodig hebt om te zien dat stelen geen goede zaak is. Beide voorbeelden haal ik aan om te suggereren dat je mogelijk te snel naar God wijst als een boosdoener.

Kortom, het wordt tijd dat je Rerereformed wordt.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Vuurtje schreef:Ik begrijp het, je lijkt dus even te pretenderen dat je God vanuit de bijbel 'beoordeeld'. Maar het lukt je niet om de bijbel te lezen zoals hij geschreven is, je leest alles door een atheïstische bril.
Je verwijt een atheïst dat hij niet hetzelfde denkt als een gelovige?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Vuurtje schreef:
Rereformed schreef: Jij weet niet hoe ik op die wijsheid kom? Ben jij niet op school geweest dan? In Finland waar ik woon dateren de oudste sporen van bewoning van ongeveer 5000 jaar vóór Abraham. De Finse cultuur heeft over de christelijk God pas voor het eerst gehoord in de 12e eeuw van onze jaartelling. Dat is tenminste 8000 jaar mensengeschiedenis waar God zich dus voor geen enkel moment interesseerde.
Ik begrijp het, je lijkt dus even te pretenderen dat je God vanuit de bijbel 'beoordeelt'. Maar het lukt je niet om de bijbel te lezen zoals hij geschreven is, je leest alles door een atheïstische bril. Als mensen volgens de bijbel verbonden leven met God, denk jij erachter aan dat God niet bestaat, en dat ze dat zichzelf dus wijs hebben gemaakt. Vervolg fout is dan dat je zogenaamd vanuit de bijbel beweerd dat God zich pas vanaf Abraham met de mensen ging bemoeien. Ook ga je voorbij aan het bijbelse gegeven dat God alles geschapen heeft, in leven houdt, onderhoudt en dat we dus alleen leven omdat God ons onderhoudt.
Dit is gewoon een hoop mistspuiterij. Dat wij allemaal afhankelijk zouden zijn van God voor ons leven, geld namelijk ook voor bacterieën, lintwormen enz. m.a.w. de belangstelling die God voor de mensen had ging lange tijd het nivo niet te boven dan de belangstelling die hij had voor een hoop parasieten. Allemaal om te verdoezelen dat God lange tijd niet met de mensen communiceerde tot hij eindelijk verkoos om Abra(ha)m toe te spreken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Vuurtje schreef:Ik begrijp het, je lijkt dus even te pretenderen dat je God vanuit de bijbel 'beoordeeld'. Maar het lukt je niet om de bijbel te lezen zoals hij geschreven is, je leest alles door een atheïstische bril.
Welnee! Ik hoor de gelovige pretenties heel eenvoudig aan als iemand die open staat voor een goede lering, een nieuw inzicht, iets wat waar kan zijn. Maar wanneer men met het grootste gemak kan aantonen dat de bewering van gelovigen dat God een Vader is die over de mensheid regeert en zelfs het beste met de mensheid voorheeft niet waar is, dan hoef ik die zienswijze uiteraard niet serieus te nemen.
Ook ga je voorbij aan het bijbelse gegeven dat God alles geschapen heeft, in leven houdt, onderhoudt en dat we dus alleen leven omdat God ons onderhoudt.
In welke eeuw leef jij? Ben je wel op school geweest?
Wij worden in leven gehouden en onderhouden door natuurwetten. Daar komt helemaal geen God aan te pas. Sinds 200 jaar geleden heet het antwoord op de vraag "Monsieur de Laplace, je ne trouve pas dans votre système mention de Dieu"...
“Je n'avais pas besoin de cette hypothèse-là.”
Zelfs indien je vol blijft houden dat er een God achter zit, dan volgt het antwoord van Axxyanus, dus dat dat 'onderhouden' niet meer om het lijf heeft dan de interesse die hij heeft voor lintwormen, en laten we de huisvlieg niet vergeten. Volgens Mark Twain was de vlieg duidelijk het schepsel waar Hij alle eeuwen het meest van hield. Het mag een wonder heten dat God de mensheid niet gestraft heeft voor alle pogingen zo veel mogelijk gebieden vliegvrij te maken.
Dan kom je foutief tot de conclusie dat de bijbelse God zich geen enkel moment interesseert in de mensengeschiedenis.
Ten eerste redt de natuur zich dus uitstekend zonder een God, en ten tweede is het nog steeds een feit dat God zich nooit heeft geïnteresseerd voor de overgrote meerderheid van de mensheid in alle tijden van onze mensengeschiedenis. Hij kan bijgevolg dus niet worden neergezet als een liefdevolle vader.
En dan hebben we het nog niet over de geschiedenis dat God zelf naar deze wereld is gekomen om vervolgens bespot, gemarteld en vermoord te worden. Nu kun je natuurlijk gaan beweren dat je dat allemaal niet geloofT, maar stop dan met je verhalen over een half zelf verzonnen bijbelse God.
Waarom zou ik stoppen? Van een mens Jezus een God maken, dát is het creëren van fabels ten top gestegen. Het is dus juist de christelijke gelovige die verzinsel op verzinsel stapelt. Er is niets zo naief en dom als het christelijke dogma dat van Jezus een neergedaalde God maakt, iets wat alle joden en moslims tenminste nog goed begrepen hebben.
Vuurtje schreef:
Rereformed schreef:Je mag natuurlijk een paar ouwe Finse voorvaderen van 10000 jaar geleden beschuldigen van het 'vergeten' van de 'waarheden over God', maar pleit dat een God die om mensen geeft vrij? Christenen willen ons op de mouw spelden dat het om een Vader gaat, dat het gaat om een relatie, om een 'God die van ons houdt', een God die om ons geeft. Zoiets moet je constant waarmaken, net zoals het voor een huwelijk niet genoeg is om op je trouwdag te zeggen dat je van de ander houdt.
Net zo min als dat je kunt trouwen als de één de ander verzorgt en de ander beweert dat je niet bestaat.
Deze redenering klopt uiteraard niet, want die bewering dat die God niet bestaat komt pas na duizenden jaren, wanneer het (via het toenemen van de kennis) absoluut duidelijk is dat er helemaal geen God is die als een vader om de mensheid geeft en van de mensheid houdt.
Bovendien predik ik hier helemaal geen atheïsme. Het enige wat ik hier bewijs is dat er geen sprake kan zijn van een God die van de mensheid houdt. Daarvoor heeft de bijbelgod veel en veel te weinig credentials. Een God die één mens uitkiest om wat mee aan te rommelen, maar de rest van de mensheid eeuwenlang laat stikken kan nooit worden uitgeroepen tot een God van enig formaat als liefdevolle vader. Wij mensen kunnen duizenden jaren terugkijken op de wereldgeschiedenis, en heel eenvoudig opmerken dat jouw God in duizenden jaren geen enkele interesse heeft gehad in Japanners en Papoea Nieuw Guineërs.

Vuurtje schreef:
Rereformed schreef:Is het niet de meest voor de hand liggende reaktie wanneer iemand je iets op de mouw wil spelden wat voor iedereen die een school doorlopen heeft een onwaarheid is?
Het is een bijbelse (doch verkeerde) reactie, zo oud als de weg naar Rome.

1 Korinthe
20 Waar is de wijze, waar de schriftgeleerde, waar de redenaar van deze wereld? Heeft God de wijsheid van de wereld niet in dwaasheid veranderd? 21 Want zoals God in zijn wijsheid bepaalde, heeft de wereld hem niet door haar wijsheid gekend, en hij heeft besloten hen die geloven te redden door de dwaasheid van onze verkondiging. 22 De Joden vragen om wonderen en de Grieken zoeken wijsheid, 23 maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. 24 Maar voor wie geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, is Christus Gods kracht en wijsheid, 25 want het dwaze van God is wijzer dan mensen, en het zwakke van God is sterker dan mensen.
Het enige wat jij hier naar voren haalt is dat je prefereert je ogen te sluiten voor de feiten en de domheid te omarmen als iets wat zalig maakt.
Wel, dat is jouw keus.
Let wel, in een moderne wereld gebaseerd op rationaliteit timmer je dan aan de weg om van het christelijk geloof een lachertje te maken. Het maakt mij verder niet uit hoe het christendom de wereld uit zal gaan, via verstandige redeneringen van niet-christenen of via dat de gelovigen zichzelf bespottelijk maken, maar verdwijnen zal een geloof dat geen benen heeft om op te staan.
Vuurtje schreef:Zelfs als een hele collegezaal het niet begrijpt wil dat nog niet zeggen dat men dus niet dom is. Misschien willen ze ook wel helemaal niet echt luisteren omdat de boodschap niet is wat ze willen horen.
Wel indien je de beweegredenen van talloze oprechte gelovigen van alle eeuwen dubieus wil noemen zet je de godsidenst enkel nog meer voor aap dan ze al staat.
Maar het gaat in talloze vragen waar de gelovigen over kibbelen helemaal niet om iets niet kunnen begrijpen. Het gaat eenvoudig om verschillende zienswijzen die elk voor zich goede argumenten hebben om zich op te beroepen. En deze tegengestelde argumenten vloeien voort hieruit dat de heilige boeken een grabbelton zijn van leringen waar voor ieders opvatting wel wat te vinden is.
Voor een jood is het bijvoorbeeld godslastering om Jezus tot God uit te roepen. Zij hebben een kernlering van het OT tot op hun botten in zich opgenomen.
Voor een christen is een Jihad niet geoorloofd, omdat Jezus opriep tot vrede, maar voor iemand die het OT leest is Jihad juist weer heel goed te begrijpen. enz enz
Overigens noemde ik drie godsdiensten, en vergat ik nog de Mormonen! Ik moet toegeven dat die mormonen er tenminste nog in geslaagd zijn om de native americans te redden van de onverschilligheid van de christelijke God. :lol:
Het is overduidelijk dat het probleem schuilt in de sukkelachtige manier van openbaren van jouw God.
Of proberen ze de boodschap (al dan niet door cognitieve dissonantie) om te zetten naar iets waar hun ego meer plezier aan heeft. Of zijn er andere stoorzenders zoals wat voor leuks men allemaal zou kunnen doen als men vrij zou zijn.
Dat zijn allemaal uitleggingen die je verzint om de kritiek die ik je aanzegde maar niet onder ogen te hoeven zien.
De kritiek die ik gaf was dat men kan bewijzen dat de god van de bijbel vele malen meer onverschillig is ten aanzien van het lot van de mensheid dan dat hij een liefdevolle vader zou zijn. Dat is dus een feit.
Of iemand daar blij mee is doet verder niet ter zake. Al zou je aantijging waar zijn, dan nog kegelt het de feiten niet om.
Rereformed schreef:Lees nog maar eens rustig door, het punt dat ik maakte is niet dat je een godsopenbaring nodig hebt om te zien dat stelen geen goede zaak is. Beide voorbeelden haal ik aan om te suggereren dat je mogelijk te snel naar God wijst als een boosdoener.
Ik wijs God helemaal niet aan als boosdoener. Van mij mag een God doen of laten wat hij wil. Een God die de wereld schept en wel zo goed dat hij die vervolgens aan zijn lot kan overlaten klinkt al een stuk redelijker dan de christelijke God die alles wat hij wil en doet altijd ziet mislukken.
Ik ben enkel for the sake of the argument uitgegaan van een God, en kom dan tot de conclusie dat hij dan in ieder geval bewijsbaar onverschillig is ten aanzien van het lot van de mensheid. Bijgevolg zijn de christelijke kreten als zou hij een liefdevolle vader zijn die van de mensheid houdt absoluut holle klanken.
Kortom, het wordt tijd dat je Rerereformed wordt.
Zeker niet. In gesprekken met gelovigen heeft Rereformed altijd het laatste woord. :evil3:
Niet omdat hij zo slim zou zijn, slechts enkel omdat de gelovige nooit een argument heeft dat hout snijdt en hem de mond snoert.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

TheArchitect schreef:
Heb je het overdacht dat alle mensen op aarde die vóór Abraham leefden - dwz. miljoenen - onbekend waren met God en dat God in al die duizenden jaren nooit de moeite nam om maar iets van hem te laten horen?
Leugens. Er waren wel mensen die daarvoor waren, Enoch en andere onderwijzers moet al genoeg zeggen.
Wat een onzin. Wat heeft Enoch en een paar mensen die in de bijbel genoemd worden te maken met honderden civilisaties die zich uitstrekken over duizenden jaren overal verspreid over de wereld. Wat hebben de Zulus met jouw God te maken gehad, de Vodjakken, de paleo-indianen in Tennessee, de aboriginals in Australië?
TheArchitect schreef:Geen. Het is het leven dat wij gekozen hebben door vrucht van goed en kwaad te kiezen. Dit moet je wel begrijpen hoop ik.
Altijd weer interessant om te zien hoezeer christenen houden van deze morbide levenshouding. Vriendje van 8 gaat dood, en het is allemaal onze schuld.
Dát is jouw levenshouding. Voor mij onbegrijpelijk, maar plezier er mee!
De boodschap dat er een God is die als een vader van ons houdt en regeert wordt er overigens enkel nog belachelijker door.
Ook al zal ik hier met 5758402258937 goede redenen komen, niemand van jullie zal het toegeven, want jullie zoeken niet naar gerechtigheid, maar zijn meer bezig met jullie zelf, jullie doen je best om gelijk proberen te krijgen en ander ongelijk geven.
[-X
Juist omdat ik de gerechtigheid ging zoeken en hoger aanschreef dan welke godsdienstige lering dan ook heb ik me weten vrij te vechten uit de domheid en starheid van opvattingen die op een boek uit de oudheid gefundeerd zijn.
Een rechtvaardige God zou er geen uitverkoren vriendjes op nahouden en de rest eeuwenlang laten stikken, of een kindje van acht de gevolgen laten ondergaan van wat een oervoorvader ooit eens verkeerd gedaan heeft. Zoveel is duidelijk voor iedere sobere denker.
De God waar je reclame voor maakt is juist een voorbeeld par excellence van onrechtvaardigheid.

Jij hebt nog niet eens 1 goed argument voor je geloof weten neer te pennen hier. Maar ik zal al je 5758402258937 redenen omver kegelen mocht je zoveel over hebben voor je geloof.
Born OK the first time
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Vuurtje schreef:Dan kom je (=Reref.) foutief tot de conclusie dat de bijbelse God zich geen enkel moment interesseert in de mensengeschiedenis.
Vuurtje,
Soms wordt iets me teveel en dan zoek ik wat vastigheid in een stukje ervan dat ik hoop wel te kunnen behappen.

a) Kan je naast een foutieve ook op een correcte wijze tot de conclusie komen dat . . . . , en wat is het onderscheid tussen die twee in dit geval?
b) Hoe zit het met de onbijbelse goden?
c) Hoe zou ik van bovennatuurlijke fenomenen, waar goden toch toe behoren, kunnen weten welke interesses ze hebben?
d) Of heb je het ---als ware het een soort poppenhuis--- over jouw toewijzen van allerlei aan de bewoners van jouw godenhuis waar sommige goden niet mee mogen doen?

Verlicht mij svp,
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

doctorwho schreef:Architect,

Het is al even genoemd maar er is een nederlandse vertaling van het laatste boek van Lawrence Krauss met de fraaie titel Universum uit het niets. Op bladzijde 145 staat een leuk schema met de voorspelde abondanties van helium, deuterium,helium-3 en lithium-7 ten opzichte van die van waterstof zoals afgeleid uit het huidige oerknal model. Lees en leer hoe er ook zonder maker materie kan ontstaan. :idea:
Voor de liefhebbers, en zeker voor TheArchitect, vanavond op Nederland Drie, 20.25 De oerknal door Robbert Dijkstra.

Dijkstra, als geen ander, kan wetenschap in gewone mensentaal uitleggen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Fish,

Je zal Robbert Dijkgraaf bedoelen.
Dijkstra was die van het "Pleidooi voor een platte aarde"
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
kjgm

Bericht door kjgm »

Rereformed schreef:Het feit dat je het woordje wonderen tussen aanhalingstekens zet laat al zien dat je ze zelf niet eens als echte en overtuigende wonderen beschouwt.
Nee, toen ik dat schreef had ik een citaat van Einstein in mijn hoofd:
Einstein schreef:Je kunt op twee manieren tegen het leven aankijken: Ofwel geloof je dat er geen wonderen bestaan, ofwel geloof je dat alles een wonder is.
Rereformed schreef:Een atheïst kan wel vragen hebben waar geen antwoord op is, maar met inconsistenties zoals waar jij mee opgescheept zit zie ik ze niet zitten
Er bestaan wel degelijk inconsitenties, als jij als atheïst een normaal leven wil leiden. Want je manier van leven, je praktijkwereldbeeld is niet in overeenkomst met je theoretische wereldbeeld. Volgens je theoretische visie is het leven zinloos is het mensenleven niets waard, want atheïsme impliceert materialisme, maar in je dagelijkse leven leef je daar niet naar, want je houdt van het leven en van andere mensen, meer dan van stenen ed, terwijl er geen wezenlijk veschil is tussen die twee omdat er niets wezenlijks is volgens je theoretische visie. Geen inconsistensies misschien in de theorie (wat ik dus betwijfel), maar wel veel in je dagelijkse leven. Zomaar een voorbeeld.

Quote gerepareerd. Moderator: Fjedka.
Plaats reactie