invloed wo2 op doen en laten

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Cactus
Bevlogen

Re: invloed wo2 op doen en laten

Bericht door Cactus »

siger schreef:Nu we er een topic voor hebben ga ik er graag wat dieper op in.

Ik wil verzet aanteken tegen regelmatig rondzwevend volksempfinden zoals "we hebben regelmatig een stevige oorlog nodig", "Hitler zorgde tenminste dat de treinen op tijd waren", "we zijn nu eenmaal een gewelddadige soort", etc... Niet dat ik Cactus of iemand daarvan beschuldig, maar ik krijg ook maar niet te horen op welke wijze WOII ons bijzonder zou vooruitgeholpen hebben (als het niet zo beweerd is, sorry, maar dat is, gewild of ongewild, de gezette toon.) Ik zal dus even tijd besteden aan tegenargumenten waar geen argumenten gegeven zijn, omwille van de correcte beeldvorming.

Ik vroeg dus:
Op welke wijze veranderde WOII de emancipatie van welke bevolkingsgroep?
Zwarten De Wet op de Burgerrechten werd eerst aangenomen in 1964, maar nog vele jaren daarna bleven gescheiden scholen, restaurants, bussen, militaire eenheden(!) bestaan in de US.
M. L. King werd vermoord in 1968. Zwarten begonnen eerst in de jaren 1970 toe te stromen naar hoger onderwijs.
De emancipatie van zwarten is overduidelijk te danken aan hun eigen geweldloze strijd sinds de negentiende eeuw.
Vrouwenemancipatie: vrouwenkiesrecht bestaat in Nederland sinds de jaren 1920, in België sinds de jaren 1940.
Vrouwenemancipatie is overduidelijk te danken aan hun eigen geweldloze strijd.
Je gaat helemaal voorbij aan mijn eerdere reacties waar ik schreef over de afro Amerikanen in militaire dienst. Dáár en toen begon de vrijheid van die gekleurde Amerikaan. Werd hij eerst alleen maar achter het stuur van een vrachtauto gezet of in de keuken, tegen het eind van de oorlog werd hij ook een combat soldier.Nu is de president van de VS een kleurling en worden hoge militaire en industriële posten bekleed door Afro Amerikanen.
Ook veel vrouwen kwamen achter hun fornuis vandaan en mengden zich in de produktie van oorlogsmateriaal. Vlogen met jachtvliegtuigen en bommenwerpers van de fabrieken naar vliegvelden hetgeen weer leidde tot vrouwelijke gevechtspiloten en verkeerspiloten .
Ook het roken , dat explosief door vrouwen werd vergroot negeer je maar met een verwijzing naar de jaren 20 toen er ook wel vrouwen rookten. In Nederland was dit echter niet zo duidelijk het geval.Vrouwen rookten in het algemeen niet. De reden dat ik met roken stopte was het bericht dat roken longkanker veroorzaakte omdat dit door onderzoek bij vrouwen duidelijk was aangetoond. Die begonnen massaal te roken na de 2de WO en de longkanker onder vrouwen steeg mee met het aantal rooksters.
Techniek en Geneeskunde:
Ik heb hiervan al een aantal voorbeelden gegeven die zonder de 2de WO nooit of veel later zouden zijn ontwikkeld. De eerste computer stond in Engeland die o.a. de Duitse codes ontrafelde. RADAR werd gedurende de 2de WO zo ver ontwikkeld dat het ook op grote afstanden vijandelijke vliegtuigen en U- Booten kon waarnemen. Peniciline. Ook een geneesmiddel dat tijdens de 2de WO werd ontwikkeld.
De ballpoint. Ook uit de 2de WO.
Het belangrijkste dat na de bevrijding plaats vond is het afgooien van het vooroorlogse gedrag van overdreven onderdanigheid voor bazen en het overdreven respect voor artsen, notarissen, advocaten e.d. mensen. Men werd meer zelfbewust en men liet zich niet alles meer aanleunen.Ook vrouwen werden mondiger.
Doordat meer en meer nieuwbouwhuizen met een douche werden opgeleverd nam het vaker douchen toe, dus ook de persoonlijke hygiëne. Verder kan ik nog noemen dat operatie technieken en behandeling van brandwonden e.d. gedurende de 2de WO een enorme sprong voorwaarts hebben teweeggebracht.
Veel nieuwigheden die tijdens de 2de WO het licht zagen kwamen bij consumenten. Massaproductie maakte het ook betaalbaar. Massaproductie: Ook tijdens de 2de WO noodgedwongen geperfectioneerd.
Het is natuurlijk spijtig dat er een WO moest plaats vinden voor al die technologische doorbraken maar toen werd er noodgewongen niet op een paar centen gekeken. Nu vaak wel.
Ook de ruimtevaart heeft een boost gegeven voor veel nieuw ontwikkelde producten en die ruimtevaart was weer een spin off van de raketbouw gedurende de 2de WO.
Ik kan alleen maar concluderen dat die 2de WO het leven van ons enorm heeft veranderd en dat veel dingen op allerlei gebied veel later zouden hebben plaatsgevonden zonder die oorlog.

siger schreef: Op welke wijze veranderde WOII persoonlijke hygiëne?

Je bedoelde blijkbaar sanitaire hygiëne. De aanleg van waterleidingen en rioleringen is gestaag toegenomen vanaf het midden van de negentiende eeuw. Londen begon met rioleringen vanaf 1830. Ook zonder WOII zou deze evolutie zich verdergezet hebben - misschien wel sneller. WOII was immers vernietigend voor de Europese bevolking, infrastructuur en economie.
Ik ben het hiermee niet eens. Veel werd vernietigd zoals woningen maar die werden ook weer opgebouwd en nu met douches, verwarming enz. Veel mensen poetsten hun tanden nooit en de meeste volwassen mensen die ik kende hadden een kunstgebit. Dat was zelfs vrij normaal! Mijn generatie begon daar wel mee en dat was pas na de oorlog toen er tandenborstels en tandpasta beschikbaar kwamen.
Weet jij dat tot de bevrijding schoon ondergoed en douchen ( in een badhuis of thuis in een teil) vaak maar 1x per week plaatsvond ? Dat was de toenmalige style van leven
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Siger, ik volg jou redenering en ga 100% akkoord dat zelfs een klein beetje oorlog teveel is. Liet enkel een ballonnetje op over of onze soort af en toe onmenselijkheid nodig heeft om mens te zijn of we gewoon onmenselijk zijn.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

pallieter schreef:Siger, ik volg jou redenering en ga 100% akkoord dat zelfs een klein beetje oorlog teveel is. Liet enkel een ballonnetje op over of onze soort af en toe onmenselijkheid nodig heeft om mens te zijn of we gewoon onmenselijk zijn.
De gewone en meeste mensen willen geen oorlogen, die worden over het algemeen door politici en dictators veroorzaakt.
siger

Bericht door siger »

Cactus schreef:De gewone en meeste mensen willen geen oorlogen, die worden over het algemeen door politici en dictators veroorzaakt.
Mensen maken hun leiders zelf. Er zou heel wat minder bloed vloeien als er minder "gewone mensen" waren.

Edit:
Ik wist dat het ergens was langsgekomen: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 92#p353992" onclick="window.open(this.href);return false;
prosument
Forum fan
Contacteer:

Bericht door prosument »

Cactus schreef:Ik ben het hiermee niet eens. Veel werd vernietigd zoals woningen maar die werden ook weer opgebouwd en nu met douches, verwarming enz. Veel mensen poetsten hun tanden nooit en de meeste volwassen mensen die ik kende hadden een kunstgebit. Dat was zelfs vrij normaal! Mijn generatie begon daar wel mee en dat was pas na de oorlog toen er tandenborstels en tandpasta beschikbaar kwamen. Weet jij dat tot de bevrijding schoon ondergoed en douchen ( in een badhuis of thuis in een teil) vaak maar 1x per week plaatsvond ? Dat was de toenmalige style van leven
Is deze ontwikkeling een gevolg van de oorlog of gewoon evolutie? Oude huizen zou je kunnen vervangen door nieuwe en betere, via oorlog is niet echt een getuigenis van gezond verstand, meen ik.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Oude huizen worden ook vervangen door nieuwere. Maar tijdens een oorlog wordt in 1 bombardement een groot deel van Rotterdam plat gegooid. Dat gaat heel wat sneller dan afbreken!
Volgens mijn ervaring bracht de oorlog met de bevrijders een andere kijk op veel dagelijkse dingen.
Er waren technologische en geneeskundige veranderingen als gevolg van de oorlogsinspanningen, de bevrijders brachten nieuwigheden en onze evolutie kwam in een stroomversnelling.
Tijdens oorlogen worden nieuwe dingen ontwikkeld waar ook weer veel spin-off het gevolg is. Mensen worden zelf ook veranderd, worden minder onderdanig, worden wijzer. Ik gaf al aan dat de persoonlijke hygiëne veel beter werd en men ging ook meer roken. De bevrijders liepen rond met dozen vol sigaretten en ook de vrouwen begonnen met roken. Ik kan wel doorgaan met voorbeelden maar als je dat zelf niet hebt meegemaakt dan begrijp je dat wellicht niet zo.
Het is ook zo dat ik vind dat het tegenwoordig gewoon doorgeschoten is met veel dingen. Respect voor senioren? Respect voor de politie? Vroeger stond er b.v. in de tram, en bus: Personen tot 16 jaar zijn verplicht hun zitplaats aan ouderen af te staan. Of iets dergelijks. Nu zie ik in de metro vaak jonge blagen met hun vieze sneakers op de stoel of bank tegenover hun zitplaats zitten en opstaan voor ouderen?
Ze rammen zelfs bestuurders en conducteurs in elkaar! Dat soort zaken waren in mijn jeugdjaren ondenkbaar! Maar ja, dat hoort zeker ook bij de "gewone evolutie".
prosument
Forum fan
Contacteer:

Bericht door prosument »

Zal een persoonlijke interpretatie zijn wellicht, als een maatschappij in conflict met zichzelf leeft, dan kan ik me wel voorstellen dat 'oorlog' mogelijk wordt en/of vooruitgang forceert. Denk persoonlijk dat een gebrek aan respect enigszins normaal te noemen is, als het beleid repressief en regressief is, dan heeft dit een effect op diegenen die het moeten ondergaan.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

prosument schreef:Zal een persoonlijke interpretatie zijn wellicht, als een maatschappij in conflict met zichzelf leeft, dan kan ik me wel voorstellen dat 'oorlog' mogelijk wordt en/of vooruitgang forceert. Denk persoonlijk dat een gebrek aan respect enigszins normaal te noemen is, als het beleid repressief en regressief is, dan heeft dit een effect op diegenen die het moeten ondergaan.
Dat agressieve en respectloze gedrag van bepaalde tieners zal meer te maken hebben met opvoeding denk ik. Ik zie geen verband met een regressief of repressief beleid.
De meeste oorlogen werden begonnen door megalomane machtshebbers of vanwege ideologische of reliegieuze verschillen.
siger

Bericht door siger »

Cactus schreef:Oude huizen worden ook vervangen door nieuwere. Maar tijdens een oorlog wordt in 1 bombardement een groot deel van Rotterdam plat gegooid. Dat gaat heel wat sneller dan afbreken!
Ik word een beetje ziek.
prosument
Forum fan
Contacteer:

Bericht door prosument »

Cactus schreef:Dat agressieve en respectloze gedrag van bepaalde tieners zal meer te maken hebben met opvoeding denk ik. Ik zie geen verband met een regressief of repressief beleid
Opvoeding zal er beslist ook mee te maken hebben, in een egocentrisch gedreven maatschappij wordt een dergelijk gedrag aangewakkerd, als de staat hierbovenop een regresseief beleid predikt, des te erger.
De meeste oorlogen werden begonnen door megalomane machtshebbers of vanwege ideologische of reliegieuze verschillen
De huidige situatie leent zich perfect voor een nieuwe oorlog, ook omwille van een verstarde ideologie, mee eens. Oorlog kan leiden tot meer moraliteit en bewustwording, of we het dan ook via die weg moeten bereiken is niet echt een getuigenis van gezond verstand natuurlijk.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

siger schreef:
Cactus schreef:Oude huizen worden ook vervangen door nieuwere. Maar tijdens een oorlog wordt in 1 bombardement een groot deel van Rotterdam plat gegooid. Dat gaat heel wat sneller dan afbreken!
Ik word een beetje ziek.
Dat werden wij ook toen op 14 mei 1940 onze huizen massaal werden verwoest door een Duits bombardement.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

prosument schreef:Opvoeding zal er beslist ook mee te maken hebben, in een egocentrisch gedreven maatschappij wordt een dergelijk gedrag aangewakkerd, als de staat hierbovenop een regresseief beleid predikt, des te erger.
Een regressief beleid zal niet helpen om bepaalde jeugdigen in het gareel te houden maar een normaal denkend mens die een normale opvoeding heeft genoten doet zulke agressieve en criminele dingen niet.
prosument schreef: De huidige situatie leent zich perfect voor een nieuwe oorlog, ook omwille van een verstarde ideologie, mee eens. Oorlog kan leiden tot meer moraliteit en bewustwording, of we het dan ook via die weg moeten bereiken is niet echt een getuigenis van gezond verstand natuurlijk.
Dat laatste heb ik nooit beweerd en ik sta daar ook niet achter natuurlijk. Na een oorlog verandert een volk sterk, zie Japan en de meeste westerse landen. Men wordt in een redelijk korte tijd van een simpel volk een nieuw en zelfbewuster volk waar zonder een oorlog vele decennia langer over gedaan zou worden. Bestaande elitaire huisjes worden omver geworpen, nieuwe technische verworvenheden doen massaal hun intrede en zo verandert een land volkomen in een relatief korte tijd die zonder zo'n oorlog veel langer op zich hadden laten wachten of nooit gekomen waren.
siger

Bericht door siger »

Cactus schreef:...toen op 14 mei 1940 onze huizen massaal werden verwoest door een Duits bombardement.
Het zou rechtvaardig zijn als in elke oorlog de verdedigers van oorlog het eerst zouden omkomen. Daar zouden intekenlijsten voor moeten bestaan.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

siger schreef:
Cactus schreef:...toen op 14 mei 1940 onze huizen massaal werden verwoest door een Duits bombardement.
Het zou rechtvaardig zijn als in elke oorlog de verdedigers van oorlog het eerst zouden omkomen. Daar zouden intekenlijsten voor moeten bestaan.
Dat is een utopie!
Er zouden dan een behoorlijk aantal wapenfabrikanten in aanmerking komen denk ik en megalomane landuitbreiders.
siger

Bericht door siger »

Cactus schreef:Er zouden dan een behoorlijk aantal wapenfabrikanten in aanmerking komen denk ik en megalomane landuitbreiders.
Je begrijpt niet hoe het werkt Cactus.

Jij kiest een regering die wapens koopt bij wapenfabrikanten, met jouw centen. Het zootje gewone mensen maakt de wereld kapot. En jij bent de vlaggezwaaier, die heel de tijd maar roept op "de" polititekers, "de" wapenfabrikanten, "de" rijken. Maar het is dat soort lawaaimakers dat alles om zeep helpt.

Ik verwed er wat op dat ook dit af je rug loopt maar genoeg triggerwoordjes bevat om je nogmaals in je redeloze litanie te laten ontsteken.
Plaats reactie