Je gaat helemaal voorbij aan mijn eerdere reacties waar ik schreef over de afro Amerikanen in militaire dienst. Dáár en toen begon de vrijheid van die gekleurde Amerikaan. Werd hij eerst alleen maar achter het stuur van een vrachtauto gezet of in de keuken, tegen het eind van de oorlog werd hij ook een combat soldier.Nu is de president van de VS een kleurling en worden hoge militaire en industriële posten bekleed door Afro Amerikanen.siger schreef:Nu we er een topic voor hebben ga ik er graag wat dieper op in.
Ik wil verzet aanteken tegen regelmatig rondzwevend volksempfinden zoals "we hebben regelmatig een stevige oorlog nodig", "Hitler zorgde tenminste dat de treinen op tijd waren", "we zijn nu eenmaal een gewelddadige soort", etc... Niet dat ik Cactus of iemand daarvan beschuldig, maar ik krijg ook maar niet te horen op welke wijze WOII ons bijzonder zou vooruitgeholpen hebben (als het niet zo beweerd is, sorry, maar dat is, gewild of ongewild, de gezette toon.) Ik zal dus even tijd besteden aan tegenargumenten waar geen argumenten gegeven zijn, omwille van de correcte beeldvorming.
Ik vroeg dus:Zwarten De Wet op de Burgerrechten werd eerst aangenomen in 1964, maar nog vele jaren daarna bleven gescheiden scholen, restaurants, bussen, militaire eenheden(!) bestaan in de US.Op welke wijze veranderde WOII de emancipatie van welke bevolkingsgroep?
M. L. King werd vermoord in 1968. Zwarten begonnen eerst in de jaren 1970 toe te stromen naar hoger onderwijs.
De emancipatie van zwarten is overduidelijk te danken aan hun eigen geweldloze strijd sinds de negentiende eeuw.
Vrouwenemancipatie: vrouwenkiesrecht bestaat in Nederland sinds de jaren 1920, in België sinds de jaren 1940.
Vrouwenemancipatie is overduidelijk te danken aan hun eigen geweldloze strijd.
Ook veel vrouwen kwamen achter hun fornuis vandaan en mengden zich in de produktie van oorlogsmateriaal. Vlogen met jachtvliegtuigen en bommenwerpers van de fabrieken naar vliegvelden hetgeen weer leidde tot vrouwelijke gevechtspiloten en verkeerspiloten .
Ook het roken , dat explosief door vrouwen werd vergroot negeer je maar met een verwijzing naar de jaren 20 toen er ook wel vrouwen rookten. In Nederland was dit echter niet zo duidelijk het geval.Vrouwen rookten in het algemeen niet. De reden dat ik met roken stopte was het bericht dat roken longkanker veroorzaakte omdat dit door onderzoek bij vrouwen duidelijk was aangetoond. Die begonnen massaal te roken na de 2de WO en de longkanker onder vrouwen steeg mee met het aantal rooksters.
Techniek en Geneeskunde:
Ik heb hiervan al een aantal voorbeelden gegeven die zonder de 2de WO nooit of veel later zouden zijn ontwikkeld. De eerste computer stond in Engeland die o.a. de Duitse codes ontrafelde. RADAR werd gedurende de 2de WO zo ver ontwikkeld dat het ook op grote afstanden vijandelijke vliegtuigen en U- Booten kon waarnemen. Peniciline. Ook een geneesmiddel dat tijdens de 2de WO werd ontwikkeld.
De ballpoint. Ook uit de 2de WO.
Het belangrijkste dat na de bevrijding plaats vond is het afgooien van het vooroorlogse gedrag van overdreven onderdanigheid voor bazen en het overdreven respect voor artsen, notarissen, advocaten e.d. mensen. Men werd meer zelfbewust en men liet zich niet alles meer aanleunen.Ook vrouwen werden mondiger.
Doordat meer en meer nieuwbouwhuizen met een douche werden opgeleverd nam het vaker douchen toe, dus ook de persoonlijke hygiëne. Verder kan ik nog noemen dat operatie technieken en behandeling van brandwonden e.d. gedurende de 2de WO een enorme sprong voorwaarts hebben teweeggebracht.
Veel nieuwigheden die tijdens de 2de WO het licht zagen kwamen bij consumenten. Massaproductie maakte het ook betaalbaar. Massaproductie: Ook tijdens de 2de WO noodgedwongen geperfectioneerd.
Het is natuurlijk spijtig dat er een WO moest plaats vinden voor al die technologische doorbraken maar toen werd er noodgewongen niet op een paar centen gekeken. Nu vaak wel.
Ook de ruimtevaart heeft een boost gegeven voor veel nieuw ontwikkelde producten en die ruimtevaart was weer een spin off van de raketbouw gedurende de 2de WO.
Ik kan alleen maar concluderen dat die 2de WO het leven van ons enorm heeft veranderd en dat veel dingen op allerlei gebied veel later zouden hebben plaatsgevonden zonder die oorlog.
Ik ben het hiermee niet eens. Veel werd vernietigd zoals woningen maar die werden ook weer opgebouwd en nu met douches, verwarming enz. Veel mensen poetsten hun tanden nooit en de meeste volwassen mensen die ik kende hadden een kunstgebit. Dat was zelfs vrij normaal! Mijn generatie begon daar wel mee en dat was pas na de oorlog toen er tandenborstels en tandpasta beschikbaar kwamen.siger schreef: Op welke wijze veranderde WOII persoonlijke hygiëne?
Je bedoelde blijkbaar sanitaire hygiëne. De aanleg van waterleidingen en rioleringen is gestaag toegenomen vanaf het midden van de negentiende eeuw. Londen begon met rioleringen vanaf 1830. Ook zonder WOII zou deze evolutie zich verdergezet hebben - misschien wel sneller. WOII was immers vernietigend voor de Europese bevolking, infrastructuur en economie.
Weet jij dat tot de bevrijding schoon ondergoed en douchen ( in een badhuis of thuis in een teil) vaak maar 1x per week plaatsvond ? Dat was de toenmalige style van leven