wat heb ik toch een geweldige baan. heerlijk internetten op mijn werk met goedvinden van mijn baas.
Fjedka schreef:Nee, echt niet. Ik snap werkelijk niet wat bovenstaand bericht te maken heeft met je video over parallelle universa.
Heb ik in het vorige bericht uitgelegd. Ik wilde alléén deze man even introduceren. Ik zie in de uitleg van kwantummechanica en de zoektocht van deze wetenschappers naar de kleinst bestaande deeltjes (voor zover ik er een touw aan kan vastknopen aan deze theorieën mogelijke parallellen met de zienswijze die pantheisten erop nahouden.
Fjedka schreef:Je beweerde eerder dat wetenschappers eigenlijk 'religieus' zijn. Ik beweer dat het begrip: "nieuwsgierigheid" de lading uitstekend dekt. Is dat het misschien? Dat je probeert te verwoorden dat je graag appelleert aan religieuze verwondering en dat je dat mist in een vermeend 'koude atheïstische benadering'?
De één gaat met zijn 'godsbesef' tot aan zijn nek in de Ganges staan mediteren.
De ander gaat met zijn 'nieuwsgierigheid' kwantummechanica bestuderen.
Beiden zoeken naar de oorsprong en zin van het leven.
Fjedka schreef:Verderop ageer je echter weer tegen gelovigen die menen de waarheid in pacht te hebben, zodat ze niet meer verder hoeven na te denken.
Ja?? En wat heeft dat ermee te maken? Is dat niet zo dan? Hoe kom je erbij dat ik mezelf hier tegenspreek? Want dat is wat je impliceert. Wel ik spreek mezelf niet tegen.
Fjedka schreef:Het zal wel aan mijn onvermogen liggen je schrijven te doorgronden. Wil je a.u.b. nog één keer het geduld opbrengen en zo vriendelijk zijn uit te leggen waar je precies op doelt?
dan Wiki maar:
--- De snaartheorie of stringtheorie is een theorie die poogt de vier fundamentele natuurkrachten in de natuurkunde (de elektromagnetische kracht, de sterke en zwakke kernkracht en de zwaartekracht) in één universele omvattende theorie onder te brengen. Ze is dus een kandidaat voor de zogenaamde unificatietheorie. enz. enz. enz.
--- Pantheïsme (Grieks: πάν, pan = alles; θεος, theos = God) is een levensovertuiging die ervan uitgaat dat alles (en iedereen) goddelijk is. Het goddelijke is immanent en alomvattend; universa, natuur en God zijn identiek. In de meest strikte zin betekent het: gelijkstelling van God aan de wereld en al het bestaande. enz. enz. enz.
Ik ben er zelf wel uit hoor. Ik stop er dan ook mee. Jij wint, Succes.
Ik neem het van je aan dat je me niet begrijpt. Waarom zou je er tenslotte om liegen? Ik kan het echter in mijn schrijven en in mijn uitleg nergens ontdekken. Alles weer even teruggelezen en ik begrijp nog steeds precies wat ik bedoel. Ik heb ook nog even gekeken of ik "te moeilijk" schrijf maar dat is ook niet het geval. Juist door jouw reageren hebben we de room te ver doorgeklopt. Ik begreep nog steeds wat ik bedoelde. Ik heb het ook nog geïllustreerd met het overbodige verhaal over de 'ontdekking' van het 'atoom' dat de oude Grieken al vermoedden als bijna een stel Pantheïsten zou je haast kunnen zeggen.
Spinoza deed ook al aan een vorm van 'snaartheorie' met zijn filosofie.
Alleen hebben zij het over het goddelijke en de liefde. Jij hebt een soort allergie tegen de "term" "God"
Dat is wat ik hieruit begrijp. Ik zie maar weinig verschil.
Fjedka schreef:De samenhang der dingen = 'god' volgens jouw definitie en het idee van parallelle universa gaat over de samenhang der dingen. Oké, volgens die definitie gaat algauw alles over 'god'.
Ja maar niet zoals jij dat mij probeert in de mond te leggen. Feitelijk zijn we het eens alleen je walgt van de manier waarop ik het verwoord en uitbeeld.
Fjedka schreef:Ik zie niet in hoe we zo tot een zinvolle uitwisseling van ideeën kunnen komen. Je definitie is m.i. te allesomvattend.
Nee hoor. Jij bent gewoon net als ik en Samante lekker ondergeschikt aan je eigen bestaan. Het gaat erom dat zowel een gelovige als een wetenschapper één ding gemeen hebben. Ze zijn ondergeschikt. En ze willen allebei meer weten van "het" grote mysterie. Is het nou echt zo moeilijk.
Het is zeer vervelend dat ik het idee heb dat ik te ingewikkeld blijk te schrijven voor meerderen hier zoals bijvoorbeeld Demiurg en Gerard_m de afgelopen week waar ik doodmoe van werd en dat ik dan vele malen moet uitleggen wat ik bedoel terwijl ik oprecht het idee heb dat ik juist zéér duidelijk ben. Wat ik dan doe is alles opnieuw nalezen om te zien of het werkelijk aan mij ligt. Ik kan het echter niet ontdekken. vanaf mijn eerste berichten niet. Ik word telkens gedwongen mijzelf te verduidelijken waarna het voor de lezer blijkens juist alsmaar on-duidelijker wordt.
Fjedka schreef:Laat ik in ieder geval benadrukken dat ik mijn best heb gedaan om je schrijven te doorgronden
Doorgronden...

Stel je niet aan.
Fjedka schreef:en dat het geenszins mijn bedoeling was je te kleineren. Mocht dat zo over gekomen zijn dan bied ik je bij deze mijn excuses aan.
Nee dat idee heb ik helemaal niet dus dat zit wel goed. Maar ik wordt wel een beetje ongeduldig en "Jumpy" omdat ik mijn best doe je duidelijk te maken waar ik de vergelijking trek. Ik ben het écht een beetje zat en doe nog maar een poging. Ik denk zelfs dat we het in de kern prima ééns zijn maar waar ik meer mee zit is dat ik zo aan het werk wordt gezet voor iets wat ik naar mijn idee echt heel eenvoudig uitleg. Terwijl ik alleen maar bepaalde overeenkomsten meen te kunnen zien in Pantheïsme en de Snaartheorie. Net zoals de Oude Grieken het 'atoom' vermoedden. Dat jij die overeenkomsten niet ziet is me een raadsel.