Fjedka schreef:Maar laten we er voor waken dat we dit topic nog verder kapen met een discussie over Samanthes geloof.
Eens. Maar wil nog wel wat opmerken.
Fjedka schreef:Tot die tijd is het irrationeel om van het bestaan van een god(en) uit te gaan.
Ik heb het dan ook niet over boekgoden uit de bronstijd maar over wetenschap en filosofie.
Brian Greene, Michio Kaku, enz.enz. zoeken ook naar 'god' <------ weet jij een ander naam hiervoor? Oorsprong? Ik denk dat dát hier het probleem is. "God" is een smerig woord voor veel atheïsten en dan al helemaal een "persoonlijke god".
Samanthe heeft het trouwens over een intelligente god.
Ik weet in ieder geval wij zelf een zekere mate van intelligentie bezitten. Ik kom niet verder dan een soort van 'solipsisme'. Je bent alleen en je mag het uitzoeken als je er last van hebt. Het is in ieder geval een feit dat wij bestaan, een intelligentie bezitten maar geen flauw idee hebben waar dat vandaan komt. We zijn dus ondergeschikt aan ons bestaan. Onderworpen aan wetmatigheden. We zijn best zielig in die zin dat we leven tegen wil en dank. We kunnen het prima naar ons zin hebben en dat moeten we vooral blijven doen maar zeg nou eerlijk: We weten geen ene fuck..
Fjedka schreef:Op Quantummechanisch niveau kun je met de beste wil van de wereld niet spreken van het bestaan van intelligentie.
Nou die 'intelligentie' of 'wetmatigheid' is ingewikkeld genoeg voor jou en mij om het maar
(nog) niet te kunnen doorgronden. Laten we daar dan ook eerlijk over zijn als atheïsten. Ik ben alléén maar een atheïst in die zin dat de aangeboden "godenwaar" in de heilige boeken de grootste onzin is die maar is bedacht door gelovigen. Hoe noem je dat? zwak-atheisme? Een atheïst met een "open mind"? Ik heb zo'n hekel aan dit soort hokjes omdat ik me ook een
anti-theist weet tegenover gevestigde religie.
Wie weet wil Samante zélf nog eens een keer uitleggen hoe hij aan die 'intelligentie' komt. Ik denk dat hij het ook over de wetmatigheid in de natuur gaat hebben die ik ook herken. Samante heeft het ook over "liefde" die ik niet herken in de natuur wanneer een Orca met zijn staartvin een zeehond de zee uit mept. Dat had ik als 'God' anders ontworpen. Evolutie doet inderdaad geheel waar ze zin in heeft maar daarom nog niet 'on-intelligent' omdat het zichzelf voortdurend een weg baant ondergeschikt aan wetten die wetenschappers erkennen. Zelfs virussen interesseren zich niet voor ons maar ook die zijn onderworpen aan wetten die de mens maar pas is gaan begrijpen. Je doet er niks aan.