Geloof in 'god'

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Samante

Geloof in 'god'

Bericht door Samante »

Blackadder schreef:Het probleem van het christendom is de bijbel. Hoe modern of vrijzinnig je ook wilt zijn, je kunt geen kant op met zo'n verouderd boek vol met onzinnige verhalen en ook afschuwelijke verhalen. Natuurlijk staan er hier en daar ook mooie stukjes in, en daar concentreren we ons op in de kerk in deze tijd. De onzin en de horror slaan we over.
De bijbel zorgt ervoor dat we God niet kunnen begrijpen.
Dat boek is de grootste misvatting over God, net als de Koran dat ook is.

Topic afgesplitst vanuit dit topic. Moderator: Fjedka.
GetBigFast
Forum fan

Geloof in 'god'

Bericht door GetBigFast »

Samante schreef: De bijbel zorgt ervoor dat we God niet kunnen begrijpen.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik krijg sterk de indruk dat jij een andere god als de ware ziet. Klopt dat?
Zelfde poep, andere dag.
Samante

Geloof in 'god'

Bericht door Samante »

GetBigFast schreef:
Samante schreef: De bijbel zorgt ervoor dat we God niet kunnen begrijpen.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik krijg sterk de indruk dat jij een andere god als de ware ziet. Klopt dat?
De 'ware' wil ik niet direct zeggen. Ik geloof inderdaad in een god die overal en in alles bestaat, een soort intelligente kracht die alles omvat binnen het universum (en misschien ook daarbuiten).

Een God die niet oordeelt, die niets gebiedt of verbiedt, en die zeker geen hel schept om mensen eeuwig (of tijdelijk) te martelen. Overal aanwezig, dus in jou en om jou heen.
GetBigFast
Forum fan

Geloof in 'god'

Dank je wel voor de toelichting, ik zal er hier verder niet dieper op in gaan omdat het offtopic is en ik zeker niet de Blackadder zijn topic wil kapen. Ik was alleen erg benieuwd :)

Nogmaals dank voor de toelichting.
Zelfde poep, andere dag.
Destinesia

Geloof in 'god'

Bericht door Destinesia »

gerard_m schreef:God wordt in een mal gegoten o.b.v. de bijbel, terwijl nog vele andere visies mogelijk zijn zoals die van Samante.
Een door mij zeer gerespecteerde visie. Die visie van Samante. Niets mis mee.
Fjedka
Bevlogen

Geloof in 'god'

Bericht door Fjedka »

Een geheel onschuldige en ongevaarlijke variant van uit de lucht gegrepen geloof inderdaad. Voor een rationalist natuurlijk verwerpelijk, want geheel ongefundeerd, maar onschuldig desalniettemin.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Destinesia

Geloof in 'god'

Fjedka schreef:Voor een rationalist natuurlijk verwerpelijk, want geheel ongefundeerd, maar onschuldig desalniettemin.
Dat weet ik zonet nog niet want het is maar net wat jij onder 'god' verstaat. De wetenschap en de kosmologie met haar kwantummechanica en het Higgsdeeltje gaan zelfs een stapje verder dan Samante . In die zin kun je alles wat bestaat en waar wij in feite ondergeschikt aan zijn sinds onze geboorte en waar ook onze ouders geen antwoorden op hebben gewoon zonder probleem 'god' noemen. We zijn als mens nu eenmaal ondergeschikt aan ons bestaan en we kunnen niet méér dan wetenschap bedrijven en verbaasd omhoogkijken ofwel met een microscoop naar binnen kijken. Het probleem is wanneer "geloof" wordt verward met "weten".

Als Jezus per ongeluk morgen uit de hemel daalt dan zal ik al mijn vloekende woorden moeten herzien en spreken we van het "wetenschappelijk bewijs van de terugkomst van Jezus". :wink:
Fjedka
Bevlogen

Geloof in 'god'

Bericht door Fjedka »

Destinesia schreef:Als Jezus per ongeluk morgen uit de hemel daalt dan zal ik al mijn vloekende woorden moeten herzien en spreken we van het "wetenschappelijk bewijs van de terugkomst van Jezus". :wink:
Tot die tijd is het irrationeel om van het bestaan van Jezus (als zoon van God), laat staan van (een) god(en) uit te gaan. Samanthe heeft het trouwens over een intelligente god. Op Quantummechanisch niveau kun je met de beste wil van de wereld niet geloofwaardig spreken van het bestaan van intelligentie. Maar laten we er voor waken dat we dit topic nog verder kapen met een discussie over Samanthes geloof.
Destinesia

Geloof in 'god'

Fjedka schreef:Maar laten we er voor waken dat we dit topic nog verder kapen met een discussie over Samanthes geloof.
Eens. Maar wil nog wel wat opmerken.
Fjedka schreef:Tot die tijd is het irrationeel om van het bestaan van een god(en) uit te gaan.

Ik heb het dan ook niet over boekgoden uit de bronstijd maar over wetenschap en filosofie.
Brian Greene, Michio Kaku, enz.enz. zoeken ook naar 'god' <------ weet jij een ander naam hiervoor? Oorsprong? Ik denk dat dát hier het probleem is. "God" is een smerig woord voor veel atheïsten en dan al helemaal een "persoonlijke god".
Samanthe heeft het trouwens over een intelligente god.
Ik weet in ieder geval wij zelf een zekere mate van intelligentie bezitten. Ik kom niet verder dan een soort van 'solipsisme'. Je bent alleen en je mag het uitzoeken als je er last van hebt. Het is in ieder geval een feit dat wij bestaan, een intelligentie bezitten maar geen flauw idee hebben waar dat vandaan komt. We zijn dus ondergeschikt aan ons bestaan. Onderworpen aan wetmatigheden. We zijn best zielig in die zin dat we leven tegen wil en dank. We kunnen het prima naar ons zin hebben en dat moeten we vooral blijven doen maar zeg nou eerlijk: We weten geen ene fuck..
Fjedka schreef:Op Quantummechanisch niveau kun je met de beste wil van de wereld niet spreken van het bestaan van intelligentie.
Nou die 'intelligentie' of 'wetmatigheid' is ingewikkeld genoeg voor jou en mij om het maar (nog) niet te kunnen doorgronden. Laten we daar dan ook eerlijk over zijn als atheïsten. Ik ben alléén maar een atheïst in die zin dat de aangeboden "godenwaar" in de heilige boeken de grootste onzin is die maar is bedacht door gelovigen. Hoe noem je dat? zwak-atheisme? Een atheïst met een "open mind"? Ik heb zo'n hekel aan dit soort hokjes omdat ik me ook een anti-theist weet tegenover gevestigde religie.

Wie weet wil Samante zélf nog eens een keer uitleggen hoe hij aan die 'intelligentie' komt. Ik denk dat hij het ook over de wetmatigheid in de natuur gaat hebben die ik ook herken. Samante heeft het ook over "liefde" die ik niet herken in de natuur wanneer een Orca met zijn staartvin een zeehond de zee uit mept. Dat had ik als 'God' anders ontworpen. Evolutie doet inderdaad geheel waar ze zin in heeft maar daarom nog niet 'on-intelligent' omdat het zichzelf voortdurend een weg baant ondergeschikt aan wetten die wetenschappers erkennen. Zelfs virussen interesseren zich niet voor ons maar ook die zijn onderworpen aan wetten die de mens maar pas is gaan begrijpen. Je doet er niks aan.
Laatst gewijzigd door Destinesia op 11 jul 2012 15:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Fjedka
Bevlogen

Re: Geloof in 'god'

Bericht door Fjedka »

Ik heb het topic op verzoek afgesplitst vanuit hier en ben zo vrij geweest een titel te bedenken. Mochten er suggesties zijn voor een eventueel beter passende topictitel dan hoor ik dat graag en pas ik hem aan. Moderator: Fjedka.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Destinesia schreef:Ik heb het dan ook niet over boekgoden uit de bronstijd maar over wetenschap en filosofie.
Brian Green, Michio Kaku, enz.enz. zoeken ook naar 'god' <------ weet jij een ander naam hiervoor? Oorsprong? Ik denk dat dát hier het probleem is. "God" is een smerig woord voor veel atheïsten en dan al helemaal een "persoonlijke god".
Het is m.i. een misplaatst en overbodig woord, wanneer gebruikt als synoniem voor b.v. natuurlijke processen. het zorgt hooguit voor verwarring en van diffusie van duidelijke definities door ze te verontreinigen met het begrip god. Het is in mijn opinie niet meer dan een "what the bleep do we know"-achtig mist spuien in een poging de goden van een gewisse dood te redden.
Evolutie doet inderdaad geheel waar ze zin in heeft maar daarom nog niet 'on-intelligent' omdat het zichzelf voortdurend een weg baant ondergeschikt aan wetten die wetenschappers erkennen.
Evolutie is, net als Quantummechanica, geen intelligent proces. Geen bewust proces. Met alle respect, maar dergelijke kwalificaties zijn eenvoudigweg misplaatst.
Wie weet wil Samante zélf nog eens een keer uitleggen hoe hij aan die 'intelligentie' komt.
Ik hoop het van harte. Ik heb hem wel eens vaker gevraagd om eens uit te leggen hoe hij tot zo'n geloof is gekomen, maar heb daar tot op heden alleen een voor mij in ieder geval onbevredigend antwoord op mogen ontvangen in de trant van 'gevoel en persoonlijk ervaren'.
Destinesia

Dank Fjedka. :) Brian Greene lijkt een beetje op Samante maar dan net even anders.

Even om uit te leggen waar ik ongeveer sta .....

Nergens ... want ik begrijp slechts flarden met mijn MBO verleden. Maar ik doe m'n best. :lol:

Topic titel is prima. Alleen geloof is niet he-le-maal correct omdat wetenschap geen geloof is maar aangezien ik persoonlijk (nog) heel veel moeite heb met het begrijpen en bevatten van "snaartheorie" kun je het in dat licht ook 'geloof' noemen. Vertrouwen in de wetenschap. Meer dan in pratende slangen, pratende ezels, en een man in de buik van een vis.
GetBigFast
Forum fan

Destinesia schreef: maar aangezien ik persoonlijk (nog) heel veel moeite heb met het begrijpen en bevatten van "snaartheorie" kun je het in dat licht ook 'geloof' noemen.
Ben benieuwd of snaartheory ooit meer zal worden dan het nu is. Krijg steeds meer een niet onderbouwde gevoel dat het nooit een echte theory zal worden.
Zelfde poep, andere dag.
Destinesia

Fjedka schreef:Evolutie is, net als Quantummechanica, geen intelligent proces. Geen bewust proces. Met alle respect, maar dergelijke Kwalificaties zijn eenvoudigweg misplaatst.
Jij zit meer in je hoofd met een archaïsche beeld van een boekgod dan ik. Ik heb het namelijk niet over een 'GOD'. Daar moet je echt vanaf Fjedka. Je interpreteert me verkeerd denk ik. Ik heb het gewoon over de aangetoonde wetenschappelijke ondergeschiktheid waarin wij "vast" opgesloten zitten. Die ondergeschiktheid aan onbegrijpelijke wetten die boven ons staan en waar wij geen moer over te vertellen hebben en die we maar niet kunnen ontdekken. Ik heb het dus niet over religie maar over wetenschap. Het is onzin om wetenschappelijk te stoppen met het zoeken naar onze oorsprong en een weg om als mensheid verder te komen. We hebben de aarde en de continenten als gevonden nu moeten we de cosmos én de microcosmos in om wetenschappelijk -- 'god' -- te vinden.

Smerig woord he? :) Je krijgt het je mond bijna niet uit wil je nog aardig gevonden worden door de échte atheïsten.
Samante

Bericht door Samante »

Fjedka schreef:Ik heb het topic op verzoek afgesplitst vanuit hier en ben zo vrij geweest een titel te bedenken. Mochten er suggesties zijn voor een eventueel beter passende topictitel dan hoor ik dat graag en pas ik hem aan. Moderator: Fjedka.
Met de topictitel heb ik geen probleem, wel zou ik graag zien dat dit topic niet bij christendom/judaïsme staat maar in het subforum pantheïsme.

Uiteraard. Mijn fout. Bij deze geregeld. Moderator: Fjedka.
Plaats reactie