95 stellingen / 200 vragen aan vuurtje,cobie en bigal 61

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

elle
Ervaren pen

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door elle »

PietV. schreef:
elle schreef: PietV, ik vind een vlieg te gewoon. Het zou toch wereldnieuws zijn als een dode tot leven komt op het geloofsgebed van Coby? Iedereen zou tot geloof komen, zelfs ik. Wat voor ons een gigantisch wonder zou zijn is voor God maar een peuleschilletje. Ik zou zeggen, Coby ... ga het doen!

(Overigens zou ik een geamputeerd been wat op het gebed ineens aangroeit ook heel spectaculair vinden).
Ja, Elle je hebt gelijk. Het mirakel van cobie. Maar als sociale inborst wil ik Cobie niet gelijk laten storten op het grote werk. Een mens tot leven wekken of een berg verplaatsen of een tunnel maken onder de Mont Blanc om de Zwitsers een hoop geld te besparen. Wat daarna naar gebieden kan waar de god van Cobie de boel laat verwateren. Dan is het probleem van het lijden ook een beetje opgelost. Hoeven de theologen niet meer diep te zuchten en boeken vol te schrijven om dit op te lossen.
Piet, je weet toch ook wel dat het geen werk is van Coby zelf. Nee het is Gods werk. Dus een groot of een klein wonder maakt voor hem niet uit ... als je een heel universum met één woord kunt scheppen moet een doden-opwekking een makkie zijn.
Non sum qualis eram
aton

Bericht door aton »

elle schreef: Piet, je weet toch ook wel dat het geen werk is van Coby zelf. Nee het is Gods werk. Dus een groot of een klein wonder maakt voor hem niet uit ... als je een heel universum met één woord kunt scheppen moet een doden-opwekking een makkie zijn.
Op één voorwaarde; er mag nog geen geurtje aan zitten. :lol:
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

elle schreef: Piet, je weet toch ook wel dat het geen werk is van Coby zelf. Nee het is Gods werk. Dus een groot of een klein wonder maakt voor hem niet uit ... als je een heel universum met één woord kunt scheppen moet een doden-opwekking een makkie zijn.
Volgens mij is Cobie vertrokken. We zullen het nu nooit te weten komen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
coby
Forum fan

Bericht door coby »

coby schreef:
kiks schreef:
coby schreef: Zonde scheidt je van God. Het is gewoon alles wat je verkeerd doet, wat niet heilig is.
Misschien zeur ik, maar wat is "heilig"?
Als je wilt weten of Hij bestaat, kun je vragen of Hij Zich aan je wil kenbaar maken.
Heb ik gedaan. Geen antwoord.
Mijn overgrootopa was een jood, daar was het helemaal moeilijk voor. Die ging gewoon de bijbel lezen en zei: Heer, open mijn ogen. Of je dient een gebedsverzoek in, dan bid ik er wel voor.
Dat doet mijn gelovige zus ook al. Er gebeurt niks, er is trouwens nog nooit iets in die richting gebeurd.

Groet

kiks
Raar, ik vraag het net na bij mijn man. Die heeft dezelfde ervaring. Vroeger gingen we dan voor mensen bidden en dan kregen ze een visioen of zo. Ik ga het toch eens bidden, als je het goed vindt. Probeer het wel eerst op m'n man uit, die vindt het wel goed.
.
Deze wil ik jullie toch niet onthouden. Ik ging dus bidden voor mijn man die dezelfde klacht had als kiks.
's Avonds wou ik weer gaan lezen en antwoorden, maar het internet lag eruit, kan gebeuren. Nog een keer geprobeerd later, druk ik op de verkeerde knop en kan ik er helemaal niet meer in. Dus ik uit mijn klacht, zegt mijn man: Yes! God heeft mijn gebed verhoord!
In ieder geval kap ik maar met op forums te posten.
Ik ga hier verder geen vragen meer beantwoorden, want ik vind zelf mijn bijbelkennisnivo wel erg laag, als ik alles hier zo teruglees. Als je echt geinteresseerd bent in een uitleg op vraag 23, moet je het toch eens gaan vragen aan een joodse hoe noem je dat voorganger rabbi?. Er staat wat op internet hoe ze dat doen met thematische analyse en dat dat juist de bedoeling is dat teksten overeenkomen en dan ineens tegengesteld zijn. Maar dat zal nog wel jaren duren voor ik dat snap.
O, en als er een been is uitgegroeid of een dode opgewekt, laat ik het jullie als eerste weten.
Groetjes,
Coby
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

coby schreef:Maar dat zal nog wel jaren duren voor ik dat snap.
O, en als er een been is uitgegroeid of een dode opgewekt, laat ik het jullie als eerste weten.
Groetjes,
Coby
Als je er vandoor gaat; dan wens ik je het allerbeste. Maar even zijdelings is dit hele verhaal een grote klucht?
Dat idee kreeg ik vanaf de eerste stukken. Het is tamelijk onsamenhangend en het lijkt meer op de persiflage dan op een serieuze dialoog.

Groetjes,

Piet.
coby
Forum fan

Bericht door coby »

PietV. schreef:
coby schreef:Maar dat zal nog wel jaren duren voor ik dat snap.
Groetjes,
Coby
Als je er vandoor gaat; dan wens ik je het allerbeste. Maar even zijdelings is dit hele verhaal een grote klucht?
Dat idee kreeg ik vanaf de eerste stukken. Het is tamelijk onsamenhangend en het lijkt meer op de persiflage dan op een serieuze dialoog.

Groetjes,

Piet.
Nee Piet, het is geen klucht. Ik ben nog nooit door iemand serieus genomen voor wat betreft mijn geloofsbeleving/opvattingen, behalve in de psychiatrische inrichting waar ik een paar weken heb gezeten en dan door de patienten. Een schizofreen was blij dat iemand hem eindelijk eens serieus nam en knapte goed van mijn gebed voor hem op, in het rookhol. Hij zag allemaal doodskisten en spoken. Dat was 3 jaar terug. Hij belde me laatst weer en het gaat nu goed met hem. En wespen heb ik vroeger al geprobeerd op te wekken, maar dat lukte niet.
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

coby schreef: Nee Piet, het is geen klucht. Ik ben nog nooit door iemand serieus genomen voor wat betreft mijn geloofsbeleving/opvattingen, behalve in de psychiatrische inrichting waar ik een paar weken heb gezeten en dan door de patienten. Een schizofreen was blij dat iemand hem eindelijk eens serieus nam en knapte goed van mijn gebed voor hem op, in het rookhol. Hij zag allemaal doodskisten en spoken. Dat was 3 jaar terug. Hij belde me laatst weer en het gaat nu goed met hem. En wespen heb ik vroeger al geprobeerd op te wekken, maar dat lukte niet.
Cobie ik doe mijn uiterste best om je serieus te nemen, maar het lukt niet. Maar verder ben je een zeer onderhoudende gesprekspartner.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Coby, niets let je om hier af en toe mee te lezen natuurlijk. Misschien leer je hier nog wat over de bijbel. :idea:

Groetjes.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rond vraag 32 heb ik een korte samenvatting gemaakt rond het verhaal betrouwbaarheid. Dit naar aanleiding van het stuk van Ruben Jorritsma die tijdens een presentatie van zijn summerschool het reformatorisch dagblad haalde met zijn beweringen dat de evangeliën betrouwbaar zijn. Nu is voor een crea-gelovige alles betrouwbaar. Dus daar schrikken we niet van op. Het online artikel is vandaag niet beschikbaar (refo-dagblad is op zondag gesloten). Kloppen deze beweringen van mijn kant. Ben ik nog iets essentieels vergeten.
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Poeh, dta heb je snel gedaan. Ik zat alle vragen eens door te lezen en weet wat christenen op 67 ( als ze zover komen )antwoorden. In het NT staat na de kruisiging van jezus, het voorhang van de tempel scheurde. Dit was een teken dat de wetten van het OT niet meer geldden. Hoe chr die link leggen, ben ik het antwoord nog schuldig. Mss dat lanfy het weet ?
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

PietV. schreef:Rond vraag 32 heb ik een korte samenvatting gemaakt rond het verhaal betrouwbaarheid. Dit naar aanleiding van het stuk van Ruben Jorritsma die tijdens een presentatie van zijn summerschool het reformatorisch dagblad haalde met zijn beweringen dat de evangeliën betrouwbaar zijn. Nu is voor een crea-gelovige alles betrouwbaar. Dus daar schrikken we niet van op. Het online artikel is vandaag niet beschikbaar (refo-dagblad is op zondag gesloten). Kloppen deze beweringen van mijn kant. Ben ik nog iets essentieels vergeten.
Geef je morgen even een linkje naar het artikel?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

WPS schreef: Geef je morgen even een linkje naar het artikel?
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_658010" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is maandag en het reformatorisch dagblad is weer open. Grt, Piet.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

PietV. schreef:Het is maandag en het reformatorisch dagblad is weer open. Grt, Piet.
Is de exercitie van Jorritsma niet vooral een nogal doorzichtige poging om van een nadeel een voordeel te maken? :? Een soort zelfbedrog.

Deze uitspraak van hem, mag van mij op de bescheurkalender.
Ze (Petrus, Andreas, Filippus, Bartholomeüs en Jacobus) zijn niet te vergelijken met moslim terroristen, omdat moslims die hun leven opofferen, niet weten dat hun godsdienst niet klopt.
:)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fish schreef:
Is de exercitie van Jorritsma niet vooral een nogal doorzichtige poging om van een nadeel een voordeel te maken? :? Een soort zelfbedrog.

Deze uitspraak van hem, mag van mij op de bescheurkalender.
ruben Jorritsma schreef: Ze (Petrus, Andreas, Filippus, Bartholomeüs en Jacobus) zijn niet te vergelijken met moslim terroristen, omdat moslims die hun leven opofferen, niet weten dat hun godsdienst niet klopt.
:)
:D Op de verscheurkalender. Daarmee ontkracht hij direct zijn eigen bewering. Het is trouwens een vreemde logica. Als mensen zich opofferen voor een bepaalde gedachte dan is de opvatting dus juist. Het zou dus betekenen dat de mensen die het fascisme tot hun eigen dood toe trouw bleven. Daarmee het gelijk van deze ideologie bevestigen. Een martelaar bevestigt eigenlijk heel weinig, behalve dan dat hij op een bepaalde wijze is geïndoctrineerd. En zijn overtuiging niet meer in normale kanalen kan plaatsen.
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

PietV. schreef:
WPS schreef: Geef je morgen even een linkje naar het artikel?
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_658010" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is maandag en het reformatorisch dagblad is weer open. Grt, Piet.
:mrgreen:

Dank!
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
Plaats reactie