De laatste post is van Rereformed:
ReReformed schreef:MoreTime schreef: Een gelovige neemt dat niet aan. Er wordt in Mattheus een soort tweedeling gezien. Het ene deel spreekt inderdaad over de romeinse oorlog met de Joden in 67-70, maar wat daarop volgt zijn profetieën voor de toekomst. Andere profetieën die wel al lijken te zijn uitgekomen worden dan 'voorvervullingen' genoemd. Oftewel, wat in de geschiedenis al een keer is gebeurd zal in de toekomst weer gebeuren.
Ik vind dit interessant genoeg om toch een nieuw topic te openen. Wordt denk ik morgenvroeg voordat ik er tijd voor heb.
Inderdaad, zo doen ze het. Maar het zal je toch wel duidelijk zijn dat ze zo wel móeten redeneren omdat al die voorspellingen die die Romeinse oorlog eindigend in de verwoesting van de Tempel op het oog hadden (dat zie je vooral in Lucas 21) geen vervolg hadden in de wederkomst van Jezus. Er is geen voorvervulling. Dat wás de vervulling. En voorzover het niet in vervulling ging zat de zogenaamde profeet er eenvoudig naast.
Eigenlijk is het nóg bedroevender: er wás nooit een voorspelling. De evangeliën zijn pas geschreven nadat of terwijl die dingen al gebeurden. Men heeft Jezus voorspellingen in de mond gelegd die allang geen voorspellingen meer waren.
Zo is het ook elders in de bijbel. Een heel leuk voorbeeld is 'de gruwel der verwoesting waar Daniël het over had'. In Daniël wordt hier de ontheiliging van de tempel door Antiochus IV mee bedoeld. Deze zogenaamde voorspelling werd ten eerste al na het gebeuren pas opgeschreven.
Aangezien het boek Daniël erop laat volgen dat de voltooiing van de wereld in die tijd zou moeten plaatsvinden (laatste hoofdstuk van Daniël), en de gelovigen jaren later moesten constateren dat de wereld gewoon doorging en het niet uitkwam, zie je een paar eeuwen later opeens dat gelovige christenen die tekst in Daniël op hún tijd toepassen. Want ze kúnnen nooit toegeven dat iets niet uit zou komen. Matteüs laat Jezus zeggen dat wie de 'gruwel der verwoesting waar Daniël over sprak ziet staan op de heilige plaats... laat dan iedereen de bergen in vluchten'. Dus nu hebben de gelovigen uitgevonden dat de profeet eigenlijk over hún tijd sprak en de voltooiing van de wereld nu plaats zal vinden.
En weer gaat de wereld gewoon verder zonder rekening te houden met wat profeten ooit zeiden.
En dus moeten tegenwoordige christenen Daniël en een toekomstige tempel weer uit de mottenballen halen, want het zál toch een keer moeten uitkomen.
Maar het punt wat hen ontgaat is dat de profetie voor christenen niet eens meer uit kán komen. Bijna tweeduizend jaar heeft de christenheid geleerd dat de tempel niet meer nodig was sinds Christus was verschenen en de Heilige Geest in de gelovigen. Zou die tempel ooit weer door de joden gebouwd worden dan kan het toch onmogelijk 'de heilige plaats', Gods woning, zijn. Het is het heiligdom van de joden. Maar God heeft er dan (volgens de christenen) zijn woonstede niet meer. Maar als het Gods heiligdom niet meer is dan is het ook onmogelijk om het te ontheiligen.
En op dezelfde manier heeft het christelijk geloof altijd geleerd dat christenen vanaf de komst van Jezus Gods volk zijn. In Christus is geen jood en griek, zei Paulus al. Het is dus volgens de christelijke leer van alle tijden - tot op die hysterische eindtijdpredikers sinds het einde van de 19e eeuw - volstrekt onmogelijk dat God er nog een lievelingsvolk op na zou houden.