@ Peter
Peter van Velzen schreef:Ik suggereer niet zozeer als dat ik veronderstel. En ik veronderstel - in mijn ogen - nobele en niet religieuze motieven bij je. Ik moet het doen met deze - m.i. redelijke veronderstellingen omat je mijn vraag: "Op welke wijze denk je dat onze keuze "vrij" is" niet expliciet hebt beantwoord. Die vrijheid heb je natuurlijk, maar dan moet je niet klagen, als ik er maar na ga raden. Ik weet niet meer wat je de afgelopen twee jaar allemaal hebt gezegd; als je even verwijst naar een expliciete uitleg elders, zou ik wellicht ook ophouden met gissen. Maar zover ik me nog iets weet te herinneren is mijn veronderstelllling zo gek nog niet.
Keuzevrijheid komt door evolutie tot zenuwstelsels en breinen. Onze voorlopers werden geselecteerd op aangepastheid, maar gaandeweg ook (toen ze zenuwcellen kregen) op actieve aanpassing. Maken van keuzes wordt met een zekere breinomvang (denk aan een kat) belangrijk voor het overleven en voor natuurlijke selectie. Onze menselijke hersenen zijn hebben we om gegevens te verzamelen en beslissingen te nemen.
Universeel determinisme is een negentiende eeuwse metafysica. Mensen ontdekten natuurwetten, en begonnen ervan te dromen ooit het hele heelal in natuurwetten te kunnen gieten. Helaas weten we nu dat deze natuurwetten slechts statistische gemiddelden van individueel onvoorspelbare processen zijn. Er is mi. niets meer dan deze onbewijsbare droom, en universeel determinisme is dus geen argument tegen keuzevrijheid.
zie ook B. Russell hierover
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 41#p270841" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is nog het argument van de zware beperkingen waar onze keuzevrijheid aan onderhevig is. Vergelijk het met een kat die op een vogel jaagt: net in de beperkingen maakt ze keuzes om zich te verbergen, haar prooi te besluipen en toe te slaan. Als een kat geen keuzevrijheid had in altijd andere situaties met andere beperkingen zou ze nooit wat vangen.
Peter van Velzen schreef:Vergis ik mij echt en hecht jij niet - net als ik - aan de persoonlijke verantwoordelijkheid ?
Ja, maar voor mij is verantwoordelijkheid geen juridische aangelegenheid, maar een deel van onze natuur die we uit evolutie hebben bekomen. Verantwoordelijkheid, net als taal en vrijheid, zijn dingen die ons mens maken, ze zijn existentieeL