Waar ik wel akkoord ben dat de bevolkingsgroei te groot is om mensen een waardig bestaan te garanderen, ben ik niet akkoord met je analyse van toename van geweld en haat. Dat is enkel nostalgie naar een Vlaamse dorpsmentaliteit dewelke misschien 30 jaar bestaan heeft. Kijk maar na WOI en WOII, Daens en Klinkaart, Congo, inquisitie, ... Daar moeten we ons echt niet te dicht op elkaar gedrukt voor voelen.Het antwoord is een volmondig JA.
Het heeft geen zin om een ideaalcijfer voorop te stellen, bvb 3 mensen per vierkante km. Het is beter te kijken naar de invloed van de bevolkingsdichtheid op de grimmigheid waarme mensen met hun omgeving en met elkaar omgaan. Haat en geweld tussen bevolkingsgroepen en naties, ideologieën die strijd preken, bewaakte staatsgrenzen, astronomische oorlogsbudgetten, verjaagde hongervluchtelingen etc....
En er is het tegengif van de redelijkheid, wanneer steeds mensen gaan ervaren en beseffen dat we onszelf aan het vastrijden zijn.
Laat ons duidelijk zijn, we kunnen vandaag niet om met de huidige populatatiedruk van onze soort op deze planeet. Energie is hier inderdaad het sleutelwoord. Doch zijn er antwoorden mogelijk in de vorm van zonnetorens, kern (fusie?) energie met misschien zelfs het mijnen van Helium 3 op de maan als we Grinch moeten geloven. Bedoel ik hier dat de bevolkingsgroei een klein probleempje is dat wel oplosbaar zal zijn? Nee, wel dat gedurende de hele geschiedenis kleine groepen mensen overdadige welvaart hebben verkregen door anderen uit te buiten. En dat er inderdaad een grote kans is dat het Westen binnenkort zich aan de andere kant van het gouden hek zal bevinden.
Maar vergeet niet de reden dat dit zal gebeuren niet de toename van haat en geweld is, maar juist het gebrek eraan. Dankzij onze bewonderingswaardige moraliteit (zeker niet sarcastisch) zijn we in het Westen gegroeid van racistische onmensen die in naam van geld, gat of god alles plunderden, verkrachten, verbranden en tot slaaf maakten tot de minst gewelddadige beschaving in de geschiedenis. Hopelijk zal de rest van de wereld ons niet op dezelfde wijze behandelen zoals onze grootouders hen hebben behandeld. En dan hou ik zels nog rekening met Amerika in Irak en Afghanistan. Zeg zelf, oorlogje voeren met een nest journalisten, leuk is anders.
Over Rousseau voor de rest niets dan goed.