bad_religion schreef: Goed idee, wel de omgedraaide wereld, de ongelovige die in de vooronderstelling is dat ongelovigen moreel slecht zijn etc. etc. moeten we inderdaad ontzien.
De ongelovige die in de vooronderstelling is dat ongelovigen moreel slecht zijn? Wat bedoel je daarmee. Ik begrijp die zin niet.
Oh nu wordt het mooi, de ongelovige gaat vanuit zijn slechte vooroordeel de discussie aan, lijkt mij onbeschoft, maar mag ten alle tijden gevrijwaard blijven van wat hardere woorden, want tja, dan bevestigen wij zijn negatieve vooroordeel. Dat vooroordeeel is zijn probleem zou ik denken, en ik wou het niet mijn probleem maken.
Dat vooroordeel is inderdaad zijn/haar probleem, en door te schelden maak je het ook jouw probleem.
Ik zit er meestal totaal niet mee als mensen op mij schelden. Ik zal daarom ook niet snel gaan terugschelden. Terugschelden is doorgaans een teken dat men het zich allemaal vreselijk aantrekt, en wie het zich aantrekt heeft wél een probleem.
De ongelovige krijgt in mijn visie geen ruimte om denigrerend te lopen doen, discussies te opzettelijk verzieken en dat is normaal. Maar omdat ik een uithangbeeld moet zijn om de gelovige zijn / haar vooroordeel weg te nemen mag je dan zo'n 50 maal per jaar het idee krijgen dat je een pispaaltje bent.
Neen! Je moet helemaal niets hier. Wat ik hier probeer duidelijk te maken
is mijn mening over hoe men met gelovigen zou moeten discussiëren.
Het zijn niet de forumregels !
Er is meerdere malen gezegd dat niemand verplicht is om beleefd te zijn tegen je opponent. Aan forumregels moet iedereen zich echter houden.
Ik vermoed dat er mensen zijn die een extra lijstje met regels willen voor gelovigen, of die zelfs een totaal verbod willen voor christenen, om hun mening te willen uiten. Maar dan zou dit forum een spiegelbeeld worden van het christenforum.
Wie liever zo'n forum wil, kan er zelf één oprichten, of misschien is er wel zo'n forum; geen idee.
Het is irrationeel om je gevoelsleven uit te schakelen en volgens een morele standaard te leven omdat de ander dat nodig heeft vanuit zijn slechte vooroordeel. Vooroodelen bevestigen zichzelf, en het gelijk zal je dan ook nooit krijgen. Of iemand een negatief beeld heeft van mijn denkwijze omdat hij / zij een vooroordeel heeft naar mij, en vanuit dat vooroordeel mij benadert, en dat gewoon terugkrijgt is zijn/haar probleem.
Mijns inziens bevind je je dan in een neerwaartse spiraal, en ik denk dat de meest wijze en verstandigste, degene moet zijn om de spiraal te doorbreken, om op die manier nader tot elkaar te komen.
Maar je hoeft jezelf niet te verdedigen B_R, je hoeft het ook niet met me eens te zijn. De door mij ter berde gebrachte standpunten in deze thread, zijn geen forumregels, die staan ergens anders.
Wat mij betreft zwelgen mensen maar in hun vooroordelen, ik ben geen vrijdenkende profeet met een voorbeeld functie.
En er is ook niemand die zegt dat je dat moet zijn.
Het roept wel wat vragen bij mij op. Wat zijn eigenlijk jouw drijfveren om met gelovigen in discussie te gaan?
Een vriendelijke groet...