HOE TE DISCUSSIËREN MET GELOVIGEN.
Ik ben dit topic begonnen omdat ik van mening ben dat sommige atheïsten niet goed door hebben welke discussiemethode het meeste effect heeft. Of men heeft de truc niet door, of men heeft andere intenties, dan de opponent tot nadenken te brengen over zijn/haar geloof of bepaalde aspecten daarvan. Vandaar dat ik aan deze thread een poll heb toegevoegd met een persoonlijke vraag, waar ik iedereen een verzoek doe om deze eerlijk te beantwoorden, en denk er goed over na.
Voor het eerst zie ik enkele discussies op Freethinker waarbij gevoelsmatig (
niet feitelijk) de gelovigen een licht voordeel behalen. Sommige ongelovigen reageren met teveel venijn, met steken onder water etc.. en de gelovige gebruikers reageren daarop met beleefdheid, hetgeen een hele slimme strategie is, want dit sterkt juist het zelfvertrouwen, terwijl ze feitelijk helemaal niet sterk staan.
Hieronder staan enkele discussietips, waarvan ik denk dat ze effectief zijn.

Wees altijd beleefd en vriendelijk tegen je opponent. Zelfs als deze onrespectvol is. Wie onrespectvol is tegen een vriendelijke discussiepartner zet zichzelf voor schut, zelfs al heeft hij/zij gelijk. Wie respectvol blijft tegen onvriendelijke discussiepartners zal bij anderen in achting stijgen, waardoor er beter naar de argumenten zal worden geluisterd.
Zorg ook dat hetgeen je uitdraagt aantrekkelijk is voor je opponent om over na te denken. Bloemen lokken bijen door er aantrekkelijk voor hen uit te zien.

Wees positief. Laat zien dat het ongelovig zijn positief is. Ga niet alleen maar mee in de voortdurende maalstroom van negativiteit in het nieuws door dit als 'argument' te gebruiken tegen de gelovige en zijn/haar Goden. De gelovige kan hier niets mee, het werkt namelijk erg afstotend. Het is natuurlijk niet de bedoeling om de wereld er mooier uit te laten zien dan ze is, maar een discussie moet opbouwend zijn. Laat dus ook positieve geluiden horen.

Laat je niet verleiden tot het doen van uitspraken die je niet feitelijk kunt onderbouwen. Uitspraken als: 'Ik kan wetenschappelijk bewijzen dat God niet bestaat.' of 'Het leven is toevallig ontstaan' leiden tot niets. Hiermee geef je een belangrijke troef uit handen. De atheïst en agnosticus hoeven niets te bewijzen,
zolang ze niets claimen. Er ligt namelijk altijd een bewijslast bij degene die claimt. Als de gelovige claimt dat God bestaat, of dat God het leven heeft gecreeerd, dan is het aan de gelovige om het bewijsmateriaal te leveren.

Heb je een redeneerfout hebt gemaakt, onjuiste 'bewijzen' geleverd, of onbedoeld een kwetsende opmerking hebt gemaakt, zet dan je trots opzij en bied je excuses aan. Niets werkt ontwapenender dan dit. Je wint hiermee veel respect, mensen zullen beter naar je argumenten luisteren en deze ook als betrouwbaarder gaan zien.

Stel je niet superieur op. Zelfs al doet je opponent dit ook. Superieure mensen wekken afstoot op. Bloemen lokken geen insekten door afstotelijk te zijn.

Ook nog een opmerking aan de gelovigen op dit forum. Het kan op een bepaalde manier voor jezelf aanlokkelijk zijn om al je aandacht te focussen op die personen die hun stellingen met wat minder charme poneren. Voor jezelf zou dit bewust of onderbewust een reden kunnen zijn om hun argumenten minder serieus te nemen, terwijl ze misschien toch gelijk hebben. Nog erger is het wanneer rake opmerkingen en vragen van minder venijnige discussiepartners geen aandacht krijgen. Probeer hier goed op te letten.
(let op! Dit zijn geen forumregels, maar tips die het discussieren interessanter en productiever zullen maken.)
Er zijn vast nog meer tips, maar die voeg ik later nog wel toe als ze in me opkomen.
Een vriendelijke groet,, en ik hoop dat deze bijdrage tot nadenken stemt. Bij zowel de ongelovige als de gelovige gebruikers van dit forum.