The poverty of New Atheism

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: The poverty of New Atheism

Bericht door Jagang »

Jim schreef:Laat ik mijn menig dan nuanceren, voor de mij bekende omgeving is het een overbodig boek.
Hoe men in de VS er tegenover staat weet ik uiteraard niet.
Wat vind je van "God is not great."?
Ik moet 'm nog lezen, maar ik meende dat jij 'm al had gehad?
Is het geen vergelijkbaar werk?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
a.r.

Bericht door a.r. »

@ Jim (vooral) Het is niet dat ik "iemand" "verwijt" dat hij of zij om welke reden dan ook dat boek niet gelezen heeft noch dat hij of zij het met een diepe zucht, vermoeid naast zich neerlegt en denkt...ja hoor leuk (of wát een gezeik, IK weet dat allemaal toch AL :D ) oid. Dát kan me helemaal niet schelen, daar heb ik begrip voor .....sterker nog ik herken het heel erg. Waar ik mij een beetje boos over maakte was het feit dát MNB diverse keren heeft aangegeven het boek niet gelezen te hebben, d'r ook geen zin an te hebben, maar dan wel zijn ongezouten mening erover geeft...

Dawkins "God als misvatting" heeft mi wel degelijk zijn nut voor velen bewezen. Het heeft iig mensen wakker geschud en tot soms felle discussies geleid....religieuze overuiging staat weer op de kaart...heilige huisjes zijn/worden omver geblazen. Er IS weer discussie over religie mogelijk. Persoonlijk ben ik nogal gecharmeerd van de retoriek zoals Dawkins (en Nietzsche :wink: ) die gebruikt. Het is soms nodig om eea duidelijk te maken, juist aan mensen die met hun kop in het religieus drijzand vast zitten.

Ik weet niet hoe ik "God als misvatting" heden ten dage zou lezen...het staat in mijn boekenkast en ik zal het binnenkort wel weer eens tevoorschijn halen en opnieuw gaan lezen...bij de gedachte eraan speelt er een grote spotgrijns om mijn mond....dát dan wel weer!

Misschien ook erger ik mij eraan omdat ik zovele malen ongenuanceerde kritiek heb moeten horen/lezen op Nietzsche, terwijl men nog nooit iets van hem gelezen had. Ik vind eerlijke kritiek prima,maar moedwillige kritiek om de kritiek, zonder iets (helemaal of grotendeels) gelezen/gezien/gehoord te hebben, dát stoort me en helemaal als het "argument" "een klein inkomen" is.De verdenking bij rijst dan bij mij dát het een drogreden is...ingegeven door een combinatie van deels arrogantie, intellectuele oneerlijkheid en cognitieve dissonantie.

Btw Dawkins kán bijv nogal eens arrogant overkomen, ik ben dus zeker geen kritiekloos aanhanger van hem! Lees ook mijn eerdere posting.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Jagang schreef: Kan je een voorbeeld geven van een drogredenering, of beter nog, een dogma?
zijn eeuwige vergelijking tussen god en pakweg het spaghettimonster of aanverwante verzinsels.in eigen kerk en op dit forum is dit soms leuk, grappig en onnozel maar heb je als doel mensen te overtuigen dan weet je dat dit niet lukt :)
schofferen werkt niet en daar moet je geen masterdiploma psychologie voor gehaald hebben.

ik heb al youtube filmpjes gezien waar hij het in volle ernst heeft over maagdelijke geboortes en maria. doet me denken aan windmolens om eerlijk te zijn en totaal naast de kwestie wanrt wie gelooft dit nu echt in Europa?
of dat filmpje waarin ik hem zie fulmineren tegen het idee dat religie de moraal zou claimen.
zijn wij niet ergens rond de verlichtingsperiode vh idee afgestapt dat religie en moraal onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn? moet je je nu echt druk maken in 3 man een paardekop van pakweg sgp?

Dawkins zou toch moeten weten dat wetenschap en religie 2 verschillende wereld zijn en toch maakt hij er een soort van concurrentiestrijd van waardoord de gelovige het idee krijgt dat religie en wetenschap (biologie) hetzelfde is. wetenschap kan niets over god zeggen en dat zou een evolutiebioloog toch moeten weten?

volgens dawkins is iedereen die in god gelooft dom, naief, angstig etc. DIe indruk wekt hij toch bij mij en
ik ben het daar niet mee eens.
ik zie heb beweren dat je geloof niet zou mogen bekritiseren. ik heb er nog nooit last van gehad dat ik mij zou moeten inhouden dus waar hij het over heeft weet ik niet en ik denk met mij veel mensen in het westen.
en natuurlijk werpt hij zich op als DE woordvoerder met als resultaat dat sommige mensen/gelovigen denken dat ik mij volledig bij hem aansluit.

ps
zie ik hem bezig moet ik spontaan aan Michael Moore denken.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef:
Jagang schreef: Kan je een voorbeeld geven van een drogredenering, of beter nog, een dogma?
zijn eeuwige vergelijking tussen god en pakweg het spaghettimonster of aanverwante verzinsels.in eigen kerk en op dit forum is dit soms leuk, grappig en onnozel maar heb je als doel mensen te overtuigen dan weet je dat dit niet lukt :)
Daarom is het toch geen drogredenering?! Een drogredenering is op een ongeldige manier een besluit trekken uit de premissen. Als een vergelijking binnen een bepaalde context geldig is, dan is het geen drogredenering ook al overtuigt het niemand.
appelflap schreef:schofferen werkt niet en daar moet je geen masterdiploma psychologie voor gehaald hebben.
Onzin, schofferen werkt soms wel. Zeker als het gaat om een publiek dat nog niet weet welke richting het uitwil. Duidelijk maken wat een onzin de tegenpartij probeert te verspreiden, door duidelijk te maken dat de ondersteuning voor god en het spaghettimonster vergelijkbaar zijn kan heel efficient zijn op dat soort publiek te overtuigen, ook als schofeer je daar de geëngageerde gelovige mee.
appelflap schreef:ik heb al youtube filmpjes gezien waar hij het in volle ernst heeft over maagdelijke geboortes en maria. doet me denken aan windmolens om eerlijk te zijn en totaal naast de kwestie wanrt wie gelooft dit nu echt in Europa?
En sinds wanneer stopt de wereld aan Europa?
appelflap schreef:of dat filmpje waarin ik hem zie fulmineren tegen het idee dat religie de moraal zou claimen.
zijn wij niet ergens rond de verlichtingsperiode vh idee afgestapt dat religie en moraal onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn? moet je je nu echt druk maken in 3 man een paardekop van pakweg sgp?
Misschien dat je eens wat verder moet kijken dan Nederland.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
siger

Bericht door siger »

appelfflap schreef:moet je je nu echt druk maken in 3 man een paardekop van pakweg sgp?.
Waar maak jij je dan druk om?
appelfflap schreef:zie ik hem bezig moet ik spontaan aan Michael Moore denken.
En?

Iets wat me in verband met TGD boven de pet gaat is dat tegenstanders hem terzelfdertijd verwijten:
  • 1. te zeggen wat iedereen al weet
    2. mensen te shockeren met wat hij zegt
    3. geen gelijk te hebben.
    4. zijn tegenstanders niet te overtuigen.
Ik begrijp niet goed hoe dat allemaal samen terechte verwijten kunnen zijn, dus denk ik dat de kritiek vooral een uiting van ongemak is. Dan werkt het boek, ondanks alle gebreken, dus toch.

Ik stel voor de discussie wat concreter te maken: illustreer wat er mis is aan TGD met specifieke citaten, in plaats van persoonlijk onbehagen te ventileren.
siger

Bericht door siger »

Over het Flying Spaghetti Monster (TGD p. 74 ev):

De bedoeling is niet de God van de gelovigen een Spaghettimonster te noemen, maar aan te tonen dat ze beide even onbewijsbaar zijn.

Dawkins citeert Bertrand Russell, die, om aan te tonen dat de bewijslast niet ligt bij iemand die iets niet gelooft, zegt dat je ook niet kan bewijzen dat er geen vliegende teepot bestaat. Daarop zegt Dawkins dat je de teepot van Russel door om het even wat kan vervangen, door de tandenfee, de eenhoorn, of het Vliegend Spaghettimonster.

Het VSM werd het eerst genoemd in een protestbrief tegen het onderwijzen van creationisme in de USA in 2005. De fysicus Bobby Henderson (Oregon) schreef dat als de schepping onderwezen moest worden als wetenschap, dat men dan ook maar over het Flying Spaghetti Monster moest onderwijzen, want dat beide even onwetenschappelijk zijn.

Mijn besluit: deze argumentatie van Dawkins is logisch, ethisch en opportuun.
Laatst gewijzigd door siger op 24 mei 2011 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
a.r.

Bericht door a.r. »

moet je je nu echt druk maken in 3 man een paardekop van pakweg sgp?.
Nee, want die bereik je sowieso niet, die zijn Strak in de Leer opgevoed en weten van geen wijken. Wat jij je niet realiseert is dat er heel veel jongeren het happy clappy gebeuren aanhangen. Jongelui die door evangelische Leiders volkomen geindoctrineerd worden met verhaaltjes over de zondvloed, wondergenezingen, doden die weer opstaan. Jongelui die "in tongen spreken" (glossalie), die bang zijn door demonen bezeten te worden/te zijn. Gewoon allemaal in Nederland!

http://www.apologetique.org/nl/artikele ... studie.htm
appelfflap
Banned

siger schreef: in plaats van persoonlijk onbehagen te ventileren.
ik voel geen persoonlijk onbehagen, ik geef gewoon aan dat ik hem niet geweldig vind.
je hoeft daar geen afstand psychologische beschouwing rond op te bouwen en ik hoop dar je wereld niet instort omdat een gelovige niet achter dawkins aanholt.

goden zijn onbewijsbaar en dat wisten de grote filosofen uit de antieke tijd al.
het VSM is leuk maar niet meer dan de bekende open deur intrappen en gewoon overbodig.

wat wil dawkins bereiken?
Jinny

Bericht door Jinny »

appelfflap schreef: wat wil dawkins bereiken?
Ik denk rust.
Wat Dawkins vooral stoort imo is de ongenuanceerde en zonder kennis aanschoppen tegen de evolutietheorie.
Iets wat ik me heel goed kan voorstellen, ik wordt daar ook vaak wat kriegel van.

Maar of TGD daar een goede manier voor is, ik kreeg de indruk dat hij vooral zijn frustraties van zich afschreef.

@Jagang, Ja, ik heb de NL vertaling.
Ik vond het meer humoristisch van opzet, wat ik me van TGD herinner (ik heb het enkele jaren terug van een vriend gelezen) was de fanatieke schrijfstijl waar GING een wat lossere stijl hanteert.
Een stijl die mij beter ligt.

@AR, duidelijk.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

appelfflap schreef:of dat filmpje waarin ik hem zie fulmineren tegen het idee dat religie de moraal zou claimen.
Axxyanus is me in veel opzichten al voor geweest, maar ik zie toch nog iets waar ik zelf op wil reageren.
We zijn afgestapt van het idee dat moraal onlosmakelijk is verbonden met religie, maar niet van het idee dat religie onlosmakelijk is verbonden met moraal.

Een moraal kan je in vele soorten en maten hebben, maar een religie zonder moraal is geen religie.
Het is het monopolie op de enige juiste moraal waar Dawkins tegen "fulmineert", die de clerus doorgaans inderdaad voor zichzelf opeist.
Dawkins zou toch moeten weten dat wetenschap en religie 2 verschillende wereld zijn en toch maakt hij er een soort van concurrentiestrijd van waardoord de gelovige het idee krijgt dat religie en wetenschap (biologie) hetzelfde is. wetenschap kan niets over god zeggen en dat zou een evolutiebioloog toch moeten weten?
Nee, religie en wetenschap zijn helemaal niet twee verschillende werelden, behalve wanneer het gelovigen zo uitkomt. Zie ook zijn kritiek op Stephen Jay Gould's NOMA.
Het feit dat je je niet eens inhoudelijk in de argumentatie hebt verdiept, haalt je kritiek op dit punt volkomen onderuit.

Voor noma en de kritieken daarop: http://en.wikipedia.org/wiki/Non-overlapping_magisteria
Richard Dawkins has criticized Gould's position on the grounds that religion does not, and cannot, steer clear of the material scientific matters that Gould considers outside religion's scope. He writes, "it is completely unrealistic to claim, as Gould and many others do, that religion keeps itself away from science's turf, restricting itself to morals and values. A universe with a supernatural presence would be a fundamentally and qualitatively different kind of universe from one without. The difference is, inescapably, a scientific difference. Religions make existence claims, and this means scientific claims."[6]

Dawkins also argues that a religion in which there were no interventions in the physical world by supernatural beings (hence subject to scientific investigation) would be a far different one from any existent ones, and certainly different from all the Abrahamic religions. Moreover, he claims that religions would be only too happy to accept any scientific claims that supported their views. For example, if DNA evidence proved that Jesus had no earthly father, Dawkins claims that the argument of non-overlapping magisteria would be quickly dropped.[7]

Dawkins makes a more fundamental criticism of NOMA by stating that not all grammatically correct questions are legitimate (for example, "What does the color red smell like?"), and thus the Why? questions of religion do not necessarily deserve an answer.[8]
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:Iets wat me in verband met TGD boven de pet gaat is dat tegenstanders hem terzelfdertijd verwijten:
  • 1. te zeggen wat iedereen al weet
    2. mensen te shockeren met wat hij zegt
    3. geen gelijk te hebben.
    4. zijn tegenstanders niet te overtuigen.
Inderdaad.
Zo ver had ik nog niet eens gekeken.

Los daarvan vind ik dat hij wordt aangevallen op argumenten, gelijkaardig aan de argumenten die door veel forummers hier zelf in andere discussie's ook worden gebruikt.

Maar om onbegrijpelijke redenen mogen schrijvende auteurs zich daar niet van bedienen.
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

appelfflap schreef:
siger schreef: in plaats van persoonlijk onbehagen te ventileren.
ik voel geen persoonlijk onbehagen, ik geef gewoon aan dat ik hem niet geweldig vind.
je hoeft daar geen afstand psychologische beschouwing rond op te bouwen en ik hoop dar je wereld niet instort omdat een gelovige niet achter dawkins aanholt.

goden zijn onbewijsbaar en dat wisten de grote filosofen uit de antieke tijd al.
het VSM is leuk maar niet meer dan de bekende open deur intrappen en gewoon overbodig.

wat wil dawkins bereiken?
Ik snap nog altijd niet waar je je dik in maakt. Als er elk jaar duizend boeken verschijnen, lees ik er daarvan 995 niet. Ik vind er een hoop overbodig, maar voel me niet verplicht de hele hoop af te stempelen. Je kiest maar uit. Dit is een boek van een atheist. Vind je het niet goed laat je het links liggen.

Een kwestie maken van dit bepaalde boek met deze bepaalde mening, is feitelijk verrassend op zich. Het lijkt of de halve wereld het opeens beter weet.
appelfflap
Banned

siger schreef: Ik snap nog altijd niet waar je je dik in maakt.
nergens.
a.r.

Bericht door a.r. »

Een werkelijk prachtig voorbeeld gevonden op Godvoordommen.nl waarom mensen als Dawkins vooral door moeten gaan!! :twisted:
http://www.godvoordommen.nl/2011/05/23/ ... ep-7-en-8/

Als ik weer eens even niet meer weet waarom ik schrijf...bekijk ik dit filmpje wel weer even....een minuut of twee is genoeg om mijn felle pen tevoorschijn te toveren.
a.r.

Bericht door a.r. »

Ik heb de beste man een uitnodiging gestuurd om de discussie hier aan te gaan!

http://www.youtube.com/user/apologeet
Plaats reactie