@ Jim (vooral) Het is niet dat ik "iemand" "verwijt" dat hij of zij om welke reden dan ook dat boek niet gelezen heeft noch dat hij of zij het met een diepe zucht, vermoeid naast zich neerlegt en denkt...ja hoor leuk (of wát een gezeik, IK weet dat allemaal toch AL

) oid. Dát kan me helemaal niet schelen, daar heb ik begrip voor .....sterker nog ik herken het heel erg. Waar ik mij een beetje boos over maakte was het feit dát MNB diverse keren heeft aangegeven het boek niet gelezen te hebben, d'r ook geen zin an te hebben, maar dan wel zijn ongezouten mening erover geeft...
Dawkins "God als misvatting" heeft mi wel degelijk zijn nut voor velen bewezen. Het heeft iig mensen wakker geschud en tot soms felle discussies geleid....religieuze overuiging staat weer op de kaart...heilige huisjes zijn/worden omver geblazen. Er IS weer discussie over religie mogelijk. Persoonlijk ben ik nogal gecharmeerd van de retoriek zoals Dawkins (en Nietzsche

) die gebruikt. Het is soms nodig om eea duidelijk te maken, juist aan mensen die met hun kop in het religieus drijzand vast zitten.
Ik weet niet hoe ik "God als misvatting" heden ten dage zou lezen...het staat in mijn boekenkast en ik zal het binnenkort wel weer eens tevoorschijn halen en opnieuw gaan lezen...bij de gedachte eraan speelt er een grote spotgrijns om mijn mond....dát dan wel weer!
Misschien ook erger ik mij eraan omdat ik zovele malen ongenuanceerde kritiek heb moeten horen/lezen op Nietzsche, terwijl men nog nooit iets van hem gelezen had. Ik vind eerlijke kritiek prima,maar moedwillige kritiek
om de kritiek, zonder iets (helemaal of grotendeels) gelezen/gezien/gehoord te hebben, dát stoort me en helemaal als
het "argument" "een klein inkomen" is.De verdenking bij rijst dan bij mij dát het een drogreden is...ingegeven door een combinatie van deels arrogantie, intellectuele oneerlijkheid en cognitieve dissonantie.
Btw Dawkins kán bijv nogal eens arrogant overkomen, ik ben dus zeker geen kritiekloos aanhanger van hem! Lees ook mijn eerdere posting.