Verkeersboetes zijn absurd hoog.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Blues-Bob
Bevlogen

Re: Verkeersboetes zijn absurd hoog.

Bericht door Blues-Bob »

Jorden schreef:Je kunt toch altijd in bezwaar en beroep als je het niet eens bent met de boete?

Dat blijft. Alleen de prent die op de deurmat valt is hoger of lager naar gelang het inkomen.
Is het niet zo dat een bezwaar via de officier van justitie verloopt en een beroep pas via de rechter? In ieder geval zal in beide gevallen de strafmaat niet ter discussie staan, enkel de schuld of onschuld van overtreder. Is er jurisprudentie / casuistiek bekend waarin een rechter de hoogte van de boete naar beneden of omhoog bracht bij jouw weten? Is die mogelijkheid er theorethisch wel? Kan een rechter in beroep zeggen: "Okay u heeft te hard gereden, maar uw zwangere vrouw was aan het bevallen naast u, dus ik verlaag de boete naar .... euro" ?(bijvoorbeeld)

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Jorden

Bericht door Jorden »

Ik meen dat rechters boetes wel eens omlaag bijstellen vanwege het inkomen van de overtreder.

Maar nooit omhoog !
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jorden schreef:Ik meen dat rechters boetes wel eens omlaag bijstellen vanwege het inkomen van de overtreder.

Maar nooit omhoog !
Waarom liever dat, ipv een betalingsregeling?

Groet,

Bob
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:Het enige wat je kan besluiten is dat boetes stijgen net zo lang tot voldoende mensen ze vervelend vinden. De perfectie wordt door niemand verwacht en werd door niemand beloofd.
Maar wat is "voldoende" dan?
Jagang schreef:De openingstopic sprak van 16€ als "absurd hoog", of zo heb ik het toch begrepen.
Oké, dat valt wel te behappen, ja. :)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Blues-Bob schreef:Ik betoog nu juist dat het niet slechts door hierarchi gescheiden typen strafbare feiten zijn. Ook de procedurele afhandeling verschilt onderling. Daar liggen an sich bij mijn weten een aantal zaken aan ten grondslag. Hierbij kun je denken aan de risico's die de strafbare feiten met zich meebrengen, de gevolgen van de strafbare feiten, het belang van draagkracht van de schuldige, de maatschappelijke opvattingen, en het belang en variatie van feiten omstandigheden waaronder een strafbaar feit gepleegd wordt.

Naar mijn idee worden in ieder geval de kernwaarden: "gelijke feiten, worden onder gelijke omstandigheden gelijk beoordeeld" en "iedereen heeft recht op een eerlijke procesvoering" voldoende gewaarborgt. Andere feiten worden niet in onze rechtspraak in relatie tot elkaar beoordeeld. Ik vind dat terecht. Bovendien kun je het volgens mij kun je niet realiseren en is het zelfs onwenselijk om de procedures voor vervolging en strafbepaling allemaal via eenzelfde uitgebreide gerechtelijke procedure te laten plaatsvinden. Volgens mij is dat beide voldoende reden waarom er een verschil bestaat tussen overtredingen en misdrijven. Dat vind ik een goede zaak. Neveneffect is wel dat bij veranderende publieke, politieke en deskundige meningen kan een perceptie van disproportionaliteit ontstaan. Ik denk echter dat die proporties vaststellen door verschillende feiten, onder verschillende omstandigheden begaan te vergelijken niet echt de manier is om (nieuwe) strafbepaling te verwezenlijken.

Kun je aangeven welke regels van de eigen rechtstaat onredelijk nageleefd worden volgens jou?

Groet,

Bob
Ja.

We hebben de afspraak dat "misdrijven" volgens de wet zwaarder wegen dan "overtredingen".
Dan geeft het vervolgens geen maat wanneer overtredingen zwaarder worden bestraft dan misdrijven.

Misdrijven en overtredingen zijn geen gelijke gevallen, en kunnen derhalve niet gelijk behandeld worden.
Noch kan men de hiërarchie van wettelijke kaderingen overtreden.

Dat wat zwaarder staat aangeslagen in de wet, moet ook zwaarder bestraft worden.
Desnoods maakt men de afspraak dat sommige zaken die nu nog als verkeersovertredingen worden gezien, voortaan verder gaan als misdrijven.

Maar wat je m.i. niet kan doen is zeggen "Winkeldiefstal mag als misdrijf volgens de wet dan wel zwaarder wegen dan door een rood stoplicht rijden, wat een overtreding is, maar toch krijg je voor het laatste een hogere boete."
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jorden

Bericht door Jorden »

Blues-Bob schreef:
Jorden schreef:Ik meen dat rechters boetes wel eens omlaag bijstellen vanwege het inkomen van de overtreder.

Maar nooit omhoog !
Waarom liever dat, ipv een betalingsregeling?

Groet,

Bob

Omdat inkomensafhankelijke verkeersboetes eerlijker zijn, het doel van de boete is om verkeerd verkeersgedrag te corrigeren. Dat lukt aardig bij mensen die aan het eind van de maand amper rond kunnen komen, maar bij mensen met veel geld is het corrigerend effect nihil natuurlijk.

Dat kan eerlijker, door een percentage van het jaarinkomen te berekenen.

Het gaat niet om een boete zoals bij de bibliotheek, het te laat terugbrengen van een boek is gewoon toegestaan, kost alleen geld.

Verkeersovertredingen mogen niet, zijn strafbaar en dit soort boetes zijn in feite straf.

Straf moet proportioneel zijn. Financiele straf moet dus een relatie hebben met het inkomen om proportioneel te kunnen zijn.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@ Jajang en Jorden
Toch even een reactie zodat jullie weten dat ik het doorgelezen heb! Ik ben het volledig eens met jullie. Geen kritische vragen meer in mijn hoofd :D Biertje? :D
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Blues-Bob schreef:@ Jajang en Jorden
Toch even een reactie zodat jullie weten dat ik het doorgelezen heb! Ik ben het volledig eens met jullie. Geen kritische vragen meer in mijn hoofd :D Biertje? :D
Ik vind dat de prijs van bloemkool ook inkomensafhankelijk moet worden.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Jinny

Bericht door Jinny »

En de boerenkool.
De worst zou dan overigens staatsgesubsidieerd moeten worden.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Cluny schreef:
Dat is hij ook al. De prijs van de boerenkool wordt toch aangepast aan het inkomen van de heer A. Heijn, en die van de worst aan het inkomen van de heer of mevrouw Unox? :lol:

Maar serieus het eten van boerenkool is een juridische aangelegenheid volgens jou Cluny? Is het voor jou zo'n straf, of vind je de straf juist te mild?

Groet,

Bob
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Blues-Bob schreef:
Cluny schreef:
Dat is hij ook al. De prijs van de boerenkool wordt toch aangepast aan het inkomen van de heer A. Heijn, en die van de worst aan het inkomen van de heer of mevrouw Unox? :lol:

Maar serieus het eten van boerenkool is een juridische aangelegenheid volgens jou Cluny? Is het voor jou zo'n straf, of vind je de straf juist te mild?

Groet,

Bob
De verkeersboetes zijn absurd hoog.
Deze inkomstenafhankelijk te maken heeft niet het effect dat deze absurditeit verdwijnt.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Verkeersboetes waren ooit bedoeld als een manier om weggedrag te verbeteren.
Nu zijn verkeersboetes veelal vervallen tot een verkapte en makkelijke inkomstenbron van de overheid.

Met een verwijzing naar de Borg : "Weerstand is zinloos".

Trouwens : VVD's 130 km/uur is ook helemaal zinloos, en een volkomen leeg verkiezingsgebaar.
En daarnaast ook nog een simpele uitlokking tot nog harder rijden met nog hogere boetes tot gevolg !
Maar op 2 Maart 2011 kan iedere stemgerechtigde éénmalig ook zijn of haar boete opleggen.
Laat uw stem horen !

:D
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Jorden

Bericht door Jorden »

Cluny schreef: De verkeersboetes zijn absurd hoog.
Deze inkomstenafhankelijk te maken heeft niet het effect dat deze absurditeit verdwijnt.
Hoog is een relatief begrip dat in dit geval gekoppeld is aan het inkomen.

Dat de boetes voor het gemiddelde inkomen absurd hoog zijn ben ik met je eens.
Dus omlaag en inkomensafhankelijk als het even kan.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Jorden schreef:
Cluny schreef: De verkeersboetes zijn absurd hoog.
Hoog is een relatief begrip dat in dit geval gekoppeld is aan het inkomen.

Dat de boetes voor het gemiddelde inkomen absurd hoog zijn ben ik met je eens.
Dus omlaag en inkomensafhankelijk als het even kan.
Omlaag is voldoende.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Je kan het m.i. niet eens zijn met mijn stelling dat overtredingen qua strafmaat onder misdrijven moeten blijven, en het tegelijkertijd eens zijn met een inkomensafhankelijke boeteregeling.

Met de laatste loop je namelijk wederom het risico dat overtredingen zwaarder worden bestraft dan bepaalde misdrijven.
Henry Ford
Plaats reactie