Blues-Bob schreef:Ik betoog nu juist dat het niet slechts door hierarchi gescheiden typen strafbare feiten zijn. Ook de procedurele afhandeling verschilt onderling. Daar liggen an sich bij mijn weten een aantal zaken aan ten grondslag. Hierbij kun je denken aan de risico's die de strafbare feiten met zich meebrengen, de gevolgen van de strafbare feiten, het belang van draagkracht van de schuldige, de maatschappelijke opvattingen, en het belang en variatie van feiten omstandigheden waaronder een strafbaar feit gepleegd wordt.
Naar mijn idee worden in ieder geval de kernwaarden: "gelijke feiten, worden onder gelijke omstandigheden gelijk beoordeeld" en "iedereen heeft recht op een eerlijke procesvoering" voldoende gewaarborgt. Andere feiten worden niet in onze rechtspraak in relatie tot elkaar beoordeeld. Ik vind dat terecht. Bovendien kun je het volgens mij kun je niet realiseren en is het zelfs onwenselijk om de procedures voor vervolging en strafbepaling allemaal via eenzelfde uitgebreide gerechtelijke procedure te laten plaatsvinden. Volgens mij is dat beide voldoende reden waarom er een verschil bestaat tussen overtredingen en misdrijven. Dat vind ik een goede zaak. Neveneffect is wel dat bij veranderende publieke, politieke en deskundige meningen kan een perceptie van disproportionaliteit ontstaan. Ik denk echter dat die proporties vaststellen door verschillende feiten, onder verschillende omstandigheden begaan te vergelijken niet echt de manier is om (nieuwe) strafbepaling te verwezenlijken.
Kun je aangeven welke regels van de eigen rechtstaat onredelijk nageleefd worden volgens jou?
Groet,
Bob
Ja.
We hebben de afspraak dat "misdrijven" volgens de wet zwaarder wegen dan "overtredingen".
Dan geeft het vervolgens geen maat wanneer overtredingen zwaarder worden bestraft dan misdrijven.
Misdrijven en overtredingen zijn geen gelijke gevallen, en kunnen derhalve niet gelijk behandeld worden.
Noch kan men de hiërarchie van wettelijke kaderingen overtreden.
Dat wat zwaarder staat aangeslagen in de wet, moet ook zwaarder bestraft worden.
Desnoods maakt men de afspraak dat sommige zaken die nu nog als verkeersovertredingen worden gezien, voortaan verder gaan als misdrijven.
Maar wat je m.i. niet kan doen is zeggen "Winkeldiefstal mag als misdrijf volgens de wet dan wel zwaarder wegen dan door een rood stoplicht rijden, wat een overtreding is, maar toch krijg je voor het laatste een hogere boete."