Verkeersboetes zijn absurd hoog.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Verkeersboetes zijn absurd hoog.

Bericht door Cluny »

Volgens mij werkt de democratie hier niet.
Link.
Dit jaar zijn de verkeersboetes met vijftien procent verhoogd. Volgens de vakbond zijn de verhoudingen zoek. "Het verschil tussen een overtreding in het verkeer en een misdrijf is te klein. De boete voor rijden door rood licht is hoger dan die voor een winkeldiefstal."
Hoewel het alweer 3 jaar gelden is dat ik er zelf één kreeg, erger ik met toch aan die extreme bedragen.
Het misdrijf van toen, geflitst, ik reed binnen de bebouwde kom 4 kilometer te hard op een bijna verlaten 8-baansweg.
Schade iets van 16 euro.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
siger

Re: Verkeersboetes zijn absurd hoog.

Bericht door siger »

Waarom rijd je geen 4 km/u trager?
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

siger schreef:Waarom rijd je geen 4 km/u trager?
Waarom reageer jij zo raar?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Op de teller v/d auto zal het wel 10km harder zijn geweest.

Ik ben eveneens een paar keer beboet voor 4-6 km/u te hard rijden. Mijn eigen schuld, want ik reed op mijn kilometerteller bewust 10km harder dan de toegestane snelheid.

Wel vind ik dat er iets gedaan moet worden aan de overige boetes om scheefgroei te voorkomen. Het is te gek voor woorden dat de boete voor winkeldiefstal slechts € 50,= is! Dat mag wel vertienvoudigd worden naar
€ 500,=!!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Kochimodo schreef:
Op de teller v/d auto zal het wel 10km harder zijn geweest.

Ik ben eveneens een paar keer beboet voor 4-6 km/u te hard rijden. Mijn eigen schuld, want ik reed op mijn kilometerteller bewust 10km harder dan de toegestane snelheid.

Wel vind ik dat er iets gedaan moet worden aan de overige boetes om scheefgroei te voorkomen. Het is te gek voor woorden dat de boete voor winkeldiefstal slechts € 50,= is! Dat mag wel vertienvoudigd worden naar
€ 500,=!!
Niet zo lullig denken.
De verkeersboetes zijn abnormaal hoog.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Misschien dat dit de stelling wat duidelijker maakt:

Politievakbond vindt sommige boetes 'buitenproportioneel'
AMSTERDAM - Een groot deel van de Nederlandse agenten vindt dat de verkeersboetes in verhouding tot bijvoorbeeld straffen voor winkeldiefstal buitenproportioneel hoog zijn.
Het gaat dan niet om de boete zelf, maar de hoogte ervan'', verduidelijkt voorzitter Gerrit van de Kamp van politievakbond ACP.
Hij reageert hiermee op berichtgeving van de NOS donderdag waarin de politiebond ANPV zegt dat het voor agenten op straat moeilijk is om iemand die door rood licht rijdt, te bekeuren voor 185 euro, terwijl een pleger van een winkeldiefstal met een boete van vijftig euro wegkomt.
Een woordvoerder van de ANPV zegt dat agenten zich schamen voor het uitschrijven van sommige bekeuringen. ''Die verhouding levert veel onvrede op onder collega's'', bevestigt Van de Kamp. De ANPV was donderdagochtend nog niet bereikbaar voor commentaar.

Bron: http://www.nu.nl
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
siger

Bericht door siger »

Een boete is, zeg maar, een boetedoening. Het is niets van A. Hein voor een prijzenslag. Om het alleen bij het autoverkeer te houden: ofwel breng je mensen in gevaar, en daar moeten gevoelige straffen op staan. Ofwel ben je geen gevaar, en dan mogen er geen straffen op staan. Lijkt me een gezond principe.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

siger schreef:Een boete is, zeg maar, een boetedoening. Het is niets van A. Hein voor een prijzenslag. Om het alleen bij het autoverkeer te houden: ofwel breng je mensen in gevaar, en daar moeten gevoelige straffen op staan. Ofwel ben je geen gevaar, en dan mogen er geen straffen op staan. Lijkt me een gezond principe.
Is jouw manier van denken wel gezond?
De boodschap is:
Het is in geen redelijke verhouding, de overtreding en de sanctie.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Cluny schreef:De boodschap is:
Het is in geen redelijke verhouding, de overtreding en de sanctie.
Neen dat was het niet, de boodschap was:
Cluny schreef: Volgens mij werkt de democratie hier niet.
Ik wacht nog op de argumenten en de link die daadwerkelijk over de rol van democratie in vaststellen strafmaat beschrijft.

In dit geval dus onbekend met de stelling, ik weet niet wat de rol van de democratie in het vaststellen van een strafmaat is.
Eens met de constatering dat overtreding en sanctie soms uit verhouding lijken.
Eens met de constatering dat een overtreding altijd onredelijk is (voeg ik even uit vrije interpretatie toe)

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Jorden

Bericht door Jorden »

De ASP wil verkeersboetes inkomens afhankelijk maken.
Voor studenten zijn ze amper te betalen en voor de rijken is het een lachertje.

Ik had ook een petitie opgestart ooit, loopt echter geen storm daar =P~
siger

Bericht door siger »

Jorden schreef:De ASP wil verkeersboetes inkomens afhankelijk maken.

Je vergeet toch een beetje dat niemand een boete hoeft te krijgen. Is dat niet de ultieme gelijkheid? Veel beter dan een "rechtvaardig" boetesysteem waarvoor horden door wetsgetrouwe mensen betaalde overheidsambtenaren berekeningen zitten uit te voeren.
Jorden

Bericht door Jorden »

siger schreef:
Jorden schreef:De ASP wil verkeersboetes inkomens afhankelijk maken.

Je vergeet toch een beetje dat niemand een boete hoeft te krijgen. Is dat niet de ultieme gelijkheid? Veel beter dan een "rechtvaardig" boetesysteem waarvoor horden door wetsgetrouwe mensen betaalde overheidsambtenaren berekeningen zitten uit te voeren.

Klets toch niet. Daar gaat het niet over. [-X
siger

Bericht door siger »

Jorden schreef:Klets toch niet. Daar gaat het niet over.
Leg dan eens uit hoe je de administratieve kost hebt berekend van het inkomensafhankelijk maken van boetes, en welke wijze van financiering je voorziet?
Jorden

Bericht door Jorden »

Kun je dat zelf niet verzinnen?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:Een boete is, zeg maar, een boetedoening. Het is niets van A. Hein voor een prijzenslag. Om het alleen bij het autoverkeer te houden: ofwel breng je mensen in gevaar, en daar moeten gevoelige straffen op staan. Ofwel ben je geen gevaar, en dan mogen er geen straffen op staan. Lijkt me een gezond principe.
Dat klopt, maar beide constateringen zeggen niets over de proportionaliteit van de boete.

Wanneer boetes voor het door een rood stoplicht rijden de boetes voor een winkeldiefstal dreigen te evenaren, is er m.i. wel iets mis. Door een rood licht rijden kan bovendien ook nog wel eens per ongeluk gebeuren. (Zie een vrachtwagencombinatie van 30 ton bij 80km/u op een natte weg nog maar eens op tijd te stoppen, wanneer 150 meter van tevoren het verkeerslicht op oranje springt.)

Daarbij kan "gevoelig" nogal verschillend worden uitgelegd.
Voor de yup met een dikke porsche is 50 euro niets, maar voor een bijstandsmoeder in haar gammele oude autootje kan 50 euro het verschil zijn tussen wel of niet rondkomen.

Ook lijkt de praktijk me niet zo binair dat je bij 80 kilometer per uur geen gevaar bent, en bij 81 opeens wél. De hoogte van de boete is (in Nederland) dan ook gelieerd aan de mate waarin de snelheid is overtreden.
Laatst gewijzigd door Jagang op 11 feb 2011 00:16, 3 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Plaats reactie