Dat is het grootste probleem, denk ik.MNb schreef:Ik kan het filmpje niet zien want mijn internetverbinding is te traag.
Ik kan me voorstellen dat de (overigens summiere) beschrijving van Piet V je de indruk geeft dat er wellicht gerommeld is met de test, maar de test was als volgt.Maar deugt met zo'n uitkomst de test wel? Om het eerlijk te doen moet de verwachte uitkomst (volgens de statistiek) 50% zijn. Hoe hoger of hoe lager, hoe groter de paranormale begaafdheid.
Een score van 1 uit 10 suggereert een negatieve correlatie: wat Ogilvie "telepathisch doorkrijgt" is precies tegengesteld.
Uit deze beschrijving krijg ik dus het gevoel dat Ogilvie er in is geluisd en de scholing mist om dat van te voren te doorzien. Niet dat ik medelijden met hem heb, integendeel. Ik hecht alleen - voorlopig - net zo weinig waarde aan deze test als aan telepathische claims.
Ogilvie zat in een geluiddichte kamer, en in de andere kamer zaten de ouders met een kind.
In die andere kamer stond ook een doos met tien speeltjes.
Wat Randi deed, was het kind telkens één van de tien speeltjes voorhouden, waarbij Derek Ogilvie in zijn afgezonderde positie langs "telepathische" weg moest kunnen aangeven welk speeltje het kind op dat moment werd voorgehouden.
Uiteindelijk kwamen alle speeltjes een keer langs. (Dus van een negatieve correlatie was geen sprake, aangezien er geen "tegenstellingen" waren)
Een score van tussen de 0 en 3 is statistisch gezien "normaal" te noemen, voor iemand die geen telepathische band heeft met het kind, en iets meer of minder "geluk" kan hebben.
En pas bij een score van 6 wordt de uitslag daadwerkelijk significant, en zou men een herhaling en/of uitbreiding van de test kunnen overwegen, om te zien of het patroon van hoge score's wordt vastgehouden.
En dán ben je wellicht wat op het spoor.
Maar het raden van tien speeltjes die allen één keer de revue passeren, zorgen voor een statistisch gemiddelde van precies één.
Ogilvie haalt dus precies de gemiddelde marge van de gokker.