Wanneer is iets of iemand een mens.

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Wanneer is iets of iemand een mens.

Bericht door doctorwho »

Thor schreef
In de artikelen die ik hier lees wordt er gesproken over de verschillende werkhypothesen die het ontstaan van de mens zeggen te verklaren. De vraag die ik hier naar voren zou willen brengen is wanneer is een bot (of een samenstel daarvan) een mens en wanneer een dier?
Waar begint de mens in de lijn van de evolutie is dan een afgeleide vraag en dan vooral het waarom?
Ik ben nieuwsgierig naar de reacties.
Inmiddels vele postings verder waarin is gepoogd jou een antwoord op je vraag te geven. Blijkbaar heb je zelf een ander antwoord onder de pet want het tot nu toe gebodene lijkt niet te overtuigen of komt simpelweg niet binnen.
Dus Thor kan jij eens beknopt en met onderbouwing aangeven hoe volgens jou de vork in de steel steekt?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Thor schreef:Ach, weet je wat het is ik schrijf een aantal keren scheppingsstraal en er wordt niet op gereageerd,
Ok, dan.
Afbeelding
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste doctorwho,
Het niet serieus nemen van mijn kant komt door de totaal waanzinnige verzonnen constructie van het enneagram
Het frapante is dat je ook niet terugkomt op die scheppingsstraal of het concept van enneagram, want hoewel jij denkt dat Gurdjieff de ontwikkelaar is van dit concept, kan ik je zeggen dat het Oscar Ichazo was die het menselijke gedrag eraan gekoppeld heeft. Begrijp je wat ik bedoel, ook jij reageert primair zonder je eens goed erin te verdiepen. Dat is het euvel waar ik hier tegen aan loop. Oppervlakkige afbrand reacties.
Inmiddels vele postings verder waarin is gepoogd jou een antwoord op je vraag te geven.
Waar, als je pogingen om mensen onderuit te halen tot antwoord promoveert dan is het nog slechte gesteld dan gedacht. Want laten we wel zijn, de mensen hier schrijven dat de mens niets anders is als een dier, dan is het ook niet relevant wanneer iemand een mens is.
Weet je wat mij hier ook opvalt? Dat is dat mensen als het niet meer in hem of haar straat past er verder niet meer gereageerd wordt. Bijvoorbeeld;
Nee, maar zoals gezegd wat versta jij onder moraal?
Volgens mij is moraal in de basis neurobiologisch aangelegd en niet iets wat ons van dieren onderscheid.
Ik ben het zoals je zult begrijpen voor een groot deel met je eens. Het verschil is dat ik het instincten, instinctief noem en niet moraal. In het onderzoek dat Tjok45 mij aanreikte stond een interessante zin in dit verband, namelijk: "Klaarblijkelijk kan ons brein prima beslissingen nemen zonder dat ons bewustzijn eraan te pas komt. Uit het onderzoek van Libet bleek destijds dat dit bewustzijn nog wel een eerder genomen ‘breinbesluit’ kan tegenhouden: het heeft dus veto over ons onbewuste
Waar jij en enkele andere eerst reageerde op het begrip bewust-zijn stoppen ze allemaal zodra ik met deze opmerking kwam, waarom gaan jullie niet verder daar op in? Want is dit niet een wezenlijk verschil met een dier?
Blijkbaar heb je zelf een ander antwoord onder de pet want het tot nu toe gebodene lijkt niet te overtuigen of komt simpelweg niet binnen.
Bij wie komt het niet binnen (ik heb al aangegeven dat jullie vinden dat er geen onderscheid is tussen mens en dier), ik heb al diverse ingrediënten van mijn overtuiging aangereikt, waarna de discussie dan stokt, zie mijn voorbeeld.
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Thor schreef:Bij wie komt het niet binnen (ik heb al aangegeven dat jullie vinden dat er geen onderscheid is tussen mens en dier), ik heb al diverse ingrediënten van mijn overtuiging aangereikt, waarna de discussie dan stokt, zie mijn voorbeeld.
Thor,
Waarom houd je toch met zoveel inspanning je bord voor je kop?
Pittig in het begin heb ik je gelijk duidelijk laten merken dat ik ooit Gurdjieff/Ouspensky belezen was.
Wie stampt daar grofstoffelijk doorheen?
Thor schreef:Ouspenski schreef voor zover ik weet over Gurdjieffs opvatting inzake de scheppingsstraal, maar ik begrijp dat je dat onderdeel hebt overgeslagen.
In de tijd vlak daarbij heb ik gelijk al gesteld dat je "ezeltje prik"/"het hangt aan de muur" aan het spelen bent.

In discussies zoals hier is dat een vermoeiend en vervelend spelletje waarbij de aanbrenger vooronderstelt iets beter te weten, maar dat niet bloot geeft.

Schrijf nu eens eindelijk, eindelijk, eindelijk die paar honderd woorden die het raamwerk van je hypothese duidelijk weergeven. De losse onderdelen die al langs zijn gekomen kan je dan als logische kerstversiering in die hypothetische boom hangen.

Roeland
Laatst gewijzigd door heeck op 20 sep 2010 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Thor schreef:Alsof atheïsten enige claim op het gezond verstand kunnen leggen.
Maar indien er iets uit niet ontstaat moet er een derde factor zijn, hoe je die ook noemt. :lol:
Niet voor niets had ik het woordje 'gezond' tussen haakjes gezet! :)

De 'Eeuwigheid' waaruit jouw 'scheppingstraal te voorschijn schiet,waarborgt voor mij net zo goed dat 'Iets' is, of kan zijn! en is 'Niets' uitgesloten, en dus buiten mijn verhaal, haha.
Waar jij met je straal aan komt zetten had ik het over gestapelde energieën in één punt dat explodeerde en tot materie verwerd. (in een ander topic wat nader ontvouwd :lol: )

Dat die 'Eeuwigheid' door zijn allesomvattend 'Zijn' uiteraard geen god noch een schepping van node had/heeft om 'iets' dat zich daarbinnen bevindt extra te verklaren moge ook voor jou duidelijk zijn, hoop ik, haha.
Waar komen deze natuurkundige wetten dan vandaan? :shock:

Eeuwigheid? :shock:
Kun je mij vertellen waarom de mensen pas recent deze behoefte hebben gevoeld en waarom OH62 dat probleem niet had? Juist de instincten zorgen voor de handhaving van gedragspatronen.
De ratio geef je wel veel credit, want instincten worden juist vanaf de prilste jeugd gevormd, waar de ratio nauwelijks wakker is, kun je me dat uitleggen?
Wie heeft jou verteld dat OH62 dat probleem niet had? (op zijn luie krent zittend te wensen dat de gebraden duiven (liefst met vorkje in de rug) voor het grijpen voorbijvlogen?
Al hopende dat de bliksem in de buurt zou inslaan in een dicht braambosje (voor de luxe van de warmte v.h. vuur in de komende nacht?

De instincten zijn er al bij de geboorte wanneer het borelingske krijsend naar lucht probeert te happen, en als dat gelukt is, smakkend met z'n mondje op zoek gaat naar 'iets' dat eten verschaft? (samenvallend met het moederinstinct dat er voor zorgt dat ie te eten krijgt?)

De ontwikkelingsmogelijkheid voor de Ratio is aanwezig en wordt benut en ingevuld met alles wat de omgeving aandraagt, en vergeten als de instincten er niets mee kunnen.
De nauwelijks wakkere Ratio zuigt 'Taal' in als vloeipapier maar komt er pas verstaanbaar mee naar buiten als hij/zij een redelijke beheersing over de organen die de stem bepalen heeft.
Die Ratio krijgt veel credit vanwege de vele klanken die beheerst moeten worden om een taal te kunnen spreken alsmede te onthouden woordkennis en hun betekenis.
Het aanleren van sociaal gedrag dat tegen bepaalde aspecten v.h. instinct indruisen maar het overkoepelende instinct als geheel, dienen. (oftewel hypocrisie dat aangeleerd moet worden :lol: )

Overigens ben ik wél ingegaan op dat rationele veto dat de instincten kan herroepen.(uit jouw verwijt aan Dr.Who- -hierboven!)
Mijn conclusie was dat dát ogenschijnlijk was en dat de instincten besluiten dat het rationele veto 'goed' was. en daarom toelaten.
(terzijde) De Ratio heeft al helemaal geen macht over de eerste aanzet v.h. instinct (oer-instinct) dat reflexmatig werkt! (De voldongen feiten daarvan lopen daarop vooruit zoals velen die vingers missen door reflexbewegingen bij een cirkelzaag bv. weten te vertellen. :( )

Overigens: Zodra jij stelt dat de mens als dier zijnde, zich onderscheidt van andere diersoorten, dan kunnen we het eens zijn met elkaar. :lol:
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Thor schreef:hahahahahahahahaha Zoals eerder aangegeven atheïsten zijn nog veel geloviger, maar dat ter zijde.
Opvallend hoe snel je die "dat ter zijde" er aan toevoegt. Dat je dit half-vergane konijn uit de hoed tovert is veelzeggend. Geen zin om deze absurditeit uit te leggen, misschien? Met een simpele "al wat je zegt ben je zelf" kom je er namelijk niet.
Thor schreef:Seculieren is een vreemd wordt in dit verband want dan hebben we iets gemeen, wat we niet gemeen hebben is een mens- en wereldbeeld, de atheïsten hebben enkel de 'wetenschap' waar ze zich op kunnen beroepen.
Het woord "enkel" is ooit al in betere context gebruikt... Maar toegegeven: aan goddelijke revelatie of intuïtie kan de wetenschappelijke methode uiteraard niet tippen. :D
Thor schreef:
Trouwens: liever géén wereldbeeld, zoals Thor het uitdrukt in een bericht dat hij post terwijl ik dit typ, dan voor jezelf een gammel exemplaar in elkaar te knutselen om er toch maar één te hebben.
Yep, ik heb de moeite genomen, hoewel niet compleet, maar ik dacht, ik kan beter zelf gaan nadenken dan iedereen maar te geloven en alles wat niet in de mode is af te katten.
Blijkbaar moet je nog wat méér nadenken voor je het kan of wil uitleggen op zo'n manier dat anderen er kop of staart aan krijgen. Je komt eigenlijk niet verder dan "er zijn hier wat rare interessante vaststellingen die aantonen dat het ingewikkeld is, en mede daardoor geloof ik niet dat mens en dier deel uitmaken van een continuum en zie ik wel iets in dit diepzinnig klinkende esotherische theorietje datbovendien ook nog lekker uit de mode is en een belezen indruk geeft." Maar dat hutseklutse is meestal het lot van theorieën over problemen die simpelweg te hoog gegrepen zijn of die uitgevonden zijn om eindeloos over te bakkeleiën.
"Insufficient data to answer this question", noemen we dat, en het gaat voorlopig de ijskast in tot er iets zinnigs en falsifieerbaars op de plank komt ter vervanging van al dat esoterische gewouwel.
Tot nu toe kom ik vooral met 'wetenschappelijke' bewezen gegevens, alleen wordt daar niet op gereageerd omdat men het nog niet eerder is tegengekomen. Het vreemde is dat, hoewel je door een gebrek aan gegevens eigenlijk zegt ik weet er niet zo veel van, je toch de grootste mond hebt om mensen aan te vallen. Zou het niet verstandiger zijn eerst eens je te verdiepen in deze materie, dadelijk kat je zaken af, die wetenschappelijk bewezen zijn.
Haha.. Je slaagt er zelfs niet in om een halve seconde concreet te zijn over dat prachtige concept van je. Waarschijnlijk zit je al te diep in je "materie" om door de vele plastieken bomen het bos nog te zien. :D
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Thor schreef:bewust-zijn
Ach kijk, een gidsstreepje, populair onder newagers.
ik heb al diverse ingrediënten van mijn overtuiging aangereikt
Wanneer kom je nou met het hele recept, zodat we je taart kunnen proeven?
Ik heb een vermoeden dat het een vieze taart gaat worden, wanneer Gurdjieff één van de ingrediënten is.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste heeck,

Ik neem aan dat je niet hebt begrepen dat ik niet veel zin heb om op jou te reageren, zonder dat jij, mijn nette vragen niet wenst te beantwoorden. Veel plezier ermee.

Beste fbs33,
Alsof atheïsten enige claim op het gezond verstand kunnen leggen.
Maar indien er iets uit niet ontstaat moet er een derde factor zijn, hoe je die ook noemt.
Niet voor niets had ik het woordje 'gezond' tussen haakjes gezet!
Leuke woordspeling, desalniettemin veranderd dat niets aan het uitgangspunt.
De 'Eeuwigheid' waaruit jouw 'scheppingstraal te voorschijn schiet,waarborgt voor mij net zo goed dat 'Iets' is, of kan zijn! en is 'Niets' uitgesloten, en dus buiten mijn verhaal, haha.
Waar jij met je straal aan komt zetten had ik het over gestapelde energieën in één punt dat explodeerde en tot materie verwerd.
Wel interessant want natuurwetten zijn eeuwig volgens jou, in mijn optiek zijn natuurwetten inherent het gevolg van materie. Wanneer er geen materie is dan zijn er ook geen natuurwetten of zie ik dat verkeerd?
De scheppingsstraal is meer een verdichting en door Gurdjieff vertaald als een toonladder. Een toonladder die na elke stap steeds dichter wordt. Jij komt in navolging van allerlei wetenschappers tot een explosie van opgestapelde energieën, waarbij ik niet weet waar die energieën vandaan komt?
Dit zijn zo van die gedachtegangen.
Dat die 'Eeuwigheid' door zijn allesomvattend 'Zijn' uiteraard geen god noch een schepping van node had/heeft om 'iets' dat zich daarbinnen bevindt extra te verklaren moge ook voor jou duidelijk zijn, hoop ik, haha.
Het is vreemd dat jij "gestapelde energieën in één punt dat explodeerde" als geen god nog schepping benoemd. Terwijl daar toch iets is gebeurd a) de energieën zijn ineens gestapeld en b) om de een of andere reden is daar iets geëxplodeerd, beide hebben niets met de eeuwigheid te maken, maar met een verandering een verandering die ergens vandaan komt.
Waar komen deze natuurkundige wetten dan vandaan?
Eeuwigheid?
Natuurwetten hebben natuur = materie nodig, indien er geen materie is waar komen de wetten dan vandaan?
Wie heeft jou verteld dat OH62 dat probleem niet had? (op zijn luie krent zittend te wensen dat de gebraden duiven (liefst met vorkje in de rug) voor het grijpen voorbijvlogen?
Omdat er geen barbecue plaatsen met saus zijn teruggevonden of dat vorkje is nog nooit gevonden. De opmerking dat die dingen vergaan is op voorhand onjuist, gezien de nederzettingen die men onder water aan het onderzoeken is. :wink:
De Ratio met zijn ideeën die een pad banen voor de instincten die de warmte/gemak en geborgenheid zoeken als afweer tegen de omgeving.
De instincten zijn er al bij de geboorte wanneer het borelingske krijsend naar lucht probeert te happen, en als dat gelukt is, smakkend met z'n mondje op zoek gaat naar 'iets' dat eten verschaft?
Juist, maar hoe verklaar je dan je eerdere opmerking dat de ratio (met zijn ideeën) een pad moet banen voor de instincten?
De ontwikkelingsmogelijkheid voor de Ratio is aanwezig en wordt benut en ingevuld met alles wat de omgeving aandraagt, en vergeten als de instincten er niets mee kunnen.
Als we Libet mogen geloven dan heeft de ratio niet zo veel te vertellen, de instincten beslissen voor de mens kan handelen. Daarbij lijkt het of de instincten elke dag kunnen ontstaan. Volgens mij heb je het dan niet over instincten, zou je kunnen zeggen welk 'systeem' de sensorisch geheugen scheid in nuttig en niet nuttig en wat gebeurd er dan met die info?
De nauwelijks wakkere Ratio zuigt 'Taal' in als vloeipapier maar komt er pas verstaanbaar mee naar buiten als hij/zij een redelijke beheersing over de organen die de stem bepalen heeft.
Vreemde oplossing misschien is dit wat realistischer http://mens-en-samenleving.infonu.nl/co ... ftijd.html
Overigens ben ik wél ingegaan op dat rationele veto dat de instincten kan herroepen. Mijn conclusie was dat dát ogenschijnlijk was en dat de instincten besluiten dat het rationele veto 'goed' was.
Nee, je hebt alleen wat geconstateerd: "overigens heb ik het idee dat een 'breinveto' uiteindelijk tóch een veto v.h. instinct is" zonder een en ander toe te lichten, het valt in de categorie grote duim. Overigens heb jij in dat verband nergens enig orde of verduidelijking in de chaotische gebruik van begrippen gebracht ongeacht dat ik daar netjes naar heb gevraagd.
Maar wat is het geheugen? is dat iets van onze hersenen? en hebben dieren een geheugen? Is er een plaats waar dat geheugen is gelocaliseerd? En die vergaarbak zit daar de sensorische geheugen, of het impliciete geheugen, zijn daar ook de instincten op geslagen en waarom moet dat allemaal door middel van het bewustzijn geactiveerd worden? Zo wat vragen die bij mij opkomen als je dit zo roept.
Het aanleren van sociaal gedrag dat tegen bepaalde aspecten v.h. instinct indruisen maar het overkoepelende instinct als geheel, dienen
We hebben dus ook nog verschillende vormen van instincten, kun je dat eens toelichten?

Beste mrBE,
Blijkbaar moet je nog wat méér nadenken voor je het kan of wil uitleggen op zo'n manier dat anderen er kop of staart aan krijgen.
Volgens mij lees je niet.
Je komt eigenlijk niet verder dan "er zijn hier wat rare interessante vaststellingen die aantonen dat het ingewikkeld is, en mede daardoor geloof ik niet dat mens en dier deel uitmaken van een continuum en zie ik wel iets in dit diepzinnig klinkende esotherische theorietje datbovendien ook nog lekker uit de mode is en een belezen indruk geeft."
Kun je laten zien waar ik dit geschreven heb?
Haha.. Je slaagt er zelfs niet in om een halve seconde concreet te zijn over dat prachtige concept van je.
Mijn beste mrBE je hebt geen idee waar dit allemaal over gaat, misschien zou je er wat aan kunnen doen?

Beste Fjedka,
Ach kijk, een gidsstreepje, populair onder newagers.
Je voelt je goed?
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Thor schreef:Beste heeck,
Ik neem aan dat je niet hebt begrepen dat ik niet veel zin heb om op jou te reageren, zonder dat jij, mijn nette vragen niet wenst te beantwoorden. Veel plezier ermee.
Precies wat te verwachten viel; de ene al ruimschoots beantwoordde vraag groeit uit tot andere vragen plus nieuwe vragen en Thor speelt zijn "hangt aan de muur en het tikt".
Voorlopig heb je belangstellenden genoeg; vermaak je.

Zo af en toe zal ik eens peilen hoever je bent met het/je persoonlijk Gurdjieffiaans ontwaken.

Roeland
siger

Bericht door siger »

Ik denk dat de topic opener stelt dat mensen niet tot de dierenwereld behoren, omdat bewustzijn, vrijheid en intelligentie ons onderscheidt van alle andere dieren.

Dat lijkt me geen sterk argument (het zal zeker wel reeds gezegd zijn) omdat alle diersoorten zich onderscheiden van alle andere diersoorten.

Je kan dan zeggen, bewustzijn, vrijheid en intelligentie zijn van een hogere orde dan de eigenschappen van andere dieren, en dat is in zekere zin ook weer juist.

Dat evolutie een richting heeft, is een van de meningsverschillen tussen Gould en Dawkins (die daarin een orthodox darwinist was.)
Biologists Richard Dawkins and Stephen Jay Gould have recently extended their decades-old disagreements about evolution to the issue of the nature and reality of evolutionary progress. According to Gould, ‘progress’ is a noxious notion that deserves to be expunged from evolutionary biology. In Dawkins' view, on the other hand, progress is one of the most important, pervasive and inevitable aspects of evolution.
(http://www.sciencedirect.com/science?_o ... archtype=a)

De vraag is mi. niet of een mens een dier is. Natuurlijk zijn we dieren. Al onze lichaamskenmerken (ledematen, zintuigen, voortplanting) komen ook bij dieren voor. Maar we zijn wel een dier dat zich gespecialiseerd heeft in communicatie en samenwerking. Daartoe produceren en benutten we bewustzijn en intelligentie (dat zijn algemene overkoepelende termen.) Ook op dit gebied is verschil met, maar geen scheiding van andere dieren. Hier een beknopt lijstje (naar Merlin Donald) hoe we gedragsgewijs tussen andere dieren passen.
  • zoals bvb. mieren en bijen kunnen we een mentale afbeelding van onze omgeving maken.
  • zoals sommige vissen en reptielen kunnen we complexe voorwerpen en gebeurtenissen herkennen.
  • zoals andere zoogdieren en vogels kunnen we voorheen onbekende dingen observeren en problemen oplossen.
  • zoals bijvoorbeeld wolven en honden kunnen we ideeën en beelden bijhouden, los van directe prikkels uit de omgeving.
  • zoals andere apen en sociale dieren (maar geen kuddedieren) herkennen we individuen en bewaren we onze ervaringen met verschillende individuen apart, en werken ze voortdurend bij.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger,
Als je alle steekwoorden van Thor, plus diens groeiende lijst belangrijke namen bijhoudt, dan moet je beseffen dat Thor op een totaal andere toer zit.
Vanwege mijn al voor de pubertijd aanzwellende leeshonger weet ik tamelijk wel welke toer.
Een deel daarvan vind je hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/George_Gurdjieff
http://en.wikipedia.org/wiki/Institute_ ... ent_of_Man

We zouden per PB een weddenschap kunnen aangaan over Thors richting, wat tot ontknopingsvoordeel heeft dat mijn voorspelling dan met datum en al vastligt. Jij speelt dan notaris.
r.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste siger,
Ik denk dat de topic opener stelt dat mensen niet tot de dierenwereld behoren, omdat bewustzijn, vrijheid en intelligentie ons onderscheidt van alle andere dieren.
Ik heb het nergens over intelligentie gehad.
Dat lijkt me geen sterk argument (het zal zeker wel reeds gezegd zijn) omdat alle diersoorten zich onderscheiden van alle andere diersoorten.
Daarom spreek je over taxonomie van alle levende wezens.
Je kan dan zeggen, bewustzijn, vrijheid en intelligentie zijn van een hogere orde dan de eigenschappen van andere dieren, en dat is in zekere zin ook weer juist.

De vrijheid is wat beperkter dan gedacht. Met onze bewust-zijn en onze wil zijn wij goed in staat, en dat doen we ook voor een deel, de mogelijkheden van het lichaam bewust te benutten anders dan de rest van de natuur.
Dat evolutie een richting heeft, is een van de meningsverschillen tussen Gould en Dawkins
Ik deel daarin de mening van Dawkins, de evolutie gaat verder.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Thor schreef:a) Met onze bewust-zijn en onze wil zijn wij goed in staat, en dat doen we ook voor een deel, de mogelijkheden van het lichaam bewust te benutten anders dan de rest van de natuur.
. . . . .
b)Ik deel daarin de mening van Dawkins, de evolutie gaat verder.
Thor,
Ook eens een paar nette vragen van mijn kant:
1) Wat is jouw begrip, betekenis die je hecht aan evolutie?
2) Gaat evolutie, omschreven volgens jouw begrip ergens heen?
3) Valt een dergelijke bestemming positief of negatief te beoordelen? Hoezo ja, Hoezo nee?
4) Is zo een evolueren afhankelijk van eigen inspanning tijdens het leven?

Zo maar even míjn eerste nette vragen,

Roeland
siger

Bericht door siger »

heeck schreef:Siger,
Als je alle steekwoorden van Thor, plus diens groeiende lijst belangrijke namen bijhoudt, dan moet je beseffen dat Thor op een totaal andere toer zit.
Om dat (nu) te beseffen hoef ik gelukkig alleen maar zijn reactie op mijn laatste post te lezen. Hij speelt geheimpje op een kinderlijke wijze en doet zich onschuldig dom voor bij elke serjeuze vraag. Aan Thor valt niets te beleven.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger,
Weddenschap hoeft dan niet meer en jouw functioneren als schertsnotaris kan ook vervallen.
r.
Gesloten