Demiurg schreef:Rereformed schreef:Demiurg schreef:
Dat "sporen achtergelaten" stond gewoon in het oorspronkelijke citaat.
Je blijkt iemand te zijn die zich in alle bochten kan wringen om maar niet zijn ongelijk te hoeven toegeven.
'Sporen achterlaten' zegt totaal niets over positief of negatief, en is dus zoals ik opmerkte volkomen nietszeggend, want nogal wiedes indien de cultuur honderden jaren christelijk is geweest.
Dan is misschien het moment daar om eens stil te staan bij de vraag waarom je er toch zo fel op reageerde.
Dat heb ik al gedaan, Demiurg, en in de vorige post uitgelegd: ik onderkende dat je boodschap was het christelijk geloof als bron te zien voor bepaalde moderne opvattingen. En het tegendeel is juist het geval. Deze dingen zijn ondanks en in weerwil van het christendom gemeengoed geworden. Ik reageerde er fel op omdat ik voor zulke grove verdraaiing van de zaken geen goed woord over heb.
Nogmaals, ik wring niet, maar sta nog steeds achter het oorspronkelijke statement.
Dan zijn we hierover uitgepraat. Zoals opgemerkt is je uitspraak nietszeggend.
Ik heb gezegd 'sporen nalaten', daarin zit inderdaad geen positief of negatief oordeel, maar de zaken die ik noemde worden door de meeste mensen als iets positief beoordeeld. Dus zo nietszeggend is het niet.
Hier wordt je retoriek krachteloos. Dat een paar christenen aan de vredesbeweging van de 80-er jaren meededen, en er ook wel een paar christenen waren in de 80-er jaren die een goed woordje voor homofilie over hadden, dat men in vroegere tijden aan armenzorg deed, en er ook wel christenen waren in de 19e eeuw die tegen de slavenhandel waren, is allemaal nogal wiedes, maar negeert volkomen dat het gewicht van het wereldwijde christendom van alle eeuwen de totale tegenhanger van de moderne waarden was, en wat de kwestie homofilie betreft nog steeds is.
Verder zijn termen als "voor een groot deel de wereld in bracht" niet de mijne.
Welnu, jij je zin weer: dan vervallen je uitspraken weer tot nietszeggendheid.
Zoiets is niet te meten dus ik voel geen enkele behoefte om me door jou te laten dwingen daarover een kwantitatieve uitspraak te doen.
O zeker is dat wel te meten. Je kunt er een hoop christelijke geschiedenis voor nalezen hoe christenen van alle eeuwen over slavernij en homofilie hebben gesproken. En je kunt zeer zeker cijfers krijgen die laten zien dat het merendeel van de kerken in de wereld nog steeds homofilie niet ziet als een zaak die ieders persoonlijke keus is, waar het geloof niets op aan te merken heeft.
Hier een citaat van professor Vermeersch, iemand die er op gestudeerd heeft:
"Ik heb mij dood gezocht om voor de zeventiende eeuw vijf katholieke schrijvers te vinden die zich uitdrukkelijk tegen slavernij hebben uitgesproken. Ik heb ze niet gevonden. Maar christelijke auteurs van hoog tot laag die pro slavernij hebben geschreven, daar vind je er duizenden en duizenden van."
En hoe zou hij ook wat anders kunnen vinden indien het christendom zijn inspiratie put uit de bijbel! Ken je deze uitspraken?:
Jezus: ‘Wie van u zal tot zijn slaaf, die voor hem ploegt of het vee hoedt, als hij van het land thuiskomt, zeggen: Kom terstond hier aan tafel? Zal hij niet veeleer tot hem zeggen: Maak mijn maaltijd gereed, schort uw kleren op en bedien mij, tot ik klaar ben met eten en drinken, en daarna kunt gij eten en drinken? Zal hij de slaaf soms danken, omdat hij deed wat hem bevolen was? Zo moeten ook jullie, wanneer jullie alles gedaan hebben wat jullie bevolen is, zeggen: Wij zijn onnutte slaven; wij hebben slechts gedaan, wat wij moeten doen.’(Lucas 17:7-10).
Wie het slavenjuk draagt moet zijn meester hoog achten, zodat Gods naam en de leer niet worden bespot. Een slaaf die een gelovige meester heeft, mag zijn meester niet zijn respect onthouden omdat ze broeders zijn. Integendeel, hij moet hem met nog meer inzet dienen. Onderwijs dit alles en spoor ertoe aan. Iemand die iets anders onderwijst en niet instemt met de heilzame woorden van onze Heer Jezus Christus en de leer van ons geloof, is verblind. Zo iemand begrijpt niets, maar is ziek door zijn geredetwist en geruzie. (1 Tim. 6: 1-4)
Slaven moeten in alles het gezag van hun meester erkennen en het hem naar de zin maken. Ze mogen hem niet tegenspreken. (Titus 2: 9)
Slaven, gehoorzaam uw aardse meester zoals u Christus gehoorzaamt, met ontzag, respect en oprechtheid. (Ef. 6:5)
Slaven, erken het gezag van uw meesters en heb ontzag voor hen, niet alleen voor de goede en rechtvaardige, maar ook voor de hardvochtige. Het is een blijk van genade als iemand, doordat zijn aandacht op God gericht is, in staat is onverdiend leed te verdragen. Immers, is er enige reden om trots te zijn wanneer u slagen verdraagt die u als straf voor uw wangedrag krijgt? Het is echter een blijk van Gods genade wanneer u verdraagt wat u moet lijden voor uw goede daden. Dat is uw roeping.(1 Petrus 2: 18)
Dat jij dat wel doet door het 'pertinent onwaar' te noemen is iets waarmee je volgens mij je hand overspeelt. Je lijkt daarmee de bekende stelling in te nemen waarin de negatieve aspecten in onze cultuur zijn voortgebracht door het christendom en de positieve door de verlichting.
Weer een leuke retorische zet! Nu probeer je mij neer te zetten waar ik helemaal niet sta. Ik wil het best met je eens zijn dat alle negatieve zaken in onze cultuur niet op rekening van het christendom gezet kunnen worden. Ook heeft onze cultuur al in de tijd van de renaissance de heidense Griekse cultuur herontdekt. Maar het is inderdaad aan de verlichting te danken dat de tyrannie van de religie verbroken is en de grootste waarden van ons moderne denken geschapen zijn. De verlichting is de grootste cultuurschat van onze moderne cultuur. Het christelijk geloof heeft voor het merendeel als een rem gewerkt die die waarden zoveel en zolang mogelijk heeft willen tegenhouden.