Dat was niet Job, die dat schreef, maar ikke.
Punt is natuurlijk dat we geen vertrouwen hoeven te hebben om te accepteren dat Hitler heeft bestaan - zijn historiciteit is wetenschappelijk wel afdoende bewezen lijkt me. God is daarentegen onbewijsbaar; het tegendeel ook.
Hoe ik erbij kwam om e.e.a. bij Job in zijn schoenen te schuiven is mij een raadsel, mijn excuses daarvoor.
M.b.t. 'Hitler' en het historisch bewijs, is het voor te jeugdige personen min of meer óók een zaak van geloof in de ouderen die vertellen dat hij bestaan heeft (inclusief een stel artefacten w.o. filmmateriaal die dat moeten bevestigen [ik denk bv. aan een stel lieden die denken dat de maanreis in scene is gezet m.b.v. decors om de Russen scheel van afgunst te laten kijken, enz. enz.])
Naarmate er tijd verstrijkt die 'bewijzen' verdoezelt of verloren doet gaan neemt het geloven bij monde van het vertrouwen in personen die dit of dat beweren (noodgedwongen)toe om net als bij een god onbewijsbaar/ongrijpbaar te worden. (wie moet je over een paar honderd jaar geloven, de holocaust-vertellers of Williamson?) [geen toegespitste discussie hierover s.v.p.{er is ergens al een draad hierover!}])
Voor mij is het duidelijk dat samenlevingen een gemiddelde van individuele wetten en regels nodig heeft om te kunnen bestaan.
Dat daarvoor 'gezag' nodig is om dat te kunnen handhaven uit naam van dat gezag.
Dat het gezag een fundament moest hebben dat onaantastbaar moest zijn voor de tand des tijds en daarom onontkomelijk moest leiden naar een creatie door menselijke empirie waarin geloofd moest worden voor de in stand houding ervan, omdat door mensen uitgeoefend gezag die eigenschappen nooit kon hebben.
Het leidde naar onveranderlijkheid die er de kracht, maar tegelijkertijd de achilleshiel van is in tijden van veranderende inzichten (door bv. wetenschappelijke ontdekkingen die daar druk op uit oefenen!)
Ik geloof daarom in de menselijke creatie, maar beslist niet in god (waar ik mij vér boven verheven voel door mijn nietigheid te erkennen [nadenkertje, haha])