Uiteindelijk heeft dit soort dwaze bespiegelingen als uiterste consequentie gehad dat duizenden mensen opgescheept werden met onnodige verwijten ( die ze zelfs zichzelf wijsmaakten )
:"omdat hun kinderen misdadigers zijn geworden , zijn voornamelijk de ouders en hun "slechte "opvoeding ( die de professionele opvoeders hebben gedwarsboomd ) er de schuld van "
of
"omdat iemand een slechte jeugd heeft gehad , is hij een seriemoordenaar geworden ...( zeggen de advocaten) "
" de dief wordt gemaakt door de omgeving , in het bijzonder tijdens zijn jeugd " enzovoort
Het grootste deel van de wereldbevolking heeft een slechte jeugd gehad en is daarom massamoordenaar natuurlijk ....wat een onzin ....
Ja het zijn karikaturen ( zoals alle politieke manipulatieve rethoriek dat is )
maar veel mensen hebben die onzin ook daadwerkelijk geloofd
Je kan gelijk welke wetenschap( en vooral " wetenschappelijke experts ") omsmeden ter ondersteuning van een ideologie ... omdat wetenschap nooit "af" is .... en dat vooral wanneer men er "niet teveel van afweet " (sorry maar dat is een inkoppertje ... ik kon het niet laten ... ik weet er trouwens ook niet genoeg van af ....Ik wil best geloven dat de klassieke psychologie er niets of weinig van bakt.
Ik weet er niet genoeg over.
Maar ik verdenk de klassieke psychologie er op dit ogenblik niet van een als wetenschap vermomde antidemocratische ideologie te zijn.

de EP die Gould en Lewontin aanvielen , kon in dat tijdsgewricht zo wel worden betitteldVolgens mij is EP dat duidelijk wel.
En de meeste populaire EP-"verklaringen" hebben natuurlijk alles te maken met vermaak en de produkten van de doordravende fictie ...dat is een traditie in de " psychologie " ?
EP van tegenwoordig is erg duidelijk multidisciplinair ... het gaat om ethologie , hersenonderzoek , genetica, evolutiebiologie , gedragsbiologie ... het zit niet vastgepind op "alleen maar de psychologie " en de klinische en sociale (enquete) statistiek .