Digit schreef:De vraag die ik mij stel is waar die "uniquely human ability" vandaan komt ! Als ik de zin goed lees komt die uit "the core knowledge that we're born with", dus uit erfelijkheid ! En dat lijkt mij ook logisch.
Ik vermoed dat het beeld dat je je gevormd hebt van mijn standpunt niet helemaal klopt. Ik ben een overtuigd belijder van de evolutietheorie, en van de rol van erfelijkheid. Ik heb bijvoorbeeld “The Selfish Gene” met veel plezier gelezen en er feitelijk niets in gevonden waar ik me zou tegen verzetten. Ik was al een halve eeuw geleden enthousiast over bijvoorbeeld Konrad Lorenz en Noam Chomsky. Ik weet nog goed de opwinding die ik voelde toen ik de eerste maal Chomsky's theorie las over een universele aangeboren (het woord genetisch werd nog niet gebruikt) taal die alle mensen in zich dragen, maar die tot uiting komt in de taal waarin ze toevallig opgroeien. Daarom ben ik ook zeer geinteresseerd in Spelke. Haar “core knowledge” (een uitbreiding van Chomsky's universele grammatica) bestaat uit vier (of misschien vijf) domeinen (ik vertaal even niet:) Objects, Agents, Number, Geometry (zie artikel
hier). Dit zijn dus aangeboren categorieën, maar tijdens de ontwikkeling van een kind worden ze altijd verder gespecifieerd aan de hand van de ervaring. Zo word het ene universele “Ding” de duizenden dingen van die wereld waarin het kind leeft. Het mooie is nu (bedenk ik) dat als alle dingen gedetailleerd ingeboren zouden zijn, het kind veel slechter voorbereid zou zijn om te overleven in een wisselende en uitdagende wereld. Dat we niet geboren zijn met allerlei specifieke genen voor specifieke dingen (zoals misschien het geval is met eencelligen) is een enorm
genetisch voordeel. Ik hoop je hiermee overtuigd te hebben van mijn vertrouwen in evolutie, erfelijkheid en selectie.
Waar gaat de diskussie dan wél over?
Een strekking van wetenschappers wil de genetica (en een foute interpretatie ervan) aanwenden voor conservatieve politieke doeleinden (ik bedoel niet partijpolitiek conservatief, maar sociaal conservatief). De denkwijze van deze strekking is, dat de (Amerikaanse) samenleving net is zoals een samenleving hoort te zijn, en dat het dus onzin is meer vrouwen aan universiteiten te willen, zwarten uit getto's te halen, arme kinderen scholing en gezondheidszorg te geven etc...et....Want, zegt men, men is wat men is door zijn genen; genen zijn onveranderlijk; dus het is weggegooid geld mensen te willen veranderen. (zie vb.
hier)
Dat heeft twee kwalijke gevolgen. De eerste is dat de samenleving een haast religieuze status quo krijgt (heersende religies zeggen ook dat men moet berusten) maar
bovendien dat deze geleerden het gezag over de samenleving opeisen, immers, niet de democratische beslissingsmethodes zijn noodzakelijk juist, technocraten (sociobiologen, evolutionaire psychologen etc....) moeten ons voorschrijven wat te doen en te denken.
Dit stuitte op verzet van talrijke wetenschapslui, waaronder beroemde geleerden en genetici. En op mijn verzetje (
hier)
Digit schreef:Ik denk dat het bijzondere van de mens juist bestaat in de erg intense synergie tussen "het aangeborene" en datgene wat we er mee doen, "het culturele". Vandaar dat ik méér kijk naar de synergie tussen beide, en minder naar de scheidslijn. Maar het is wél goed dat het uitgezocht wordt ! Vandaar dat ik ook de publicaties van o. a. Nelissen en Verplaetse met belangstelling volg. Misschien moet ik ook eens Spelke gaan lezen ! Heb je soms de titel van een leken-leesbaar werk van haar ? Ik zal in elk geval beginnen met het artikel van Mc Lelland !
Wel we hebben ook helemaal geen keuze. Het is allemaal bepaald door de evolutie. Maar dat het boeiend is ben ik volledig met je eens.
hier vind je artikeld van Spelke.
hier vind je artikels van McClelland