Als ik alle overbodige boeken zou moeten opnoemen dan krijg je een lange lijst. Maar ik hanteer wel het beginsel eerst lezen en dan oordelen. Want op een forum komen juist dit soort zaken voorbij. Dus Klaas Hendrikse; aanschaffen en bespreken. Tom Harpur kopen en later denken zonde van mijn geld.
Zo staat er ook nog een Ahmed Osman op de plank. Bijbelse personages van Egyptische origine. Gelukkig vallen ze niet op tussen de overigen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Prachtig erudiet, scherp artikel, ik ben weer helemaal in voor Vergeer. Ik stelde me hem een beetje als een stijve droogstoppel voor, maar hier legt hij de lat er op! Ik dacht dat het voor mij allemaal passé was, maar nu moet ik absoluut het Panterjong lezen.
collegavanerik schreef:[
Nou ik vind het anders behoorlijk fantasievol om van een profeet met een kort lontje een guerillaleider te maken.
Het kale feit is dat we een overlevering hebben van een religieuze leider die werd geexecuteerd. Dat verhaal werd minimaal 40 jaar na zijn executie opgeschreven. Al het andere is interpretatie.
1 Wat bedoel je met een profeet met een kort lontje en een religieuze leider? 2 De Joden maakten helemaal niet het onderscheid tussen wereldlijk en geestelijk. De scheiding van kerk en staat kenden ze niet. Hun hele leven stond in het teken van Jawhe. 3 En hoe weet je dat Jezus een kort lontje had? Is dat geen interpretatie? Het verhaal werd opgeschreven? 4 Maar het werd niet zo maar opgeschreven, het werd behoorlijk op zijn kop gezet door schrijvers die Jezus niet gezien, gekend of gehoord hebben. 5 Geen enkele auteur van het NT is een ooggetuige.
1 iemand die een vijgeboom vervloekt als deze geen vruchten geeft buiten het seizoen. Hij preekte in hun synagogen
2 Jezus wel: geef de keizer wat de keizer toebehoort (of was dat niet van Marcus)
3 zie 1 Jezus lachte nooit.
4 Interpretatie
5 Inderdaad, daarom moet je er ook niet meer van willen maken dan het droge feit dat een geestelijk leider werd geexecuteerd.
Hier laat ik het bij, maar ga gerust je gang als je door wil gaan met speculeren over de historische jezus, ik vind het tijdverspilling.
Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd. Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
collegavanerik schreef:
1 iemand die een vijgeboom vervloekt als deze geen vruchten geeft buiten het seizoen. Hij preekte in hun synagogen
2 Jezus wel: geef de keizer wat de keizer toebehoort (of was dat niet van Marcus)
3 zie 1 Jezus lachte nooit.
4 Interpretatie
5 Inderdaad, daarom moet je er ook niet meer van willen maken dan het droge feit dat een geestelijk leider werd geexecuteerd.
Hier laat ik het bij, maar ga gerust je gang als je door wil gaan met speculeren over de historische jezus, ik vind het tijdverspilling.
Ga eerst de werken van Vergeer maar eens lezen. Daarna praten we verder.
Dat lijkt me nog veel plausibeler dan het sprookje van Vergeer.
Ja die theorie van Earl Doherty ken ik. Kijk de documentatie is schaars en onbetrouwbaar. En dat biedt ruimte voor veel theorieën.
Een aanwijzing voor het bestaan van Jezus is bijvoorbeeld het feit dat Paulus spreekt over Jacobus als 'de broeder des heeren' (dat is Jezus) en dat Jacobus wel goed is gedocumenteerd. Doherty zegt dan dat broederschap in figuurlijke zin wordt bedoeld.
Prachtig erudiet, scherp artikel, ik ben weer helemaal in voor Vergeer. Ik stelde me hem een beetje als een stijve droogstoppel voor, maar hier legt hij de lat er op! Ik dacht dat het voor mij allemaal passé was, maar nu moet ik absoluut het Panterjong lezen.
Bedankt voor de tip!
Ja dat artikel is inderdaad smullen. Leuk dat je weer in de Heer bent.
Boeiende en grondige analyse, David. Ik vind het wel jammer dat je zo duidelijk ageert tegen Verhoeven, terwijl jouw verhaal en het zijne op (fundamentele) details verschillen en op hoofdlijnen grote overeenkomsten hebben.
Ik vond Verhoeven prettig lezen en ben het met je eens dat sommige verhalen en ideeën onwaarschijnlijk zijn of slecht onderbouwde filmische invullingen zijn van hiaten in het Nieuwe Testament.
okke schreef:Boeiende en grondige analyse, David. Ik vind het wel jammer dat je zo duidelijk ageert tegen Verhoeven, terwijl jouw verhaal en het zijne op (fundamentele) details verschillen en op hoofdlijnen grote overeenkomsten hebben.
Ik vond Verhoeven prettig lezen en ben het met je eens dat sommige verhalen en ideeën onwaarschijnlijk zijn of slecht onderbouwde filmische invullingen zijn van hiaten in het Nieuwe Testament.
Ageren tegen Verhoeven? Ach ik druk me graag ongenuanceerd uit. Dat past goed in de huidige tijdsgeest. Maar volgens mij wijkt mijn verhaal (eigenlijk Vergeers verhaal) toch wel fundamenteel af van Verhoeven. De enige overeenkomst is dat we het eens zijn dat het NT historisch niet betrouwbaar is. Maar dat is een open deur.
Paul Verhoeven is nu in zomergasten nederland 2 VPRO
Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd. Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Zomergasten met Paul Verhoeven was een prima uitzending. Hij maakte 2 opmerkingen over Jezus:
1. Jezus heeft de ethiek van de Joden grondig veranderd;
2. Jezus was een exorcist.
Commentaar
Ad. 1
Daar ben ik het niet mee eens. Jezus was waarschijnlijk een Joodse fundamentalist. Paulus heeft de ethiek gewijzigd. Zo hoefde bijv. dat besnijden van Paulus niet zo nodig.
Ad. 2
Dit betwijfel ik. Er zijn uit die tijd natuurlijk verhalen bekend over wonderdoeners en gebedsgenezers, denk aan Hanina ben Dosa en Honi de circeltrekker, en wellicht zijn elementen uit de verhalen in de evangelien terecht gekomen.
Ik heb een uitgebreide recensie gelezen. Het was één van de betere afleveringen. Met Paul Verhoeven als spraakwaterval. Boeiend van het begin tot het eind. Ik ga het dit weekend terugkijken op uitzending gemist. Het duurt te lang om het even snel tussendoor te doen. @David B. volgens mij heb jij op het puntje van de stoel gezeten? En sprong je overeind toen Verhoeven Jezus een Osama bin Laden noemde
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Ik heb een uitgebreide recensie gelezen. Het was één van de betere afleveringen. Met Paul Verhoeven als spraakwaterval. Boeiend van het begin tot het eind. Ik ga het dit weekend terugkijken op uitzending gemist. Het duurt te lang om het even snel tussendoor te doen. @David B. volgens mij heb jij op het puntje van de stoel gezeten? En sprong je overeind toen Verhoeven Jezus een Osama bin Laden noemde
Ja, ik was heel alert. Zomergasten valt meestal tegen, deze keer niet. Vorig jaar was de uitzending met Prem, ook zo'n babbelkous, het hoogtepunt.