David Bakker schreef:collegavanerik schreef:[
Nou ik vind het anders behoorlijk fantasievol om van een profeet met een kort lontje een guerillaleider te maken.
Het kale feit is dat we een overlevering hebben van een religieuze leider die werd geexecuteerd. Dat verhaal werd minimaal 40 jaar na zijn executie opgeschreven. Al het andere is interpretatie.
1 Wat bedoel je met een profeet met een kort lontje en een religieuze leider? 2 De Joden maakten helemaal niet het onderscheid tussen wereldlijk en geestelijk. De scheiding van kerk en staat kenden ze niet. Hun hele leven stond in het teken van Jawhe. 3 En hoe weet je dat Jezus een kort lontje had? Is dat geen interpretatie? Het verhaal werd opgeschreven? 4 Maar het werd niet zo maar opgeschreven, het werd behoorlijk op zijn kop gezet door schrijvers die Jezus niet gezien, gekend of gehoord hebben. 5 Geen enkele auteur van het NT is een ooggetuige.
1 iemand die een vijgeboom vervloekt als deze geen vruchten geeft buiten het seizoen. Hij preekte in hun synagogen
2 Jezus wel: geef de keizer wat de keizer toebehoort (of was dat niet van Marcus)
3 zie 1 Jezus lachte nooit.
4 Interpretatie
5 Inderdaad, daarom moet je er ook niet meer van willen maken dan het droge feit dat een geestelijk leider werd geexecuteerd.
Hier laat ik het bij, maar ga gerust je gang als je door wil gaan met speculeren over de historische jezus, ik vind het tijdverspilling.