Ik weet het... Ik heb er nog even naar gekeken, maar ik ga niet al je punten 'weerleggen'. ten eerste omdat dat toch niet lukt. Niet omdat ik geenantwoord zou hebben (op sommige punten is dit inderdaad zo) maar omdat er geen enkel goed antwoord bestaat in jou ogen.Hallo Otter.
Ik wil je nog even attenderen op deze posting van mij, waar je nog niet op hebt gereageerd. http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 9867#19867
Maar een paar kleine opmerkingen:
Jij schrijft:
Het zwaard is de bijbel. Het tweesnijdend zwaard is niet een zwaard wat je kop af zou kunnen hakken, maar het woord van God. De waarschuwingen die Hij uitte.Mattheus 10 vers 34: ‘Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard!’
Je zegt het zelf al: een gelijkenis. Vraag je je niet op zijn minst af of met zo een vergelijking iets duidelijk gemaakt zou moeten worden?In Lucas 19 vers 27 gebruikt Jezus in een gelijkenis de volgende woorden: ‘Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.’
Dit is wel heel sumier. Er is een verhaal omheen. En hij dreef hen uit. Bij goed herderschap kun je ervan uitgaan dat de klap van de punt die door de geluidsbarriere gaat een schrikreactie teweegbrengt. Je kunt er dus vanuitgaan dat er niemand gewond geraakt is. Daarnaast is het moraal van het verhaal niet echt naar voren gekomen in je citaat. Erg jammer.Johannes 2 vers 13: ‘En het pascha der Joden was nabij, en Jezus ging op naar Jeruzalem. En Hij vond in den tempel, die ossen, en schapen, en duiven verkochten, en de wisselaars daar zittende. En een gesel van touwtjes gemaakt hebbende, dreef Hij ze allen uit den tempel, ook de schapen en de ossen; en het geld der wisselaren stortte Hij uit, en keerde de tafelen om.
Zelfs al neem je het letterlijk dan moet je de 'als' er wel in zin. ALS je oog je tot zonde leidt..... Iedereen op deze wereld zou dan zonder ogen lopen... Zou er dan toch een andere uitleg zijn? Maar goed... iedere ketter zijn letter.....Naast déze delicten maakt Jezus zich in Mattheus 18 vers 8 ook nog eens schuldig aan het stimuleren van automutilatie bij Zijn volgelingen: ‘indien dan uw hand of uw voet u ergert, houwt ze af en werpt ze van u. Het is u beter, tot het leven in te gaan, kreupel of verminkt zijnde, dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden. En indien uw oog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u. Het is u beter, maar een oog hebbende, tot het leven in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden.’ (Natuurlijk komt men dan weer met het cliché dat Jezus dit symbolisch bedoelde, maar dat valt helemaal nergens uit op te maken, in het verleden zijn er daarom velen geweest die vanwege dit soort teksten de hand aan zichzelf hebben geslagen, zoals kerkvader Origenes)
Aangezien dit een teer punt is wat in mijn ogen best goed uit te leggen is. Sterker nog. Het is het evangelie in een notendop... ga ik er niet al teveel op in. Wat ik welwil zeggen, wat ik vaker heb gezegd hier. Het is de keus. Je wordt niet in 'het vuur' geworpen tegen je zin. Wat het begint met: Zo iemand niet in mij blijft. Je kiest er dus voor om wel of niet voor het evangelie te kiezen.Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand." (Johannes 15:6) (deze tekst heeft de inquisitie geïnspireerd tot het verbranden van ketters, al is deze tekst ook allegorisch te interpreteren, hoe het ook zij, het blijft een verwerpelijk citaat)
Ik hou het hierbij wat betreft je posting waar ik nog op zou reageren. Ik ken het rijtje 'citaten'. Ik vind het een slap rijtje en slecht geciteerd. Ik zie het net als bij de evolutietheorie. Je kunt een klein kind uit leggen wat je bedoeld door je woordkeus. Zo kan dat ook met de bijbel. Het evangelie is heel kort en krachtig uit te leggen:
Joh. 3:16. Ik kan wel gaan roepen dat humanisme op geen enkele wijze volgens de evolutietheorie uit te leggen is. Ik zal niet de eerste zijn die dat zou beweren. En heb ik ongelijk? Nee. Met de ET kun je een aardige uitleg geven. Maar om mij heen zie ik iets anders. Als ik dan luister naar ET-ers die er verstand van hebben kan ik op zijn minst hun uitleg horen en daar over nadenken. Uiteraard hoef je het er dan niet mee eens te zijn, maar om er zelf interpretaties aan geven getuigd niet echt van een 'wetenschappelijke aanpak'.
Mocht je echter meer willen weten over biologie of een ander aspect van de ET dan zul je moeten gaan studeren. Zo ook met de bijbel. Er is toch niet voor niets een universitaire studie theologie. Zou dat echt allemaal onnodig zijn? Dat zou wel heel naief zijn en alles in je eigenstraatje willen laten passen.
Job?Zorg dat je niet rijk wordt.
PredikerWerk niet voor voedsel
HoogliedHebt geen seksuele hartstocht
Absoluut. Nogmaals. Als je hier geen diepere betekenis uit haalt dan ligt het niet aan mij... Hij die ore heeft die horeIs dit wijs? Is dit, wat je je kinderen zou leren?
IK geef je een bron waaruit het tegendeel blijkt. Ook nog eens een zogenaamde onafhankelijk bron. De wens is de vader van de geddachte op dit punt. Ik heb het niet genoemd omdat ik de bron niet meer kan vinden maar in Engeland heeft een tot geloof gekomen parlementarier ervoor gezorgd dat uiteindelijk de slavernij in Engeland is afgeschaft. Dit heb ik ooit in een krant gelezen, maar ik ken de bron niet meer.Nogmaals. De afschaffing van de slavernij is niet tot stand gekomen door het christendom
Als een slaaf weg MAG dan zal hij toch niet zeggen dat hijwil blijven? En het doorboren van een oor is nou ook weer niet zo verschrikkelijk:http://piercing.pagina.nl/Maar indien de knecht ronduit zeggen zal: Ik heb mijn heer, mijn vrouw en mijn kinderen lief, ik wil niet vrij uitgaan; Zo zal hem zijn heer tot de goden brengen
Over vrouwen valt veel te vertellen. Dat is een studie op zich en kost me meer tijd, Ik ben tevens aan het afstuderen dus daar kom ik voorlopig niet mee. Ik hoop het voor mezelf over niet al te lange tijd weer op te pikken. Ik zal er dan hier ook wel wat over melden, maar wat ik in ieder geval geleerd heb: De bijbel is geen vrouw onvriendelijk boek. Maar daarover later (waarschijnlijk) meer.Over vrouwen
Dat vind ik wel een mooie statement. Kan ik dat ergens terugvinden?Dat is wel heel makkelijk geredeneerd. De rechtstaat die we heden ten dagen kennen is een direct gevolg van de verlichting binnen Christendom gestuurd door humanisten.
Tsjok, ik heb er absoluut geen moeite mee dat je even alleen als lezer op dit forum zit. Je hebt me een aantal keer direct en indirect persoonlijk beledigd. Alsof mij dat interesseert. Daar ben ik te nuchter voor om me druk over te maken. Tenslotte: Degene die je boos maakt heeft macht over je. Ik vind het wel grappig dat je over een persoonlijk berichtje zo uit je slof schiet. Het zegt veel... Maar ik wens je het allerbeste en hoop dat je de rust vind die je zoekt.De hulp is toch maar de verpakking om hun bijbels en ideologieen te slijten ?
Maar zendelingen hebben geen verborgen agenda. oprecht medeleven en iets willen doen aan de slechte omstandigheden in bijvoorbeeld de 3e wereld. Ik ga het echt niet verdedigen, want het is meer dan duidelijk. Uiteraard zjn er een aantal slechte ervaringen geweest, maar het zijn wel heel bekrompen zielen die alleen daar naar kijken.
Zijn we het toch nog ergens over eens....(Zie je hoe makkelijk het is: Verdraaien van woorden.....)Wat is de Bijbel toch een prachtig boek!
Gegroet
Tot over een paar weken ofzo...Fijne Kerst dus en Een heel goed nieuw jaar gewenst aan een ieder!
Hebr 6: