een nieuwe ethiek...

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: een nieuwe ethiek...

Bericht door appelfflap »

OpSafari schreef: Mijn overtuiging is dat dieren geen doel hebben.
jouw overtuiging klopt niet

elk levend wezen heeft tot doel te overleven, voor te planten en de soort instant te houden.
alle dieren zijn daarbovenop voedsel voor andere dieren. 1 vd andere dieren is de mens
Stijn Bruers
Banned

Bericht door Stijn Bruers »

OpSafari schreef:
Ongeloveloos schreef: EMPATHIE
Die eigenschap is slechts voorbehouden aan een kleine groep, Ongeloveloos.
Helaas.
Hmmm... als ik het onderzoek van Marc Bekoff lees, durf ik te stellen dat ook een aantal niet-mensen waarschijnlijk empathie kunnen voelen. Muizen bijvoorbeeld: in een (onethisch) experimenten gaven ze muis A een elektrische schok telkens als muis B wou eten. Wat bleek, muis B at niet meer. En dan was er nog een experiment met muizen waarvan ik de details niet meer herinner. Denk dat het ongeveer als volgt ging. Men gaf muis A pijnprikkels, en meette de stresshormonen van muis B die muis A observeerde. Daarna gaf men B dezelfde pijnprikkel, en een tijdje later opnieuw enkel A onder het toezicht van muis B. Bleek dat in dat tweede geval muis B meer stresshormonen aanmaakte, meer naar muis A keek dan voorheen, en dat zijn eigen pijndrempel daalde. Dat zijn typische dingen van empathie...
Wat grote mensapen, kraaiachtigen, walvisachtigen en olifanten betreft, is er enig bewijs dat ze een theory of mind hebben. Daar is vrij duidelijk empathie in het spel.
OpSafari
Banned

Bericht door OpSafari »

Ongeloveloos schreef:
OpSafari schreef:
Helaas.
Het merendeel van de mensheid noem jij een kleine groep ? #-o
Ik dacht dat je het had over empathie voor dieren van een andere soort. Als je empathie voor soortgenoten bedoelt heb je het ook mis. Onlangs nog die foto gezien van die chimpanseeuitvaart?

appelflap,
jij hanteert een andere definitie van doel dan ik doe en als uw lezing klopt zou het dus diervriendelijk mensen te offeren aan tijgers.
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Stijn Bruers schreef:
OpSafari schreef:
Helaas.
Hmmm... als ik het onderzoek van Marc Bekoff lees, durf ik te stellen dat ook een aantal niet-mensen waarschijnlijk empathie kunnen voelen. Muizen bijvoorbeeld: in een (onethisch) experimenten gaven ze muis A een elektrische schok telkens als muis B wou eten. Wat bleek, muis B at niet meer. En dan was er nog een experiment met muizen waarvan ik de details niet meer herinner. Denk dat het ongeveer als volgt ging. Men gaf muis A pijnprikkels, en meette de stresshormonen van muis B die muis A observeerde. Daarna gaf men B dezelfde pijnprikkel, en een tijdje later opnieuw enkel A onder het toezicht van muis B. Bleek dat in dat tweede geval muis B meer stresshormonen aanmaakte, meer naar muis A keek dan voorheen, en dat zijn eigen pijndrempel daalde. Dat zijn typische dingen van empathie...
Wat grote mensapen, kraaiachtigen, walvisachtigen en olifanten betreft, is er enig bewijs dat ze een theory of mind hebben. Daar is vrij duidelijk empathie in het spel.

Gelul !!! Er is nog nooit BEWEZEN dat dieren empatie hebben, suggereren is wat anders.

Wanneer ga je die kippen slachten en eten ?
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Ongeloveloos
Banned

OpSafari schreef:
Ongeloveloos schreef: Het merendeel van de mensheid noem jij een kleine groep ? #-o
Ik dacht dat je het had over empathie voor dieren van een andere soort. Als je empathie voor soortgenoten bedoelt heb je het ook mis. Onlangs nog die foto gezien van die chimpanseeuitvaart?

appelflap,
jij hanteert een andere definitie van doel dan ik doe en als uw lezing klopt zou het dus diervriendelijk mensen te offeren aan tijgers.

Ook jij lult maar wat raak ! Graag bewijs van jouw stelling dat dieren empathie voelen/ervaren ?
OpSafari
Banned

Bericht door OpSafari »

http://www.youtube.com/watch?v=LU8DDYz68kM

Of het een bewijs is weet ik niet, maar kun jij beschrijven wat je daar ziet?
Ongeloveloos
Banned

OpSafari schreef:http://www.youtube.com/watch?v=LU8DDYz68kM

Of het een bewijs is weet ik niet, maar kun jij beschrijven wat je daar ziet?

Ik vroeg om een bewijs ! Is dat teveel gevraagd ?
appelfflap
Banned

Stijn Bruers schreef: maar je ziet toch wel in dat voor de meeste mensen het initieel moeilijker is om een varken te doden dan een wortel? 85% van ondervraagde amerikanen stellen dat ze niet eigenhandig een dier kunnen doden. Als 85% evenveel problemen zou voelen bij het doden van planten...
tsja, een enquete afgenomen in de westerse grootstad en een levenswijze die amper 50j oud is. die paar 100 000j daarvoor negeer je gewoon.
d'er klopt iets niet hé :)
planten kunnen niet voelen en hebben geen emotioneel bewustzijn
so, het blijven levende wezens.
ik snap wel dat je die grens wil trekken want je moet tenslotte nog iets kunnen eten
Hangt ervan af wat je bedoelt met "vergelijken". Hier ging het om fenomenen zoals "doubling", iets wat vele slachters hebben, en ook vele nazi-dokters hadden...
je hebt herhaaldelijk slachters vergeleken met de nazibeulen. Ook nu doe je het weer.
ik dwing je niets op maar ik ga een tomaatkwekerij echt niet met Auschwitz vergelijken. ik val nog liever dood

Ja, planten zijn levende wezens en hebben het recht om niet gedood te worden voor onze luxebehoeften.
En (gewervelde) dieren zijn voelende wezens en hebben het recht om niet gedood en gebruikt te worden voor onze basis- en luxebehoeften (evt. met uitzondering van vitale behoeften).
wat lul je nu?
ofwel mag je levende wezens opeten ofwel niet. make your choice
appelfflap
Banned

OpSafari schreef: appelflap,
jij hanteert een andere definitie van doel dan ik .
woorden hebben bepaalde betekenissen en ik hopu me aan de betekenissen. Vrij essentieel voor een vlotte communicatie.
waarom je er nu weer mensenoffers bijsleurt begrijp ik wederom niet
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

In ongeveer een goed uurtje zijn er twee pagina's forum pagina's bijgepost zonder in te gaan op mijn argumenten uit mijn laatste post! (moet ik daaruit concluderen dat ik juist ben?)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Stijn Bruers
Banned

Stijn Bruers schreef:
OpSafari schreef:
Helaas.
By the way, er zijn ook vele voorbeelden van vriendschap (empathie?) tussen verschillende soorten
http://www.emilydavidow.com/wp/2005/12/ ... e-stories/
nijlpaard en schildpad, leeuw en oryx, hond en koi vis, kat en hert, gorilla en kat, leeuw en mensenbaby, kat en muis, slang en dwerghamster,... Alles kan in de dierenwereld. Dit zijn allemaal goed gedocumenteerde "vriendschappen" (dieren die lang bij elkaar blijven, elkaars aandacht opzoeken, minder eten als de ander sterft,...)

Dit is een mooie :-)
http://www.youtube.com/watch?v=zVNTdWbVBgc

En Suryia en Roscoe, ook ontroerend hoe een hond zorgde voor een zieke orang-oetan...
http://images.google.nl/images?hl=nl&q= ... CCcQsAQwAw

Dan hebben we nog de leuke verhaaltjes van varken Priscilla die een kind redde van verdrinking, en Lulu die hulp zocht voor iemand met een hartaanval.

Jaja vleeseters, de tijd van denial is voorbij!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

OpSafari schreef:
Kitty schreef:
OpSafari schreef:@Kitty

Dat fabrieksverhaal was niet van mijn hand, maar ik begrijp je verhaal.
Feitelijk zeg je dus dat je geen bezwaren hebt tegen het doden van dieren, omdat je er ooit aangewend bent. Ik weet niet of je huisdieren hebt, maar als je die zou hebben, dan zou je die toch niet willen doden neem ik aan? Of ben je wat dat betreft ook pragmatisch, of zie je het doden van je huisdier op dezelfde manier als het kapot gooien van een dure antieke vaas?
Ja precies, ik ben gek op het kapot gooien van antieke vazen en oh wat ben ik gewend aan het doden van dieren, het is bijna een verslaving.

Ik ga vanaf nu op idiote vergelijkingen, idiote antwoorden geven, dan weten jullie het vast?
¿¿idiote vergelijking??

U gaf aan met dieren doden geen probleem te hebben en ik vraag: zou u uw eigen dier doden (bedenk dat een dier dat niet uw eigen dier is weleens andermans dier zou kunnen zijn). Ik neem aan dat u wel een probleem zou hebben met het doden van uw eigen geliefde huisdier, dus de volgende vraag is wat voor emoties hier dan een rol spelen: zij die vergelijkbaar met het verdriet dat een kapot geliefd kunstobject u bezorgt, of is er sprake van liefde voor het dier?

Als dat laatste het geval zo is, wat ik dus denk, waarom dan geen probleem met het doden van het dier van een ander?
Indien dat dier van een ander bedoeld is als slachtdier, en ik niemands lievelingsdier afpak en opeet, heb ik daar inderdaad geen probleem mee. Ik eet verder geen dieren die de huisdieren zijn van een ander of van mijzelf.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Stijn Bruers
Banned

Ongeloveloos schreef:
Gelul !!! Er is nog nooit BEWEZEN dat dieren empatie hebben, suggereren is wat anders.

Wanneer ga je die kippen slachten en eten ?
OK, op 1 voorwaarde: als jij kunt bewijzen dat er minstens één iemand (buiten mezelf, want van mezelf weet ik het) is die empathie kan voelen.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 00#p202161

mijn vorige post, als er niet serieus wordt op ingegaan dan zijn jullie echt wel een stel leugenaars! Waar verbied een van de medumforumers "vleeseters" een vegatarier om veggie te zijn en / of een veganist om vegan te zijn?

en je mag ook nog steeds eens argumenteren waarom er geen eieren en geen wol van schapen genuttigd mogen worden, ik gaf een voorbeeld ivm mensen het gebruiken van haar van mensen om pruiken te maken, dus van mensen kan je ook dingen gebruiken zonder hun "basisrechten" te schaden. Wat is er verkeerd met mijn roerei???

Dat jullie zelf niet willen doden kan ik best aanvaarden, maar dat jullie dan zover gaan om mensen te verbieden eieren of wol te gebruiken gaat helemaal richting afslag Absurdistan. (heeft namelijk niets met doden te maken)

MVG, LD.

Ps: ook het bijhalen van observaties van mislukte kippendoding door buitenaardsen getuigd niet bepaald van intelligentie. You bought a one way ticket to absurdistan.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
appelfflap
Banned

Stijn Bruers schreef:Jaja vleeseters, de tijd van denial is voorbij!
Ik neem aan allemaal door mensen afgerichte dieren die hun baasjes helpen en aanbidden?
Gesloten