De Nieuwe Theologen
Moderator: Moderators
-
siger
Re: De Nieuwe Theologen
Zo'n dingen krijg je dan als het lukt religie te "academiseren". Je begint je af te vragen of de eerwaarde heren op de duur nog wel zelf geloven wat ze de naievelingen onder ons vertellen.
Misschien vinden ze samen met Voltaire dat godsdienst noodzakelijk is "om de boeren aan het werk te houden."
Misschien vinden ze samen met Voltaire dat godsdienst noodzakelijk is "om de boeren aan het werk te houden."
Nee, een scherpe analyticus:Devious schreef:Oók onder ongelovige intellectuelen is er een stroming ontstaan die de loftrompet opsteekt over godsdienst, en dan met name het Christendom, en een hartgrondige afkeer koestert ten opzichte van atheïsme, godsdienstcritici, en van de Verlichting. Voorbeelden: Andreas Kinneging en John Gray (met de laatste bedoel ik de Britse filosoof, en niet de schrijver van 'mannen komen van mars, vrouwen komen van Venus'; de man is overigens een conservatieve en negatieve zuurpruim; klinkt niet erg aardig, maar zo voel ik het).
http://www.guardian.co.uk/books/2008/mar/15/society
'Vooroordelen zijn de schimmels van de ziel.
En ze gedijen het beste wanneer er geen licht bij kan komen ' (A.Soetendorp).
En ze gedijen het beste wanneer er geen licht bij kan komen ' (A.Soetendorp).
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Frank C schreef:Nee, een scherpe analyticus:Devious schreef:...de man is overigens een conservatieve en negatieve zuurpruim; klinkt niet erg aardig, maar zo voel ik het.
Ik heb genoten van het artikel. Veel zaken om lang te overdenken. Ik had tijdens het lezen afwisselend de reaktie van Devious en Frank C. Misschien moet ik het boek maar eens kopen waarnaar verwezen wordt aan het eind. Kent iemand dat boek?
Born OK the first time
Sorry, ik ben geenszins onder de indruk. Hij is weer typisch het bewijs van een buitengewoon intelligent persoon, die desondanks tóch domme dingen zegt. Het is een typische modegril; het verlichtingsbashen; en een aantal gelovigen, of ze nu 'post-theïstisch', of orthodox zijn, vinden het natuurlijk prachtig om koren op hun molen te krijgen, maar nader beschouwd stelt het weinig voor.Frank C schreef:Nee, een scherpe analyticus:
Een tijdje geleden kwamen sommigen hier met een hoop poeha over deze Gray. Hij zou zulke geweldige argumenten tegen het atheïsme hebben gegeven in een documentaire van de boeddhistische omroep; wel, het was vooral een hoop retoriek en gniffelen over die domme atheïsten - maar in het deel waarvan ik een transcriptheb gemaakt en becommentariëerd, heb ik niet één inhoudelijk en onderbouwd argument gehoord.
Overigens heb ik helemaal niets tegen 'post-theïsme', en vrijzinnige theologie. Ik vind het iets verhevens, iets groots, dat de mens zo creatief kan zijn in het interpreteren van oude teksten. Maar zodra men begint met dat dwaze verlichtingsbashen, en lacherig doen over atheïsme, met een hoop poeha en retoriek, dan krijg ik de neiging om van die malle vragen te stellen, zoals 'Wat is God?'
Men fulmineert tegen atheïsme, 'oh, het materialistische wereldbeeld heeft mensen niets te bieden', en 'oh, het atheïsme is een marginaal verschijnsel, en loopt op zijn einde' (ha ha, dat roept men op het moment dat de kerken leeglopen, en de ene na de andere atheïstische bestseller verschijnt; Domela Nieuwenhuis kreeg honderd jaar geleden hetzelfde te horen, evenals Bertrand Russell, zo'n 45 jaar later; wishfull thinking!)
Men lacht zowel om de fundamentalistische evangelisten, als om de atheïsten, maar deze hoog van de toren blazende post-theïsten hebben helemaal niets te bieden. Zolang men god niet kan omschrijven - geen enkele eigenschap van god kan geven en onderbouwen - is het allemaal gebakken lucht.
'Wat is god?'
Een vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Men lacht vooral als een boer met kiespijn!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
-
siger
Misschien is Gray een soort koolmijnkanarie. Zolang hij fluit gaan we welgemoed verder.Erik schreef:Men lacht vooral als een boer met kiespijn!
Siger,siger schreef:Misschien is Gray een soort koolmijnkanarie. Zolang hij fluit gaan we welgemoed verder.Erik schreef:Men lacht vooral als een boer met kiespijn!
Ik lees deze reactie van jou !
Ik hoop toch wel dat je probeert een beetje op niveau blijft descussiëren.
En ik zie dat sommigen daar ook moeite mee hebben.
Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
(Martin Buber)
- collegavanerik
- Superposter
ook welkomJob schreef:Siger,siger schreef:Misschien is Gray een soort koolmijnkanarie. Zolang hij fluit gaan we welgemoed verder.Erik schreef:Men lacht vooral als een boer met kiespijn!
Ik lees deze reactie van jou !
Ik hoop toch wel dat je probeert een beetje op niveau blijft descussiëren.
Job
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
-
siger
Wat bedoel je?Job schreef:Ik hoop toch wel dat je probeert een beetje op niveau blijft descussiëren.
Wat bedoel je nog?
Precies zoals ik het zeg.siger schreef:Wat bedoel je?Job schreef:Ik hoop toch wel dat je probeert een beetje op niveau blijft descussiëren.
Wat bedoel je nog?
job
(Martin Buber)
(Martin Buber)
-
siger
Dus je vraagt me op niveau te blijven discussieren, maar wil daar niet meer over zeggen? Waarom zou ik niet meer op niveau discussieren?Job schreef:Precies zoals ik het zeg.siger schreef:Wat bedoel je?Job schreef:Ik hoop toch wel dat je probeert een beetje op niveau blijft discussiëren.
Wat bedoel je nog?
job
Je zegt dat sommigen moeite hebben met de vrees dat ik niet langer op niveau blijf dicussieren, maar je weigert te zeggen wie?
Wat vind je feitelijk van je eigen niveau?
Ik heb geen schuttingtaal en onderbroekenlol gezien in deze draad, en begrijp daarom niet precies wat nu zo'n probleem is met het niveau.
Ik ben benieuwd naar de inhoudelijke reactie van Job, die waarschijnlijk nog komen gaat.
Ik ben benieuwd naar de inhoudelijke reactie van Job, die waarschijnlijk nog komen gaat.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious:
Nou deze dan:
Nou deze dan:
Jobsiger schreef:Misschien is Gray een soort koolmijnkanarie. Zolang hij fluit gaan we welgemoed verder.Erik schreef:Men lacht vooral als een boer met kiespijn!
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Godverdomme tering-de-kanker nou zeg.
Dat lijkt er meer op . . .
(Nazi's)
Dat lijkt er meer op . . .
(Nazi's)
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.