Zijn wij seculier, of is dat een illusie?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plons
Bevlogen
Berichten: 1888
Lid geworden op: 26 apr 2007 02:58

Bericht door Plons »

Theoloog schreef:
Hij heeft nog wel meer gezegd dan alleen dat:
siger schreef:Hier zijn we feitelijk gekomen tot een helder vraagstuk: is onze vooruitgang aan het christendom te danken? Mijn antwoord is: absoluut niet, het christendom heeft alles gedaan wat in haar macht lag om vooruitgang tegen te houden, en de christelijke mythologie zet nieuwsgierigheid neer als afkeuringswaardig, zelfs als de erfzonde. Internationale projecten als de toren van Babel werden bestraft omdat ze hoogmoedig waren.
Dat het christendom ons heeft beinvloed wil ik niet ontkennen maar is onze vooruitgang dan 'te danken' aan het christendom?






edit: als je het een stomme vraag vind sla 'm maar gerust over hoor.
Fuck met alles.
fbs33
Bevlogen
Berichten: 3364
Lid geworden op: 28 feb 2006 19:11

Bericht door fbs33 »

Arthas schreef:Het probleem is dat wij (ik herken mezelf namelijk in jou) door onze rationalistische insteek ontvankelijkheid voor mythen verleerd zijn. We bevragen mythen op wetenschappelijke geldigheid. Natuurlijk is een grasprietjes etende leeuw biologisch gezien onzin.
Ik heb die grassprietjes er eigenlijk alleen bijgehaald om nóg een manco in dat zgn. 'paradijs' te onderlijnen, nml. vernietiging van leven (en dus sterven maar dan van flora betekende, ergo een smet op de smetteloosheid van dat paradijs)

Overigens zie ik dat 'paradijs' als symbool van het onbewuste (dierlijk instinctieve) leven en maakte de duivel er voor de primatensoort 'homo-sapiens' een einde aan door via de slang (en het appeltje) kennis=bewustzijn van goed en kwaad aan te reiken.
Mét die 'kennis' moest de mens sindsdien zich in het zweet zijns aanschijns werken omdat kennis/bewustzijn ook tot een begrip van het bestaan van een toekomst leidde
en, aangevuld met een goed geheugen voor 'ervaringen' , kon vermoeden dat een vet jaar wel eens gevolgd kon worden door een mager jaar!
Hij moest toen schuurtjes gaan bouwen (fantasie!) om het geoogste in op te zamelen, te bewaken etc. etc. (werken dus!)
En omdat de bijbel een soort van handleiding moest zijn om een 'stelletje ongeregeld' van roots te voorzien, als bindmiddel voor een samenleving (een sterk vermoeden!) en- - -natuurlijk om de menselijke behoefte te dekken aan een 'begin' (omdat m.i. het begrip 'eeuwigheid' te vaag was om je jasje aan op te hangen- -en daarom nog steeds het domein van die metafysische god is.[wat m.i. juist zijn kracht is.])
(of het 'Gilgamesh' een voorganger van dat 'Genesis-verhaal' was of niet, doet er voor mij eigenlijk niet toe, want de reden om het te schrijven zal m.i. dezelfde zijn geweest!

Mensen voor mensen, dóór mensen levert vele variaties aan verhalen die gebaseerd en gedirigeerd zijn/worden door de wil om te bestaan en daarvoor (in de evolutie) het instinct heeft meegekregen dat gelardeerd is met ratio (dat echter aan de leiband van die 'instincten' loopt.)
Het is onmogelijk om in die wirwar van instincten en ratio tot een waardering van factoren etc. die in die wirwar ontstaan te komen (de één kijkt, met verstandelijk doorgetrokken lijnen wat verder de toekomst in [en wuift gevoelens over de te nemen maatregelen weg], terwijl anderen de ratio op een laag pitje zetten en de gevoelens laten prevaleren bij de te nemen maatregelen daarvoor.
En omdat de bijbel aan de instincten appelleert (w.o. bv. 'compassie' zónder daarbij rationele grenzen te trekken ) is het als leidraad voor 'mensen' door de mand gevallen, en leidt het (m.i.) onherroepelijk tot ellende waar alleen een 'hemel' soelaas biedt.
En dáár geloof ik niet in.
bipolair
Forum fan
Berichten: 420
Lid geworden op: 10 jul 2008 16:19

Bericht door bipolair »

Plons schreef:Dat het christendom ons heeft beinvloed wil ik niet ontkennen maar is onze vooruitgang dan 'te danken' aan het christendom?
Wat bedoel jij precies met "vooruitgang"?
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Bericht door collegavanerik »

bipolair schreef:
Plons schreef:Dat het christendom ons heeft beinvloed wil ik niet ontkennen maar is onze vooruitgang dan 'te danken' aan het christendom?
Wat bedoel jij precies met "vooruitgang"?
Langer en gezonder leven.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
siger

Bericht door siger »

Plons schreef:
Theoloog schreef:
Hij heeft nog wel meer gezegd dan alleen dat:
siger schreef:Hier zijn we feitelijk gekomen tot een helder vraagstuk: is onze vooruitgang aan het christendom te danken? Mijn antwoord is: absoluut niet, het christendom heeft alles gedaan wat in haar macht lag om vooruitgang tegen te houden, en de christelijke mythologie zet nieuwsgierigheid neer als afkeuringswaardig, zelfs als de erfzonde. Internationale projecten als de toren van Babel werden bestraft omdat ze hoogmoedig waren.
Dat het christendom ons heeft beinvloed wil ik niet ontkennen maar is onze vooruitgang dan 'te danken' aan het christendom?
We kennen die verhalen toch van reizigers die door een "tegenslag" de Titanic net misten?

In de cultuurgeschiedenis gaat het net zo. Voor de vooruitgang kunnen we net zo goed de ecologische rampen bedanken die de eeuwigheidsclaims van beschaving na beschaving ten gronde hebben gericht, als de monniken die gedurende eeuwen de standen van de planeten hebben opgetekend.

Christelijke gedachtenstromingen zouden bijgedragen kunnen hebben aan de wetenschap. Christelijke en andere machthebbers die vreesden voor vreemde kennis hebben zeker getracht de vooruitgang tot stilstand te brengen.
Plons
Bevlogen
Berichten: 1888
Lid geworden op: 26 apr 2007 02:58

Bericht door Plons »

collegavanerik schreef:
bipolair schreef:
Plons schreef:Dat het christendom ons heeft beinvloed wil ik niet ontkennen maar is onze vooruitgang dan 'te danken' aan het christendom?
Wat bedoel jij precies met "vooruitgang"?
Langer en gezonder leven.
Dat dekt het wel zo'n beetje :lol: .
Fuck met alles.
Plons
Bevlogen
Berichten: 1888
Lid geworden op: 26 apr 2007 02:58

Bericht door Plons »

siger schreef: het christendom heeft alles gedaan wat in haar macht lag om vooruitgang tegen te houden,
Christelijke gedachtenstromingen zouden bijgedragen kunnen hebben aan de wetenschap. Christelijke en andere machthebbers die vreesden voor vreemde kennis hebben zeker getracht de vooruitgang tot stilstand te brengen.
Ik heb weinig verstand van dit onderwerp, maar het lijkt me nogal sterk om te stellen dat het christendom, op geen enkel gebied, voor vooruitgang heeft gezorgd. Beargumenteren kan ik het niet maar ik hoop dat iemand anders meer licht daarop kan schijnen.
Fuck met alles.
appelfflap
Banned
Berichten: 8929
Lid geworden op: 23 mei 2005 17:16

Bericht door appelfflap »

Plons schreef:Ik heb weinig verstand van dit onderwerp, maar het lijkt me nogal sterk om te stellen dat het christendom, op geen enkel gebied, voor vooruitgang heeft gezorgd. Beargumenteren kan ik het niet maar ik hoop dat iemand anders meer licht daarop kan schijnen.
ik heb er evenveel verstand van maar de periode dat de kerk, in de ruimste zin vh woord, het meeste macht had in Europa noemt men wel eens de donkere middeleeuwen.
zo heeft men het mij vroeger verteld dus veel vooruitgang zie ik daar niet
Plons
Bevlogen
Berichten: 1888
Lid geworden op: 26 apr 2007 02:58

Bericht door Plons »

Ja oke maar het Christendom beslaat toch wel meer als alleen de middeleeuwen? En Siger refereert naar het Christendom en niet specifiek naar de donkere duistere middeleeuwse christendom, of begrijp ik hem verkeerd?:
Fuck met alles.
siger

Bericht door siger »

Plons schreef:Ja oke maar het Christendom beslaat toch wel meer als alleen de middeleeuwen? En Siger refereert naar het Christendom en niet specifiek naar de donkere duistere middeleeuwse christendom, of begrijp ik hem verkeerd?:
Het lijkt me toe dat de duidelijkste repressie ná de middeleeuwen kwam, omdat toen de kerk controle verloor.
Descartes, dikwijls de grondlegger van de moderne wetenschap genoemd, schuilde in Nederland voor de katholieke repressie, waar hij zich angstvallig liet informeren over het verloop van het proces van Galilei, en Vanini werd op de brandstapel gezet in Toulouse voor atheisme. Dat gebeurde allemaal in de zeventiende eeuw, dus na de middeleeuwen. In de middeleeuwen was er misschien geen geleerde om te verbranden. Die waren gevlucht naar Syria en Irak in de vijfde eeuw.

edit: er zijn natuurlijk ook katholieke versies, maar die zal een ander forummer wel verdedigen.
bipolair
Forum fan
Berichten: 420
Lid geworden op: 10 jul 2008 16:19

Bericht door bipolair »

siger schreef:Descartes, dikwijls de grondlegger van de moderne wetenschap genoemd, schuilde in Nederland voor de katholieke repressie, waar hij zich angstvallig liet informeren over het verloop van het proces van Galilei...
En in Nederland was de algemene levensbeschouwing destijds atheïstisch. :lol:
Laatst gewijzigd door bipolair op 09 jan 2009 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
siger

Bericht door siger »

Plons schreef: het lijkt me nogal sterk om te stellen dat het christendom, op geen enkel gebied, voor vooruitgang heeft gezorgd.
Je hebt volkomen gelijk. Het christendom (zoals andere ideologieën) is een complex ding, en naargelang de context bedoelen we er dikwijls iets anders mee.

Je moet rekenen dat tot Newton (achttiende eeuw) het haast onmogelijk was hogere studies te doen zonder dat je opgenomen was in de "clerus". Newton heeft hier met grote inspanning dispensatie van bekomen. Er zijn zeker talloze mensen geestelijke geworden uit liefde voor kennis.

Daartegenover staat dat de ideologie van een macht die universaliteit claimt, dit onderbouwt met de wetenschap van haar tijd. Deze wetenschap moet dus onveranderd blijven omdat de macht eeuwig is.

Uit deze twee volgt een aanhoudende spannign tussen intellectuelen en macht. Wat dan juist wel en niet chtistelijk is is dikwijls moeilijk te zeggen. De eerste middeleeuwse geleerde was misschien Roger Bacon, die beinvloed was door de Arabische en Joodse wetenschap en tientallen jaren in de gevangenis heeft doorgebracht.
siger

Bericht door siger »

bipolair schreef:
siger schreef:Descartes, dikwijls de grondlegger van de moderne wetenschap genoemd, schuilde in Nederland voor de katholieke repressie, waar hij zich angstvallig liet informeren over het verloop van het proces van Galilei...
En in Nederland was de algemene levensbeschouwing destijds atheïstisch. :lol:
Waarom denk je dat?
Plons
Bevlogen
Berichten: 1888
Lid geworden op: 26 apr 2007 02:58

Bericht door Plons »

siger schreef: Je hebt volkomen gelijk.
Ahh dat lees ik niet vaak :D .
Uit deze twee volgt een aanhoudende spannign tussen intellectuelen en macht. Wat dan juist wel en niet chtistelijk is is dikwijls moeilijk te zeggen. .
Dat lijkt me idd moeilijk en een ander bijkomend probleem is dat er mensen waren die de religie gebruikte voor hun eigen doeleinden. Mensen met een dubbele agenda, zeg maar.
Fuck met alles.
Gebruikersavatar
Devious
Erelid
Berichten: 6467
Lid geworden op: 14 jul 2003 22:17
Locatie: saturn
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hieronder mijn commentaar op de eerste helft van de film. De rest volgt later wellicht, als ik tijd ervoor kan vinden:
John Gray schreef:'Voor veel mensen die zichzelf als secularist beschouwen, betekent een seculiere staat eenvoudigweg een staat zonder religieuze identiteit die geen religie belichaamt. Voor secularisten die de moderne tijd beschouwen als een tijd die steeds meer seculier wordt en die denken dat we in een seculier tijdperk leven, betekent secularisme een situatie waarin religie zich teruggetrokken heeft of weggekwijnd is, of afwezig is.
Ik geloof niet dat we in een seculier tijdperk leven, laat staan dat religie zich teruggetrokken heeft. Ik denk wel dat een seculiere staat een staat zou moeten zijn die geen bepaalde religie belichaamt of bevoorrecht, maar tegelijkertijd geloof ik niet dat er op dit moment een staat is die volkomen onpartijdig is; waarschijnlijk zelfs de Nederlandse staat niet.
Indien een secularist iemand is die vind dat een overheid zo neutraal mogelijk moet proberen te zijn ten aanzien van religie en levensbeschouwing, en zich ook bij het regeren niet moet laten leiden door levensbeschouwelijke dogma's, dan heb ik er geen enkel bezwaar tegen om een secularist genoemd te worden.
Gray schreef:Maar al die conventionele definities van secularisme zijn ontoereikend of zelfs misleidend. Ze houden namelijk geen rekening met de verregaande mate waarin het seculiere denken, een seculier wereldbeeld en zelfs ideeën over een seculiere staat gevomrd zijn door religieus denken... het seculiere denken of het ideaal van een seculiere maatschappij geworteld is in de westerse religie, met name in het christendom. Augustinus scheidde al de de stad van god en de stad van de mens. Het gaat wellicht ook terug op de uitspraak van Jezus' uitspraak 'betaal je schulden aan ceasar, en betaal je schulden aan god.'
.... en daaruit concludeert Gray dat 'het onderscheid tussen de spirituele en seculiere sfeer' een erfenis is van de westerse religie. Het lijkt een 'non sequitur'. De conclusie volgt niet logisch uit de vooronderstellingen. Scheiding van kerk en macht is in Europa meestal niet gescheiden geweest, en het was juist machtsmisbruik waar veel verlichtingsdenkers zich tegen keerden; het machtsmisbruik van de alliantie van kerk en adel.
In zekere zin klopt het wel dat het uitoefenen, en het willen uitoefenen van macht en bestuur, in strijd is met de boodschap van christus (al kun je alles natuurlijk op vele wijzen interpreteren); 'de keizer geven wat des keizers is', 'andere wang aanbieden', 'slaaf, dien uw meester als ware het christus zelve'. En als we die lijn volgen dan wordt 'christelijke politiek' een soort contradictio in terminis; CDA, Christenunie, en SGP zijn dan in feite 'onchristelijke' partijen. Maar ik denk niet dat de verlichtingsdenkers hun inspiratie voor scheiding van kerk en staat uit de bijbel haalden, of dat zij geïnspireerd werden door Augustinus. Al sluit ik de kans nooit helemaal uit dat men het soms 'for the sake of argument' heeft geroepen. Maar dat is mij onbekend.
Punt is dat het niet genoeg is om te roepen dat Jezus en Augustinus voorstanders waren van scheiding tussen kerk en staat, maar dat je eveneens de verbinding tussen de verlichtingsfilosofie en die losse uitspraken moet aantonen. Het ene volgt niet automatisch uit het andere.
Mensen die beweren een volledig seculier denkpatroon te hebben, of zelfs uitkijken naar een toekomst waarin er zo'n denkpatroon zal zijn, zijn gezwicht voor een illusie. Ze denken dat als je religieuze overtuigingen afwijst, atheïst wordt en niet meer in het hiernamaals gelooft, dat je dan bent ontsnapt aan de diepe impact van het jodendom en het christendom op het westerse denken.

Ik weet niet of ik een volledig seculier denkpatroon heb. Dat zou immers impliceren dat ik mijzelf volledig ken. Dat zou erg aanmatigend zijn.
Of ik uitkijk naar een toekomst waarin er zo'n denkpatroon zal zijn? Nee, ik ben geen profeet. Ik weet niet precies wat de toekomst ons brengt.
En in de laatste zin lijkt Gray twee dingen door elkaar te halen. Als je zelf (innerlijk) vrij zou zijn van religieuze overtuigingen, wil dat niet zeggen dat je dan ook ontsnapt bent aan de impact van die religies op de maatschappij. Dat zijn twee verschillende dingen, en het is vreemd om te zien dat men dat dan zo door elkaar husselt.
Maar het loslaten van overtuigingen kan makkelijk samengaan met het behouden of zelfs accentueren van religieuze denkwijzen.
Dat kan, maar is dat altijd zo?
Dat is de afgelopen eeuw keer op keer gebeurd in het westen en het gebeurt nog steeds. Richard Dawkins heef recent een tvserie gemaakt over Darwin. Daarin herhaalt hij een bewering uit zijn boek de zelfzuchtige genen. Hij zegt: 'Hier is Darwin's verklaring van de oorsprong van de soorten, en van de oorsprong van de mensheid. Wij zijn genetische machines die zijn geprogrammeerd om te overleven. Dit is een volledig wetenschappelijke verklaring voor de mensheid. Maar aan het eind van die recente Britse TV-serie en aan het eind van zijn boek zegt hij: 'Maar mensen zijn de enige dieren die vrij zijn om zich te verzetten tegen hun genetische programma.
Waar komt die vrijheid vandaan? Is dat wetenschappelijk onderbouwd? Is er een theorie die laat zien waarom mensen anders zijn dan andere diersoorten? Wanneer zijn ze anders geworden? Gold dat ook voor Neanderthalers? Waar komt dat vandaan? Dat komt uit religie. Het geloof in een vrije wil komt uit het westers monotheïsme, uit het christendom en het jodendom, en niet uit de wetenschap.
Eén zinnetje heb ik even vet gemaakt. Dit is weer zo'n uitspraak die we allemaal maar dienen te aanvaarden. Het wordt op geen enkele manier onderbouwd. Bovendien lijkt men de niet-joden en niet-christenen, en de mensheid die voor het christendom leefde, een brevet van onvermogen te geven.

'Oh, arme heidenen! Arme slaven van de genen! zij konden zich niet verzetten tegen hun genetische programma. Hadden ze de Heere Jezus maar gekend.'

De reden waarom de mensheid enige vrijheid heeft om zich te verzetten tegen haar genetische programma, is niet omdat ze die gave geschonken kreeg door de wijze lessen van de Here Jezus, of door de geboden van Jahwe, maar omdat de menselijke hersenen er door mutatie en natuurlijke selectie voor uitgerust werden. Het is niet door het christen- of jodendom, noch door enige andere religie dat wij een vrije wil hebben. Het is waarschijnlijk door de vrije wil (en onze verbeeldingskracht) dat wij religie hebben. Precies andersom. Ook geleerden zeggen soms rare dingen, blijkt maar weer. Niets menselijks is hen vreemd.
Charles Taylor schreef:'De wetenschap doet, anders dan religie niets met de belangrijkste levensvragen: Wat is de zin van het leven? Wat is echte goedheid?
Nee, gelukkig niet. Dat is ook niet de taak van wetenschap. Waarom haalt men die dingen toch altijd door elkaar? Wie beweert dat wetenschap daar antwoorden op geeft, of daar antwoorden op zou moeten geven?
Anderszijds, wat doet religie met die levensvragen? Het komt slechts met een dogma; een postulaat. Wat verklaart godsdienst werkelijk? Op welke vragen geeft het werkelijk een antwoord?
De natuurwetenschappen zijn niet eens in staat te verklaren waarom we staten hebben en waarom de geschiedenis zo is gelopen. Dat kun je niet verklaren uit de structuur van de hersenen.

Nee, natuurlijk niet! Wie heeft er ooit beweerd dat natuurwetenschappen dat kunnen verklaren? Kan men met behulp van taalwetenschappen de omtrek van een cirkel berekenen? Kan men met behulp van een anatomieboek, iets te weten komen over sterren en planeten? Geschiedkunde, sociologie en psychologie kunnen wellicht helderheid verschaffen over de vorming van staten en het hoe en waarom achter de loop der geschiedenis; maar hersenanatomie? Nee, wat een dwaasheid. Wie heeft er ooit zoiets beweerd?
En laten we de vraag omdraaien: Kunnen religies antwoorden geven op die vragen? Wie een antwoord wil, zal spoedig struikelen over de duizelingwekkende hoeveelheid tegenstrijdige en elkaar bestriijdende exegeses, dogma's, openbaringen. Dan heb ik persoonlijk meer vertrouwen in de geschiedkunde, sociologie, etc.., al zijn dat natuurlijk geen exacte wetenschappen. Het blijft aanrommelen, zoals wij mensen altijd doen, en waarschijnlijk altijd zullen blijven doen. Dat aanrommelen kun je dan maar het beste zo goed mogelijk doen, en wetenschappelijke methoden hebben hun dienst daarin al ruimschoots bewezen.
Het idee dat wetenschap dezelfde vragen beantwoordt als religie is gewoonweg belachelijk.
Goh! vertel me wat nieuws. Natuurlijk is dat belachelijk. Op vele vragen geeft wetenschap juist veel betere antwoorden: Hoe zijn sterren ontstaan? Hoe zijn soorten ontstaan? Waardoor wordt onweer veroorzaakt? Indien je voor dat soort vragen de Bijbel raadpleegt, dan kom je niet ver. Maar voor vragen van ethische aard, of voor zingeving, daar is wetenschap niet voor bedoeld, al kan ze wel een hulpmiddel zijn om verstandige keuzen te maken.
Maar wat ik mij afvraag: Wie beweert dat wetenschap dezelfde vragen beantwoordt als religie? Waarom noemt hij geen namen, geen organisaties, groepen of personen?
En dan nogmaals de vraag: geeft religie dan wél de sluitende verklaring voor alles? Kan godsdienst de moeilijke vragen des levens beantwoorden? Het enige dat ik tot nu toe heb gehoord, dat zijn dogma's, maar dogma's zijn geen antwoorden; het zijn geen verklaringen.
Religie leidt tot geweld. Dat klopt. Maar atheïstische ideologieën ook. In de twintigste eeuw hadden we Stalin, Pol Pot en Hitler. Ik snap niet hoe je dan kunt geloven dat alleen religie tot geweld leidt.
Ach ja, Hitler... Moet dat? Echt? Nou goed dan. Hier een citaat van Hitler, de 'atheïst': ‘Almachtige God, zegen straks onze wapenen; wees even rechtvaardig als Gij altijd waart; oordeel nu opnieuw, of wij onze vrijheid nu waardig zijn, en veroordeel ons niet; Heer, zegen onzen strijd !’

Nou, dat was dan Hitler.
De wreedheden van Stalin en Mao kwamen voort uit de communistische doctrines (hetgeen naar mijn mening ook gewoon een religie is). Atheïsme heeft daar niets mee te maken. Atheïsme is geen levensbeschouwing; het is de afwezigheid van een levensbeschouwing. Het heeft slechts betrekking op de afwezigheid van een theïstische geloofsovertuiging. Atheïsme an sich is dan ook geen concurrerende levensbeschouwelijke visie die je naast de talloze godengeloven kunt zetten. Nee, het zijn tegenovergestelden; eerder zoiets als zwart en wit, of droog en nat. Men zou ten hoogste kunnen zeggen dat het afwezig zijn van godengeloof, geen garantie is voor goed gedrag. Tja, vertel me wat nieuws, zou ik willen zeggen.
Wat we moeten doen is duidelijk: Mensen met bepaalde standpunten die anderen willen aanvallen moeten we zover krijgen dat ze met anderen kunnen samenleven. Ik vind dat zulke atheïstische propaganda even strijdig is met de doelstellingen van de maatschappij als bekrompen religieuze mensen die ongelovigen hekelen.'
En dan vraag ik mij ook weer af over welke atheïsten men het hier heeft. De enige naam die ik tot nu toe gehoord heb is die van Richard Dawkins. Maar die voldoet totaal niet aan het beeld dat deze lieden van atheïsten schetsen. Welke atheïsten kunnen niet samenleven met anderen? Wie zijn dat toch? (ja ja, Stalin, Mao en kornuiten, maar ik heb niet de indruk dat Gray en Taylor zich tot die groep richten).
Wie zijn die mysterieuze atheïsten, die geloven dat men de loop van de geschiedenis kan verklaren door middel van natuurwetenschappen? die de vorming van staten menen te kunnen verklaren door slechts de anatomie van de hersenen te bekijken? Ik heb die vreemde lui nog nooit ontmoet, en ik ben ze ook nog nooit tegengekomen, en ik ken toch aardig wat atheïsten. Wat vreemd! Zou het soms een geheim genootschap zijn? Een geheimzinnige atheïstische skull&bones-sekte misschien?

Binnenkort volgt de rest van mijn commentaar.

Gegroet.
Laatst gewijzigd door Devious op 09 jan 2009 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie