Ik denk dat een situatie waarin bij zeg 16 plus de meeste pubers toch normaal gaan doen je een andere aanpak nodig hebt dan in een situatie waar mensen 20 jarige leeftijd, 30 jarige leeftijd enz enz zich niet aan regels houden. Dan is het allang geen puberaal gedrag meer, dan is het een vijandige subcultuur.
Pubers moet je voora niet teveel aandacht geven, indien het probleem diep geworteld raakt dan moet je steun mobiliseren voor een harde aanpak van, inderdaad, de vijand. Want als het doortrekt naar georganiseerde of in ieder geval gestureerde misdaad zoals in Brussel, heb je een probleem wat met doodzwijgen alleen maar erger word. Daar heb je ook haast militaire middellen nodig: controles waarbij je klaar staat voor escalatie, zero tolerance, verspreiding van de criminelen ( ze moeten het gevoel krijgen dat het op straat nergens veilig voor ze is ) enz enz enz.
Dat doe je niet als een stel pubers een man in een jurk de straat uit pesten. Het is een enorme klote situatie, maar een te sterke reactie zou alleen maar meer problemen geven. Een paar pubers observeer je een paar weken, je gaat ze vervolgens oppakken en aanklagen voor alle vergrijpen die ze gedaan hebben en hup, de jeugdgevangenis in en bij voorkeur na de straf op zijn minst een gebiedsverbod, dus die kinderen gaan nooit meer terug naar het ouderlijk huis behalve als de ouders verhuizen.
Ik twijfel weer wat over of je wel zo hard moet zijn op het gebied van anti-kolonisatie. Ik denk in hoofdlijnen nog hetzelfde. Maar hoe hard moet je er tegen in gaan? Gaan we er van uit dat de helft van de Afrikanen zoals Nigerianen, Turken en Marrokanen hier feitelijk kolonies opzetten ( bedoeld of onbedoeld ) dan hebben we het over zeg 500 000 mensen, dat is 1 op 32. Dat zal richting 1 op 30 kruipen... Voorlopig zijn de Indianen hier nog de baas
Als in het ene land mensen arm zijn en als er erg veel mensen zijn, en in het andere land zjn mensen veel rijker, dan zullen eerst enkelingen de overstreek maken en anderen zullen later volgen. Dat is iets wat ook zonder planning op gang komt. Voor het regime in Marroko is het denk ik een bijzonder goede inkomstenbron dat mensen een band met Marroko behouden en dus mag je aannemen dat daar een kolonisatie politiek gevoerd word, bijvoorbeeld Surinamers staan wat mij betreft buiten dit debat ( historische band ), in Turkije is denk ik geen kolonisatie politiek richting West Europa.
Maar een succesvolle kolonisatie politiek vanuit Rabat werkt hooguit versnellend voor het proces, het proces op zich zou zich ook voordoen als er geen politiek achter zit. Dus daar hoeven we ons niet al te druk om te maken. We moeten naar Den Haag en Brussel kijken, niet naar Rabat en Ankara.
Als culturen elkaar niet soepeltjes overlappen, als de taal die thuis gesproken word anders blijft, als men ieder jaar in land van herkomst op vakantie gaat en andere multi media gebruikt enz enz enz dan heb je ook geen spontane integratie, je krijgt eerder spotane segregatie.
Dus denk ik dat je beleid moet inzetten om die kolonisten gemeenschappen te versplinteren en te verkleinen. Dat kan op humane wijze, het kan niet op altijd prettige wijze.
Ik zal er bij iedere verkiezing goed naar kijken hoe de partijen naar het onderwerp kijken, ik hoop van harte dat de belangenvereniging voor kolonisten pvda inderdaad binnen 10 jaar niet meer bestaat ( bij de destructie lijken ze weinig hulp nodig te hebben

) maar hoop wel dat men een keertje kapt met de oorzaken van de verschillen zoeken in geloof. Ik denk dat atheisten uit Marroko en Nederland het prima met elkaar zullen vinden. Ook in Marroko zijn mensen die niet geloven dat Mohhamed kon praten met mensen die al 600 jaar of zo doorwaren. Maar ze zullen het vooral prima kunnen vinden op het gebied atheisme.
Maar aan het einde van de dag vind ik voetbal en filosische vraagstukken veel interesanter en belangrijker dan kolonisatie processen ( voor mijn eigen leefwereld). Ik hoop gewoon dat onze leiders op een humane manier met het probleem aan de gang gaan, dat ze gewoon hun werk gaan doen. Het zou daarbij helpen als de PvdA in elkaar stort.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.