De Doodstraf
Moderator: Moderators
- LordDragon
- Bevlogen
Re: De Doodstraf
De nabestaanden van de slachtoffers hebben anders ook wel voor heel hun leven psychische schade.
En wat de gevangenissen betreft, levenslang het luxe hotel in op kosten van de staat. Daar ben ik het niet mee eens. Mensen die schuldig bevonden zijn aan een delict maar kans hebben op herintegratie in de maatschappij, daarvoor is begeleide opsluiting een noodzakelijk hulpmiddel. Maar mensen die er niet in slagen, of die zo psychotisch zijn dat ze toch weer direkt aan het moorden gaan, moeten wij daar heel de tijd belastingen voor betalen?
Ik weet dat een onschuldige onterecht veroordelen wel gevoelig ligt, maar mensen die herhaaldelijk hervallen, of waarvan het duidelijk is dat ze psychotisch zijn zoals massa moordenaars bvb die zie ik het liefst verdwijnen. Maar zoals hierboven al wordt aangehaald is het rechtssysteem ook niet vrij van falen en dwalen. Ivm die belachelijke werkstraf die een agent krijgt om een 14 jarig meisje aan te randen, zulk een dingen kunnen eigenlijk niet daar moet maar eens paal aan perk gesteld worden, maar wie ben ik om dat te doen?
MVG, LD.
En wat de gevangenissen betreft, levenslang het luxe hotel in op kosten van de staat. Daar ben ik het niet mee eens. Mensen die schuldig bevonden zijn aan een delict maar kans hebben op herintegratie in de maatschappij, daarvoor is begeleide opsluiting een noodzakelijk hulpmiddel. Maar mensen die er niet in slagen, of die zo psychotisch zijn dat ze toch weer direkt aan het moorden gaan, moeten wij daar heel de tijd belastingen voor betalen?
Ik weet dat een onschuldige onterecht veroordelen wel gevoelig ligt, maar mensen die herhaaldelijk hervallen, of waarvan het duidelijk is dat ze psychotisch zijn zoals massa moordenaars bvb die zie ik het liefst verdwijnen. Maar zoals hierboven al wordt aangehaald is het rechtssysteem ook niet vrij van falen en dwalen. Ivm die belachelijke werkstraf die een agent krijgt om een 14 jarig meisje aan te randen, zulk een dingen kunnen eigenlijk niet daar moet maar eens paal aan perk gesteld worden, maar wie ben ik om dat te doen?
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
- Praetorian
- Forum fan
Een goed recent voorbeeld van een falend rechtsysteem is de ontsnapping van Saban. Wie laat in vredesnaam een dergelijk gevaarlijke gedetineerde op humane gronden met verlof gaan? Het was notabene een rechter, die daarvoor toestemming heeft gegeven.
Ook de TBS heeft al meerdere malen aangetoond niet te werken. TBS-ers die niet terugkomen van verlof, of tijdens hun verlof opnieuw in de fout gaan.
LordDragon stelt terecht de vraag of wij als belastingbetalers maar moeten blijven betalen voor dit soort individuen. Het antwoord is helaas, dat het wel zal moeten.
Wat betreft die agent die een meisje heeft aangerand en een werkstraf krijgt, dat is te schandalig voor woorden. Ook hij zou netjes zich moeten melden bij de gevangenispoort en zijn celstraf mogen uitzitten. Voor dit soort ernstige delicten zou een werkstraf niet eens optioneel mogen zijn.
Ook de TBS heeft al meerdere malen aangetoond niet te werken. TBS-ers die niet terugkomen van verlof, of tijdens hun verlof opnieuw in de fout gaan.
LordDragon stelt terecht de vraag of wij als belastingbetalers maar moeten blijven betalen voor dit soort individuen. Het antwoord is helaas, dat het wel zal moeten.
Wat betreft die agent die een meisje heeft aangerand en een werkstraf krijgt, dat is te schandalig voor woorden. Ook hij zou netjes zich moeten melden bij de gevangenispoort en zijn celstraf mogen uitzitten. Voor dit soort ernstige delicten zou een werkstraf niet eens optioneel mogen zijn.
Gladiator in arena consilum capit!
Malo mori quam foedari!
Malo mori quam foedari!
een falend rechtsysteem is niet afhankelijk van een rechter die hiervoor toestemming geeft. hij/zij is gebonden aan wat de wet hem/haar voorschrijft. als het rechtsysteem faalt zul je dat op een ander niveau moeten aanpakken.Praetorian schreef:Een goed recent voorbeeld van een falend rechtsysteem is de ontsnapping van Saban. Wie laat in vredesnaam een dergelijk gevaarlijke gedetineerde op humane gronden met verlof gaan? Het was notabene een rechter, die daarvoor toestemming heeft gegeven.
dus een aantal gevallen die fout gaan toont aan dat het niet werkt? het lijkt mij dat dit onvolledige informatie geeft. De hoeveelheid aan gevallen die wel goed werken hoor je immers niet (=geen nieuwswaarde) De gevallen die misgaan worden breed uitgemeten. Het lijkt me niet verstandig om daarop het oordeel te geven dat "TBS niet werkt"Praetorian schreef: Ook de TBS heeft al meerdere malen aangetoond niet te werken. TBS-ers die niet terugkomen van verlof, of tijdens hun verlof opnieuw in de fout gaan.
- Praetorian
- Forum fan
garris schreef:een falend rechtsysteem is niet afhankelijk van een rechter die hiervoor toestemming geeft. hij/zij is gebonden aan wat de wet hem/haar voorschrijft. als het rechtsysteem faalt zul je dat op een ander niveau moeten aanpakken.Praetorian schreef:Een goed recent voorbeeld van een falend rechtsysteem is de ontsnapping van Saban. Wie laat in vredesnaam een dergelijk gevaarlijke gedetineerde op humane gronden met verlof gaan? Het was notabene een rechter, die daarvoor toestemming heeft gegeven.
dus een aantal gevallen die fout gaan toont aan dat het niet werkt? het lijkt mij dat dit onvolledige informatie geeft. De hoeveelheid aan gevallen die wel goed werken hoor je immers niet (=geen nieuwswaarde) De gevallen die misgaan worden breed uitgemeten. Het lijkt me niet verstandig om daarop het oordeel te geven dat "TBS niet werkt"Praetorian schreef: Ook de TBS heeft al meerdere malen aangetoond niet te werken. TBS-ers die niet terugkomen van verlof, of tijdens hun verlof opnieuw in de fout gaan.
Deze stelling van jou klopt niet. Een rechter past de bestaande wetgeving toe. Niet alles is in de wet vastgelegd en dus zal de rechter in het merendeel van de gevallen jurisprudentie moeten nalezen en zelf zaken moeten interpreteren. De rechter heeft dus wel degelijk aandeel in het falend rechtsysteem.
Dat op een ander niveau zaken moeten worden aangepakt ben ik met je eens. Door de wetgevende macht zal er het een en ander gewijzigd moeten worden.
Elk geval van TBS, waarbij het misgaat is er een te veel. De overheid gelooft nog steeds in het feit dat criminelen behandelbaar zijn. Het trucje van de TBS is: wek de indruk dat je meewerkt, laat verbetering zien en je hebt grote kans dat je vrij komt. De TBS kan korter duren dan een gevangenisstraf voor iemand met hetzelfde delict, die alleen gevangenisstraf krijgt. Net als pedofielen die TBS krijgen. Wie gelooft er nu nog dat pedofielen behandelbaar zijn? Het aantal recidivegevallen toont het succes van de TBS aan.
Malo mori quam foedari!
Malo mori quam foedari!
-
- Banned
maar zo werkt het rechtssysteem niet. het kijkt niet eerst naar de misdaad om daarna de straf te bepalen.LordDragon schreef: Ik weet dat een onschuldige onterecht veroordelen wel gevoelig ligt, maar mensen die herhaaldelijk hervallen, of waarvan het duidelijk is dat ze psychotisch zijn zoals massa moordenaars bvb die zie ik het liefst verdwijnen.
eerst je leg je criteria op waaraan iemand moet voldoen om de doodstraf te kunnen krijgen en daarna kijk je of iemand aan de criteria voldoet.
er is gewoon geen garantie dat je geen onschuldigen opknoopt. los daarvan is de doodstraf gewoon geen straf. 1 spuitje en de dader is overal vanaf. laat hem dan liever nog een jaar of 50 wegkwijnen in zijn celletje. veel pijnlijker
- LordDragon
- Bevlogen
Het is wel pijnlijk voor mij dat ik daarvoor belastingen moet betalen.laat hem dan liever nog een jaar of 50 wegkwijnen in zijn celletje. veel pijnlijker

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Recidivisme bij pedofielen komt veel minder voor dan bij andere vormen van criminaliteit. Misschien komt dat wel omdat andere criminelen veel minder begeleiding krijgen. Het probleem is dat elk geval er 1 teveel is. Mag ik gezien je antwoord in dit topic, aannemen dat je vindt dat pedofielen de doodstraf moeten krijgen (aangezien TBS niet werkt).Praetorian schreef:Net als pedofielen die TBS krijgen. Wie gelooft er nu nog dat pedofielen behandelbaar zijn? Het aantal recidivegevallen toont het succes van de TBS aan.
Het probleem van het juridisch falen vind ik ook het belangrijkste bezwaar tegen de doodstraf. Volgens mij kun je dit in voldoende mate oplossen door een zwaardere bewijslast te eisen in gevallen waar iemand de doodstraf krijgt. In andere gevallen zou dan levenslang moeten worden opgelegd (op z'n Amerikaans: levenslang = tot de dood er op volgt).
Je kunt geloven dat de kat dood is.
Je kunt geloven dat de kat levend is.
Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.
Of je weet dat je het niet kunt weten.
-
- Banned
ook dan is er een risico dat je schuldige opknoopt. dit risico kun je niet vermijden en derhalve moeten we over doodstraf niet eens praten.Gerben schreef:Volgens mij kun je dit in voldoende mate oplossen door een zwaardere bewijslast te eisen in gevallen waar iemand de doodstraf krijgt.
je kunt niet vervallen in argumentatie genre collateral damage
Tja, collateral damage is soms onvermijdelijk. Met z'n allen betalen om iedereen levenslang in de gevangenis en tbs cliniek te laten zitten is ook niet wenselijk. Wat mij betreft is collateral damage wel acceptabel.appelfflap schreef:ook dan is er een risico dat je schuldige opknoopt. dit risico kun je niet vermijden en derhalve moeten we over doodstraf niet eens praten.
je kunt niet vervallen in argumentatie genre collateral damage
Je kunt geloven dat de kat dood is.
-
- Banned
jij vindt het dus aanvaardbaar om op tijd en stond een onschuldige op de electrische stoel te zetten?Gerben schreef: Wat mij betreft is collateral damage wel acceptabel.
in dat geval hanteren wij een totaal verschillend waarden- en normenstelsel
- Praetorian
- Forum fan
Gerben schreef:Recidivisme bij pedofielen komt veel minder voor dan bij andere vormen van criminaliteit. Misschien komt dat wel omdat andere criminelen veel minder begeleiding krijgen. Het probleem is dat elk geval er 1 teveel is. Mag ik gezien je antwoord in dit topic, aannemen dat je vindt dat pedofielen de doodstraf moeten krijgen (aangezien TBS niet werkt).Praetorian schreef:Net als pedofielen die TBS krijgen. Wie gelooft er nu nog dat pedofielen behandelbaar zijn? Het aantal recidivegevallen toont het succes van de TBS aan.
Het probleem van het juridisch falen vind ik ook het belangrijkste bezwaar tegen de doodstraf. Volgens mij kun je dit in voldoende mate oplossen door een zwaardere bewijslast te eisen in gevallen waar iemand de doodstraf krijgt. In andere gevallen zou dan levenslang moeten worden opgelegd (op z'n Amerikaans: levenslang = tot de dood er op volgt).
Gerben,
Jij zegt dat de kans op recidive onder pedofielen kleiner is dan onder andere vormen van criminaliteit. Kun jij mij aangeven waar jij dat op baseert?
Inderdaad, elk geval van pedofilie is er een te veel. Op jouw vraag of pedofielen de doodstraf verdienen? Daar is het antwoord vrij simpel op: ja. Ik vind ook dat Nederlanders die zich in Aziatische landen vergrijpen aan kleine kinderen, dat die daar ter plekke veroordeeld dienen te worden Nederland is te soft qua straffen voor pedofielen. In bijvoorbeel Thailand straffen ze veel strenger en zijn de omstandigheden in de gevangenissen ook veel minder. Dat gun ik die pedofielen van harte.
Zoals ik al zei, ik ben een voorstander van de doodstraf. Maar ik ben tegen de invoering. Het probleem is namelijk hoe hoog je de lat ook voor de criteria legt, er zullen altijd fouten worden gemaakt. Ik ben wel van mening dat je een onschuldig man niet de doodstraf kunt geven. Zolang het OM niet in staat is om in samenwerking met de politie gedegen onderzoek te leveren is de doodstraf niet invoerbaar.
Praetorian
Malo mori quam foedari!
Malo mori quam foedari!
-
- Forum fan
Precies!LordDragon schreef:Het is wel pijnlijk voor mij dat ik daarvoor belastingen moet betalen.laat hem dan liever nog een jaar of 50 wegkwijnen in zijn celletje. veel pijnlijker![]()
MVG, LD.
Het kan mij niet veel schelen dat een zware crimineel "niet gestraft wordt" doordat hij gedood wordt. Dood is dood en dood is onschadelijk.
En wat met pedo's? Simpel: ontwapenen! Gewoon afsnijden dat handeltje, alles weg, zowel de lul als de kloten! T zal rap gedaan zijn!
En waar ik mij ZEER aan erger zijn idd die "fouten" waardoor criminelen weer op vrije voeten komen. Was er een procedurefout gemaakt en werd er bvb bewijs pas later gevonden, waarom dat dan niet laten meetellen?!
Hierdoor hebben vele terug vrijgelaten criminelen opnieuw misdaden kunnen plegen. Schande is het!
Praetorian, in het geval van het verlof voor de Turkse vrouwenhandelaar, hadden zes rechters dit goedgekeurd. En het OM vond het ook goed. Dus tja, hoezo één rechter die beslist.Praetorian schreef:Deze stelling van jou klopt niet. Een rechter past de bestaande wetgeving toe. Niet alles is in de wet vastgelegd en dus zal de rechter in het merendeel van de gevallen jurisprudentie moeten nalezen en zelf zaken moeten interpreteren. De rechter heeft dus wel degelijk aandeel in het falend rechtsysteem.
Dat op een ander niveau zaken moeten worden aangepakt ben ik met je eens. Door de wetgevende macht zal er het een en ander gewijzigd moeten worden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Dat zou alleen opgaan indien de doodstraf snel na de veroordeling zou toegepast worden. In de praktijk is dat niet het geval. In de US zitten veroordeelden soms tien jaar of vaak nog veel langer in de dodencel op het uitvoeren van de straf te wachten. Dat lijkt me dan bepaald geen te makkelijke straf. Jaren wachten op het uitvoeren van een vonnis, waarbij de doodstraf als een zwaard van Damocles boven je hoofd hangt, lijkt me verschrikkelijk.appelfflap schreef:maar zo werkt het rechtssysteem niet. het kijkt niet eerst naar de misdaad om daarna de straf te bepalen.LordDragon schreef: Ik weet dat een onschuldige onterecht veroordelen wel gevoelig ligt, maar mensen die herhaaldelijk hervallen, of waarvan het duidelijk is dat ze psychotisch zijn zoals massa moordenaars bvb die zie ik het liefst verdwijnen.
eerst je leg je criteria op waaraan iemand moet voldoen om de doodstraf te kunnen krijgen en daarna kijk je of iemand aan de criteria voldoet.
er is gewoon geen garantie dat je geen onschuldigen opknoopt. los daarvan is de doodstraf gewoon geen straf. 1 spuitje en de dader is overal vanaf. laat hem dan liever nog een jaar of 50 wegkwijnen in zijn celletje. veel pijnlijker
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Nederland is een van de weinige landen waar levenslang ook echt levenslang is, dus tot de dood erop volgt. Alleen wordt deze straf niet vaak opgelegd. Maar indien iemand in Nederland levenslang krijgt, is dit ook levenslang. Hier bestaan nog wel eens misverstanden over. Dus op zijn Amerikaans is hetzelfde in dit geval als op zijn Nederlands.Gerben schreef:(op z'n Amerikaans: levenslang = tot de dood er op volgt).