Kochimodo schreef:Ik ben tegen het invoeren van de doodstraf. De doodstraf is onomkeerbaar. Mocht bvb. na veroordeling blijken dat de veroordeelde ten onrechte als dader is terecht gesteld kan dat niet meer ongedaan gemaakt worden.
In deze tijd hebben we veel mogelijkheden om te uit te sluiten dat we iemand ten onrechte opsluiten en het gaat er dan ook om onlosmakelijk vast staat dat iemand het gedaan heeft.
Ook als middel ter afschrikking ben ik van mening dat dit niet werkt. Zie de VS! De kans op de doodstraf weerhoudt mensen er niet van bepaalde misdaden te plegen.
Dat is waar, maar het hele idee dat , wat voor staf dan ook, zou werken als afschrikmiddel is natuurlijk al kolder, althans, het werkt wel om het gemiddelde vee in het gareel te houden. Psychopaten en terroristen en ander geestelijkgestoort volk zul je nooit en te nimmer kunnen weerhouden een verschrikkelijke daad te plegen.
Sterker nog je loopt de kans dat men zich feller gaat verzetten tegen arrestatie, omdat een mogelijke veroordeling tot de doodstraf in het verschiet ligt.
Dat durf ik te betwijfelen. Mocht het wel zo zijn, dan is dat nog geen aanleiding om het niet in te voeren.
Besparing van geld vind ik geen sterk argument, omdat naar mijn mening de waarde van een mensenleven niet in geld is uit te drukken.
Wat is de waarde van iemand die andren dood maakt of zwaar misbruikt? Iemand die gewoon weer in herhaling valt na z'n straf te hebben uitgezeten.
Er zijn veel mensen op deze planeet die het moeilijk hebben maar liggen gewoon te creperen omdat er niet veel aandacht aan wordt besteed, maar de mensen hier behandelen de grootste criminelen als kooi vogeltjes met alle luxe.
Nee, dit soort "mensen" zijn niets waard.
Hoewel vele malen duurder kies ik toch voor levenslange opsluiting zonder de mogelijkheid van vervroegde vrijlating voor terroristen, seriemoordenaars, serieverkrachters, etc. Ik ben niet op de hoogte van het percentage dat behandeling in een TBS-kliniek succesvol is geweest, maar mocht dit bedroevend laag zijn dan lijkt mij afschaffing hiervan meer voor de hand liggend. Ipv behandeling zou ik dan kiezen voor langere celstraffen ter bescherming van de maatschappij en om kans op herhaling te voorkomen.
Zinloos. Geldverspilling.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy