Nee, dat er soms een functie aan kleur wordt toegeschreven hoeft niet direct te betekenen dat dit altijd geldt. Om even bij bruin te blijven (mits de onsmakelijkheid ervan je niet afstoot): Veel ontlasting is zwart-bruin. Dit is niet omdat het een functie heeft, maar omdat het zo ontstaat in het proces.JDJ schreef: Ik zie in uw en andere reacties dat men probeerd uit te leggen dat de bomen hun bladgroenkorrels terughalen uit de bladeren. Ook ik heb genoeg bio gehad om dit principe te begrijpen, maar waar het in mijn reactie om ging: is de bijbehorende kleur. Dit omdat iemand opmerkte dat de kleuren allemaal toeval waren. (wat dan weer zo`n typische evoluthie gedachte is). Daarop plaatste ik deze opmerking, om duidelijk te maken dat kleuren in de natuur een functie hebben en dat deze daarom geen toeval zijn, maar zijn bedacht.
Dat, wanneer dit afwijkt, je er wellicht iets uit af kan lezen is evident. Bij grijze ontlasting kan dit wijzen op falen van de galfunctie bijvoorbeeld*. Toch zou ik niet direct naar de dokter spoeden na een portie bietjes (de ontlasting kleurt rood door bètacyanine*). Dit heeft te maken met de patroonherkennende eigenschappen van de mens*.
Om verder te gaan over ontlasting: Vinden we ontlasting stinken omdat het zo ontworpen is, of vinden we het stinken door de onderliggende verrottings processen en dat de mens het zich eigen heeft gemaakt om de geur (en wellicht smaak) die daarvan afkomt niet smakelijk te vinden?
Resumé: kleuren kunnen in de natuur een functie hebben, maar hoeft niet. Ook kunnen mensen en dieren een patroon hebben ontdekt en er achteraf een functie aan toegekent hebben. De conclusie dat echter dit bedacht moet zijn is een extrapolatie dat nieuw bewijs vraagt.
* Pas op, er is wetenschap gebruikt om dit aan te tonen.
Hebr 6: