De wetenschap en de schepping

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Re: De wetenschap en de schepping

Bericht door Devious »

AGTSP schreef: Wat betreft je opmerking over een boom die sappen uit de grond zuigt en dit weer in leven omzet:
De levende boom blijft hier nodig. Als de boom dood zou zijn, dan geldt dit principe niet meer. Ik heb hier geprobeerd om zo 'wetenschappelijk' mogelijk te praten over 'het verschil tussen leven en materie': http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=6688
Voor mij is er niet zozeer een verschil. Het is maar net wat voor definitie je geeft aan het begrip leven. Leven is voor mij (voor zover ik dat kan overzien) 'slechts' een complexe serie chemische reacties. Er verandert iets in de samenstelling - een tikkende genetische klok die afloopt, of andere factoren - waardoor de chemische reactie die we leven noemen, overgaat in een andere serie chemische reacties (de dood, en dat is weer een kans voor andere vormen van leven; de een zijn dood is een ander zijn brood).
- Leven ontstaat uit leven
Dat is meestal zo. Maar we kunnen zien dat organisch leven bestaat uit zelfreplicatoren, en uit het bestuderen van de fossielen uit de verschillende aardlagen en uit de rudimentaire aanwijzingen in ons eigen lichaam (en de andere levensvormen om ons heen) blijkt dat dit leven continu aan ingrijpende verandering onderhevig is - dat het evolueert. Als we op die manier doordenken is het niet zo verwonderlijk dat we op het idee komen dat de eerste replicatoren die we als 'levend' omschrijven, voortgekomen zijn uit eenvoudiger moleculaire zelfreplicatoren. Het idee is zo verbluffend logisch, dat het voor mij niet uitmaakt of God bestaat of niet. Ook als ik in een God zou geloven zou ik dit aanvaarden (totdat iemand met een beter alternatief komt).
Leven is voor mij materie dat voortkomt uit materie, en vanuit dat standpunt gezien heb ik dan ook geen bezwaar tegen een stelling als 'leven komt voort uit leven.'
- De wetenschap kan niet bewijzen dat leven uit materie ontstaat
Nogmaals, dat hangt ervan af wat je onder leven verstaat. Als je het leven als een serie complexe chemische reacties en elektrische ontladingen ziet, dan verandert het één en ander. Als er op een dag een zeer geavanceerde zelfdenkende robot wordt ontwikkeld, die kan redeneren, leren, voelen en aanvoelen als een mens of een ander dier, dan heb ik er geen problemen mee om zijn/haar staat te omschrijven als een vorm van leven. En ik zou het als een misdaad beschouwen wanneer men deze levensvorm zou willen vernietigen.
Voor mij (op dit moment) is leven materie, en leven is vanuit deze visie materie dat voortkomt uit materie.
- De wetenschap kan het onstaan van leven niet verklaren
Het ontstaan van leven is een fenomeen dat meer dan drie miljard jaar geleden heeft plaatsgevonden. Natuurlijk kan de wetenschap niet alles verklaren. Men kan als een detective naar aanwijzingen kijken, en met de verkregen informatie theorieën ontwikkelen, en dat is precies wat men doet. Er is zoveel wat de wetenschap niet kan verklaren, en waar wetenschappers, filosofen, en leken zich over verwonderen. Er zullen altijd gaten blijven, en profeten, morosofen, en guru's zullen zich altijd als aasgieren op die gaten blijven storten, om deze te vullen met rommel. Soms zien ze echter ook gaten die er eigenlijk helemaal niet zijn; denkbeeldige gaten die voortkomen uit hun eigen gebrek aan inhoudelijke kennis over de betreffende materie.

Een vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
AGTSP
Forum fan

Bericht door AGTSP »

Devious, bedankt voor dit onderbouwde bericht, dat zich richt op de stellingen.
Devious schreef: Voor mij is er niet zozeer een verschil. Het is maar net wat voor definitie je geeft aan het begrip leven. Leven is voor mij (voor zover ik dat kan overzien) 'slechts' een complexe serie chemische reacties. )
Bedenk wel dat chemische reacties overal plaatsvinden . Zelfs in een lijk vinden er chemische reacties plaats. Maar van een lijk weten we zeker dat het dood(materie) is. Het verschil tussen een dood en levend lichaam, moet wel het leven zijn. De materie en chemische reacties zijn zowel in een lijk als in een levend lichaam aanwezig. Dan is de vraag wat het verschil tussen een levend en dood lichaam is?
Devious schreef:
- Leven ontstaat uit leven
Dat is meestal zo. Maar we kunnen zien dat organisch leven bestaat uit zelfreplicatoren, en uit het bestuderen van de fossielen uit de verschillende aardlagen en uit de rudimentaire aanwijzingen in ons eigen lichaam (en de andere levensvormen om ons heen) blijkt dat dit leven continu aan ingrijpende verandering onderhevig is - dat het evolueert. Als we op die manier doordenken is het niet zo verwonderlijk dat we op het idee komen dat de eerste replicatoren die we als 'levend' omschrijven, voortgekomen zijn uit eenvoudiger moleculaire zelfreplicatoren.)
Ik ben het bijna overal mee eens. Ik geloof ook in het bewijs. Het leven evolueert. Wederom is het begrip 'leven' hier weer van belang. Overal is bewijs voor, behalve dat leven kan ontstaan uit materie. We kunnen leven ook niet zomaar zien met onze ogen, zelfs niet onder een microscoop.
Al doorzoek je een levend lichaam, je ziet net zoveel als bij een dood lichaam. Natuurlijk is een kenmerk van leven wel dat het activiteit vertoont, maar het leven zelf kunnen we niet vinden.
Wat is de bron van die activiteit? Dat is niet het lichaam, want dat ligt er nog, het moet het leven zijn.
Ik wilde in een vorige topic hier een discussie over voeren met iemand zoals jij, maar helaas is het naar de babbelbox verplaatst.
Devious schreef: Het idee is zo verbluffend logisch, dat het voor mij niet uitmaakt of God bestaat of niet. Ook als ik in een God zou geloven zou ik dit aanvaarden (totdat iemand met een beter alternatief komt).
Helemaal mee eens aangaande de wetenschappelijke bewijzen, zoals de evolutie.
Devious schreef: Leven is voor mij materie dat voortkomt uit materie, en vanuit dat standpunt gezien heb ik dan ook geen bezwaar tegen een stelling als 'leven komt voort uit leven.'
Dan stel je dus dat leven en materie gelijk aan elkaar zijn. Dit is lastig, omdat we juist het verschil tussen de twee bespreken. Dan zouden we spreken van dode en levende materie.

Kun jij uitleggen waarom iemand treurig is als een vriend overlijdt? De materie is nog wel aanwezig....
Devious schreef:
- De wetenschap kan het onstaan van leven niet verklaren
Het ontstaan van leven is een fenomeen dat meer dan drie miljard jaar geleden heeft plaatsgevonden. Natuurlijk kan de wetenschap niet alles verklaren. Men kan als een detective naar aanwijzingen kijken, en met de verkregen informatie theorieën ontwikkelen, en dat is precies wat men doet. Er is zoveel wat de wetenschap niet kan verklaren, en waar wetenschappers, filosofen, en leken zich over verwonderen. Er zullen altijd gaten blijven, en profeten, morosofen, en guru's zullen zich altijd als aasgieren op die gaten blijven storten, om deze te vullen met rommel. Soms zien ze echter ook gaten die er eigenlijk helemaal niet zijn; denkbeeldige gaten die voortkomen uit hun eigen gebrek aan inhoudelijke kennis over de betreffende materie.
Zover ik zie ben je het eens met de stellingen. Natuurlijk is er dan nog geen antwoord, maar het geeft iets om mee te werken. Als men namelijk stelt dat het een feit is dat leven uit materie ontstaat, dan valt er niks meer te discussieren. Maar als de stellingen kloppen, dan is er nog ruimte voor discussie.
Bedankt
siger

Bericht door siger »

AGTSP schreef:
Devious schreef:Het ontstaan van leven is een fenomeen dat meer dan drie miljard jaar geleden heeft plaatsgevonden.
Zover ik zie ben je het eens met de stellingen.
?????????????????
Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

siger schreef:
AGTSP schreef:
Devious schreef:Het ontstaan van leven is een fenomeen dat meer dan drie miljard jaar geleden heeft plaatsgevonden.
Zover ik zie ben je het eens met de stellingen.
?????????????????
Hij zal wel doelen op:
Devious schreef:
Natuurlijk kan de wetenschap niet alles verklaren.
Devious schreef: Er is zoveel wat de wetenschap niet kan verklaren, en waar wetenschappers, filosofen, en leken zich over verwonderen.
Anders gezegd: alleen lezen wat in zijn straatje past ;).
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Jou stellingen waren:
- de wetenschap weet niet hoe het leven is ontstaan.
- observatie laat ons zien dat leven ontstaat uit leven.

En uit het verhaal van Devious concludeer je dus dat hij het hiermee eens is.

Dan is het nu aan Devious om aan te geven of dat inderdaad zo is.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

AGTSP schreef: Zover ik zie ben je het eens met de stellingen.
Wel, als je de stellingen volgt volgens mijn premissen, dan wel. Maar ik denk niet dat deze erg overeenkomen met die van jou. Het verbaast me enigzins dat dit niet bij jou over is gekomen.

Ik moet nu slapen, maar morgen zal ik proberen om op je verhaal te reageren. (.. en ik ben geen Abraham Kovoor ;) )

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
AGTSP
Forum fan

Bericht door AGTSP »

Kitty schreef:Jou stellingen waren:
1)- de wetenschap weet niet hoe het leven is ontstaan.
2)- observatie laat ons zien dat leven ontstaat uit leven.

En uit het verhaal van Devious concludeer je dus dat hij het hiermee eens is.

Dan is het nu aan Devious om aan te geven of dat inderdaad zo is.
Antwoorden van Devious op deze vragen:
Antwoord 1:
- De wetenschap kan het onstaan van leven niet verklaren?
Het ontstaan van leven is een fenomeen dat meer dan drie miljard jaar geleden heeft plaatsgevonden. Natuurlijk kan de wetenschap niet alles verklaren
Antwoord 2:
- Leven ontstaat uit leven:

Dat is meestal zo
Dit is toch al genoeg om te kunnen zeggen dat hij het niet oneens is met de stellingen. Hij geeft toe dat de wetenschap niet alles weet over zo'n moeilijk onderwerp en dat staat ook buiten discussie. Ten tweede geeft hij aan dat leven uit leven kan ontstaan, waardoor ook die stelling klopt. Op die manier kwam ik tot mijn conclusie.
AGTSP
Forum fan

Bericht door AGTSP »

Deseo! schreef:
siger schreef:
AGTSP schreef:Zover ik zie ben je het eens met de stellingen.
?????????????????
Hij zal wel doelen op:
Devious schreef:
Natuurlijk kan de wetenschap niet alles verklaren.
Devious schreef: Er is zoveel wat de wetenschap niet kan verklaren, en waar wetenschappers, filosofen, en leken zich over verwonderen.
Anders gezegd: alleen lezen wat in zijn straatje past ;).
Nee, gewoon feitelijk erkennen dat de stellingen niet afgewezen/ geaccepteerd worden. De argumentatie kan anders zijn, maar dat is een ander onderwerp. Die argumentatie is natuurlijk wel belangrijk, dat ben ik met je eens en daarin verschillen we zeker. Het ging nu echter over de acceptatie of afwijzing van de betreffende stellingen.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

AGTSP
IK geef je alleen de mededeling dat dit op doodlopende weg kan uitlopen, straks ben ik misschien geneigd om Erik, Heeck en meer mensen gelijk te geven, dat je meer over je persoonlijkheid moet vertellen, OK. je hebt gelijk dat het om het onderwerp gaat en niet om de mens erachter, echter de cultuur hier is dat men meer van elkaar wil weten.

Verder denk ik dat steeds meer mensen het voor gezien houden , ik voor mij ,als ik meer wil weten over bewustzijn dan zijn er wel sites en boeken die dat behandelen.

Krijg nu niet de indruk dat ik het niet met je eens ben, dat ben ik wel, het gaat om de werkelijke stand van zaken in de wetenschap waaraan jij relateer, maar het euvel is dat het op filosoferen uitloopt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Krijg nu niet de indruk dat ik het niet met je eens ben, dat ben ik wel, het gaat om de werkelijke stand van zaken in de wetenschap waaraan jij relateer, maar het euvel is dat het op filosoferen uitloopt.
Eh, het probleem is dat er heel vaak is aangegeven dat er wel een wetenschappelijke discussie op een dieper niveau kan plaatsvinden, alleen moet AGTSP daar wel voor open staan en erin mee kunnen komen.

Zullen we ook eens een rijtje maken met conclusies?
* De oerknal heeft plaatsgevonden en daaruit is alles ontstaan
* Uit dode materie zijn de bouwstenen gemaakt die leven mogelijk maken
* Het eerste leven op aarde is 3,7 miljard jaar geleden ontstaan
* De eerste mens verscheen een paar miljoen jaar geleden op aarde
* In de afgelopen 3,7 miljard jaar hebben we geconstanteerd dat het leven op aarde steeds complexer is geworden
* Er zijn overgangsvormen bekend zoals de Tiktaalik (overgangsdier van vis naar landdier)
* We weten dat slechts hele kleine veranderingen in de genen kunnen leiden tot grote gevolgen. Het schakelen van één gen was voldoende om de hersenpan van de mens te laten groeien
* Het leven is lang niet zo complex als we denken; het menselijke DNA komt voor 33% overeen met dat van een narcis
* Religie en wetenschap hebben absoluut niets met elkaar te maken
* Religie is geen wetenschap. Zie de uitspraak in het Kitzmiller vs. Dover proces in New York
* Er is een onvoorstelbare hoeveelheid bewijs dat evolutie plaatsvindt volgens de evolutieleer
* We weten al heel veel over het leven, het eerste leven, de evolutie, alleen we kunnen nog niet alle puzzelstukjes in elkaar schuiven
* Het aandragen van een God bewijst helemaal niets; wil je het over wetenschap hebben, dan hebben we het alleen over wetenschap
* Het aandragen van een God levert meer vragen op dan antwoorden, te beginnen met het geven van een goede definitie van wat God is.
Etc.

Ben je het met dit rijtje eens AGTSP? Zo niet, welke niet?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Eh, het probleem is dat er heel vaak is aangegeven dat er wel een wetenschappelijke discussie op een dieper niveau kan plaatsvinden, alleen moet AGTSP daar wel voor open staan en erin mee kunnen komen.
Dat is inderdaad de consensus , of het geheel hadd bewezen is? in ieder geval,
Lanier Excuses, ik bedoelde het anders, laat de geachtte opponent ,punt voor punt bespreken,dan loopt het misschien iets minder op filosoferen uit, maar wie ben ik.
AGTSP
Forum fan

Bericht door AGTSP »

lanier schreef:

Zullen we ook eens een rijtje maken met conclusies?
* De oerknal heeft plaatsgevonden en daaruit is alles ontstaan
* In de afgelopen 3,7 miljard jaar hebben we geconstanteerd dat het leven op aarde steeds complexer is geworden
* Er zijn overgangsvormen bekend zoals de Tiktaalik (overgangsdier van vis naar landdier)
* We weten dat slechts hele kleine veranderingen in de genen kunnen leiden tot grote gevolgen. Het schakelen van één gen was voldoende om de hersenpan van de mens te laten groeien
* Het leven is lang niet zo complex als we denken; het menselijke DNA komt voor 33% overeen met dat van een narcis
* Religie is geen wetenschap. Zie de uitspraak in het Kitzmiller vs. Dover proces in New York
* Er is een onvoorstelbare hoeveelheid bewijs dat evolutie plaatsvindt volgens de evolutieleer
* We weten al heel veel over het leven, het eerste leven, de evolutie, alleen we kunnen nog niet alle puzzelstukjes in elkaar schuiven
* Het aandragen van een God bewijst helemaal niets; wil je het over wetenschap hebben, dan hebben we het alleen over wetenschap
* Het aandragen van een God levert meer vragen op dan antwoorden, te beginnen met het geven van een goede definitie van wat God is.
Etc.

Ben je het met dit rijtje eens AGTSP? Zo niet, welke niet?
De volgende stellingen kan ik accepteren(de jaartallen niet precies, maar globaal):

* De oerknal heeft plaatsgevonden en daaruit is alles ontstaan (met alles bedoel ik dit universum)
* Het leven is lang niet zo complex als we denken; het menselijke DNA komt voor 33% overeen met dat van een narcis.

De volgende stellingen accepteer ik niet geheel:

Waarom ik deze stellingen niet accepteer:

Alles wat we zeggen/ doen zou op de wetenschap gebouwd kunnen zijn. Dus religie op basis van sentiment is inderdaad geen wetenschap. Die mensen hebben geen behoefte aan wetenschap. Maar religie en wetenschap hoeven elkaar niet te bijten, of los van elkaar te staan. Momenteel hebben religie en wetenschap misschien niks met elkaar te maken, dat zou je wel kunnen stellen.

Duizenden jaren geleden wist men echter al de omvang van alle planeten, de afstanden tussen planeten, de verschillende soorten levende wezens en veel meer. Maar men wist ook van het leven, het doel van leven, wat de ziel nu precies is etc.. Zij konden verklaren hoe de wereld is ontstaan en hoe de wereld weer vergaat. Dus op een wetenschappelijke manier werd religie uitgedragen. Natuurlijk is die kennis veelal verloren geraakt, maar de geschriften zijn er nog. Vele grote boeken vol kennis.

Momenteel zijn veel religies inderdaad gebaseerd op sentiment. En veel wetenschappers houden zich niet bezig met filosofie of religie, zij willen feiten zelf kunnen waarnemen. Maar dan ben je afhankelijk van je apparatuur en van je zintuigen.
Wij kunnen niet eens met onze ogen een afstand van 5 kilometer overbruggen, we kunnen zoveel dingen niet horen, etc.. Onze zintuigen zijn beperkt, onze hersenen zijn beperkt en met die beperkte zintuigen maken we uitvindingen die daarom automatisch beperkt zijn. Dus als we alles op feiten willen baseren, waarbij we ons zelf als basis nemen, dan zal dit eigenlijk automatisch beperkingen met zich meebrengen.

Ik geef daarom toe dat ik geen kennis heb om alles te weten, maar ik accepteer de kennis van gezaghebbende bronnen. De wetenschap wilt zelf kennis ontwikkelen en dit is niet erg. Ik heb dit topic o.a. geopend om te laten zien dat de wetenschap niet alles weet. Er is meer mogelijk dan de hypotheses uit de wetenschap. Dit blijkt ook aan het grote aantal veranderingen die plaatsvinden in de wetenschap. Je kunt zeggen dat het vooruitgang is, maar eigenlijk zit men telkens fout en moet men zich verbeteren. Wat vandaag bewezen is, hoeft morgen niet meer zo te zijn.
Tegelijkertijd kunnen religies wetenschappelijker worden.

Dit forum is een goed voorbeeld van 'wetenschappelijk'. Ik heb persoonlijk ervaren dat de meeste mensen hier niks van religie moeten hebben. Religie wordt hier als de vijand gezien. Maar wat als er wetenschappelijke waarheden in religies gevonden kunnen worden? Is de waarheid dan niet belangrijker? Daarom is het goed om niks bij voorbaat uit te sluiten, maar dit blijkt zeer moeilijk.
Laatst gewijzigd door AGTSP op 15 jul 2009 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
AGTSP
Forum fan

Bericht door AGTSP »

antoon schreef:AGTSP
IK geef je alleen de mededeling dat dit op doodlopende weg kan uitlopen, straks ben ik misschien geneigd om Erik, Heeck en meer mensen gelijk te geven, dat je meer over je persoonlijkheid moet vertellen, OK. je hebt gelijk dat het om het onderwerp gaat en niet om de mens erachter, echter de cultuur hier is dat men meer van elkaar wil weten.

Verder denk ik dat steeds meer mensen het voor gezien houden , ik voor mij ,als ik meer wil weten over bewustzijn dan zijn er wel sites en boeken die dat behandelen.

Je mag zelf bepalen wat je leest natuurlijk. Filosoferen is niet erg, zolang er maar logische argumenten worden gebruikt.

De stellingen staan nog:

- de wetenschap kan niet verklaren hoe leven is ontstaan
- leven ontstaat uit leven
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

AGTSP schreef: - de wetenschap kan niet verklaren hoe leven is ontstaan
- leven ontstaat uit leven
Leven is gebaseerd op DNA, er is een wetenschappelijke hypothese hoe DNA is ontstaan: natuurlijk voorkomende autokatalytische chemische processen maken replicatoren, waarschijnlijk eerst RNA.
Er is dus een wetenschappelijke verklaring, het wetenschappelijk bewijs is nog niet sluitend, voornamelijk omdat onbekend is hoe de aarde er 3 miljard jaar geleden precies uitzag en welke natuurlijke chemische processen er toen speelden.

Je mantra uitentreure herhalen heeft geen pas.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

AGTSP schreef:[
Duizenden jaren geleden wist men echter al de omvang van alle planeten, de afstanden tussen planeten, de verschillende soorten levende wezens en veel meer. Maar men wist ook van het leven, het doel van leven, wat de ziel nu precies is etc.. Zij konden verklaren hoe de wereld is ontstaan en hoe de wereld weer vergaat. Dus op een wetenschappelijke manier werd religie uitgedragen. Natuurlijk is die kennis veelal verloren geraakt, maar de geschriften zijn er nog. Vele grote boeken vol kennis.
.
Uranus is pas inde 17e eeuw ontdekt en omvang en afstanden wist men in het beste geval bij benadering. En het doel van het leven??? Over het laatste kan je wel een apart topic openen. IK heb alvast een nieuwtje er is geen doel en ook geen zin. :)
De huidig geldende maatstaf voor wat wetenschap is bestaat overigens nog niet zolang en al of niet bestaande oude kennis is niet dankzij religie. De laatste claimde gewenste kennis tot eigen domein met als opportunistisch doel machtsuitbreiding en behoud.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 15 jul 2009 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie