Het verschil tussen leven en materie

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
AGTSP
Forum fan

Het verschil tussen leven en materie

Bericht door AGTSP »

Hierbij het vervolg van het vorige topic: http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=6679

In dit vorige topic zijn we gekomen tot de volgende drie stellingen:

- De wetenschap kan het ontstaan van leven niet verklaren
- De wetenschap kan niet bewijzen dat leven kan ontstaan uit materie
- Leven ontstaat uit leven

Hier was (bijna) iedereen het over eens. Het zou fijn zijn als we deze discussiepunten kunnen laten rusten. Die worden al besproken in het topic dat hierboven is aangegeven.

Zoals beloofd zal dit topic gaan over het verschil tussen leven en materie. Hier was in het vorige topic onduidelijkheid over.

Ik zou liever sneller tot de volgende conclusie komen, maar heb gezien dat een aantal mensen nog vrij weinig kennis heeft over ‘leven’. Veelal is de materie wel onderzocht, maar ‘leven’ is minder onderzocht. Ik voel me daarom gedwongen om kleine stapjes te nemen. Het vorige topic ging namelijk over materie en leven. Dus moeten deze beiden de aandacht krijgen.

Omdat ook de wetenschap veelal de materie onderzoekt, is het lastiger om een discussie over ‘leven’ op een wetenschappelijke manier te brengen. Dit mag echter geen excuus zijn. Daarom zal ik gebruik maken van logica en voorbeelden. Het is wel gewenst dat je dit bericht geheel doorleest voor je reageert, omdat de uitleg soms later volgt. Voor het gemak gebruik ik het menselijk lichaam als voorbeeld.

Het verschil tussen leven en materie.

Het menselijk lichaam bestaat uit materie. Als we het lichaam ontleden vinden we bloed, pus, urine, zuur, bot, weefsel, etc.. Dit vinden we zowel in een lijk als in een levend lichaam. Het verschil tussen een levend en dood lichaam zit niet in de materie. Het vorige topic richtte zich immers op het verschil van leven en materie, waarbij er geen bewijs was dat ‘materie’ 'leven' kan voortbrengen. Het leven moet daarom verschillen van de materie. Als leven uit materie zou bestaan, dan zou dit verschil er niet zijn.

Leven is de 'activiteit' van het lichaam. Als het leven weg is, dan is het lichaam dood. Als er leven is, dan is het lichaam actief. Hieronder zal ik het bovenstaande nog verduidelijken.

Een levend lichaam kan groeien. Zo wordt een baby op den duur volwassen. De persoon is dezelfde (Jan blijft Jan), maar het lichaam en daarbij de gedachtes veranderen. Toch blijft de baby, die inmiddels volwassen is, hetzelfde levend wezen. Je kunt niet zeggen dat het een ander persoon(identiteit) is, terwijl het lichaam en de gedachtes totaal anders zijn.

Lichaam (materie) en leven verschillen van elkaar. Dit kunnen we zelfs in de praktijk zien. Wij zijn levend, maar zijn niet het lichaam (de materie) zelf. Dit kan lastig zijn voor nuchtere wetenschappers, daarom ook nog het volgende voorbeeld:

We spreken van ‘mijn lichaam’ en we zeggen niet ‘ik lichaam’. ‘Mijn lichaam’ betekent dat het lichaam mijn bezit is. Iets dat je bezit is, ben je niet zelf (zoals mijn auto, mijn huis, etc…).

Een ander voorbeeld: als een persoon is overleden wordt soms gezegd 'hij is heengegaan'. Dit terwijl het lichaam er nog ligt. Wie of wat is er dan heengegaan? Dat is het leven.

Er is meer over dit onderwerp te vertellen, maar misschien komen er vanzelf vragen en opmerkingen.
Dus voordat ik mijn volgende punt op een juiste manier kan brengen, moet dit besproken worden. Het is belangrijk dat er mensen zijn die het verschil tussen leven en materie (in dit geval lichaam) kunnen bevatten. Ik ben me bewust dat niet iedereen het hier eens mee zal zijn, dus ik hoop op oprechte vragen. Probeer je te richten op het onderwerp en niet op een persoon.

Persoonlijk zal ik proberen om alleen op relevante tegenargumenten en vragen te reageren. Ik discussieer liever met 3 oprechte serieuze mensen, dan met 50 mensen die niet naar de waarheid zoeken.

Bedankt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Je mag je eerst eens netjes voorstellen in een voorsteltopic en vertellen wat je achtergrond is voordat er nog maar één discussie door jou wordt gopend!
Wie denk je wel niet die je bent? Probeer je hier ineens de regels te bepalen?
Wil je echt een serieuze discussie voeren dan vertel je maar eerst eens wat je insteek hier op het forum is.

Discussie gesloten.

Moderator Lanier
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Gesloten