Wat te denken over de hel? (Hete hangijzers 7)

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Kochimodo
Bevlogen

Re: De hel is een realteit

Bericht door Kochimodo »

Christianthinker schreef:Als de hel een goedkoop dreigement zou zijn waarom wil satan zoveel mogelijk zielen in het eeuwige verderf storten en hun voorhouden alsof het een plek is waar je samen met je vrienden zal zijn?
Satan heeft de hel niet gemaakt vlgs. de bijbel, maar die zogenaamde liefdevolle God.
Jezus heeft in het Nieuwe Testament meer gesproken over de hel dan over de hemel als een plaats waar de worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgedooft. Eeuwige, folterende pijn en smarten. Er komt geen einde aan. Een vreselijke plaats!!!
Dat geeft maar weer eens aan hoe wreed, sadistisch en verwerpelijk de God van de christelijke bijbel is.
Daarom is Jezus als het vlekkeloze, zondeloze Lam naar de slachtbank geleid, het kruis van Golgotha. Daar heeft hij voor de wereld alle zonden op zich genomen. Opdat een ieder die in dat verlossingswerk voor hem/haar gelooft eeuwig leven zal hebben. Nu en tot in de eeuwigheid!
Ja, zo'n Vader heeft een mens echt behoefte aan. Een Vader-god die alleen genoegen neemt met veel bloed en pijn en lijden. Als deze god zou bestaan wil ik niets meer met deze wrede sadist te maken hebben.
Lees Joh. 3:16.
Die tekst kan ik dromen. Wat een troost zeg....... :?
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

antoon schreef:Wij zien die laatste sjeool en hades ,wat soms vertaald wordt met graf de plaats waar wij allemaal heengaan, het gemeenschappelijke graf van de mensheid. Waar dus geen bewustzijn is.
De eerste gehenna zien wij als symbool waar onberouwvolle zondaars heengaan niet om gepijnigd te worden maar om eeuwig afgescheiden tezijn het grote niets

De rest van de mensheid zal op een hersteld paradijs leven , dit kort geschetst er komt natuurlijk meer bij.
Ik vind het wel grappig die overtuiging: uit ervaring weet ik dat het grote niets (=de staat waarin ik verkeerde vóór mijn geboorte) zeer zalig was, terwijl een paradijs onherroepelijk uitloopt op ofwel oneindige saaiheid, de ultieme kwelling, ofwel op weer een volgende zondeval en allemaal ellende.

Voor mij is hemel en hel enkel kinderachtigheid. Ik kan er volstrekt niets mee, in welke vorm dan ook.
Christianthinker schreef:Als de hel een goedkoop dreigement zou zijn waarom wil satan zoveel mogelijk zielen in het eeuwige verderf storten en hun voorhouden alsof het een plek is waar je samen met je vrienden zal zijn?
Maar aangezien de hel en satan kinderachtige waandenkbeelden zijn, laat mij eens een vraag aan jou stellen: waarom wil een christen andere mensen in zo'n geestelijk verderf storten door ze steeds maar voor te houden alsof het realiteiten zijn?
Kun je mij uitleggen waarom je in je leven dit negatieve en onvolwassen denken hebt serieus genomen? Je gelooft toch ook niet in roodkapje en de wolf?
En waarom eis je van jezelf geen hoogwaardiger denken?
Jezus heeft in het Nieuwe Testament meer gesproken over de hel dan over de hemel als een plaats waar de worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgedooft. Eeuwige, folterende pijn en smarten. Er komt geen einde aan. Een vreselijke plaats!!!
In dat geval was hij een product van een bijzonder barbaarse en primitieve cultuur. Een droevige figuur om medelijden mee te hebben dus.
Daarom is Jezus als het vlekkeloze, zondeloze Lam naar de slachtbank geleid, het kruis van Golgotha.
'Vlekkeloos en zondeloos' is onzin, indien je net hebt opgelepeld dat Jezus doordrenkt was van de meest primitieve wraakgedachten.
En wat zijn eind betreft: het product van een barbaarse en primitieve maatschappij krijgt uiteraard wat zo'n maatschappij gewoon is te doen: een primitieve en barbaarse behandeling.
Daar heeft hij voor de wereld alle zonden op zich genomen.
Dat lijkt me flink overdreven wanneer je er in de volgende zin een voorwaarde aan toevoegt.
Bovendien is het onmogelijk dat iemand plaatsvervangend een zonde opneemt. Of is de God van de christenen soms een bankdirecteur en is zondeschuld net zoiets als geldschuld?
Opdat een ieder die in dat verlossingswerk voor hem/haar gelooft eeuwig leven zal hebben. Nu en tot in de eeuwigheid!
Lees Joh. 3:16.
OK, gelezen, kwam me bekend voor. Ik bedank voor liefde waar zoveel bloed aan kleeft. Voor mij behoort het tot het domein van de perversiteit.

Lees jij nu op jouw beurt nu http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... risten.htm
Born OK the first time
Christianthinker
Contacteer:

Zinloze discussie

Bericht door Christianthinker »

Mijns inziens is het zinloos en tijdverspilling om verder over dit onderwerp in discussie te gaan aangezien het allemaal draait om geloof! Als je ervan uitgaat dat er geen God is, ga je er ook vanuit dat het met de dood afgelopen is. Maar stel je nou eens voor dat (als dat lukt) dat God wel bestaat wat doe je dan? Op welke grond denk je dan de hemel binnen te komen als het met de dood niet afgelopen is?

Ondanks dat ik een Christen ben heb ik ook veel vragen... Denk nou niet dat ik niet over deze dingen heb nagedacht voordat ik tot geloofkwam door bekering en wedergeboorte. De manier waarop de meesten hier antwoorden nodigd bepaald niet uit tot een redelijke discussie aangezien er niet op een normale manier antwoord gegeven wordt op mijn vragen en de persoon van Jezus ronduit belachelijk gemaakt en gelasterd wordt. De bijbel zegt dat het de mens eenmaal gezet is en daarna het oordeel. Of je dit nou wel of niet gelooft doet er niet toe vanuit Gods oogpunt.
C.M.H.
Forum fan

Bericht door C.M.H. »

Mijns inziens is het zinloos en tijdverspilling om verder over dit onderwerp in discussie te gaan aangezien het allemaal draait om geloof!
Om geloof die regelrecht tegen alle regels van de logica ingaat ja.
Als je ervan uitgaat dat er geen God is, ga je er ook vanuit dat het met de dood afgelopen is. Maar stel je nou eens voor dat (als dat lukt) dat God wel bestaat wat doe je dan? Op welke grond denk je dan de hemel binnen te komen als het met de dood niet afgelopen is?
Op welke grond ga jij nu claimen dat jouw god volmaakte liefde is als hij er aan denkt om mensen voor eeuwig laat branden? Als je denkt dat je deze met de term rechtvaardig af kunt serveren denk ik niet dat je het concept eeuwig erg goed begrijpt.
Wat ik ga zeggen als het christendom waar blijkt te zijn? Niet veel gok ik zo, maar ik zou zeker enorm verwonderd zijn over de enorme ingenieuziteit van de misleiding rondom het systeem. (het christendom klopt gewoon niet m.i.) (hier kan ik m.i. eigenlijk wel weglaten, maar laten we er over praten, wie weet breng jij dit verloren schaap terug in de stal.)
Denk nou niet dat ik niet over deze dingen heb nagedacht voordat ik tot geloofkwam door bekering en wedergeboorte.
Goed, weet je zeker dat je er neutraal over hebt nagedacht, of met de gedachte dat toch een antwoord was? Ik merk namelijk dat veel christenen maar al te graag claimen dat ze over de zaken nadenken, maar komen vervolgens even hard met Pascal's Wager op de proppen of dergelijke argumentaties. Daar word ik soms wel verdrietig van.
De manier waarop de meesten hier antwoorden nodigd bepaald niet uit tot een redelijke discussie aangezien er niet op een normale manier antwoord gegeven wordt op mijn vragen en de persoon van Jezus ronduit belachelijk gemaakt en gelasterd wordt.
Ik raad je aan jezelf hier niet teveel van aan te trekken, we blaffen misschien wel, maar bijten niet. Je moet kritiek hier puur als goed bedoeld zien, en jezelf niet te snel angevallen voelen, dat gebeurt hier helaas vaker als we een evangelist binnen krijgen.
Mensen vertrekken te snel, zonder daadwerkelijk te lezen wat de reacties van anderen nu werkelijk zeggen. Cru gezegd: "Zeggen dat je op je pik getrapt bent is altijd een mooi excuus om een gesprek te laten voor wat het is." Hopelijk houdt je hier wat langer uit.
De bijbel zegt dat het de mens eenmaal gezet is en daarna het oordeel. Of je dit nou wel of niet gelooft doet er niet toe vanuit Gods oogpunt
De discussie gaat er juist om ofdat dit oogpunt al dan niet bestaat, en ofdat deze relevant is, aangezien mensen hier, ik incluis, een flink probleem hebben met het gegeven dat dit wezen niet aan de menselijke norm voldoet. (kun je nagaan de goddelijke, die perfect zou moeten zijn.)
"Only the mediocre are always at their best"
iLLan

Re: Zinloze discussie

Bericht door iLLan »

Christianthinker schreef:Ondanks dat ik een Christen ben heb ik ook veel vragen... Denk nou niet dat ik niet over deze dingen heb nagedacht voordat ik tot geloof kwam door bekering en wedergeboorte.
Ik zou het graag van je willen aannemen, maar het klinkt mij in de oren alsof je er niet over hebt nagedacht, simpelweg omdat je geen argumenten weet aan te voeren, behalve dan de Bijbel. Probleem is echter dat niet iedereen op dit forum daar waarde aan hecht. (Nu ben ik wel heel benieuwd hoe jij had verwacht dat mensen zouden reageren.)
Dus hoe probeer jij deze mensen dan te overtuigen van de waarheid van de bijbel? Door hard weg te rennen?
Jij gaat in je verhaal uit van een vooronderstelling, namelijk: de bijbel is waar. Dat is prima, maar heeft op een discussieforum toch zeker uitleg nodig (buitenbijbels dus), anders overtuig je niemand. Heb je zelf bij het nadenken over je geloof ook buitenbijbelse (misschien beter nog: buitenchristelijke) bronnen aangetroffen die jou geholpen in je zoektocht?
De manier waarop de meesten hier antwoorden nodigd bepaald niet uit tot een redelijke discussie aangezien er niet op een normale manier antwoord gegeven wordt op mijn vragen en de persoon van Jezus ronduit belachelijk gemaakt en gelasterd wordt.
Op welke punten zou je een redelijk antwoord verwachten dan? Je maakt een aantal statements, die volledig een geloof zijn (niks ten kwade daarvan), en verwacht dat mensen dan gaan zeggen dat je een goed punt hebt?
Dat zou hetzelfde zijn als dat een moslim tegen jou zegt dat Allah God is en Mohammed zijn profeet, en als je vraagt waarom hij dat gelooft, hij antwoordt met: het staat in de Koran. Geloof je dat dan? Zo ja: je bent makkelijk over te halen dan. Zo nee: jouw argumentie lijkt voor anderen ook zo te zijn, probeer met sterkere (ook buitenchristelijke) argumenten te komen.
De bijbel zegt dat het de mens eenmaal gezet is en daarna het oordeel. Of je dit nou wel of niet gelooft doet er niet toe vanuit Gods oogpunt.
Dit is een voorbeeld van een 'de bijbel zegt'-argument. Christenen zullen ja en amen roepen als je dit zegt, maar hier slikt niemand dat. Kies daarom je argumenten met oog voor het publiek waar je het aan richt.

Excuses als dit aanvallend overkomt. Ik wil je ten zeerste niet aanvallen, maar uitdagen om met iedereen hier een discussie te voeren.
Mocht je hier niet op willen reageren zo dat iedereen het ziet, dan wil ik je vragen even een persoonlijk berichtje te sturen naar mij.
a.r.

Bericht door a.r. »

Christianthinker schreef:Mijns inziens is het zinloos en tijdverspilling om verder over dit onderwerp in discussie te gaan aangezien het allemaal draait om geloof! Als je ervan uitgaat dat er geen God is, ga je er ook vanuit dat het met de dood afgelopen is. Maar stel je nou eens voor dat (als dat lukt) dat God wel bestaat wat doe je dan? Op welke grond denk je dan de hemel binnen te komen als het met de dood niet afgelopen is?

Ondanks dat ik een Christen ben heb ik ook veel vragen... Denk nou niet dat ik niet over deze dingen heb nagedacht voordat ik tot geloofkwam door bekering en wedergeboorte. De manier waarop de meesten hier antwoorden nodigd bepaald niet uit tot een redelijke discussie aangezien er niet op een normale manier antwoord gegeven wordt op mijn vragen en de persoon van Jezus ronduit belachelijk gemaakt en belasterd wordt. De bijbel zegt dat het de mens eenmaal gezet is en daarna het oordeel. Of je dit nou wel of niet gelooft doet er niet toe vanuit Gods oogpunt.
Beste Christianthinker,

Allereerst welkom op dit forum! :) Mijns inziens is het helemaal geen tijdverspilling en absoluut niet zinloos. Velen op dit forum zijn diepgelovig geweest en kennen de bijbel als hun broekzak en waarschijnlijk nog beter dan dat! Je zou hier dus heel veel kunnen opsteken. Ik probeer me voor te stellen dat God bestaat maar ik kan me daar helemaal geen voorstelling van maken en MOET er daarom dus over zwijgen, juist omdat dat dan iets is dat uitgaat boven alles wat ik wél ken.........! Die god zoals beschreven in de huidige godsdiensten is een kleinzielig godje, het is net een mens, hij heeft nukken, soms stevig de pest in, hij weet niet wat hij wil en hij is zooo primitief in zijn daden, ik bedoel, je verzint het als godzijnde toch niet om aan een vader opdracht te geven zijn zoon te vermoorden? Maar goed, dat is zomaar een zijstraatje van mij.

Je schrijft/vraagt ook op welke gronden een atheist denkt in de hemel te komen, nou heel eenvoudig, als jouw god zou bestaan en hij werkelijk een hemel geschapen zou hebben dan is dat een plaats waar het werkelijk stomvervelend is en dat nogwel eeuwigdurend, nooit strijd, alles is mooi, iedere wedstrijd op de grazige weiden eindigt in gelijkspel, iedere dag schijnt de zon en toch groeien en bloeien de bomen en plantjes en zoemen de bijtjes zonder te steken....en dan nog al dat goud dat daar blinkt, bah, een eeuwigheid over dezelfde gouden straten moeten wandelen en keuvelen, nooit een meningsverschil hebben, nergens meer over na hoeven denken, iedereen spreekt dezelfde taal , begrijpt altijd de ander en alles is lekker veilig en warm en knuffelig en knus ...kortom rozegeur en maneschijn! Eeuw, na eeuw, naaaa eeuw, naaaaa eeeeuuww......stomvervelend dus! Bovendien als ik even mee ga in jouw gedachten, stel dat de christelijke god wél zou bestaan, dan zou je als redelijk weldenkend mens toch mogen verwachten dat die god van Liefde zou kijken naar de daden van een mens en hem of haar daarop afrekenen, sterker nog...die god van Liefde, laat gewoon iedereen toe in die hemel, want hij is immers Liefde? Dus hupsakee Stalin, Hitler, Mao, Poll Pot, iedereen mag daar gewoon naar binnen om zich eeuwig te vervelen! Gaap!

Mag ik de vraag eens omdraaien, stel nu dat jij je levenlang in god blijft geloven, omdat je hersenen weigeren alles (de feiten) te onderzoeken en je blijft volharden in de gedachte dat de bijbel HET woord van god is, ondanks al je vragen, is juist Dát nu niet de grootste verspilling van jouw enige mensenleven. Jezelf constant in bochten moeten blijven wringen om die zg Waarheid toch maar als waarheid te kunnen vasthouden, terwijl je diep in je binnenste binnen heel goed weet dat heel veel zaken in die bijbel staan, zeker niet kloppen?

Ik weet en begrijp dat je ook veel vragen hebt, dat kan ook niet anders als je eerlijk bent, want er staan nogal wat zaken in de bijbel die niet aan elkaar te knopen zijn en waar de zich christen noemende mens zich in allerlei bochten moet wringen om dát droombeeld van "De Waarheid" toch maar vast te kunnen blijven houden!

Ik ben A(nti) theist, ik ben humanist, ik sta klaar voor mijn naasten, ik doe vele schenkingen aan goede doelen, heb heel lang vrijwilligerswerk gedaan, bekijk de natuur, het heelal, de kunst, kortom alle moois, met het meest diepe be- en verwondering en respect, maar die god waar jij het over hebt...nee, dáár kan ik helemaal niets mee!

Ik denk dat je werkelijk een aardig en goed mens bent en/of iig wilt zijn en ik wil graag met je in gesprek zijn en blijven, zoals velen op dit forum zullen willen doen!
Laatst gewijzigd door a.r. op 06 jan 2009 08:08, 4 keer totaal gewijzigd.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Nog even een vraagje tussendoor ; waar en hoe staat de "hel" in de bijbel precies beschreven .... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Kerf Reethin

Bericht door Kerf Reethin »

Beste Christianthinker,

Misschien is het moeilijk voor te stellen dat er mensen zijn die geen godsbeeld hebben.
Het ontkennen van god zou de indruk kunnen wekken dat mensen hem wel kennen maar dat ze hem willens en wetens negeren.
Dit is een misvatting.
Ik ontken god niet, sterker nog, ik ken niets of niemand die aan de meest gangbare definities voldoet.
Ik kan niet communiceren met iets dat ik niet ervaar.
Christianthinker schreef: Of je dit nou wel of niet gelooft doet er niet toe vanuit Gods oogpunt.
Waneer jij een god aandraagt die boven de mens staat en voor hen beslist (over leven en dood en goed en kwaad) dan zie ik dat als een ernstige bedreiging voor de vrije gedachte en de mogelijkheid tot uiting daarvan.
In mijn realiteit zie ik werkelijk geen enkele reden om het bestaan van een god te overwegen.
Misschien geeft dit je wat duidelijkheid over waarom mensen 'fel' kunnen reageren op de beweringen die jij doet.
"The ability to perceive or think differently is more important than the knowledge gained" David Bohm
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Christianthinker schreef:Maar stel je nou eens voor dat (als dat lukt) dat God wel bestaat wat doe je dan?
Welke god?
Stel jij je nou eens voor (als je dat kunt) dat jij de verkeerde god hebt gekozen, wat doe je dan?
En ga daarna nog eens een stap verder, denk eens na op welke grond jij andere goden verwerpt zonder dat de argumenten die je daarvoor gebruikt betrekking hebben op je eigen god.
Ik daag je uit!

Je gooit trouwens al snel de snel de handoek in de ring, maar wat had je nou helemaal verwacht van de mensen hier?
Dat ze als makke schapen achter jouw prediking zouden zouden gaan staan?
Je hebt hier niet te maken met een stelletje gelovige ja-knikkers!

Vele mensen hier zijn (diep)gelovig geweest en die kun je niets wijsmaken op jouw "vakgebied".
Sterker nog, zij hebben een traject doorlopen waarbij zij stukje bij beetje hun geloof hebben zien verdwijnen.
Vraag bijvoorbeeld Rereformed, Theoloog, Collegavanerik eens naar het verloop van dit proces, zij zijn mi hier sprekende voorbeelden van.

Personen als jij komen m.i. meestal naar dit forum om een aantal redenen:
1. Ze hebben moeite met hun geloof en komen hier uitproberen hoe sterk ze nog in hun schoenen staan.
2. Ze zijn zo naief te denken dat hun prediking hier mensen zou bekeren.
3. Ze zijn in het geheel niet echt gelovig maar komen gewoon graag langs om mensen op stang te jagen. (overigens de meest zielige vorm)

Ik schat in dat jij naar dit forum bent gekomen met het idee dat je misschien wel een zieltje zou kunnen winnen zonder je goed ingelezen te hebben in de diversiteit aan onderwerpen op dit forum.
Je bent je kapot geschrokken van de sterke argumentering tegen je dogma en verdwijnt nu met de staart tussen de benen met als smoes dat men hier je idool onheus bejegend. :roll:

Als je meent dat je geloof en de argumenten daarvoor werkelijk zo sterk zijn dan blijf je hier want dan loop je geen gevaar dat geloof te verliezen toch?
Ik denk echter dat je geloof niet zo sterk is!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Christianthinker schreef:Mijns inziens is het zinloos en tijdverspilling om verder over dit onderwerp in discussie te gaan aangezien het allemaal draait om geloof!
Waarom kom je dan op een discussieforum en post je onbewijsbare stellingen, die je blijkbaar niet wil en/of niet kan onderbouwen?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Christianthinker, overtuig me maar dan, die uitdaging (nee opdracht) kun je toch niet laten schieten? Honden en broodkruimels en zo... Zo te lezen ben je reformatorisch christen, dan heb je aan mij (een ex-paap) een hele harde dobber, want zelfs in mijn gelovige periode heb ik nooit in een kaft-tot-kaft ware bijbel geloofd.

O ja Humbert Randag heeft nog een toepasselijke illustratie getekend voor dit topic.
Afbeelding

Keer terug tot de moederkerk , anders brand je in de hel.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Christianthinker schreef:Maar stel je nou eens voor dat (als dat lukt) dat God wel bestaat wat doe je dan? Op welke grond denk je dan de hemel binnen te komen als het met de dood niet afgelopen is?
Op basis van welke gronden neem jij aan dat een god die zo machtig is dat hij met een paar dagen werk het hele universum in elkaar zet, zich persoonlijk zal bemoeien met de kleine vieze geheimpjes van zielige onderkruipseltjes die hij nota bene zelf heeft geschapen?
De bijbel zegt dat het de mens eenmaal gezet is en daarna het oordeel. Of je dit nou wel of niet gelooft doet er niet toe vanuit Gods oogpunt.
Precies. Dus, gelet op mijn bovenstaande alinea, waarom zou het jouw god ook maar ene donder uitmaken dat je in hem gelooft of niet? Als je verder gewoon een aardig persoon bent en bij tijd en wijle ook eens denkt aan je medemens, op wat voor manier dan ook, is al die onzin over hel en verdoemenis toch nergens voor nodig?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Christianthinker schreef: Als je ervan uitgaat dat er geen God is, ga je er ook vanuit dat het met de dood afgelopen is. Maar stel je nou eens voor dat (als dat lukt) dat God wel bestaat wat doe je dan? Op welke grond denk je dan de hemel binnen te komen als het met de dood niet afgelopen is?
Oh, maar wat als Allah nu wél bestaat?
Koran: Sura 22:19: Voor de ongelovigen zullen gewaden van Vuur worden gesneden en over hun hoofd zal kokend water worden uitgegoten. 20. Waardoor hun ingewanden alsmede hun huiden zullen worden verteerd. 21. En hen zullen ijzeren roeden wachten. 22. Telkens wanneer zij er uit (uit de hel) wensen te gaan, zullen zij er in terug worden gedreven; men zal zeggen: "Proeft gij de straf van het branden?"

Misschien heb je verkeerd gegokt. Arme ziel; je zult voor eeuwig gepijnigd worden.
Of zal Krishna de ware God zijn. Als je dan niet hebt bekeerd, en dagelijks de naam van Krishna chant en vlees blijft eten, dan reïncarneer je wellicht als boom. Mensen en honden plassen tegen je aan, en uiteindelijk beland je in de kachel.
De manier waarop de meesten hier antwoorden nodigd bepaald niet uit tot een redelijke discussie aangezien er niet op een normale manier antwoord gegeven wordt op mijn vragen en de persoon van Jezus ronduit belachelijk gemaakt en gelasterd wordt. De bijbel zegt dat het de mens eenmaal gezet is en daarna het oordeel. Of je dit nou wel of niet gelooft doet er niet toe vanuit Gods oogpunt.

Bewijs dat de Bijbel betrouwbaar en waar is - van kaft tot kaft, en vanuit zowel moreel als wetenschappelijk standpunt - en ik neem al het 'kwaad' dat ik ooit over dit boek gezegd heb, grotendeels terug.
Bedenk dat áls de orthodox/evangelisch-christelijke dogma's over de bijbel onwaar, leugenachtig, onwetenschappelijk, irrationeel en immoreel zijn, het wel eens een deugd zou kunnen zijn om die dogma's te bespotten.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Christianthinker schreef:Mijns inziens is het zinloos en tijdverspilling om verder over dit onderwerp in discussie te gaan aangezien het allemaal draait om geloof!
Welnee, aangezien het allemaal gaat om geloof is het juist heel zinvol erover te praten welk geloof hoogwaardig is en welk geloof primitief.
Het geloof in een hel is de meest primitieve invulling van het menselijk denken. Het is een ontwikkeld mens onwaardig.
Je geeft het debat overigens wel heel snel op, en moet misschien nog maar eens opnieuw lezen wat Paulus erover schrijft, iets wat ik al jarenlang achter m'n oren heb geknoopt: "Verkondig het woord…met al het geduld dat het onderricht vereist".
Als je ervan uitgaat dat er geen God is, ga je er ook vanuit dat het met de dood afgelopen is.
Ik ga er niet van uit dat er geen God is. Ik ga er wel van uit dat God niet gelijkgesteld hoeft te worden aan primitieve gedachten uit de brons- en ijzertijd.
Maar stel je nou eens voor dat (als dat lukt) dat God wel bestaat wat doe je dan? Op welke grond denk je dan de hemel binnen te komen als het met de dood niet afgelopen is?
1) De vraag of er een God bestaat staat geheel los van een denkbeeld of er zoiets als een hemel bestaat. Zelfs al bestaat God dan is er nog geen enkele reden om in een hemel te geloven. Ook Abraham en Mozes geloofde er niet in, noch vele vrome bijbelgeleerden in Jezus' tijd, noch indiërs enz enz.
Vertel mij eens waar precies in de bijbel wij een goddelijke openbaring aantreffen waar God uitlegt dat er een hemel en een hel bestaat. Je zult die nergens vinden. Je treft er enkel uitspraken aan van mensen die er in geloven.
2) Zelfs indien er een hemel/hiernamaals bestaat moet je eerst nog maar eens aantonen dat het redelijk is dat wij 'iets moeten doen' om er te komen.
Ik kan me er onmogelijk toe aanzetten te geloven dat een God materiaal maakt dat mislukt en Hij uiteindelijk moet afdanken.

3) Tenslotte: indien ik for the sake of argument je vraag moet beantwoorden hoe ik in de hemel van jouw God kom, dan zal ik je dat geven, met de waarschuwing dat het je wel weer zal krenken, maar dat ik er niets aan kan doen aangezien het mijn oprechte overtuiging is: voor een God met een redelijke hoeveelheid intelligentie is het het interessantst de eeuwigheid door te brengen met iemand die Hem flink het vuur aan de schenen kan leggen en zich onafhankelijk opstelt. Of anders gezegd, zoals wij ons meer hechten aan een huisdier met een eigen wil en meer intelligentie, zoals een hond, dan aan een schepsel met enkel slaafs en robotachtig gedrag, en zoals ik het meest geniet van iemand die slimmer is dan ik ben, zo zal God ook een intelligent mens verkiezen -al is die het oneens met Hem- boven iemand die zijn intelligentie maar laat verroesten en in staat is de meest absurde zaken goed te praten indien het zijne hoogheid maar behaagt.
Goedgelovigen en blinde navolgers zijn vreselijk saai, daar zal Hij zich nooit mee inlaten maar als minder gelukte schepsels beschouwen.

Om nog even wat details in te vullen: ik zal als eerste onderwerp van gesprek met God Hem dit voorleggen: indien ik armzalig mens in staat ben tot het om niet vergeven van alles en iedereen, hoe kan het dat U nog nooit tot die hoogte geklommen bent maar altijd genoegdoening nodig hebt? U kunt nog een hoop leren van mij.
Ondanks dat ik een Christen ben heb ik ook veel vragen... Denk nou niet dat ik niet over deze dingen heb nagedacht voordat ik tot geloofkwam door bekering en wedergeboorte.
Indien je er serieus over hebt nagedacht, geef me eens de lijst van boeken die het christelijke geloof beredeneerd afwijzen die je hebt gelezen. Indien je me die lijst niet kan geven heb je er zeer laconiek en oppervlakkig over gedacht. Je hebt eenvoudig zin gehad in het omarmen van religieuze denkbeelden, en je hebt een enorme lading pertinente onzin zo goed als het je lukte gerationaliseerd. Je spiegelt jezelf nu voor dat het allemaal normale en serieuze zaken zijn waarin je gelooft. Dat lukt je omdat je een groepje mensen hebt gevonden die je daarin steunen.
Het omgekeerde is echter het geval. Je bent het slachtoffer van geestelijke onvolgroeidheid.
De manier waarop de meesten hier antwoorden nodigt bepaald niet uit tot een redelijke discussie aangezien er niet op een normale manier antwoord gegeven wordt op mijn vragen en de persoon van Jezus ronduit belachelijk gemaakt en gelasterd wordt.
Dat jij mijn reaktie godslasterlijk vindt betekent niets anders dan dat je je overtuigingen uitgekleed ziet worden, oftewel jezelf in het hemd ziet staan. Het spijt me voor je, maar het betekent echt niet dat ik jouw vragen niet op een normale manier beantwoord. Een jood of moslim zal erover klagen dat jij God belachelijk maakt met je afgod Jezus, en zo zou een rationeel mens jou kunnen aanklagen met de klacht dat je de mens belachelijk maakt met je bijgeloof. Klagen heeft dus geen nut.
Ik antwoord op dezelfde manier als ik antwoord op welke fantast dan ook die met volstrekt absurde beweringen aankomt: met intelligentie. Indien jij daar met de pet naar gooit kan ik dat niet helpen.
En ja, voor intelligentie zijn een hoop dingen belachelijk. Het denkbeeld van de hel staat bij mij bovenaan de lijst belachelijke zaken.
Ik zeg dat het een mens eenmaal gezet is en er helemaal geen oordeel in een hiernamaals volgt. Of jij dit nu wel of niet gelooft doet er volstrekt niets toe vanuit mijn oogpunt.
Sommige mensen willen eenvoudig niet geestelijk opgroeien en lopen liever aan de leiband van bijgeloof en op de wolken van waan dan dat ze zich inspannen om hun intelligentie te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 06 jan 2009 12:10, 4 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Als atheist geloof ik idd niet in de bijbel en de god van de bijbel.
Als je ervan uitgaat dat er geen God is, ga je er ook vanuit dat het met de dood afgelopen is.
Klopt.
Maar stel je nou eens voor dat (als dat lukt) dat God wel bestaat wat doe je dan? Op welke grond denk je dan de hemel binnen te komen als het met de dood niet afgelopen is?
Ik wil niet eens naar de hemel. Een eeuwige kerkdienst lijkt mij doodsaai.
Ondanks dat ik een Christen ben heb ik ook veel vragen... Denk nou niet dat ik niet over deze dingen heb nagedacht voordat ik tot geloofkwam door bekering en wedergeboorte.
Ik had daar geen gedachten over.
ik heb idd geen enkel respect voor de bijbel, Jezus of de god van de bijbel.
Ik ga er vanuit dat er geen god(en) bestaan dus kan hier niets mee.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Plaats reactie