Christianthinker schreef:Mijns inziens is het zinloos en tijdverspilling om verder over dit onderwerp in discussie te gaan aangezien het allemaal draait om geloof!
Welnee, aangezien het allemaal gaat om geloof is het juist heel zinvol erover te praten welk geloof hoogwaardig is en welk geloof primitief.
Het geloof in een hel is de meest primitieve invulling van het menselijk denken. Het is een ontwikkeld mens onwaardig.
Je geeft het debat overigens wel heel snel op, en moet misschien nog maar eens opnieuw lezen wat Paulus erover schrijft, iets wat ik al jarenlang achter m'n oren heb geknoopt: "Verkondig het woord…
met al het geduld dat het onderricht vereist".
Als je ervan uitgaat dat er geen God is, ga je er ook vanuit dat het met de dood afgelopen is.
Ik ga er niet van uit dat er geen God is. Ik ga er wel van uit dat God niet gelijkgesteld hoeft te worden aan primitieve gedachten uit de brons- en ijzertijd.
Maar stel je nou eens voor dat (als dat lukt) dat God wel bestaat wat doe je dan? Op welke grond denk je dan de hemel binnen te komen als het met de dood niet afgelopen is?
1) De vraag of er een God bestaat staat geheel los van een denkbeeld of er zoiets als een hemel bestaat. Zelfs al bestaat God dan is er nog geen enkele reden om in een hemel te geloven. Ook Abraham en Mozes geloofde er niet in, noch vele vrome bijbelgeleerden in Jezus' tijd, noch indiërs enz enz.
Vertel mij eens waar precies in de bijbel wij een goddelijke openbaring aantreffen waar God uitlegt dat er een hemel en een hel bestaat. Je zult die nergens vinden. Je treft er enkel uitspraken aan van mensen die er in geloven.
2) Zelfs indien er een hemel/hiernamaals bestaat moet je eerst nog maar eens aantonen dat het redelijk is dat wij 'iets moeten doen' om er te komen.
Ik kan me er onmogelijk toe aanzetten te geloven dat een God materiaal maakt dat mislukt en Hij uiteindelijk moet afdanken.
3) Tenslotte: indien ik
for the sake of argument je vraag moet beantwoorden hoe ik in de hemel van jouw God kom, dan zal ik je dat geven, met de waarschuwing dat het je wel weer zal krenken, maar dat ik er niets aan kan doen aangezien het mijn oprechte overtuiging is: voor een God met een redelijke hoeveelheid intelligentie is het het interessantst de eeuwigheid door te brengen met iemand die Hem flink het vuur aan de schenen kan leggen en zich onafhankelijk opstelt. Of anders gezegd, zoals wij ons meer hechten aan een huisdier met een eigen wil en meer intelligentie, zoals een hond, dan aan een schepsel met enkel slaafs en robotachtig gedrag, en zoals ik het meest geniet van iemand die slimmer is dan ik ben, zo zal God ook een intelligent mens verkiezen -al is die het oneens met Hem- boven iemand die zijn intelligentie maar laat verroesten en in staat is de meest absurde zaken goed te praten indien het zijne hoogheid maar behaagt.
Goedgelovigen en blinde navolgers zijn vreselijk saai, daar zal Hij zich nooit mee inlaten maar als minder gelukte schepsels beschouwen.
Om nog even wat details in te vullen: ik zal als eerste onderwerp van gesprek met God Hem dit voorleggen: indien
ik armzalig mens in staat ben tot het om niet vergeven van alles en iedereen, hoe kan het dat
U nog nooit tot die hoogte geklommen bent maar altijd genoegdoening nodig hebt? U kunt nog een hoop leren van mij.
Ondanks dat ik een Christen ben heb ik ook veel vragen... Denk nou niet dat ik niet over deze dingen heb nagedacht voordat ik tot geloofkwam door bekering en wedergeboorte.
Indien je er serieus over hebt nagedacht, geef me eens de lijst van boeken die het christelijke geloof beredeneerd afwijzen die je hebt gelezen. Indien je me die lijst niet kan geven heb je er zeer laconiek en oppervlakkig over gedacht. Je hebt eenvoudig zin gehad in het omarmen van religieuze denkbeelden, en je hebt een enorme lading pertinente onzin zo goed als het je lukte gerationaliseerd. Je spiegelt jezelf nu voor dat het allemaal normale en serieuze zaken zijn waarin je gelooft. Dat lukt je omdat je een groepje mensen hebt gevonden die je daarin steunen.
Het omgekeerde is echter het geval. Je bent het slachtoffer van geestelijke onvolgroeidheid.
De manier waarop de meesten hier antwoorden nodigt bepaald niet uit tot een redelijke discussie aangezien er niet op een normale manier antwoord gegeven wordt op mijn vragen en de persoon van Jezus ronduit belachelijk gemaakt en gelasterd wordt.
Dat jij mijn reaktie godslasterlijk vindt betekent niets anders dan dat je je overtuigingen uitgekleed ziet worden, oftewel jezelf in het hemd ziet staan. Het spijt me voor je, maar het betekent echt niet dat ik jouw vragen niet op een normale manier beantwoord. Een jood of moslim zal erover klagen dat
jij God belachelijk maakt met je afgod Jezus, en zo zou een rationeel mens jou kunnen aanklagen met de klacht dat je de mens belachelijk maakt met je bijgeloof. Klagen heeft dus geen nut.
Ik antwoord op dezelfde manier als ik antwoord op welke fantast dan ook die met volstrekt absurde beweringen aankomt: met intelligentie. Indien jij daar met de pet naar gooit kan ik dat niet helpen.
En ja, voor intelligentie zijn een hoop dingen belachelijk. Het denkbeeld van de hel staat bij mij bovenaan de lijst belachelijke zaken.
De bijbel zegt dat het de mens eenmaal gezet is en daarna het oordeel. Of je dit nou wel of niet gelooft doet er niet toe vanuit Gods oogpunt.
Ik zeg dat het een mens eenmaal gezet is en er helemaal geen oordeel in een hiernamaals volgt. Of jij dit nu wel of niet gelooft doet er volstrekt niets toe vanuit mijn oogpunt.
Sommige mensen willen eenvoudig niet geestelijk opgroeien en lopen liever aan de leiband van bijgeloof en op de wolken van waan dan dat ze zich inspannen om hun intelligentie te gebruiken.