Just think!

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Tamara
Ervaren pen

Just think!

Bericht door Tamara »

Afgesplitst van http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=5530 - Socratoteles

Oke, wijsheid komt met de jaren? Waarom?

- Is het zo moeilijk om in te zien dat er toch eigenlijk wel sprake is van een creator?
- Is het zo moeilijk om in te zien dat cellen zichzelf slechts kunnen reproduceren zonder dat er extra informatie bij komt? bijv. vleugeltjes ipv. poten mits gemanipuleerd? Dat vereist toch tenminste een manipulator of ontstaat alles vanzelf? Eerder zelfde informatie of minder maar extra?....
- Hoe is het eerste leven ontstaan? Waarom? Hoe?
- Is het zo moeilijk om in te zien dat er wellicht 2000 jaar andere omstandigheden op de aarde waren? Bijv. extra zuurstof? Wat doet dat met al het levend wezen hier op aarde?
- Hoe ontstaan tijd/ruimte/dimensie ineens?
- Kennen wij de grootte van het heelal?
- Ooit nagedacht over het feit waarom mannen van "mars" komen en vrouwen van "venus"?
- Degeneratie?
- Soorten? Een hond is een hond toch...

Schei toch uit, komt niet met de jaren, komt wanneer men erover gaat nadenken, werkelijk over gaat nadenken...of je nu 14 bent of 70 maakt niet uit...Just think!!! Iets wat op dit forum, als je niet de juiste richting uit denkt, veroordeeld wordt, je zou wel eens op andere gedachten kunnen komen..en ondertussen vooral de christenen veroordelen.

Deze post staat ongetwijfeld weer garant voor 30.000 reacties.... :wink: :roll:
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Tamara schreef:Just think!!! Iets wat op dit forum, als je niet de juiste richting uit denkt, veroordeeld wordt
Veroordeeld is niet het juiste woord denk ik. Gezonde argumentatie dwingt elkaar om standpunten te herzien en onjuistheden eraf vijlen tot een redelijke oplossing. Er bestaat geen absolute waarheid die in een hokje te plaatsen is. Er komen juist alsmaar meer vragen en er wordt steeds meer ontdekt en dat is nu juist zo interessant.
Tamara schreef:- Is het zo moeilijk om in te zien dat er toch eigenlijk wel sprake is van een creator?- Is het zo moeilijk om in te zien dat cellen zichzelf slechts kunnen reproduceren zonder dat er extra informatie bij komt? bijv. vleugeltjes ipv. poten mits gemanipuleerd? Dat vereist toch tenminste een manipulator of ontstaat alles vanzelf? Eerder zelfde informatie of minder maar extra?....- Hoe is het eerste leven ontstaan? Waarom? Hoe?- Is het zo moeilijk om in te zien dat er wellicht 2000 jaar andere omstandigheden op de aarde waren? Bijv. extra zuurstof? Wat doet dat met al het levend wezen hier op aarde?- Hoe ontstaan tijd/ruimte/dimensie ineens?- Kennen wij de grootte van het heelal?- Ooit nagedacht over het feit waarom mannen van "mars" komen en vrouwen van "venus"? - Degeneratie? - Soorten? Een hond is een hond toch...
En jij kwam hier al in 2006? Met welk doel vraag ik me dan af Tamara. Ik zou behalve die "nieuwste linkjes te kennen via FT" (wat je elders opmerkte) ze dan ook eens echt een keer gaan lezen. Of een paar discussie's over ID vs evolutie. En dat hoeft niet eens op FT te zijn hoor. Of geloof jij nog in een pratende slang of een grote houten boot met alle aardse soorten dieren erop? Daar heb jij verder geen enkele moeite mee?
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Tamara schreef:Oke, wijsheid komt met de jaren? Waarom?
De meeste forumleden hier zijn ouder dan jij, vermoed ik. Dus...
- Is het zo moeilijk om in te zien dat er toch eigenlijk wel sprake is van een creator?
Yep.
- Is het zo moeilijk om in te zien dat cellen zichzelf slechts kunnen reproduceren zonder dat er extra informatie bij komt? bijv. vleugeltjes ipv. poten mits gemanipuleerd? Dat vereist toch tenminste een manipulator of ontstaat alles vanzelf? Eerder zelfde informatie of minder maar extra?....
Informatie? Dat is een metafoor. Het klinkt alsof je het hebt over een boek met uitleg. Informatie veronderstelt een informator.

In de natuur werkt het niet zo. Je hebt strengen met blokjes die samen een output geven. Die strengen met blokjes kopiëren zichzelf door zich uit elkaar te ritsen en met andere strengen te fuseren. Als een blokje verkeerd geplaatst wordt of een ander blokje aangemaakt wordt, geeft dat een andere output.

Als die output toevallig gunstiger uitpakt voor het organisme in een bepaalde omgeving, zal het organisme zijn genen doorgeven aan méér nageslacht dan organismen zonder die specifieke output. Zul je zeggen: ja, maar de verreweg de meeste gemuteerde output is neutraal of zelfs negatief voor overleven/ kans op voortplanting. Dat is juist: en de omgevingsfactoren ruimen die output dus ook op.
- Hoe is het eerste leven ontstaan? Waarom? Hoe?
Op aarde: bepaalde chemische stoffen gingen verbindingen aan waaruit organisch materiaal ontstond.
- Is het zo moeilijk om in te zien dat er wellicht 2000 jaar andere omstandigheden op de aarde waren? Bijv. extra zuurstof? Wat doet dat met al het levend wezen hier op aarde?
Je hebt zelf wel door dat je nu maar een eind weg kletst en aannames in de lucht gooit, toch?

Vraag: wat doen veranderende omstandigheden met levende wezens? Ze roeien die uit, of die wezens passen zich aan de omstandigheden aan.
- Hoe ontstaan tijd/ruimte/dimensie ineens?
Ik weet het niet. Hoe ontstaat regen ineens? Een intelligente regenmaker, tot wie wij moeten bidden om regen misschien? Of een immanent proces? Hoe ontstaat een embryo ineens? Een intelligente embryomaker, of een natuurlijk proces? Hoe worden mensen ineens ziek? Een intelligente Ziekmaker, of een immanent proces?

Enkel omdat wij sommige van die processen (nog) niet begrijpen, wil niet zeggen dat je dus maar een Grote Tovenaar uit je hoed moet trekken.
- Kennen wij de grootte van het heelal?
Ik meen dat men daar inmiddels schattingen van heeft, ja.
- Ooit nagedacht over het feit waarom mannen van "mars" komen en vrouwen van "venus"?
Omdat God een grappenmaker is die mensen graag tegen elkaar uitspeelt? Of omdat de evolutie zo is gelopen dat mannen net iets anders in elkaar zitten dan vrouwen, omdat dit verschil optimaal werkte voor de groepen waarin de eerste hominiden leefden?
- Degeneratie?
Een poging van Peter Scheele de evolutietheorie te ondergaven. Mislukt: Scheele is bevooroordeeld (Genesis 1-3 is waar en dús kan de evolutietheorie niet kloppen; Darwins evolutietheorie lijkt sociaal-darwinisme te legitimeren en kan dus niet moreel verantwoord zijn) en heeft zjin feiten niet op een rijtje. Zie hier meer.
- Soorten? Een hond is een hond toch...
Hm-hm.. en een huiskat, lynx, leeuw en tijger zijn allemaal katachtigen toch? En een zebra, paard en ezel paardachtigen. Mensen, gorilla's, chimpansees, bonobo's allemaal hominiden - is het werkelijk zo moeilijk voor te stellen dat deze soorten genetische aftakkingen zijn van gemeenschappelijke eerdere voorouders?
Schei toch uit, komt niet met de jaren, komt wanneer men erover gaat nadenken, werkelijk over gaat nadenken...of je nu 14 bent of 70 maakt niet uit...Just think!!!
Niet alleen nadenken, ook de juiste informatie vergaren. Informatie is wat ontbreekt in je serie vragen.
Iets wat op dit forum, als je niet de juiste richting uit denkt, veroordeeld wordt, je zou wel eens op andere gedachten kunnen komen..en ondertussen vooral de christenen veroordelen.
Zeker. Het is hier soms net een kerk... of een christelijk forum.
Secularizer
Banned
Contacteer:

Bericht door Secularizer »

Dit topic gaat over 'n suggestie (of meerdere) om de kwaliteit van discussie te verbeteren.
Tamara schreef:Just think!!! Iets wat op dit forum, als je niet de juiste richting uit denkt, veroordeeld wordt, je zou wel eens op andere gedachten kunnen komen..en ondertussen vooral de christenen veroordelen.
Onjuist, de moslims worden hier tegenwoordig harder veroordeeld.
Die zijn immers fanatieker in het gods- en autoriteitengeloof.

Da's logisch, hè ?
"A secular world is a sane world" - Pat Condell
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Kan de inbreng van Tamara en de reacties daarop door een moderator misschien verplaatst worden naar een eigen topic? Ik vind ze op zich bijzonder interressant, maar de opmerkingen hebben totaal niets met de discussie van dit topic te maken.

Informatie vergaren en er werkelijk over nadenken is overigens precies wat me tot atheïsme leidde.
Het kwam voor mij wél met de jaren. Ik was er blijkbaar op jongere leeftijd niet toe in staat. Wellicht ontbrak de moed me ervoor, want het was me jarenlang al duidelijk dat er veel niet klopte in het bijbelse geloof. Voor het afzweren van christelijk of moslimgeloof -godsdiensten die werken met de meest afschuwelijke dreiging die de mensheid maar heeft kunnen uitvinden- heb je namelijk een grote dosis moed nodig. Of zelfs zonder te denken aan die dreiging, het is moeilijk je denken dat al jaren dezelfde paadjes beloopt een geheel nieuwe wending te geven, een richting opgaan waarvan je niet weet waarheen die leidt. Ook dáárvoor heb je uitzonderlijke moed nodig.
Born OK the first time
Socratoteles
Diehard

Re: Just think!

Bericht door Socratoteles »

Tamara schreef:Deze post staat ongetwijfeld weer garant voor 30.000 reacties.... :wink: :roll:
Op die vragen is al 30.000 maal antwoord gegeven zul je bedoelen. Dit forum is uitgerust met een zoekfunctie, schroom niet er gebruik van te maken.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ Tamara,

Ik zou zeggen; bkijf jij maar in die creator geloven dan blijf ik atheist. Na 30 jaar bewust in duisternis te hebben gewandeld ben ik gelukkig op tijd gaan nadenken en heb ik de absurditeit van religie en een schepper-god ingezien en m.n de absurditeit van het christendom dat mij helaas als kind ooit met de paplepel is ingegoten.

Je hebt je standpunt kenbaar gemaakt en zoals Socratoteles al opmerkte heeft FT een zoekfunctie en kan je o.a. mijn standpunt en die van andere atheisten nalezen. Kijk anders bij het subforum evolutie en creationisme.

Veel leesplezier.

Mvg.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
MOODY BLUE
Diehard

Re: Just think!

Bericht door MOODY BLUE »

Tamara schreef:Afgesplitst van http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=5530 - Socratoteles

Deze post staat ongetwijfeld weer garant voor 30.000 reacties.... :wink: :roll:
Vindt je hem zelf zo belangwekkend dat je zoveel rekties verwacht :lol:
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
C.M.H.
Forum fan

Bericht door C.M.H. »

Ik vrees een beetje dat het kwartje (€0,10 kan evt. ook) bij jou nog niet is gevallen dat dit echt een gesloten zaak is. Ik weet dat nu het eerste dat je denk is: "Kijk, die is op zijn knieën gegaan voor het beest van de wetenschap" maar misschien moet je eens de gekleurde bril afzetten en objectief gaan lezen i.p.v. subjectief. Alleen al het feit dat je over en over dezelfde discussie op gang zet vind ik al een teken dat je never ooit in WILT zien dat het wel eens anders KAN liggen.
Dus nee ik ga hier niet inhoudelijk op in, en dat is niet omdat er geen antwoorden zijn. :)

Edit: ik leer typen :lol:
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Tamara,

Hoeveel biologieboeken heb jij eigenlijk gelezen?

Ik ben kort geleden nog naar de Tinbergenlezingen geweest.
Eén van de sprekers was Shubin. Shubin ging, uitgaande van de evolutietheorie, op zoek naar één heel specifiek dier -- Tiktaalik: een tussenvorm! --, uit één heel specifieke periode en dus in één heel specifieke aardlaag en vond dit wezen ook!

Iets vinden is nooit of te nimmer een bewijs voor welke theorie dan ook maar wel weer een bevestiging dat de wetenschappelijke theorie werkt.
En de evolutietheorie is (zo'n beetje) de enige theorie die bevestigd is vanuit alle wetenschappelijke disciplines met ontelbare bevesitgende feiten en experimenten.

Nogmaals, en ik heb dit vele malen eerder gezegd, van de gravitatie theorie of de quantim theorie weten we dat één van beide of allebie fout dan wel onvolledig is omdat de huidige quantum theorie en de gravitatie theorie wetenschappelijk inconsistent zijn.Voor de evolutie theorie, die dus (zo'n beetje) alle wetenschappelijke disciplines omspant, hebben we nog niet één feit of aanwijzing kunnen ontdekken die in tegenspraak is met de huidige evolutie theorie. Het is wel zo, gelijk alle overige wetenschappelijke disciplines, dat de evolutie theorie voortdurend verfijnd en gedetailleerder wordt.

...en over Scheele's degeneratie, een religieuze amateur met een paintball zaak, zullen we het maar niet hebben. Daar heeft immers theoloog al naar een link verwezen.

Bedenk ook eens:
Als we degeneren vanwege de zondeval waarom dan zijn er steeds meer mensen met een steeds betere gezondheid die steeds langer leven? Spreekt dit jouw degeneratie theorie niet tegen?

De volgende "appeal to emotion" om het volgende 'wetenschappelijke' epos van Peter Scheele te publiceren spreekt boekdelen:
Als u van mening bent dat het belangrijk is dat de bijbel als een historisch betrouwbaar boek gezien blijft worden, juist óók als het om de scheppingsgedachte gaat, én als u van mening bent dat de wetenschappelijke claims van het tegendeel rammelen, help ons dan!

Bron: http://members.chello.nl/~a.hekstra2/Sp ... cheele.htm
(november 2006)
Er is overigens niet voldoende geld ingezameld of Peter is nog steeds aan het schrijven want het is inmiddels oorverdovend stil rond de grote wetenschapper genaamd Peter Scheele.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Tamara schreef:Deze post staat ongetwijfeld weer garant voor 30.000 reacties....
Ik ben voor nieuwsgierig naar jou gedetailleerde antwoorden op de vragen die je stelt.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Tamara is ws zo'n hit-and-run-gelovige die even snel haar haar god/religie hier dropt en vervolgens elke discussie uit de weg gaat. Wetende dat er hier voor haar god hier geen eer te behalen valt.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Op zich zou je best over deze vragen na kunnen denken. Ik begrijp dat het veronderstellen dat de christelijke God echt bestaat een hoop van deze vragen kan beantwoorden, alleen roept deze veronderstelling zelf ook veel vragen op. Je loopt al wat langer rond hier, dus ik neem aan dat je dat ook wel weet. Wat is nu de point die je wilt maken? Dat het christelijk geloof best redelijk is? Of dat vrijdenkers elke overweging waar God een rol in speelt niet willen overwegen en daarom niet "vrij" zijn?

Ik spreek voor mezelf, maar ik heb niet de behoefte om christenen te veroordelen. Wel heb ik behoefte om levensbeschouwingen te beoordelen. De meeste godsdiensten vragen immers zelf voor een keuze voor of tegen. Op dit moment heb ik een uiteenlopend aantal redenen om mij geen christen te noemen. Ik ben best bereid om met een christen van gedachte te wisselen waarom je wel of niet zou geloven. Ben jij ook bereid om de vraag - is wat ik geloof wel waar? - op zijn minst te overwegen en naar beweegredenen te luisteren van mensen die niet (meer) geloven?
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

arthas schreef:Op zich zou je best over deze vragen na kunnen denken. Ik begrijp dat het veronderstellen dat de christelijke God echt bestaat een hoop van deze vragen kan beantwoorden, alleen roept deze veronderstelling zelf ook veel vragen op. Je loopt al wat langer rond hier, dus ik neem aan dat je dat ook wel weet. Wat is nu de point die je wilt maken? Dat het christelijk geloof best redelijk is? Of dat vrijdenkers elke overweging waar God een rol in speelt niet willen overwegen en daarom niet "vrij" zijn?

Ik spreek voor mezelf, maar ik heb niet de behoefte om christenen te veroordelen. Wel heb ik behoefte om levensbeschouwingen te beoordelen. De meeste godsdiensten vragen immers zelf voor een keuze voor of tegen. Op dit moment heb ik een uiteenlopend aantal redenen om mij geen christen te noemen. Ik ben best bereid om met een christen van gedachte te wisselen waarom je wel of niet zou geloven. Ben jij ook bereid om de vraag - is wat ik geloof wel waar? - op zijn minst te overwegen en naar beweegredenen te luisteren van mensen die niet (meer) geloven?
Ik ben hier eigenlijk niet meer actief (maar kwam hier weer "toevallig" terecht omdat ik even zocht op de naam Ouweneel). Beide vragen kan ik met een ja beantwoorden. Ik ben inderdaad van mening, dat de mensen hier niet zo vrij zijn als zij beweren/denken te zijn. Daar gaat het mij om...de objectiviteit is ver te zoeken. Als je niet kiest voor God, oke. dat is jammer, maar doe het dan wel om de juiste motivatie..en niet om alle schijnredenen die een "clubje" afvallligen toevallig verkondigt..Iemand die een wedergeboren christen is valt nl. niet af..dat is onmogelijk..
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Tamara schreef:Iemand die een wedergeboren christen is valt nl. niet af..dat is onmogelijk..
Ik vind het nogal hoogmoedig van je om jezelf hoger te achten dan wij, die eerder in ons leven net zo (of misschien zelfs meer) toegewijd waren aan hetzelfde geloof. Dat we nu een andere overtuiging hebben heeft niets van doen met onze vroegere toewijding. Het is heel makkelijk ons af te doen als mensen die nooit echt hebben geloofd, maar het is nergens op gebaseerd dan de wens dat het christelijk geloof logisch is. Als er zoveel mensen het christelijk geloof laten vallen, is er genoeg reden om dit geloof zelf eens onder het licht te houden. Jammer dat je niet meer actief op dit forum bent, want dit is een punt die zeker het discussiëren waard is, aangezien veel christenen met dit waanbeeld in hun hoofd zitten (nl.: mensen die van het geloof afvallen, hebben nooit echt geloofd).
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Plaats reactie