Trees schreef:Rereformed schreef:
Ik lees in een bericht binnen het onderwerp 'Determinisme en vrije wil, waar jij naar verwijst, dat de opgedane ervaringen en daarmede zijn opvattingen L. Langeweg, tegen wil en dank, wegleidden van het atheïsme.
Dat is nog maar de vraag Trees. Want heb jij hem enig inhoud zien geven over wie/wat God is? Het woordje 'god' gebruiken is volstrekt nietszeggend. Waarom zou iemand met de ervaring die Langeweg opdeed geen volop atheïst kunnen zijn? Waar meneer Langeweg moeite mee heeft is dat sommige atheïsten mooie gevoelens vies maken. Maar hij schijnt niet te begrijpen dat het die atheïsten niet dáárom te doen is, maar ze zich enkel storen aan dat men aan bepaalde mooie ervaringen bepaalde conclusies verbindt die niet gerechtvaardigd zijn. Zo is een BDE waarin men 'opgaat in een groot geheel', of 'wit licht ziet', of 'onbeschrijflijk mooie gevoelens ervaart' of 'ervaart dat wij allen één zijn' en meer van dat soort prachtige ervaringen geen zaken om smalend over te spreken, maar tezelfdertijd ook dingen waar wij niet zomaar allerlei conclusies uit kunnen trekken zoals dat God bestaat, of dat wij eeuwige wezens zijn. Of (om het maar over jouw ervaring te hebben), te concluderen dat reïncarnatie een feit is. Een ervaring is één ding, de interpretatie ervan iets anders.
Het ontbreekt Langeweg aan helder en objectief denken. Helder denken vereist een hoop studie. Zo zat meneer Langeweg volgens eigen zeggen als atheïst met zo'n gegeven dat hij maar niet begreep dat Einstein in 'het bestaan van zo'n God' geloofde. Wel, Einstein geloofde dan ook helemaal niet in 'het bestaan van zo'n God'. Langeweg begreep dus eenvoudig niet waar Einstein het over had wanneer hij het woordje 'god' gebruikte. Einstein wilde helemaal niets weten van een persoonlijke God zoals die in de abrahamitische godsdiensten opgevat wordt, hij bedoelde dus met 'God' iets heel anders dan wat men in de boekgodsdiensten bedoelt, iets onpersoonlijks. En die jood die meneer Langeweg sloeg (raar verhaal, kan het me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen) deed dat weer precies vanwege het omgekeerde, omdat zeggen dat je goddelijk bent voor een jood zoiets als de hoogste godslastering is. Maar Langeweg gebruikt 'God' of 'goddelijk' in een geheel andere zin als een jood of christen. "We zijn in wezen allemaal God in menselijke vermomming", "We zijn onsterfelijke goden van een smetteloze onbaatzuchtige liefde" staat voor mij gelijk aan atheïsme dat niet van het woordje God af wil maar het gebruikt om een bepaalde agenda aan de man te brengen. Men praat dus finaal langs elkaar heen. Wat mij opvalt bij de new age beleving van religie is dat God eigenlijk totaal verdampt is, het woord wordt enkel gebruikt om het op de mens zelf te betrekken. New Age staat gelijk aan de aanbidding van de mens.
Een atheïst zou opmerken dat er veel zaken zijn die Langeweg uit zijn ervaring concludeert die niet noodzakelijk daaruit vloeien. Ik sta bijvoorbeeld absoluut perplext wanneer ik lees dat we allemaal een nazi-ego hebben, of dat hij even kan vertellen dat wat DrWho allemaal zegt niet zijn
ware ik is. Zoiets vind ik in hoge mate spreken van arrogantie en aanmatiging. Het is de aloude en bekende profetenziekte. Ook het feit dat Langeweg zijn ervaring maakt tot iets waar niet over te discussiëren valt is een kenmerk van het fanatisme dat men aantreft in alle religieus fundamentalisme. Ik houd mij er verre van en ga daarom niet eens met zo'n figuur in discussie. Met iemand die mij niet serieus neemt maar enkel als een toeter tot anderen wenst te spreken heb ik geen behoefte om me mee in te laten.
Uit wat hij zegt trek ik een conclusie dat hij er een voorbeeld van is hoe de traditionele religies geleidelijk overgaan in een nieuwe vorm van religie, eentje die een paar zaken in de traditionele religie die moderne mensen niet meer pruimen kunnen, opheft, maar veel andere kwalijke zaken van die oude religie -waaronder deze onbegrensde arrogantie- zonder dat men het beseft mooi meeneemt. Een ex-gelovige trapt daar niet meer in. Ik ben daarom niet verbaasd dat meneer Langeweg eerst een atheïst was. Hij had z'n religieuze lesje nog niet geleerd. Van mij mag hij nog jaren op 'imposantere ervaringen' vissen. een mens doet wat hij niet laten kan, maar ik heb mijn lesje allang geleerd.
Langeweg schreef:Het énige wat ik hoop is dat anderen door de conclusies waartoe ik ben gekomen het gemakkelijker zullen hebben om tot het inzicht van Wie ze in werkelijkheid zijn te komen.
Wát een orakel, wat een volslagen onzin. Hoe anders kan iemand tot het inzicht van wie men is (waarom moet dat Wie met zo'n pathetische hoofdletter geschreven worden? Alleen daarom al spuug ik het uit) dan het
zelf te ontdekken? En wat is de meest zekere weg om 'wie je bent' te verliezen dan door naar goddelijke orakels van een ander te luisteren en gehoor te geven?
Wat anders zit achter al die preken dan ongezonde inflatie van zichzelf. "Tegen wil en dank"...och, och, precies als Jeremia. Niets nieuws onder de zon.