Melding van grove belediging van atheïsten

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Erik schreef:
Willem_B schreef:Neen, ik reageer daar namelijk rechtstreeks op BM, niet op Rereformed.
Ik bedoelde dat je herhaald wat Rereformed al heeft gezegd.
Tjemig!!
Deze uitroep klinkt niet Belgisch... :D
Er staat in die bijdrage wel méér dan wat je aanhaalt, en het komt wel meer voor dat ik mijn akkoord geeft aan de ene, voor dit, en aan de andere, voor dat onderdeel... maar voor het overige is het wel mijn bijdrage, juist?
Aangaande het volgende fragment bijvoorbeeld kan ik absoluut géén mening (noch instemmend, noch ontkennend) formuleren, gewoon omdat ik deze figuur Rouvoet en de verkiezingsvoorgeschiedenis niet ken:
Beweren dat Rouvoet en de mensen die op hem stemmen slechts marionetten zonder eigen mening van Ouweneel zijn, is volgens mij een te grote simplificatie.
Het is mogelijk dat BM hier, in dit specifiek geval, gelijk heeft, maar ik kan daar géén oordeel over hebben.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

trialk schreef:
u mag me negeren,ik ben er toch,maar daar ik geen fundi ben ist geen complot :D
en een echt onderschrift kan ik nog niet bedenken ,:
Nouw die bovenste is anders wel leuk gevonden hoor :) .
Fuck met alles.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Melding van grove belediging van atheïsten

Bericht door Rereformed »

Willem_B schreef:
Erik schreef:Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Ouweneel vind grove belediging plaats aan het adres van atheïsten door Dhr. W. Ouweneel.
Terug naar de bron van deze link. Zinsinhoud.......

De letterlijke inhoud van bovenstaande zin,
is een betichting van een "wikipediapagina", door (sic) Ouweneel. Zozo, is die wiki-pagina een privébezit van mijnheer Ouweneel????? Want zo stel jij het wel (kortzichtig) voor.

Dit is te gek voor woorden.
Ouweneel als persoon zegt/schrijft over en tegen atheisten.
Goed.
Maar het is niet OP wiki/Willem_Ouweneel dat deze belediging plaatsvind!
Wiki geeft de encyclopedische-weergave-van, niets meer niets minder.

Ik hoop, Erik, dat je dit nu toch wel zelf inziet.....
Ik sta met Erik toch wel even te kijken hoe je Eriks post zo verkeerd kunt interpreteren. Je denkt dat Erik moeite zou hebben met Wikipedia. Dit is uiteraard helemaal niet het geval. Wikipedia diende eenvoudig enkel als bron voor waar hij woorden die Ouweneel letterlijk in een boek van hem heeft uitgesproken, vond.
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sorry hoor Willem, maar is er ook een Belgisch woord voor muggeziften, miereneuken, punt- en kommaneuken? Er is hier denk ik niemand verder aanwezig die de bedoeling van Erik niet kan vatten of mis-interpreteert.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Willem_B schreef:
Rereformed schreef:
Ouweneel staat voor 'het overbrengen van een ideologie'. (1) Hij overschrijdt dus alle grenzen, en spreekt iedereen aan die het nederlands verstaat. Ik vind zo iemand veel invloedrijker dan iemand die de politiek bepaalt voor één bepaald land.
(2) Ik betrok deze zaak op mijzelf, omdat ik in mijn tienertijd in mijn denken door Ouweneel gevormd ben. ...//...
Beste Rereformed.
Ik begrijp zeer goed je persoonlijk punt (2), maar je veralgemening (1) moet ik afstrijden.
(Al bedoel ik er niets strijdends mee...) Jij hebt een begrijpelijk appeltje te wassen met Ouweneel en alles van die man bereikt je, ook al zat je op Mars, opdat je zijn schrijfsels gewoon opzoekt. Als slechts een kwart antenne van jou "Ouw--" opvangt, sta je al scherp. Dat is niet zo voor iedereen...
Hij spreekt iedereen aan die het Nederlands verstaat?
Dit definieert voor Belgie dan grofweg 6,5 miljoen inwoners. Zo, spreekt hij die aan? Werkelijk? Ik vrees van niet. Ik hoorde nog nooit over de naam (en idem aangaande vele andere Nederlandse gelovige schrijvelaars) voordat ik op deze Nederlandse site kwam.
Kijk, Ouweneel is hier, de 6,5 miljoen Belgische nederlandstaligen ten spijt, nagenoeg onbekend. We zouden eens een statistische peiling kunnen organiseren om te besluiten dat zulke peiling totaal verloren moeite was....
Zou je de uitspraak misschien niet EERST preventief beperken tot protestanten/gereformeerden (van diverse slag) ? Ongeacht of het gelovigen betreft of ex-gelovigen die nog strijd leveren tegen hetzij het eerdere trauma hetzij de druk van het milieu waar je middenin leeft?? Kan je je voorstellen hoe verschillend het katholiek milieu is!?? (Idem dito: ongeacht of het gelovigen betreft of ex-gelovigen die nog strijd leveren tegen hetzij een eerdere trauma hetzij de druk van het milieu waar men middenin leeft..... al zijn de traumas hier klaarblijkelijk vééééél miniemer! ... zelfs ZO miniem dat je hier met een pastoor op café een pint kan pakken, zeggen dat je NIET gelooft, en een reaktie krjgen in de zin van "Bah jaaa, als ge maar een goed mens zijt, hé! ...")

Ik kan je verzekeren: Ouw-- steekt géén grenzen over, tenzij die grenzen die hem gelijk een osmotisch membraan aktief AANZUIGEN in plaats van neutraal doorgang verlenen...
Dat osmotisch membraan zit slechts in de persoon zelf. Het is gewoon het "uit dezelfde stal" komen, dat het membraan met zich meebrengt.

Groetjes
Het vervolg van je bijdragen aan dit topic kan ik ook niet volgen. Dat Ouweneel geen katholieke Belgen aanspreekt lijkt me duidelijk. Mijn 'veralgemenisering' bedoelde helemaal niet te zeggen dat hij absoluut gezien grote invloed heeft.
Ouweneel moet je zoals ik al opmerkte zien als een radertje in een internationale machine van evangelicaal christendom (dat vooral vanuit de engelstalige landen gevoed wordt) dat wereldwijd 800 miljoen aanhangers zegt te hebben en naar eigen zeggen de grootste groei kent van alle religieuze groeperingen. ( http://www.solcon.nl/rschild/Map1/Theis ... nifest.pdf blz. 6). Hij is één van de belangrijkste gezichtsbepalers geweest van het hele evangelische nederlandse christendom vanaf de 70er jaren. Zijn boek 'De God die is', oftewel 'het theïstisch manifest' is alweer een voorbeeld hiervan: het evangelisch nederlandssprekend christendom heeft nergens anders een vergelijkbaar 'handboek' voor de verdediging van het evangelicale geloof, oftewel Ouweneel legt alweer een stempel op deze evangelicale groepering, hij bepaalt het gezicht van 'christelijke apologie' weer eens voor een tijdje; hij verzint de argumentering die vervolgens door duizenden 'gewone gelovigen' overal en steeds weer herhaald gaan worden. Bijvoorbeeld op internetdiscussiefora. Een voorbeeld vind ik net op een ander topic dat in de openingspost begint met "Nu vang ik her en der wel het verwijt op dat Vrijdenken achterhaald is, met een beroep op postmoderne filosofie." Dit argument komt regelrecht uit Ouweneels apologie voor het theïsme. Ik vind het zelf daarom erg nuttig om op de hoogte te blijven van wat hij allemaal zegt, vooral wanneer het weer eens erg de extreme kant op gaat.
Born OK the first time
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Rereformed,

laten we Ouweneel nou niet belangrijker maken dan hij is. Ouweneel is inderdaad een opinieleider binnen de evangelische beweging, maar feitelijk doet hij niet meer dan veranderingen en houdingen verwoorden die in de lucht zitten.

Ik neem de EO even als representatief voor wat de beleving is in de bredere evangelische beweging: Toen de EO fundamentalistisch en creationistisch was, was Ouweneel fundamentalistisch en creationistisch. Toen de EO anti-occultistisch was, was Ouweneel anti-occultistisch. Toen de EO postmoderner werd, werd Ouweneel postmoderner. Toen de EO open ging staan voor de charismatische beweging, ging Ouweneel open staan voor de charismatische beweging. Toen de EO open ging staan voor Intelligent Design, was Ouweneel al van het idee van een jonge aarde af en vond hij Intelligent Design een goed alternatief voor het oude creationisme.

Kortom: Ouweneels veranderingen in denken gaan gelijk op met de veranderingen in de bredere evangelische beweging die onafhankelijk van hem toch wel plaatsvinden. Hij verwoordt gewoon wat daar gedacht wordt, en voor zover men hem niet volgt omdat het te excentriek is (in zijn Jungiaanse analyses of metahistorie), zie je dat hij wel wordt gelezen, maar nauwelijks navolging vindt.

Ouweneel als thermometer in de anus van de evangelische beweging. Lijkt me een fraai beeld in deze draad die over belediging aan het adres van andersdenkenden gaat. :lol:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Theoloog schreef:Rereformed,

laten we Ouweneel nou niet belangrijker maken dan hij is. Ouweneel is inderdaad een opinieleider binnen de evangelische beweging, maar feitelijk doet hij niet meer dan veranderingen en houdingen verwoorden die in de lucht zitten.

Ik neem de EO even als representatief voor wat de beleving is in de bredere evangelische beweging: Toen de EO fundamentalistisch en creationistisch was, was Ouweneel fundamentalistisch en creationistisch. Toen de EO anti-occultistisch was, was Ouweneel anti-occultistisch. Toen de EO postmoderner werd, werd Ouweneel postmoderner. Toen de EO open ging staan voor de charismatische beweging, ging Ouweneel open staan voor de charismatische beweging. Toen de EO open ging staan voor Intelligent Design, was Ouweneel al van het idee van een jonge aarde af en vond hij Intelligent Design een goed alternatief voor het oude creationisme.
Tsja, zo kun je het ook zien natuurlijk...en toen je geloof opgeven in de mode kwam werd Rereformed ook een atheïst...
Ouweneel als thermometer in de anus van de evangelische beweging. Lijkt me een fraai beeld in deze draad die over belediging aan het adres van andersdenkenden gaat. :lol:
Nou ja...en ik stond net op het punt om naar bed te gaan...
Born OK the first time
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Rereformed schreef:
Theoloog schreef:Rereformed, (...) Ik neem de EO even als representatief voor wat de beleving is in de bredere evangelische beweging: Toen de EO fundamentalistisch en creationistisch was, was Ouweneel fundamentalistisch en creationistisch. Toen de EO anti-occultistisch was, was Ouweneel anti-occultistisch. Toen de EO postmoderner werd, werd Ouweneel postmoderner. Toen de EO open ging staan voor de charismatische beweging, ging Ouweneel open staan voor de charismatische beweging. Toen de EO open ging staan voor Intelligent Design, was Ouweneel al van het idee van een jonge aarde af en vond hij Intelligent Design een goed alternatief voor het oude creationisme.
Tsja, zo kun je het ook zien natuurlijk...en toen je geloof opgeven in de mode kwam werd Rereformed ook een atheïst...
Je geloof opgeven is nooit 'in de mode' geweest. Atheistische boeken waren vorig jaar even hot, maar een echte deconversion-revival heeft het niet opgeleverd. De meeste Amerikanen geloven gewoon dat God van ze houdt en kaderen dat in een christelijk jasje, en de meeste Nederlanders geloven dat "er wel Iets zal zijn", maar dat we nooit kunnen weten wat dat is, en dat iedereen maar zelf moet invullen wat hij daarmee doet.

Het zijn praktische atheisten, en dat lijkt me al best wel gezond.
Rereformed schreef:
Theoloog schreef:Ouweneel als thermometer in de anus van de evangelische beweging. Lijkt me een fraai beeld in deze draad die over belediging aan het adres van andersdenkenden gaat. :lol:
Nou ja...en ik stond net op het punt om naar bed te gaan...
Sweet dreams! :angel12:
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Theoloog schreef:laten we Ouweneel nou niet belangrijker maken dan hij is.
Maar laten we vooral zijn invloed niet onderschatten!
Bedenk dat we het hier in principe niet alleen over Ouweneel hebben.
Er lopen vele Ouwenelen rond met allemaal hun gimmick, maar met uiteindelijk allemaal hetzelfde doel, het verspreiden van hun dogma en daarmee het inperken (liefst laten verdwijnen) van het vrijdenken en atheïsme.

En je moet toch ergens beginnen dit virus te bestrijden?
Waarom niet bij een christen fundamentalistisch icoon als Ouweneel die zovelen al heeft besmet in zijn "loopbaan"?
Om het maar populair te zeggen en dicht bij de bron van het virus te blijven:
Ledigheid is des duivels oor kussen!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Het effect van leugens heeft soms ook zo'n effect op mij, en eigenlijk 'op wie eigenlijk niet?'
Op mij niet..sorry, ooit wel eens naar een bijeenkomst geweest ipv. er alleen over te roddelen?.......zou je moeten doen :roll: misschien leer je nog eens wat..

Jullie hebben hier toch wel altijd de allernieuwste links naar de leukste sites beschikbaar. Love it. Thnks.. :wink:
a.r.

Bericht door a.r. »

Tamara schreef:
Het effect van leugens heeft soms ook zo'n effect op mij, en eigenlijk 'op wie eigenlijk niet?'
Op mij niet..sorry, ooit wel eens naar een bijeenkomst geweest ipv. er alleen over te roddelen?.......zou je moeten doen :roll: misschien leer je nog eens wat..

Jullie hebben hier toch wel altijd de allernieuwste links naar de leukste sites beschikbaar. Love it. Thnks.. :wink:
Geen idee, wie je quote, maar als je bedoelt te zeggen, dat men de bijeenkomsten van Ouweneel eens bij moet wonen, dan kan ik je verzekeren dat ik dat gedaan heb
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 92&start=0
OMG oh my goodness wat een armoe en diepe, diepe treurigheid!!!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

a.r. schreef:
Tamara schreef:

Geen idee, wie je quote, maar als je bedoelt te zeggen, dat men de bijeenkomsten van Ouweneel eens bij moet wonen, dan kan ik je verzekeren dat ik dat gedaan heb
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 92&start=0
OMG oh my goodness wat een armoe en diepe, diepe treurigheid!!!
Zoals je ziet, Tamara, gaat men hier niet over één nacht ijs. Ik was in de 70-er jaren een fan van Ouweneel en heb toen met hem in dezelfde kerk gezeten. En mooi dat ze daar konden zingen! Maar ja, het effect van leugens hè...zelfs 30 jaar later achterhaalt de waarheid de leugen nog...Ach, en al zou het niet zozeer gaan om leugens, armoe van denken is al even irritant.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Theoloog schreef:Ik neem de EO even als representatief voor wat de beleving is in de bredere evangelische beweging: Toen de EO fundamentalistisch en creationistisch was, was Ouweneel fundamentalistisch en creationistisch. Toen de EO anti-occultistisch was, was Ouweneel anti-occultistisch. Toen de EO postmoderner werd, werd Ouweneel postmoderner. Toen de EO open ging staan voor de charismatische beweging, ging Ouweneel open staan voor de charismatische beweging. Toen de EO open ging staan voor Intelligent Design, was Ouweneel al van het idee van een jonge aarde af en vond hij Intelligent Design een goed alternatief voor het oude creationisme.

Kortom: Ouweneels veranderingen in denken gaan gelijk op met de veranderingen in de bredere evangelische beweging die onafhankelijk van hem toch wel plaatsvinden. Hij verwoordt gewoon wat daar gedacht wordt, en voor zover men hem niet volgt omdat het te excentriek is (in zijn Jungiaanse analyses of metahistorie), zie je dat hij wel wordt gelezen, maar nauwelijks navolging vindt.

Nog steeds een interessante posting. Je vraagt je af of Ouweneel zoiets als dit ooit overdenkt: hoezeer dobbert hij op de golven die hém dicteren. Zelfs de 'jungiaanse escapades' kan men neerzetten in een breder perspectief: het is de mode religie tot een soort 'new age beleving' om te vormen, vergelijk het met de opvattingen van meneer L.Langeweg in een ander topic ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 439#137439 )
Born OK the first time
Trees
Forum fan

Bericht door Trees »

Rereformed schreef:
het is de mode religie tot een soort 'new age beleving' om te vormen, vergelijk het met de opvattingen van meneer L.Langeweg in een ander topic
( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 439#137439 )
Ik lees in een bericht binnen het onderwerp 'Determinisme en vrije wil, waar jij naar verwijst, dat de opgedane ervaringen en daarmede zijn opvattingen L. Langeweg, tegen wil en dank, wegleidden van het atheïsme. L.Langeweg schreef daar op
15 augustus om 6.45 pm:

Ik ben grootgebracht door een volkomen ateïstische vader en moeder. Voor mij was het geloof dat er zoiets als een God bestaat opium voor het volk, en ik kon totaal niet begrijpen dat een intelligente wetenschapper als b.v. Einstein ook in het bestaan van zo'n God kon geloven. Eigenlijk had ik medelijden met gelovigen, en dacht dat ze geloofden omdat ze de harde realiteit niet onder ogen wilden zien, en er niet mee konden leven.
En zo zou ik er nog over denken als ik vanaf m'n 28e niet een serie ervaringen had beleeft die zó totaal overompelend en reëel waren dat ik m'n visie wel moest herzien. De eerste ervaring zette ik voor 9 jaar in de koelkast. Ik wilde er niet eens over nadenken. Op m'n 38e had ik een nog veel grotere en indrukwekkendere ervaring. Pas toen besloot ik me serieus te wijden aan de studie en onderzoek van dit gebeuren. Dat heb ik sindsdien gedaan -nu al 23 jaar. En tijdens die studie heb ik niet alleen honderden boeken gelezen van wetenschappelijke tot mystieke, maar ook nog meer steeds imposantere ervaringen genoten.

De atheïsten willden niets van mijn visie weten, en werden soms zelfs kwaad op me. Een Jood -die later bevriend met me werd- gaf me een harde vuistslag in m'n gezicht toen ik hem over een van mijn ervaringen vertelde. Hij kon het idee dat we in wezen allemaal God zijn in menselijke vermomming niet aanhoren. Christenen worden woedend op me als ik hier over spreek met hen. Een Christelijke buurvrouw van me schreef me een boze brief nadat ik over dit onderwerp met haar gesproken had, en groet me sindsdien nouwelijks nog -kort zuurkijkend- terug als ik haar tegenkom.

Dus "doc", misschien is het weer projectie dat je me "gemakzuchtig" en "lui" noemt. Ik heb jaren lang heel diep over deze dingen nagedacht, en niet bang geweest noch te lui om m'n geweten te bestuderen. Hoe pijnlijk en moeilijk dat ook was. En het énige wat ik hoop is dat anderen door de conclusies waartoe ik ben gekomen het gemakkelijker zullen hebben om tot het inzicht van Wie ze in werkelijkheid zijn te komen. Dat kan eigenlijk alleen door een bijzondere bewustzijn ervaring, maar mogelijk hebben mijn woorden toch enige invloed op het eventueel faciliteren van zo'n ervaring voor sommigen.

En ik herhaal het nog maar een keer; die "doctorwho" -en wie zich achter die naam bevindt- en die onderbewust denkt dat hij "gemakzuchtig" en "lui" is en dat moreel afkeurt, is dus duidelijk niet Wie je echt bent.

Verder maken jullie het me duidelijk dat ik hier niets kan zeggen dat als "bewijs" voor jullie zou kunnen gelden. En dat is begrijpelijk voor mij zoals ik al zei. Al had iemand op zo'n kop gestaan om me te overtuigen voordat ik die ervaringen had beleefd, het had niets gebaat. Ik heb heel vroeger ook eens een vriend die me iets over zijn ervaring vertelde bespot en vernederd, en over wie ik later dacht "Arme jongen".
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Trees schreef:Rereformed schreef:
het is de mode religie tot een soort 'new age beleving' om te vormen, vergelijk het met de opvattingen van meneer L.Langeweg in een ander topic
( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 439#137439 )
Ik lees in een bericht binnen het onderwerp 'Determinisme en vrije wil, waar jij naar verwijst, dat de opgedane ervaringen en daarmede zijn opvattingen L. Langeweg, tegen wil en dank, wegleidden van het atheïsme.
Dat is nog maar de vraag Trees. Want heb jij hem enig inhoud zien geven over wie/wat God is? Het woordje 'god' gebruiken is volstrekt nietszeggend. Waarom zou iemand met de ervaring die Langeweg opdeed geen volop atheïst kunnen zijn? Waar meneer Langeweg moeite mee heeft is dat sommige atheïsten mooie gevoelens vies maken. Maar hij schijnt niet te begrijpen dat het die atheïsten niet dáárom te doen is, maar ze zich enkel storen aan dat men aan bepaalde mooie ervaringen bepaalde conclusies verbindt die niet gerechtvaardigd zijn. Zo is een BDE waarin men 'opgaat in een groot geheel', of 'wit licht ziet', of 'onbeschrijflijk mooie gevoelens ervaart' of 'ervaart dat wij allen één zijn' en meer van dat soort prachtige ervaringen geen zaken om smalend over te spreken, maar tezelfdertijd ook dingen waar wij niet zomaar allerlei conclusies uit kunnen trekken zoals dat God bestaat, of dat wij eeuwige wezens zijn. Of (om het maar over jouw ervaring te hebben), te concluderen dat reïncarnatie een feit is. Een ervaring is één ding, de interpretatie ervan iets anders.

Het ontbreekt Langeweg aan helder en objectief denken. Helder denken vereist een hoop studie. Zo zat meneer Langeweg volgens eigen zeggen als atheïst met zo'n gegeven dat hij maar niet begreep dat Einstein in 'het bestaan van zo'n God' geloofde. Wel, Einstein geloofde dan ook helemaal niet in 'het bestaan van zo'n God'. Langeweg begreep dus eenvoudig niet waar Einstein het over had wanneer hij het woordje 'god' gebruikte. Einstein wilde helemaal niets weten van een persoonlijke God zoals die in de abrahamitische godsdiensten opgevat wordt, hij bedoelde dus met 'God' iets heel anders dan wat men in de boekgodsdiensten bedoelt, iets onpersoonlijks. En die jood die meneer Langeweg sloeg (raar verhaal, kan het me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen) deed dat weer precies vanwege het omgekeerde, omdat zeggen dat je goddelijk bent voor een jood zoiets als de hoogste godslastering is. Maar Langeweg gebruikt 'God' of 'goddelijk' in een geheel andere zin als een jood of christen. "We zijn in wezen allemaal God in menselijke vermomming", "We zijn onsterfelijke goden van een smetteloze onbaatzuchtige liefde" staat voor mij gelijk aan atheïsme dat niet van het woordje God af wil maar het gebruikt om een bepaalde agenda aan de man te brengen. Men praat dus finaal langs elkaar heen. Wat mij opvalt bij de new age beleving van religie is dat God eigenlijk totaal verdampt is, het woord wordt enkel gebruikt om het op de mens zelf te betrekken. New Age staat gelijk aan de aanbidding van de mens.

Een atheïst zou opmerken dat er veel zaken zijn die Langeweg uit zijn ervaring concludeert die niet noodzakelijk daaruit vloeien. Ik sta bijvoorbeeld absoluut perplext wanneer ik lees dat we allemaal een nazi-ego hebben, of dat hij even kan vertellen dat wat DrWho allemaal zegt niet zijn ware ik is. Zoiets vind ik in hoge mate spreken van arrogantie en aanmatiging. Het is de aloude en bekende profetenziekte. Ook het feit dat Langeweg zijn ervaring maakt tot iets waar niet over te discussiëren valt is een kenmerk van het fanatisme dat men aantreft in alle religieus fundamentalisme. Ik houd mij er verre van en ga daarom niet eens met zo'n figuur in discussie. Met iemand die mij niet serieus neemt maar enkel als een toeter tot anderen wenst te spreken heb ik geen behoefte om me mee in te laten.
Uit wat hij zegt trek ik een conclusie dat hij er een voorbeeld van is hoe de traditionele religies geleidelijk overgaan in een nieuwe vorm van religie, eentje die een paar zaken in de traditionele religie die moderne mensen niet meer pruimen kunnen, opheft, maar veel andere kwalijke zaken van die oude religie -waaronder deze onbegrensde arrogantie- zonder dat men het beseft mooi meeneemt. Een ex-gelovige trapt daar niet meer in. Ik ben daarom niet verbaasd dat meneer Langeweg eerst een atheïst was. Hij had z'n religieuze lesje nog niet geleerd. Van mij mag hij nog jaren op 'imposantere ervaringen' vissen. een mens doet wat hij niet laten kan, maar ik heb mijn lesje allang geleerd.
Langeweg schreef:Het énige wat ik hoop is dat anderen door de conclusies waartoe ik ben gekomen het gemakkelijker zullen hebben om tot het inzicht van Wie ze in werkelijkheid zijn te komen.
Wát een orakel, wat een volslagen onzin. Hoe anders kan iemand tot het inzicht van wie men is (waarom moet dat Wie met zo'n pathetische hoofdletter geschreven worden? Alleen daarom al spuug ik het uit) dan het zelf te ontdekken? En wat is de meest zekere weg om 'wie je bent' te verliezen dan door naar goddelijke orakels van een ander te luisteren en gehoor te geven?
Wat anders zit achter al die preken dan ongezonde inflatie van zichzelf. "Tegen wil en dank"...och, och, precies als Jeremia. Niets nieuws onder de zon.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 16 aug 2008 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Plaats reactie