Melding van grove belediging van atheïsten
Moderator: Moderators
Melding van grove belediging van atheïsten
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Ouweneel vind grove belediging plaats aan het adres van atheïsten door Dhr. W. Ouweneel.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Re: Melding van grove belediging van atheïsten
Waar ik nog even aan toe zou willen voegen dat het een citaat betreft uit 'De God die is' (een boek van Ouweneel).Erik schreef:Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Ouweneel vind grove belediging plaats aan het adres van atheïsten door Dhr. W. Ouweneel.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ouweneel beledigd enkel medegelovigen door deze onzin te debiteren. Deze man is zo vastgeroest is in zijn geloofsbrainstate (om in 's mans terminologie te blijven) dat hij wild en ongenuanceert om zich heen aan het slaan is. Het zal wel een uiting van existentiële angst en een wanhopig zoeken naar zelfbevestiging zijn van een oude man. Had trouwens graag het weerwoord van Herman Philipse gezien. Maar ben in het geheel niet beledigd 
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Vind ik wel dus! Er is imo juist geen enkele redelijke argumentatie voor theisme (meer).Ouweneel publiceerde in maart 2005 een boek waarin hij de gedachten van Philipse bekritiseert. Zijn boek draagt als titel: De God die is, waarom ik geen atheïst ben . Ouweneel betoogt in dit boek dat er volstrekt geen redelijke argumentatie is voor het atheïsme.
M.i. niet meer dan een uiterst zwakke poging theisme boven atheisme te stellen. Echte naastenliefde bestaat in theisme juist niet aangezien men het doet, omdat het een gebod is en om een beloning in het 'hiernamaals' te krijgen!Volgens Ouweneel heeft het atheïsme zeer vergaande consequenties.
"Het echte, consequente atheïsme houdt mijns inziens het volgende in: er is geen orde en wetmatigheid, er is geen echte menselijke persoonlijkheid, er zijn geen morele plichten, er is geen rationeel denken, er zijn geen ideeën en opvattingen, er is geen echte naastenliefde – er zijn alleen maar niet-geestelijke, niet-rationele niet-persoonlijke bewegende atomen en met de tijd veranderende moleculaire structuren, zoals brain states, onderworpen aan toevallige mutaties en aan de wet van de natuurlijke selectie. Ook de hooggeloofde wetenschappelijke methode, de eis van empirische en logische verifieerbaarheid, enzovoort, zijn niets anders dan brain states. Ook al ons spreken over brain states gaat terug op een brain state, die zich maskeert als een standpunt, een theorie. Echt, consequent atheïsme leidt noodzakelijk tot nihilisme. Nogmaals: wie God is kwijtgeraakt, raakt in uiterste consequentie ook de menselijke persoonlijkheid kwijt."
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Weldenkende mensen zouden zich inderdaad niet beledigd kunnen voelen door zijn uitlatingen.
Echter het gevoel wat ik hier bij heb is "wie zwijgt stemt toe".
Kennelijk ben ik niet geheel weldenkend, zelfs misschien iets te emotioneel.
Het is een bekend fenomeen dat beledigingen richting gelovigen/dogma's kunnen rekenen op felle reacties die desnoods tot in de rechtzaal worden gebracht.
Andersom blijft het bijna altijd bij een onderling gemopper en/of een schouderophalen.
Het lijkt wel of er geen trots zit in mensen die alle reli-kwak niet voor lief nemen!
Wat is er mis met je beledigd voelen door uitlatingen als die van Ouweneel en je daar publiekelijk tegen willen uitspreken?
Is dat niet de manier om de religieuze napraters en ja-knikkers iig iets te geven om over na te denken?!
Echter het gevoel wat ik hier bij heb is "wie zwijgt stemt toe".
Kennelijk ben ik niet geheel weldenkend, zelfs misschien iets te emotioneel.
Het is een bekend fenomeen dat beledigingen richting gelovigen/dogma's kunnen rekenen op felle reacties die desnoods tot in de rechtzaal worden gebracht.
Andersom blijft het bijna altijd bij een onderling gemopper en/of een schouderophalen.
Het lijkt wel of er geen trots zit in mensen die alle reli-kwak niet voor lief nemen!
Wat is er mis met je beledigd voelen door uitlatingen als die van Ouweneel en je daar publiekelijk tegen willen uitspreken?
Is dat niet de manier om de religieuze napraters en ja-knikkers iig iets te geven om over na te denken?!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Tsjonge....een uithuilhoek voor atheïsten. "Mama, ze pesten me!" Zieliger moet het toch echt niet worden. Ook ongelooflijk dat er hier zoveel aandacht aan Ouweneel wordt besteed. Gewoon schouders ophalen en negeren.
Laatst gewijzigd door inshawa op 06 aug 2008 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
En nu het lef hebben om je kinderachtige ad hominems als volwassene te onderbouwen.inshawa schreef:Tsjonge....een uithuilhoek voor atheïsten. "Mama, ze pesten me!" Zieliger moet het toch echt niet worden. Ook ongelooflijk dat er hier zoveel aandacht aan Ouweneel wordt besteed.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Wat ik zielig vind en wat niet is niet belangrijk. Klaarblijkelijk zijn er atheïsten die Ouweneel lezen en zich ook nog eens aangesproken voelen. Tijd dus voor de oprichting van het Atheïstisch Centrum voor Informatie en Documentatie (ACID). Een beetje zoals de Joodse propaganda-machine en antisemitisme-waakhond CIDI de functie heeft. Het zou ervoor moeten zorgen dat beledigingen tegen atheïsten voor de rechter komen en dat de atheïsten die zich beledigd voelen door Ouweneel en anderen hun tijd beter kunnen gebruiken.
-
a.r.
Ja, dat kan! Persoonlijk heb ik dat ook een jaar of tig gedaan. Tot er iets gebeurde, waardoor mijn ogen opengingen en ik de religies eens werkelijk goed ging bekijken......en je hebt volkomen gelijk dat Ouweneel een zielig, slap figuur is, maar hij beinvloedt wel veel mensen en juist daarom moeten er mensen tegen hem opstaan en hem en zijn volgelingen met zijn eigen crap om de oren slaan.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Precies, de waarheid is exact het tegenovergestelde van wat hier wordt gezegd. Zo ook met nihilisme: het echte nihilisme is juist het het christelijke religieuze denken; denken dat dit bestaan uitroept tot een vergissing, het verfoeit en aanklaagt en predikt dat het allemaal gaat om een denkbeeldig hiernamaals.Kochimodo schreef: Echte naastenliefde bestaat in theisme juist niet aangezien men het doet, omdat het een gebod is en om een beloning in het 'hiernamaals' te krijgen!![]()
Zo is het ook exact omgekeerd wat betreft de menselijke persoonlijkheid: je onderwerpen aan een boekgodsdienst is juist het middel bij uitstek om je unieke persoonlijkheid uit handen te geven, de mond te snoeren, en zelfs te verliezen. In de christelijke religie wordt wat gezond is omgedraaid tot zonde, wat ziek is uitgeroepen tot waardevol, wat dwaas is uitgeroepen tot de hoogste wijsheid en wat wijs is als verachtelijk van de hand gewezen. Het is de perfecte schepping van de heerschappij van het ziekelijke.
Vandaar dat Nietzsche op de laatste bladzijde van zijn Antichrist zo uitzonderlijk boos werd. Wanneer de omvang van deze catastrofe eenmaal tot je doordringt vind je geen woorden meer om je walging uit te drukken.
Born OK the first time