Atheisme aannemelijk gemaakt

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

The Black Mathematician schreef:Allereerst excuses dat ik je ten onrechte uitmaak voor materialist, heb ik inderdaad niet gezegd, maar ik nam het wel aan.
Ik kan niet uitsluiten dat er zaken zijn die buiten de materiele werkelijkheid liggen, maar als er zulke zaken zijn, dan zijn ze per definitie onkenbaar. In de praktijk hoef je er dus geen rekening mee te houden.
Ik denk dat het kernpunt in onze discussie het scheermes van Ockham is.
Het is plausibel en daarom voor de meesten hier reden om niet te geloven in zaken buiten de materiële wereld.
Omdat die zaken per definitie onkenbaar zijn, kun je niet eens weten of die zaken bestaan, laat staan dat je kunt weten wat voor eigenschappen die zaak heeft. De bewering dat je dat wel kunt weten is dus onredelijk.
Ik reken mijzelf ook tot deze mensen, maar ik moet de kanttekening maken dat ik nog nooit een religieuze ervaring heb gehad. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die wel religieuze ervaringen hebben gehad waarbij ze zich in de hemel waanden of waarin ze dachten dat God tot hen sprak.
Ik had juist de grootste moeite om mijn religieuze ervaringen als aanwijzing te beschouwen van de juistheid van mijn geloof in de christelijke God, omdat ik ook wel wist dat dergelijke ervaringen zich niet slechts voordeden in de christelijke gemeenschap, maar ook bij andere religies, hoe absurt ook.
Ik kan me heel goed voorstellen dat ze de waarde van een dergelijke ervaring zullen laten prefereren boven de plausibiliteit van het scheermes van Ockham.
De stap van "ik geloof en heb religieuze ervaringen" naar "God geeft me religieuze ervaringen" kan alleen worden gemaakt, als je aanneemt dat God een wezen is dat religieuze ervaringen uitdeelt. Die aanname is volstrekt willekeurig, want nogmaals: over een metafysische God kun je geen enkele kennis hebben.
Ik kan niet in het hoofd van gelovigen kijken, en ik zou eerder geneigd zijn om te zeggen dat ze een psychose hebben gehad, maar ik heb al de keuze gemaakt voor een wetenschappelijk wereldbeeld en alleen als je die keuze hebt gemaakt kun je zeggen dat het een psychose is geweest.
Maar voor ieder ander wereldbeeld moet je onredelijke aannames doen.
In veel culturen waar sjamanen in voorkomen zegt men daarentegen op grond van hun niet-wetenschappelijke wereldbeeld dat een sjamaan juist een spiritueel begaafd mens is, terwijl wij vanuit ons wetenschappelijk wereldbeeld eerder zouden dat een sjamaan psychotisch is. Maar hoe we de sjamaan labelen hangt totaal af van ons wereldbeeld.
Omdat iets als een psychose te beschouwen dus wereldbeeld-afhankelijk is, kunnen we het niet gebruiken om een wereldbeeld te kiezen.

Ik kan duizenden niet-wetenschappelijke wereldbeelden bedenken die een sjamaan ook voor psychotisch uitmaken. Dat komt omdat je met een niet-wetenschappelijk wereldbeeld letterlijk álles kunt beweren. Ook dat een sjamaan spiritueel begaafd is en contact met hogere machten heeft. Maar als men niet kan uitleggen waarom men tot die obertuiging komt, dan is ze volstrekt willekeurig en de kans dat ze correspondeert met een feit zo oneindig gering, dat het onredelijk genoemd mag worden er geloof aan te schenken.
Ik heb toch echt het idee dat de meeste gelovigen als reden voor hun geloof hun ervaring zullen opgeven en op grond daarvan een ander wereldbeeld dan het materiële zullen kiezen, maar op grond van bovenstaand verhaal vrees ik dat ik hun niet van onredelijkheid betichten.
Ik vrees van wel. Een religieuze ervaring kan namelijk op geen enkele manier meer over de juistheid van hun geloof zeggen, dan wat voor andere ervaring dan ook.
Maar goed, mocht dit wel kunnen, ben ik hier erg benieuwd naar, echte argumenten waarom een wetenschappelijk wereldbeeld te verkiezen is boven elk ander wereldbeeld vind ik zeer zeker interessant omdat ik ook dat wereldbeeld verkies en er ook graag een echte reden ervoor zou willen hebben.
Ik heb al een aantal redenen genoemd. Elk alternatief is willekeurig en biedt geen concrete en bruikbare oplossingen voor problemen.
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

The Black Mathematician schreef:Nee, want wetenschap is methodisch materialistisch, dus een dergelijk onderzoek kan helemaal niet bestaan.
Je zou heel goed kunnen onderzoeken of de 'God spot' alleen wordt geprikkeld bij christenen en niet bij mensen met een andere religie. Precies zo kun je onderzoeken of er statistisch gezien meer mensen genezen na gebed als het gebed tot de christelijke God is gericht, dan wanneer het tot Allah is gericht. Alles waar zinvol over te spreken is, is wetenschappelijk te onderzoeken.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Socratoteles schreef:
The Black Mathematician schreef:Nee, want wetenschap is methodisch materialistisch, dus een dergelijk onderzoek kan helemaal niet bestaan.
Je zou heel goed kunnen onderzoeken of de 'God spot' alleen wordt geprikkeld bij christenen en niet bij mensen met een andere religie. .
Juist en zulk onderzoek is ook al uitgevoerd.

Mediterende boeddhisten hebben in een hersenscanner gelegen, katholieke nonnen zijn ook onderzocht. Dit alles in een zoektocht naar een gebied in de hersenen waar diep-religieuze belevingen worden ervaren. Onderzoek naar zo'n 'God-spot' bij diepgelovige mensen is de laatste jaren een fascinatie van vooral Amerikaanse en Canadese hersenonderzoekers. Aanvankelijk werd gedacht dat die goddelijke plek in de slaapkwab lag, het deel van de buitenlaag van onze hersenen, van onze hersenschors, dat boven de oren ligt. Mensen beschreven althans een diep-religieuze ervaring als ze in dit hersengebied een epileptische aanval kregen. Maar sneed men een deel van de kwab weg, dan verdween de epilepsie, maar niet het diepe geloof. Zo is de slaapkwab als zetel van goddelijke ervaringen op de achtergrond geraakt.

Dat heeft ook te maken met de opkomst van moderne technieken, die onderzoekers beter in staat stellen activiteiten in het levende brein te bekijken. Welk hersengebied is actief als een katholieke non zich één voelt met God? Welke hersenkern licht op wanneer een boeddhist in trance raakt?

Met behulp van die beeldvormende technieken deden Andrew Newberg en Eugene d'Aquili onderzoek bij boeddhisten. Ze keken naar de gebieden in hun hersenen die actief waren op het moment dat de monniken zelf aangaven hun meditatie-piek te bereiken. De Amerikaanse hersenonderzoekers zagen bij de boeddhisten op twee plaatsen veranderingen in de hersenactiviteit. In het deel van de hersenschors dat boven-achter ligt, in de pariëtaalkwab, nam de hersenactiviteit af. Aan de voorkant van de hersenschors, in de voorhoofdskwab, nam die toe.

Volgens de onderzoekers zijn de resulaten een aanwijzing van wat er in diepe trance bij boeddhistische monniken gebeurt. De pariëtaal- kwab is betrokken bij onze ruimtelijke oriëntatie, bij ons vermogen te bepalen waar we ons bevinden. Minder activiteit in dit hersengebied zou de ruimtelijke grenzen doen vervagen en de boeddhist het gevoel geven één te zijn met de wereld. Dat de activiteit in de vòòrhersenen tijdens meditatie juist sterker is, wijst er volgens de Amerikanen op dat voor deze spirituele activiteit uiterste concentratie is vereist. Dit hersengebied is betrokken bij aandacht en planning.

Dezelfde veranderingen in hersenactiviteit vonden ze bij biddende Franciscaner nonnen. Die beschreven hun ervaringen echter als 'het gevoel dicht bij God te zijn'. De Canadese hersenonderzoeker Mario Beauregard vond zelfs zes gebieden in de hersenen die actief waren bij nonnen van de orde der Karmelieten, wanneer zij 'een sterke emotioneel geladen herinnering aan de éénheid met God' opriepen in de hersenscanner. Die zes gebieden spelen een rol bij leren en onthouden, verliefd zijn en sociale emoties en bij aandacht en concentratie. Al die verhoogde activiteiten zouden, zo denkt Beauregard, de nonnen een 'gevoel van onvoorwaardelijke liefde aan God' geven.

Een diep-religieuze ervaring is, aldus de Canadees, een complex verschijnsel. "Er bestaat niet zoiets als een God-spot in de menselijke hersenen. Een diep-religieus gevoel of een gevoel van meditatieve extase is het resultaat van activiteiten in een netwerk van zenuwcellen die hun verbindingen in tal van hersengebieden hebben."

Wat een mens in zo'n spirituele geestestoestand ervaart, hangt af van wat hij gelooft en welk geloof hij aanhangt. Beauregard: "Een atheïst ervaart de grootsheid van het universum. Een christen ervaart de éénheid met God." (BN de stem)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

de interpretatie van ervaringen
Wanneer je met je kop tegen de muur loopt,
van je stoel valt of iets dergelijks
dan mag je alle mogelijke " interpretaties " toch wel definitief vergeten ....

ER zijn nu eenmaal koppige en onherleidbare "feiten "
( Ronald Reagan en Hegel waren een andere mening toe gedaan .... soit :roll: )
en als je half groggy , niet meteen weet wat de juiste interpretatie is , kan je nog altijd nog eens een keer tegen de muur lopen ....
Zweven kan je achteraf natuurlijk wel ( als je de tweede nacheck-crash voorzichtig deed) en je kan het nog navertellen en uitleggen ook als je niet op je tong hebt gebeten of je toetsenbord niet is gesneuveld in het tumult ....

Groet
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 09 jan 2008 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

doctorwho schreef:Ingekort door Skeptic.

Juist en zulk onderzoek is ook al uitgevoerd.
Laat ik het iets anders formuleren: je kan natuurlijk altijd onderzoeken wàt er gebeurt, maar volgens mij niet hòe het gebeurt. Dat je een materialistische beschrijving hebt, betekent nog niet dat je een verklaring hebt. Vergelijk het met een fundamentele natuurkracht zoals elektromagnetisme, we kunnen het beschrijven, maar we weten niet waarom de kracht optreedt.

Socratoteles, ik ga later ik op je eerste post op deze pagina, als je het niet erg vindt.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

The Black Mathematician schreef:Over de God spot heb ik ook gelezen. Het probleem is dat dat helemaal niets zegt over een materialistisch wereldbeeld of niet. Het zou heel goed kunnen dat God juist communiceert met de mens via die spot. Of dat als je de spot stimuleert, dat dan de deur naar de wereld achter de materiële wereld opengaat.
Dit is een redenering die enigszins mank gaat lijkt mij. Want waarom ervaart een god spot gestimuleerde verschillende goden? Is er een collectieve uitzending? Maar vanwaar dan toch die omroepverzuiling in relil-land? (er is overigens niet sprake van 1 specifieke spot naar het schijnt). En dat god zich enkel via een afwijkend functioneren van hersenen kenbaar maakt is wel wat omslachtig. Hierbij neig ik als materialist weer te denken aan meervuldigheid zonder noodzaak.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

The Black Mathematician schreef: Laat ik het iets anders formuleren: je kan natuurlijk altijd onderzoeken wàt er gebeurt, maar volgens mij niet hòe het gebeurt. Dat je een materialistische beschrijving hebt, betekent nog niet dat je een verklaring hebt. Vergelijk het met een fundamentele natuurkracht zoals elektromagnetisme, we kunnen het beschrijven, maar we weten niet waarom de kracht optreedt.
Jawel hoor je kan prima uitzoeken waarom bepaalde ervaringen in tijd en ruimte bij hersenprikkeling of discontinuiteit tussen samenwerkende delen optreden. Juist kennis over de functies van deze structuren kan verklaren waarom bepaalde "ervaringen " optreden. Zie voor meer hierover de draad "uittreden tussen de oren".
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

En
wat moet een god zo nodig allemaal mededelen ? Is dat het beroep van god : radio-omroeper , TV-anker ? Is het misschien zijn broodwinning ? Kon hij niet meteen mensen scheppen die nooit aan hem zouden twijfelen ? Wat een omslachtig gedoe allemaal .....

Een god die een reusachtig heelhal kan scheppen en dan een beetje zit te kletsen in het hoofd van een paar gestoorde kevers in een negory ergens in een stoffige hoek
of een kwibussen-boek dicteerd aan Denyse O'Leary en ene Mario Beauregard ?
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 09 jan 2008 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Het was geweldig interessant dit topic door te lezen. Ik ga me er verder nu eens niet in mengen, want ik zou er echt niets aan kunnen toevoegen wat anderen al niet beter hebben gezegd. Ik voelde opeens dat ik best wel trots ben op dit forum.

Black Mathematician begrijp ik nu ook wat beter. Hij is een soort van advocaat van de duivel. Zoiets is een leuke opstelling (uiteraard slechts af en toe te bezigen) want op deze manier krijg je voor jezelf de sterkste argumenten voor waar je eigenlijk naar zoekt.
Born OK the first time
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Het scheermes van ockham is niets voor god ... die scheert zich niet ...te gevaarlijk
Ni dieu , Ni maitre
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Tsjok45 schreef:Het scheermes van ockham is niets voor god ... die scheert zich niet ...te gevaarlijk
Precies :D

Afbeelding
The Black Mathematician
Ervaren pen

Socratoteles schreef:[...]
Omdat die zaken per definitie onkenbaar zijn, kun je niet eens weten of die zaken bestaan, laat staan dat je kunt weten wat voor eigenschappen die zaak heeft. De bewering dat je dat wel kunt weten is dus onredelijk.
Zeg ik ergens dat je die zaken wel kunt weten? Ik zeg volgens mij alleen dat sommige mensen die zaken menen te weten, maar zolang ze anderen daar niet mee lastig vallen kan je ze niet van onredelijkheid betichten.
Ik had juist de grootste moeite om mijn religieuze ervaringen als aanwijzing te beschouwen van de juistheid van mijn geloof in de christelijke God, omdat ik ook wel wist dat dergelijke ervaringen zich niet slechts voordeden in de christelijke gemeenschap, maar ook bij andere religies, hoe absurt ook.
Maar dat kan geen bewijs zijn dat er niets transcendents bestaat. Het zou ook best kunnen dat er meerdere goden zijn, En sommigen goden beweren dat ze de enige zijn en zorgen zo voor een inconsistenties? Volgens mij is er geen enkele logische reden om aan te nemen dat goden niet kunnen liegen. De god van het oude testament komt al naar voren als een jaloerse god. Misschien verzwijgt hij wel dat er andere goden zijn. Het oude testament vertoont overigens genoeg tekenen van dat men vroeger wel in meerdere goden geloofde, pas in latere geschriften wordt hun bestaan ontkent. Verder kan je andermans godsdienstervaringen ook op de duivel gooien zoals christenen vaak doen. Prima, kan je geloven, alleen val er anderen niet mee lastig en houdt het prive, anders wordt je wel onredelijk. Want je hebt inderdaad gelijk dat het allemaal nogal willekeurig is.
Ik kan me heel goed voorstellen dat ze de waarde van een dergelijke ervaring zullen laten prefereren boven de plausibiliteit van het scheermes van Ockham.
De stap van "ik geloof en heb religieuze ervaringen" naar "God geeft me religieuze ervaringen" kan alleen worden gemaakt, als je aanneemt dat God een wezen is dat religieuze ervaringen uitdeelt. Die aanname is volstrekt willekeurig, want nogmaals: over een metafysische God kun je geen enkele kennis hebben.
Ja, die aanname is willekeurig, maar over de status van het scheermes kun je ook geen kennis hebben. De nadenkende gelovige zal ook niet beweren dat hij een logische grond heeft om zeker te weten dat het God is die tot hem spreekt, maar zal dat geloven op basis van vertrouwen en op die grond een relatie met God opbouwen. Overigens is dit nog niet eens zo gek, want zo staan wij in het dagelijkse leven ook tegenover elkaar. Ik kan nooit zeker weten dat mijn partner alleen van mij houdt, maar ik vertrouw erop dat mijn relatie iets voorstelt. Liefde is wat dat betreft net zo bovenrationeel (let wel, niet irrationeel, met bovenrationeel bedoel ik hetgene dat buiten de rede valt, terwijl irrationeel hetgene is dat in strijd met de rede is) als het vertrouwen dat je godsdienstige ervaringen iets voorstellen en niet louter verbeelding zijn. Je kan bijvoorbeeld zeggen dat mijn relatie met mijn partner willekeurig is. Want er lopen zoveel andere mensen op de wereld rond en ik zie ook wel dat sommigen daarvan knapper zijn dan mijn partner, anderen zijn charmanter etc. en toch is er iets waarom ik voor mijn partner heb gekozen. Feitelijk heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat mijn partner en ik het beste bij elkaar passen. Dus moet je wel vertrouwen. Dit probleem heb je natuurlijk niet als je in eeuwige enkele liefde geloofd, dat iedereen één enkele droompartner is, maar dat is natuurlijk net zo'n bovenredelijke aanname (waarmee ik bovenredelijk gebruik om aan te duiden dat er geen reden voor is, maar ook geen reden tegen en het dus buiten de rede valt).
In ieder geval heeft Hume het al mooi verwoord: "De rede is de slaaf van onze hartstochten". Als we verliefd worden, van muziek genieten of bepaald eten lekker vinden is dat niet om een bepaalde reden. Hooguit zijn er nodige factoren, die een bepaalde voorkeur uitsluiten, zoals sommige mensen die alleen op blond vallen.
Ik kan niet in het hoofd van gelovigen kijken, en ik zou eerder geneigd zijn om te zeggen dat ze een psychose hebben gehad, maar ik heb al de keuze gemaakt voor een wetenschappelijk wereldbeeld en alleen als je die keuze hebt gemaakt kun je zeggen dat het een psychose is geweest.
Maar voor ieder ander wereldbeeld moet je onredelijke aannames doen.
Geen onredelijke. De aannames zijn helemaal niet in strijd met de rede. Hooguit bovenredelijk zoals ik hierboven heb benoemd.
In veel culturen waar sjamanen in voorkomen zegt men daarentegen op grond van hun niet-wetenschappelijke wereldbeeld dat een sjamaan juist een spiritueel begaafd mens is, terwijl wij vanuit ons wetenschappelijk wereldbeeld eerder zouden dat een sjamaan psychotisch is. Maar hoe we de sjamaan labelen hangt totaal af van ons wereldbeeld.
Omdat iets als een psychose te beschouwen dus wereldbeeld-afhankelijk is, kunnen we het niet gebruiken om een wereldbeeld te kiezen.

Ik kan duizenden niet-wetenschappelijke wereldbeelden bedenken die een sjamaan ook voor psychotisch uitmaken. Dat komt omdat je met een niet-wetenschappelijk wereldbeeld letterlijk álles kunt beweren. Ook dat een sjamaan spiritueel begaafd is en contact met hogere machten heeft. Maar als men niet kan uitleggen waarom men tot die obertuiging komt, dan is ze volstrekt willekeurig en de kans dat ze correspondeert met een feit zo oneindig gering, dat het onredelijk genoemd mag worden er geloof aan te schenken.[...]
Goed, we hebben dus iets om over te discussiëren: of iets dat willekeurig is maar niet te bewijzen of te ontkrachten toch onredelijk genoemd mag worden.
The Black Mathematician
Ervaren pen

doctorwho schreef:
The Black Mathematician schreef:Over de God spot heb ik ook gelezen. Het probleem is dat dat helemaal niets zegt over een materialistisch wereldbeeld of niet. Het zou heel goed kunnen dat God juist communiceert met de mens via die spot. Of dat als je de spot stimuleert, dat dan de deur naar de wereld achter de materiële wereld opengaat.
Dit is een redenering die enigszins mank gaat lijkt mij. Want waarom ervaart een god spot gestimuleerde verschillende goden? Is er een collectieve uitzending? Maar vanwaar dan toch die omroepverzuiling in relil-land? (er is overigens niet sprake van 1 specifieke spot naar het schijnt). En dat god zich enkel via een afwijkend functioneren van hersenen kenbaar maakt is wel wat omslachtig. Hierbij neig ik als materialist weer te denken aan meervuldigheid zonder noodzaak.
En hier neem je het scheermes aan. Als je kan bewijzen dat het scheermes wel moet opgaan, vind ik dat best, maar ik heb het idee dat het scheermes een metafysische opvatting is en niet een rationele (let wel, ik zeg niet dat het een irrationele opvatting is!)
doctorwho schreef:
The Black Mathematician schreef: Laat ik het iets anders formuleren: je kan natuurlijk altijd onderzoeken wàt er gebeurt, maar volgens mij niet hòe het gebeurt. Dat je een materialistische beschrijving hebt, betekent nog niet dat je een verklaring hebt. Vergelijk het met een fundamentele natuurkracht zoals elektromagnetisme, we kunnen het beschrijven, maar we weten niet waarom de kracht optreedt.
Jawel hoor je kan prima uitzoeken waarom bepaalde ervaringen in tijd en ruimte bij hersenprikkeling of discontinuiteit tussen samenwerkende delen optreden. Juist kennis over de functies van deze structuren kan verklaren waarom bepaalde "ervaringen " optreden. Zie voor meer hierover de draad "uittreden tussen de oren".
Nu doe je wel een impliciete aanname, namelijk dat er altijd causaliteit is. Maar het feit dat A voorafgaat aan B betekent niet dat A ook B impliceert. Dat is een denkfout. Dat water altijd kookt bij een temperatuur van 100 graden Celsius bewijst helemaal niet dat verwarmen koken veroorzaakt. Het garandeert helemaal niet dat water ook bij een volgend experiment kookt bij 100 graden. Popper heeft dit trouwens ook al onderkent, de methode die hij heeft ontwikkeld kan ook geen causaliteiten bewijzen, ze kan causaliteiten alleen maar plausibel maken. We kunnen hooguit uitsluiten dat er tussen gebeurtenissen geen causaliteit is (oftewel laten zien dat bepaalde gebeurtenissen uitgesloten kunnen worden als verklaring voor iets).
The Black Mathematician
Ervaren pen

Rereformed schreef:Het was geweldig interessant dit topic door te lezen. Ik ga me er verder nu eens niet in mengen, want ik zou er echt niets aan kunnen toevoegen wat anderen al niet beter hebben gezegd. Ik voelde opeens dat ik best wel trots ben op dit forum.

Black Mathematician begrijp ik nu ook wat beter. Hij is een soort van advocaat van de duivel. Zoiets is een leuke opstelling (uiteraard slechts af en toe te bezigen) want op deze manier krijg je voor jezelf de sterkste argumenten voor waar je eigenlijk naar zoekt.
Zo ongeveer, maar niet helemaal. Ik ben noem mijzelf atheïst, omdat ik niet in het zogeheten transcedente geloof, maar toch ben ik van mening dat er geen logische grond voor mijn keuze voor het atheïsme is. Ik kan in ieder geval geen logische grond bedenken. Met deze discussie kan ik alleen maar winnen. Of ik leer mijn opvattingen beter te verwoorden door deze scherpe discussie, of er is toch een logische grond voor mijn wereldbeeld en dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen.
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Nu doe je wel een impliciete aanname, namelijk dat er altijd causaliteit is. Maar het feit dat A voorafgaat aan B betekent niet dat A ook B impliceert. Dat is een denkfout. Dat water altijd kookt bij een temperatuur van 100 graden Celsius bewijst helemaal niet dat verwarmen koken veroorzaakt. Het garandeert helemaal niet dat water ook bij een volgend experiment kookt bij 100 graden.
Ja ja ja...Popper (je zegt het zelf al), maar komaan, dit is leuk voor gezellige theoretisch doorleuteren onder genot van een goed glas wijn (heus, mag best van mij), maar dan zou ik het wel zo consequent vinden als mensen die dit serieus nemen ook af en toe eens proberen of ze als nog door een muur kunnen lopen of kunnen vliegen (spring eens van een flat!). Discussies met gelovigen gaat ook altijd deze kant op (als je maar lang genoeg doorpraat), en persoonlijk vind ik het altijd wat zwak als mensen hun geloof uiteindelijk moeten rechtvaardigen door het post-modernisme erbij te halen.
Dus: Omdat uiteindelijk niets voor 100% bewijsbaar is, is 'mijn' positie (bijv. geloof in god) minstens even goed als 'jouw' positie (bijv. ongeloof). Jaja....
Religion is futile, you will be secularized!!!
Plaats reactie