De politieke gevolgen van religie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: De politieke gevolgen van religie

Bericht door HierEnNu »

gerard_m schreef: 09 jun 2025 11:35:scissors:
Voordat mensen deze post als pro Israël zien: dat is ie niet.
:shock:

Sinds wanneer is op een Vrijdenkersforum als Freethinker,
  • [waar Vrijheid van Meningsuiting hoog in het vaandel staat,]
nodig om proactief te verduidelijken dat een post niet pro-Israël is?

Is dat een gevolg van de kantelende wereldopinie, waarin men zich al moet verontschuldigen zodra men vermoedt dat een standpunt ook maar geframed zou kunnen worden als sympathiek jegens Israël? Worden standpunten die niet expliciet anti-Israël zijn inmiddels niet langer slechts alleen genegeerd, maar actief als ongewenst beschouwd?

In het verlengde daarvan:
is er op dit forum nog ruimte om pro-Israël standpunten inhoudelijk te bespreken, zonder dat men moreel medeverantwoordelijk wordt verklaard voor de huidige ellende in Gaza?

Of zijn we al op het punt beland waarop we onder het vaandel
Vrijheid van Meningsuiting[/i"] deze voetnoot hebben geplaatst:
  • "Voor pro-Israël standpunten maken wij een uitzondering,
    want deze mogen worden onderdrukt!"
    :?:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
dingo
Forum fan

Bericht door dingo »

Peter van Velzen schreef: 09 jun 2025 04:19
dingo schreef: 08 jun 2025 13:14 Ik hoor dit soort redenaties wel vaker. Toch zie ik het in niet-religieuze systemen niet heel anders aan toegaan. De heilstaat bleek toch geen heilstaat te zijn. De communale samenleving blijkt toch weer door een kleine groep voor eigen gewin gebruikt te worden. Enzovoort, ik denk dat de sombere conclusie is dat waar mensen zijn er ook ge- en misbruik gemaakt wordt van de levensovertuiging(en) van de plaatselijke bevolking.
De Heilstaat is nooit een heilstaat. wie daarin gelooft zet reeds de eerste stap op de weg naar onheil. Maar waar wordt volkerenmoord gepresenteert als moreel juist gedrag? Waar worden ficiteve personen bedacht die volkeren uitmoorden en echte mensen die dat afwijzen als "ongelovige" vervolgd?
Ik zeg niet dat de religie altijd de motor achter massamoord is, maar ze is er vaak wel een! en elke motor die ons tot onmensen maakt, moeten we luidkeels afwijzen.
Niet door fictieve maar door echte personen zoals Stalin en Pol Pot en zo zijn er nog wel een paar te noemen. Ze konden allemaal hun daden "motiveren" met een "hoger doel". Religie is een mogelijke motor indien gebruikt door machthebbers maar dat geldt dus ook voor seculiere machthebbers. Zoals we dat inderdaad in het Midden-Oosten ook zien.
Levensovertuiging: het geheel van opvattingen dat je hebt over het leven en over de manier waarop je het beste kunt leven.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 09 jun 2025 04:53
ChaimNimsky schreef: 08 jun 2025 20:50 Zionisme ontstond als reactie op antisemitisme; de meeste Joden beschouwen bijbelse verhalen niet als richtlijn voor modern staatsbeleid; het Israelisch-Palestijns conflict is in de kern historisch en nationaal van aard. Religie speelt soms een rol - vooral aan de kant van Hamas, dat een religieus-ideologische beweging is - maar is zelden de diepste oorzaak.
anti-semitisme heeft het zionisme zeker bevordert. Maar de reden dat men zich richtte op de omgeving van Jerusalem ligt wel degelijk in de bijbelse verhalen. Niet voor niets keerde Nathan Birnbaum zich tegen het politieke zionisme. Hij wilde de historsche ontwikkeling volgen waarin volkeren emancipeerden, niet een terugkeer naar de grijze oudheid, Hij wilde Jiddisch spreken, niet Hebreeuws. Historisch stamt het Jodendom vooral uit de Diaspora niet uit Judea.
Het zionisme was in oorsprong vooral een politieke reactie op het groeiende antisemitisme in Europa aan het eind van de 19de eeuw. Herzl en zijn medestanders zagen in de Europese context dat Joodse emancipatie faalde: integratie leidde niet tot gelijkwaardigheid, maar tot nieuwe vormen van uitsluiting. De conclusie was dat Joden pas veilig zijn met een eigen staat.

De keuze voor het land Israel – en meer specifiek de omgeving van Jeruzalem – was vooral vanwege de historie (aangezien Israel het land was waarin de Joden zijn verdreven en waar veel van de Joodse cultuur vandaan kwam) en religieus (het beloofde land). Zelfs seculiere zionisten grepen terug op de eeuwenoude Joodse symboliek van Tsiejon en Jerusjalajiem -- het was vooral cultureel, maar ook religieus geladen, ondanks de vaak seculiere achtergrond van zijn grondleggers.

Nathan Birnbaum, de bedenker van het woord "zionisme", keerde zich later tegen het politieke zionisme van Herzl. Hij vond het te westers, te nationalistisch, en te weinig geworteld in de Joodse ervaring van de diaspora. Birnbaum pleitte voor een culturele en spirituele Joodse heropleving, in het bijzonder via het Jiddisch, de taal van miljoenen Oost-Europese Joden, en zag geen heil in het kunstmatig herstellen van een bijbels koninkrijk. Het Jodendom zoals we het tegenwoordig kennen, ontstond en bloeide grotendeels in de diaspora - in Babylonië, Spanje, Oost-Europa, en niet in het oude Jehoedah. De rabbijnse traditie, de Talmoed, de Jesjivot, de Joodse filosofie en mystiek ontwikkelden zich buiten het land Israel. Het Joodse volk heeft zich altijd weten aan te passen aan ballingschap, en heeft daarin juist zijn veerkracht getoond.

Zionisme was dus een moderne nationale beweging, geboren uit nood, die zich mede legitimeerde via culturele, oude religieuze en historische motieven. Maar niet alle Joden gingen mee in dat project. Voor sommigen was de toekomst niet gelegen in een terugkeer naar het land, maar in een voortzetting van de Joodse ontwikkeling in de diaspora met een eigen taal, cultuur en autonomie, maar niet noodzakelijk een staat.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dingo schreef: 09 jun 2025 15:06 Niet door fictieve maar door echte personen zoals Stalin en Pol Pot en zo zijn er nog wel een paar te noemen. Ze konden allemaal hun daden "motiveren" met een "hoger doel". Religie is een mogelijke motor indien gebruikt door machthebbers maar dat geldt dus ook voor seculiere machthebbers. Zoals we dat inderdaad in het Midden-Oosten ook zien.
De etymologie van religie is religare: her-binden of verbinden -- dat wat mensen verbindt met elkaar of met iets groters dan henzelf. Religie is niet altijd godsdienstig. Het hogere doel van Stalin, Pol Pot en anderen was niet altijd godsdienst, maar wel degelijk religieus in de bredere, existentiële zin: het bood zingeving, absolutisme, en morele rechtvaardiging voor geweld. Religie als menselijke structuur is niet voorbehouden aan geloof in God -- ook seculiere ideologieën kunnen religieus worden, en net zo gevaarlijk wanneer ze dogmatisch worden toegepast.
Zionist
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Peter van Velzen: 'pro-Judea propaganda' is een walgelijke term. En je hebt het zoveelste anti-Israël item opgestart, en je hoeft je niet te verschuilen achter 'het is sinds lange tijd dat ik me erover uittspreek en ik heb er goed over nagedacht.' Daar trap ik echt niet in (van dat nadenken heb ik een steeds minder hoge pet trouwens). Het lijkt me dat we daar al genoeg items over hebben. 'De politieke gevolgen van religie'= 'de politieke gevolgen van het Jodendom'.
Nog één keer: wat zich nu afspeelt is niet begonnen met het bijbelboek Jozua, maar met een waanzinnige actie van islamistische beweging Hamas en medewerkers (Palestijnse Islamitische Jihad en PFLP onder meer, naast duizenden Gazaanse inwoners) op zeven oktober 2023.
Mocht de kans gegeven worden, Hamas komt ook voor 'ons'.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

B.S. schreef: 09 jun 2025 19:46 Peter van Velzen: 'pro-Judea propaganda' is een walgelijke term. En je hebt het zoveelste anti-Israël item opgestart, en je hoeft je niet te verschuilen achter 'het is sinds lange tijd dat ik me erover uittspreek en ik heb er goed over nagedacht.' Daar trap ik echt niet in (van dat nadenken heb ik een steeds minder hoge pet trouwens). Het lijkt me dat we daar al genoeg items over hebben. 'De politieke gevolgen van religie'= 'de politieke gevolgen van het Jodendom'.
Nog één keer: wat zich nu afspeelt is niet begonnen met het bijbelboek Jozua, maar met een waanzinnige actie van islamistische beweging Hamas en medewerkers (Palestijnse Islamitische Jihad en PFLP onder meer, naast duizenden Gazaanse inwoners) op zeven oktober 2023.
Volgens mij neem ji een loopje met de geschiedenis.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

B.S. schreef: 09 jun 2025 19:46 Peter van Velzen: 'pro-Judea propaganda' is een walgelijke term. En je hebt het zoveelste anti-Israël item opgestart, en je hoeft je niet te verschuilen achter 'het is sinds lange tijd dat ik me erover uittspreek en ik heb er goed over nagedacht.' Daar trap ik echt niet in (van dat nadenken heb ik een steeds minder hoge pet trouwens). Het lijkt me dat we daar al genoeg items over hebben. 'De politieke gevolgen van religie'= 'de politieke gevolgen van het Jodendom'.
Je schijnt totaal niet door te hebben, waar ik het over heb. De Pro-Judea propaganda waar ik op doel, is iets dat je in het oude testament tegen komt. Alhoewel in een van de oudste teksten (het lied van Deborah) Juda helemaal niet genoemd wordt als een van de stammen die men daar als potentiële bondgenoten zag, heeft men later blijkbaar een aangepaste geneologie bedacht, waarbij Juda juist de belangrijkste rol kreeg toegewezen. Die ontstond - naar men denkt - in de 7e eeuw BCE nadat het koninkrijk Israël door de assyriërs was vernietigd. Koning Josia wierp zich op als koning van zowel Juda als Israël. Mogelijkerwijs zijn de huidige teksten nog veel later tot stand gekomen, maar ze bestonden zeker al in de 3e eeuw BCE.

Waar ik het vooral over heb is de notie dat als een zelfverklaarde profeet (Samuël of Mozes), zou hebben beweert dat zijn god opdracht geeft tot genocide, men dat niet dient te accepteren als het ware woord van een welwillende god. Helaas dat is wat er nu eenmaal in de bijbel op meerdere plaatsen te vinden is. Die gedachte is nog altijd niet uit de wereld. Fundamentalisten geloven er doorgaans in, of het nu Christenen zijn of Moslims en helaas ook sommige joden. Het is minstens 24 eeuwen oud, niet slechts 19 maanden!

Wie het idee dat het doden van het nageslacht van wie men als "vijand" brandmerkt "goed" zou kunnnen zijn, niet bestrijd (of ze nu binnen religies voor komt of juist daar buiten), laat ruimte voor volkerenmoord. En dat is pas walchelijk. Niet het benoemen van de propaganda voor het koningshuis van Juda 26 eeuwen geleden.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

gerard_m schreef: 09 jun 2025 11:35 Goed dat hier de religieuze component wordt besproken die inderdaad een belangrijke factor is in oorlogen. Focus ligt zoals gebruikelijk op het oude testament/ de joodse geschriften. Het zou goed zijn om de koran (en hadith) in dezelfde adem te noemen.

Islamitische geschriften zijn aanvankelijk vrij mild over joden maar worden fel anti joods als zij zich weigeren te onderwerpen aan de islam. In de sharia wordt uitgebreid vastgelegd hoe zij gediscrimineerd moeten worden. Hindoes worden sowieso niet getolereerd (de verordening van India voor de islam was een van de gruwelijkste slachtingen uit de wereldgeschiedenis).

De laatste woorden van de profeet zijn een oproep van Mohammed om de joden en christenen te verdrijven van het Arabisch schiereiland. En zo geschiedde. De veroveringen van islamitische legers reikten uiteindelijk tot in zuid Frankrijk.

Religie speelt een grote rol tussen India en Pakistan, in Libanon, de burgeroorlogen in de Sahel, Syrië, Irak , Afghanistan,... Focus ligt hier op Israël/Palestina.
Voordat mensen deze post als pro Israël zien: dat is ie niet. Ik vul slechts aan met wat nog niet werd genoemd.
De claim van drie religies op hetzelfde ' heilige : land speelt een grote rol in dit conflict.
.
Op zich is wat je beweert gewoon waar. Maar wat ik ook in al die religies ontwaar is dat geen ervan de moord op de Midianieten veroordeelt. Voor alle monotheisten is Mozes iemand die vooral bewonderd wordt, terwijl ze geen van allen enig argument voor deze slachtpartij kunnen geven. Toegegeven het is fictie, maar dat was de Holocaust in 1925 óók.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

dingo schreef: 09 jun 2025 15:06
Peter van Velzen schreef: 09 jun 2025 04:19
dingo schreef: 08 jun 2025 13:14 Ik hoor dit soort redenaties wel vaker. Toch zie ik het in niet-religieuze systemen niet heel anders aan toegaan. De heilstaat bleek toch geen heilstaat te zijn. De communale samenleving blijkt toch weer door een kleine groep voor eigen gewin gebruikt te worden. Enzovoort, ik denk dat de sombere conclusie is dat waar mensen zijn er ook ge- en misbruik gemaakt wordt van de levensovertuiging(en) van de plaatselijke bevolking.
De Heilstaat is nooit een heilstaat. wie daarin gelooft zet reeds de eerste stap op de weg naar onheil. Maar waar wordt volkerenmoord gepresenteert als moreel juist gedrag? Waar worden ficiteve personen bedacht die volkeren uitmoorden en echte mensen die dat afwijzen als "ongelovige" vervolgd?
Ik zeg niet dat de religie altijd de motor achter massamoord is, maar ze is er vaak wel een! en elke motor die ons tot onmensen maakt, moeten we luidkeels afwijzen.
Niet door fictieve maar door echte personen zoals Stalin en Pol Pot en zo zijn er nog wel een paar te noemen. Ze konden allemaal hun daden "motiveren" met een "hoger doel". Religie is een mogelijke motor indien gebruikt door machthebbers maar dat geldt dus ook voor seculiere machthebbers. Zoals we dat inderdaad in het Midden-Oosten ook zien.
Waar, maar Stalin en Pol Pot worden niet als scheppers van een absolute moraal vereerd. Dat is wel het geval met de godheid die zou hebben bevolen Amalek, Kanaän en Midjan (op de maagden na) uit te roeien.
Ik wens u alle goeds
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

HierEnNu schreef: 09 jun 2025 14:05

die vrijheid is er volgens mij volop op dit forum. ik wil slechts voorkomen dat dit topic ook weer polariseert.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

gerard_m schreef: 10 jun 2025 15:58
HierEnNu schreef: 09 jun 2025 14:05

die vrijheid is er volgens mij volop op dit forum. ik wil slechts voorkomen dat dit topic ook weer polariseert.
Ik snap dat je wilde voorkomen dat dit topic opnieuw polariseert. Ook dat je daarom benadrukte dat jouw post niet als pro-Israël gezien moet worden. Precies dáárom stelde ik die vraag, al was die niet specifiek aan jou gericht, hoor. Eerder als algemene overweging.

Als die vraag als retorisch wordt opgevat, vind ik dat helemaal prima.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Peter van Velzen: we weten precies waarom dit topic er is.
Een term als 'Pro-Judea' propaganda gebruiken is trouwens ergens een klok hebben horen luiden en voor je weet krijgen je misverstanden. 'Judea' is een term uit de Romeinse tijd.

Het verhaal over de verovering van Kanaän is heel makkelijk belachelijk te maken en dat gebeurt ook https://youtu.be/2arKrAJJq8c?si=Py3PYNNcFg2JIXt1 maar dit verandert niets aan het bestaan van het Jodendom, Christendom of Islam die de verhalen bloedserieus nemen (of dat zouden moeten doen). Die gaan echt niet naar een groep vrijdenkende Weirdo's luisteren die het allemaal onzin vinden en daarom vinden dat er moet worden opgehouden met het gedoe. (De maker van het filmpje radicaliseert inmiddels steeds bedenkelijker met een uitgeschreeuwde afkeer van de huidige 'ISRAELITES!!!!!").
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

B.S. schreef: 11 jun 2025 16:57 Peter van Velzen: we weten precies waarom dit topic er is.
Een term als 'Pro-Judea' propaganda gebruiken is trouwens ergens een klok hebben horen luiden en voor je weet krijgen je misverstanden. 'Judea' is een term uit de Romeinse tijd.

Het verhaal over de verovering van Kanaän is heel makkelijk belachelijk te maken en dat gebeurt ook https://youtu.be/2arKrAJJq8c?si=Py3PYNNcFg2JIXt1 maar dit verandert niets aan het bestaan van het Jodendom, Christendom of Islam die de verhalen bloedserieus nemen (of dat zouden moeten doen). Die gaan echt niet naar een groep vrijdenkende Weirdo's luisteren die het allemaal onzin vinden en daarom vinden dat er moet worden opgehouden met het gedoe. (De maker van het filmpje radicaliseert inmiddels steeds bedenkelijker met een uitgeschreeuwde afkeer van de huidige 'ISRAELITES!!!!!").
Judea is natuurlijk verwant aan het woord Juda wat heel wat ouder is.

Een mythe belachelijk maken is inderdaad niet zo moeilijk.

Maar soms toch wel als er sterk aan vast wordt gehouden, zoals dat de Joden van nu sterk verwant zouden zijn met de Israëlieten van destijds.
Het is net zoiets als claimen dat wij de directe nakomelingen van de Hunnenbedebouwers zouden zijn. :lol:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

B.S. schreef: 11 jun 2025 16:57 Peter van Velzen: we weten precies waarom dit topic er is.

Als Christendom en Islam die verhalen bloedserieus nemen. dan is er alle reden om die verhalen aan te vallen, als zijnde racistisch, fascistisch en moordadig. Niet slechts belachelijk te maken. Dat deed Charly Chaplin al beter in the grat Dictator. Als je pure (zij het fictieve) genocide niet eens meer mag aanvallen, als men het verkoopt als absolute moraal. Wat dan wel? Als er iets genocidaals is aan wat Israël de laatste jaren doet dan is het wel de rede van Netanyahu, waarin hij de Amalekieten aanhaalde met betrekking tot de oorlog tegen Hamas. Dat is een (nauwelijks verkapte) oproep tot genocide. Jij schijnt daar niet bang voor te zijn, maar helaas het begint er steeds meer op te lijken, En de tegenpartij (Hamas) veroordeelt het oude testament al evenmin. Sterker nog, de geliefde sharia der Moslims bestaat er grotendeels uit. Alleen enkele vergaande (maar vrij onschadelijke) voedselwetten zijn niet overgenomen. Het (inhumane) principe van collectieve schuld helaas wél. Helaas laten de Israëli's de Fascist aan de macht blijven, ook al zijn velen het er niet mee eens. Net zoals dat de meeste Palestijnen Hamas niet openlijk veroordelen. Maar Volkerenmoord moet veroordeeld worden, ook als de oproep ertoe in een verzonnen geschiedenis is verpakt, Zeker als die mythes nog door honderden miljoenen worden geloofd ook!

Ik gebruikte bewust de term Judees, omdat de mythe van de exodus in het koninkrijk Juda is bedacht, niet in het voormalige koninkrijk Israël. Dus het oorspronkelijke Israel was er waarschijnlijk niet schuldig aan. Weet jij een betere term dan Judees soms? Als een oproep tot afkeuring van de oudtestamentische visie op volkerenmoord, volgens jou niet deugt, zegt dat dan iets over mij, of over jou?
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 jun 2025 17:18 Een mythe belachelijk maken is inderdaad niet zo moeilijk.

Maar soms toch wel als er sterk aan vast wordt gehouden, zoals dat de Joden van nu sterk verwant zouden zijn met de Israëlieten van destijds.
Het is net zoiets als claimen dat wij de directe nakomelingen van de Hunnenbedebouwers zouden zijn. :lol:
Nu overdrijf je. De overeenkomst is wellicht groter dan je zou denken.
Zo waren sommige van de stammen die in het lied van Debora voor kwamen, waarschijnlijk Phoeniciërs. Waar die kwamen, onstonden de eerste Diaspora. En reeds enkele generaties vóór Bar Kochba woonden er meer "Joden" in de Diaspora dan in Judea. Deels ook nakomelingen van door de Assyriërs verhuisde intellectuelen uit het voormalige koninkrijk Israël. De laatsten hebben veel genetische kenmerken gemeen met Iraniërs. Ook leefden de Hunebedbouwers 2 if 3 millenia eerder dan het koninkrijk Israël bestond
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie