Een vrijdenker is een compatibilist.
Moderator: Moderators
Re: Een vrijdenker is een compatibilist.
Dank je wel mariakat.
Kunnen we nu weer terug on topic?
Kunnen we nu weer terug on topic?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Wil je de hierboven vernoemde begrippen dan eens, te beginnen met bewustzijn, stuk voor stuk zorgvuldig en zo zuinig mogelijk definiëren?heeck schreef:Siger,
& anderen vast ook,
Bewustzijn, zelfbewustzijn, attentie, gewaarwording, aandacht etc. moeten allemaal netjes uit elkaar worden gehouden, anders proberen we palingen in gelei te sorteren.
Kitty schreef:Indien ik ergens een denkbeeld of argument achterlijk heb genoemd, gaat dat over het geschrevene, en is dus niet op de man spelen.
Ja zo lust ik er nog wel een paar, uiteraard slaat mijn 'raaskallen' ook uitsluitend op het door Siger te berde gebrachte.
-
siger
Oh, dan is het goed.Ali schreef: uiteraard slaat mijn 'raaskallen' ook uitsluitend op het door Siger te berde gebrachte.
Nee dus.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 45#p176345Kitty schreef:Indien ik ergens een denkbeeld of argument achterlijk heb genoemd, gaat dat over het geschrevene, en is dus niet op de man spelen. Indien ik hier iemand persoonlijk achterlijk heb genoemd of geschreven heb dat hij achterlijk doet, is dit wel degelijk op de man spelen. Heb ik mij daaraan bezondigd, dan hierbij mijn excuses. Maar heb je een linkje, zodat ik kan zien in welke context ik het woord achterlijk gebruikt heb?
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 04#p208004
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 68#p200068
Over de kunst van het discussiëren!:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 45#p176345
Ook mijn dank voor Mariakat's onthullende zwets- en zwatelstaatje.
Persoonlijk til ik niet al te zwaar aan het gematigd inswingen van dit soort smeuige woorden op voorwaarde dat er ook weloverwogen argumenten ter tafel komen.
Beste Ali en anderen. Wie wil reageren op moderatie kan dat doen in het klachtentopic of per PB. Niet in het topic zelf. On topic nu aub!
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
- vegan-revolution
- Superposter
Stelling:
Tenminste enkele keuzes kunnen volledig vrij door mensen worden gemaakt, d.w.z. zijn volledig onafhankelijk van welk natuurwetmatig proces dan ook.
Mijn gevolgtrekking daaruit:
De aanname van een vrije wil impliceert onontkoombaar het bestaan van bovennatuurlijke zaken.
Tenminste enkele keuzes kunnen volledig vrij door mensen worden gemaakt, d.w.z. zijn volledig onafhankelijk van welk natuurwetmatig proces dan ook.
De aanname van een vrije wil impliceert onontkoombaar het bestaan van bovennatuurlijke zaken.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
-
siger
Helemaal niet. Waarom denk je dat?vegan-revolution schreef:De aanname van een vrije wil impliceert onontkoombaar het bestaan van bovennatuurlijke zaken.
-
fred neerhoff
- Forum fan
Helemaal wel. En waarom? Het is hier al keer op keer benadrukt: Mens en dier zijn onderdeel van de natuur, en die natuur wordt geregeerd door wetten, die niet voor niets wetten heten! Zou je je aan de ijzeren greep van die wetmatigheden willen onttrekken, dan zul je je noodgedwongen moeten beroepen op het buiten- of boven-natuurlijke, waarmee de "vrije" wil en andere wonderen geen nadere verklaring behoeven.siger schreef:Helemaal niet. Waarom denk je dat?vegan-revolution schreef:De aanname van een vrije wil impliceert onontkoombaar het bestaan van bovennatuurlijke zaken.
Aha, en aangezien bovennatuurlijke zaken inderdaad bestaan, ik heb dat meermalen onomstotelijk en op bijzondere wijze ervaren, kan de vrije wil bestaan.vegan-revolution schreef:Stelling:
Klaar is Kees, oftewel case closed.
-
siger
Nu ben ik wel brandend nieuwsgierig geworden. Vertel, Ali.Ali schreef:...en aangezien bovennatuurlijke zaken inderdaad bestaan, ik heb dat meermalen onomstotelijk en op bijzondere wijze ervaren...
-
siger
Maar hoe ken je het verschil? Elk verschijnsel dat je ziet of ervaart maakt deel uit van je omgeving.fred neerhoff schreef:... natuur wordt geregeerd door wetten, die niet voor niets wetten heten! Zou je je aan de ijzeren greep van die wetmatigheden willen onttrekken, dan zul je je noodgedwongen moeten beroepen op het buiten- of boven-natuurlijke...
Sommige verschijnselen kan je vandaag verklaren, andere niet. Wanneer zeg je dat een verschijnsel dat je niet kan verklaren bij de natuur hoort, en wanneer zeg je dat het buitennatuurlijk is?
Misschien, ik moet er wel zin hebben, in een geeëigend topic.siger schreef:Nu ben ik wel brandend nieuwsgierig geworden. Vertel, Ali.Ali schreef:...en aangezien bovennatuurlijke zaken inderdaad bestaan, ik heb dat meermalen onomstotelijk en op bijzondere wijze ervaren...
Maar ik vind voorspellende dromen die exact uitkomen wel overtuigend. Waarneming én voelen van lichtlichaam en van een orb. Spectaculaire synchroniciteitservaring. Om maar een greep te doen.
-
fred neerhoff
- Forum fan
In de natuurwetenschap, en daar gaat het hier om, gaat men er voetsstoots van uit dat de natuur uitsluitend wordt geregeerd door wetmatigheden. Het idee is dan dat wat vandaag niet verklaard kan worden, dat morgen misschien wel kan; een verklaring is waar totdat het tegendeel blijkt; absolute waarheid verkrijgen is daarbij geen halszaak. Veel mensen kunnen niet leven met deze fundamentele onzekerheid, en kiezen voor het bestaan van wonderen of god(en).siger schreef:Maar hoe ken je het verschil? Elk verschijnsel dat je ziet of ervaart maakt deel uit van je omgeving.fred neerhoff schreef:... natuur wordt geregeerd door wetten, die niet voor niets wetten heten! Zou je je aan de ijzeren greep van die wetmatigheden willen onttrekken, dan zul je je noodgedwongen moeten beroepen op het buiten- of boven-natuurlijke...
Sommige verschijnselen kan je vandaag verklaren, andere niet. Wanneer zeg je dat een verschijnsel dat je niet kan verklaren bij de natuur hoort, en wanneer zeg je dat het buitennatuurlijk is?
Ja grappig Fred, Albert kon ook niet leven met fundamentele onzekerheid getuige zijn, 'Onze lieve herr Gott dobbelt niet'. Maar ja, Bohr en Heisenberg hebben anno nu nog steeds het gelijk aan hun kant.fred neerhoff schreef:
In de natuurwetenschap, en daar gaat het hier om, gaat men er voetsstoots van uit dat de natuur uitsluitend wordt geregeerd door wetmatigheden. Het idee is dan dat wat vandaag niet verklaard kan worden, dat morgen misschien wel kan; een verklaring is waar totdat het tegendeel blijkt; absolute waarheid verkrijgen is daarbij geen halszaak. Veel mensen kunnen niet leven met deze fundamentele onzekerheid, en kiezen voor het bestaan van wonderen of god(en).
En kan jij, tussen haakjes, leven met de vele werelden van Hugh Everett (!), die weer in zwang raakt, waar natuurwetten lukraak zijn? Met keer op keer naar keuze oneindige kopiën van Fred in zich immer afsplitsende heelallen?