"Nieuwe zwarte Barbie met steil haar is racistisch"

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinderen ... isch.dhtml

Een nieuwe reeks zwarte Barbies zou realistischere Afrikaanse trekken hebben. Maar bij Afro-Amerikanen wordt de nieuwe pop slecht onthaald omdat haar lokken lang en steil zijn, niet kort en krullerig.

Michelle Obama
De nieuwe poppen Grace, Kara en Trichelle hebben vollere lippen, bredere neuzen en meer uitgesproken jukbeenderen dan hun voorgangers. De eerste zwarte Barbie werd in 1968 gelanceerd en was aanvankelijk een witte pop die zwartgeverfd werd. Nu Amerika een zwarte first lady heeft, besliste speelgoedfabrikant Mattel dat het tijd werd om hun zwarte aanbod te herbekijken. De nieuwe pop veroorzaakt heel wat ophef in Amerika, aanhangers prijzen de fabrikant realistischer te zijn, critici beweren dat Matell niet ver genoeg ging.

Haar en accessoires
De poppen hebben namelijk accessoires als grote kettingen en oorbellen en ze dragen trendy trainingspakken, dit allemaal om een hiphoplook te creëren. Maar volgens sommigen benadrukt Mattel hiermee de negatieve stereotypes omtrent zwarte mensen in Amerika. Ook wordt het haar van de pop bekritiseerd: Afrikaanse meisjes hebben van nature kort en krullerig haar, niet lang en steil zoals bij de poppen. Dit zou de complexen waarmee veel jonge zwarte meisjes kampen, voeden. "Zwarte moeders willen dat hun dochters houden van hun natuurlijke haar ondanks het huidige opgedrongen schoonheidsideaal, deze poppen verergeren dat alleen maar."

Eerder al werd het slanke figuur van de Barbiepoppen onder het vuur genomen, omdat ze een onrealistisch lichaamsbeeld zouden promoten. Volgens sommigen is dit effect nog erger voor zwarte meisjes. "Ze worstelen met het ideaal dat zwart niet mooi is en dat hun haar te veel kort is en krult", aldus critici. (ep)
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Kitty
Ontoombaar

Re: "Nieuwe zwarte Barbie met steil haar is racistisch"

Bericht door Kitty »

Wat een kolder nu toch weer, net alsof kinderen zich conformeren aan een pop! ik kan mij zelf niet herinneren dat ik mij ooit iets heb aangetrokken van hoe mijn barbies eruit zagen. Ik speelde daar gewoon mee. Het wordt steeds achterlijker al die zogenaamde verwijzingen naar racisme en beïnvloeding.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

kitty jij rasist! :lol: Wat een gelul, er zijn heel wat afro vrouwen met steile haardracht. De lego poppetjes zijn dan ook sexistisch want de vrouwen hebben geen borsten. Waar gaat dit naartoe? Het gaat over speelgoed dacht ik toch?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Kitty schreef:Wat een kolder nu toch weer, net alsof kinderen zich conformeren aan een pop! ik kan mij zelf niet herinneren dat ik mij ooit iets heb aangetrokken van hoe mijn barbies eruit zagen. Ik speelde daar gewoon mee. Het wordt steeds achterlijker al die zogenaamde verwijzingen naar racisme en beïnvloeding.
Misschien kamp jij met een achterlijk onvermogen verdoken vormen van racisme te herkennen?
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Kitty schreef:Wat een kolder nu toch weer, net alsof kinderen zich conformeren aan een pop! ik kan mij zelf niet herinneren dat ik mij ooit iets heb aangetrokken van hoe mijn barbies eruit zagen. Ik speelde daar gewoon mee. Het wordt steeds achterlijker al die zogenaamde verwijzingen naar racisme en beïnvloeding.
Waarschijnlijk omdat jouw Barbie eruit zoals vele blanke meisje eruit zagen. Blond haar en blauwe ogen. Wie weet zijn er daarom wel zoveel blanke meisjes met niet-blond haar die hun haar blonderen.......

Ik ben het als vader van 2 halfbloed-meisjes die donker krullend haar hebben, omdat hun moeder (mijn vrouw :-)) van nature kroeshaar heeft, geheel eens met de kritiek op de zwarte Barbiepop. Mijn dochters hebben als ideaalbeeld dat ze blond steil haar hadden willen hebben. Nu mijn lieftallige echtgenote gestopt is haar haren te straighten en het gewoon weer kroes heeft laten worden, merken wij meer acceptatie van onze dochters over hun eigen haarkleur en krullen. Mijn dochters waren gek van de Barbiefilms. In deze films zien ze een blond meisje met steil haar. Ook de Barbiepoppen die ze met verjaardagen kregen hadden blond en steil haar. Zou het een misschien toch iets met het ander te maken kunnen hebben......???
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Kochimodo schreef:
Waarschijnlijk omdat jouw Barbie eruit zoals vele blanke meisje eruit zagen. Blond haar en blauwe ogen. Wie weet zijn er daarom wel zoveel blanke meisjes met niet-blond haar die hun haar blonderen.......

Ik ben het als vader van 2 halfbloed-meisjes die donker krullend haar hebben, omdat hun moeder (mijn vrouw :-)) van nature kroeshaar heeft, geheel eens met de kritiek op de zwarte Barbiepop. Mijn dochters hebben als ideaalbeeld dat ze blond steil haar hadden willen hebben. Nu mijn lieftallige echtgenote gestopt is haar haren te straighten en het gewoon weer kroes heeft laten worden, merken wij meer acceptatie van onze dochters over hun eigen haarkleur en krullen. Mijn dochters waren gek van de Barbiefilms. In deze films zien ze een blond meisje met steil haar. Ook de Barbiepoppen die ze met verjaardagen kregen hadden blond en steil haar. Zou het een misschien toch iets met het ander te maken kunnen hebben......???
En die vraag stel je, nadat je zelf hebt toegegeven dat je dochters hun krullend haar meer gingen waarderen wanneer hun moeder haar eigen krullen liet staan.

Het lijkt er dus op dat de invloed van mama heel wat groter is dan de invloed van de poppen. Mijn dochter heeft al verscheidene malen haar haar laten verven maar nooit blond, ondansk de blonde barbiepoppen die ze gekregen heeft. Die poppen blijken toch niet zo'n grote invloed te hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Eigenlijk verbaasd me dit bericht, omdat je in Frankrijk heel veel donkere Barbie poppen ziet.
Alle tinten bruin zijn al gepasseerd.
Ook met kroeshaar.

Maar inderdaad allemaal met ongeveer dezelfde gezichtsvormen, al zie je de laatste jaren ook de fantasie gezichtjes met de hele grote ogen.
Ook de Aziatische met schuine reeëogen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ali schreef:
Misschien kamp jij met een achterlijk onvermogen verdoken vormen van racisme te herkennen?
Nee, ik kan de volkomen kul van echt racisme onderscheiden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

niet interresant :oops:
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Ongeloveloos schreef:niet interresant
Inderdaad. Het is interessant !
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

axxyanus schreef: En die vraag stel je, nadat je zelf hebt toegegeven dat je dochters hun krullend haar meer gingen waarderen wanneer hun moeder haar eigen krullen liet staan.

Het lijkt er dus op dat de invloed van mama heel wat groter is dan de invloed van de poppen. Mijn dochter heeft al verscheidene malen haar haar laten verven maar nooit blond, ondansk de blonde barbiepoppen die ze gekregen heeft. Die poppen blijken toch niet zo'n grote invloed te hebben.
Ik was moe en had het verhaaltje ff snel getypt en ik was eigenlijk nog niet klaar.

De vernieuwde zwarte Barbie met gestraight haar zal zeker - al was het onbewust - invloed hebben op donkere meisje met kroes(achtig) haar. Zeker wanneer er een bijbehorende animatiefilm van komt waarin zij als hoofdpersoon met gestraight haar de hoofdrol speelt.
De poppen hebben namelijk accessoires als grote kettingen en oorbellen en ze dragen trendy trainingspakken, dit allemaal om een hiphoplook te creëren. Maar volgens sommigen benadrukt Mattel hiermee de negatieve stereotypes omtrent zwarte mensen in Amerika.
Idd waarom wordt de blanke barbie wel van skikleding, prinsessejurken, e.d. voorzien en de zwarte Barbie niet? Mijn vrouw loopt er zeker NIET zo bij en houdt helemaal NIET van bling-bling.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Kitty schreef:
Ali schreef:
Dus louter omdat Kitty zich niet herinnert zich ooit iets te hebben aangetrokken hoe haar barbies eruit zagen, 'er zelfs gewoon mee speelde', meent Kitty dat haar belevenis dus normbepalend moet zijn voor alle kindertjes overal ter wereld. Om dan moeiteloos in één hand omdraai het wijzen op racisme in zwarte poppen met steil haar, in haar eigen woorden, als 'achterlijk' en 'kul' weg te zetten.

Heb jij wel enig benul van je eigen achterlijke kul?

Ik heb hier wat leesvoer voor je:

BRON (10 pagina's):

WHY AFRICAN AMERICAN WOMEN
TRY TO OBTAIN ‘GOOD HAIR’

Whitney Bellinger

University of Pittsburgh at Bradford

hieruit:
More recently, however, some African American women have considered
changing their hair from its natural state to be an act of self-hatred. Others,
especially in the 1960s began viewing hair as a political statement and a symbol of
the Black power movement. Hair was used as a resistant strategy of White beauty
standards (White 2005) and women such as Angela Davis became emblems of power
and the struggle to overcome racism and challenge White supremacy. People
showed their racial pride by wearing thick tall afros on their heads to attempt to alter
racist stereotypes insisting lack people are monstrously ugly, undesirable, or even
evil (hooks 1995). Hair became a symbol of power and recognition. In the 1990s,
however, instead of being a symbol of power, afro hairstyles have to an extent
become a symbol of delinquency for males and once again of lower status for
females.
Straight hair is still the North American norm and is often needed to secure
employment for African American women. Some women will go as far as to get
micros (micro-braids) which, due to their diminutive size give the appearance of long
straight hair. The reason why women do this can depend on the generation you ask.
According to theorists, hair has always been an important factor in defining
one’s identity (Brownmiller 1984; White 2005; Byrd and Tharps 2001; Patton 2006).
For African Americans this is doubly true. During the 1800s, hair was an indictor of
one’s slave status; today hair is a marker of beauty, economical status, power, and
beliefs. Women with straightened hair are still considered the beauty norm in
African American society today.

Even around three or four years old African American children understand what “good”
hair means for themselves (Lake 2003) and the social hierarchy it can create (White
2005). White tells a story of having her hair pressed each Saturday for Sunday
worship services, after which her mother would tell her not to play hard so her hair
would not “go back (to its natural state).” She continues on to say that “at an early
age, I internalized that my natural born hair was not good enough; it was not
acceptable enough to make me worthy of being presentable” (White 2005: 301).
This is common among some young girls, to feel in adequate because their hair is not
the way others want it to be.
“Black women are taught that nappy hair is a badge of shame” (Banks 2000: 72)
and considering the amount of shame African American women have already
suffered, no African American woman wants more. Many African American women
still think that the natural state of their hair is cumbersome, unsavory, or even
disgusting. These women find little power in their hair. “The possibility that
hairstyling practices, in whatever form, serve as a challenge to mainstream notions of
beauty or that they allow black women to embrace a positive identity is important for
two reasons: voice and empowerment” (Banks 2000: 69).
While looking through previously done research, the idea that hair is a medium
through which one can voice one’s power and the control over others one might have
is predominant: “there is power associated with it and I think when people look at
like ‘locks and braids, the image that brings up for us as Africans are things
associated with power, like kings and queens and beauty and grace” (Banks
2000:71). Another theory is that how a woman wears her hair can tell one about
what might be going on in a woman’s life or about her personality (Banks 2000).
Among teenage girls especially, parents, friends, boys, and lack of personal finances
influence one’s hairstyle.

Olive said that:
The standard of beauty in our society is straight hair, and anything that
deviates is considered ‘ugly.’ To conform to this, many African
American women will straighten their hair and learn to dislike its
natural state.
These three, as did other respondents explained that their version of good hair
was not just Caucasian hair.

MATERNAL SOCIALIZATION AND RACIAL PRIDE
It rained & thundered just beautiful. I got soaked, but I love to walk
and play in the rain, except my hair doesn’t. I wish it would be alright
for us Negro[e]s to wear out hair natural. I think it looks good but it’s
not [ac]cepted by society. Any way I got soaked anyway, hair & all
and mommy nearly had a white child (Valeria Turner [Valerie Jean],
June 12, 1968, age fourteen)
– Valeria Turner, “Part Two: Searching for Self” (1994: 77)
Lees de hele studie:
http://www.pasocsociety.org/bellinger.pdf

Volgens de ontwikkelingspsychologie:
De kleuter (4-6 jaar):

* Sterk op zichzelf gericht.
* Leeft in een fantasiewereld.
* Fantasie en werkelijkheid wordt vaak nog vermengd.
* Speelse instelling (speelfase).
* Identificatie met eigen ouders.
http://www.tvgeweld.nl/tvgeweld/marisk.html

Vanwege de natuurlijke behoefte tot identificeren is het normaal dat een kleuter zich wil kunnen herkennen in tenminste een of meerdere poppen. Hebben pappa en mamma dus kroeshaar en het kind ook, dan is het voor de identificatie en een gezonde psychologische ontwikkeling van belang dat tenminste een of meerdere poppen ook een kroeskopje heeft.

Toch niet al te moeilijk te snappen, lijkt me zo maar.

Nog wat nuttige invalshoeken voor de geëngageerde lezer:
The fact that blacks often treat other blacks differently, based on the shade of their skin, is an open secret in the black community.

Comedian Paul Mooney talks about it on stage. In one of his routines he said, "At home where I come from, Louisiana, we have the saying for it: 'If you brown, hang around. If you yellow, you mellow. If you white, you all right. If you black, get back.' "

"I guess I've benefited from the colorism, because I'm light skinned, because I've always had the long, straight hair," said Markita, another University of Maryland student. "I thought I was just pretty."

Historians say the friction between blacks of different shades began during slavery because light-skinned blacks, often the children of slaves and their white masters, got better treatment.

"They were the ones who maybe worked in the house, as opposed to the darker-skinned Africans who worked in the fields who were beaten more readily," explained historian Anthony Browder.

Lighter skin "began to be associated with privilege and it became associated with beauty," said Marita Golden, author of "Don't Play in the Sun: One Woman's Journey Through the Color Complex."

Colorism is especially prevalent in music videos. Kids we talked to on the street noticed that. And said they liked it.

"They all light skinned and they all look good," one boy said. "There's a lot of dark-skinned girls that are pretty, with long hair, bad, but they're not in the videos though, it's just the light-skinned ones that's in the videos," another added.

"The darker the woman takes on what I refer to as a "Ho" complex. She is the prostitute," said Karen a University of Maryland student. "The lighter a woman is, well, she's the goddess. She's the untouchable. She is the woman that all the men in the video aspire to have," she said.

Markita sees it as a straightforward message: "If you want to be successful, this is what you have to do. You have to become more white. You have to assimilate yourself to the standard of beauty," she said.

Golden said we need to "face up to the fact that colorism is still very much with us."

It's one more thing to think about when we talk about a color-blind society.
BRON:
http://abcnews.go.com/2020/GiveMeABreak ... 303&page=1
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Mariakat schreef:http://sochocolate.over-blog.com/pages/ ... 79632.html

Het filmpje is interessant.
Verrekt interessant!
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ali schreef:
Kitty schreef:
Ali schreef: Misschien kamp jij met een achterlijk onvermogen verdoken vormen van racisme te herkennen?
Dus louter omdat Kitty zich niet herinnert zich ooit iets te hebben aangetrokken hoe haar barbies eruit zagen, 'er zelfs gewoon mee speelde', meent Kitty dat haar belevenis dus normbepalend moet zijn voor alle kindertjes overal ter wereld. Om dan moeiteloos in één hand omdraai het wijzen op racisme in zwarte poppen met steil haar, in haar eigen woorden, als 'achterlijk' en 'kul' weg te zetten.

Heb jij wel enig benul van je eigen achterlijke kul?

Ik heb hier wat leesvoer voor je:
Dat leesvoer weerlegt niet dat de controverse rond de poppen kul is. Als een kind van haar moeder te horen krijgt dat ze stijl haar hoort te hebben, dan ligt het probleem niet bij die pop.

Je zou kunnen gehoopt hebben dat mattel wat meer moed had vertoond en een reeks poppen had uitgebracht in allerlei haarstijlen maar het is niet aan een poppenfabrikant om de vooroordelen in een maatschappij te bestrijden. Het lijkt mij dat in de eerste plaats de zwarten opnieuw hun natuurlijke haarstijl als mooi moeten leren zien.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie