Dit artikel is overigens anoniem. Vreemd.
Het artikel begint zo:
Zoals in dit topic al naar voren is gebracht gaan de verzen vóór vers 20, zelfs volgens Antoon, over een vorst Antiochus III. Vers 20 vervolgt: "in zijn positie zal opstaan....", hetgeen duidelijk verwijst naar zijn directe opvolger, dus Seleucus IV. Het feit dat aan die opvolger maar één vers wordt besteed komt overeen met het feit dat die opvolger maar een zeer korte regeringstijd beschoren was.anonieme JG schreef:Om het spoor van de koning van het noorden op te pakken, kunnen we het beste beginnen in Daniël 11:20-22, waar staat: "En in zijn positie moet er een opstaan die een afperser door het prachtige koninkrijk laat trekken, en in enkele dagen zal hij verbroken worden, maar niet in toorn, noch in oorlogvoering."
De interpretatie van het Wachttorengenootschap van dit deel van de profetie lijkt juist te zijn, doordat degene die opstaat in de positie van de koning van het noorden op dat ogenblik Augustus Caesar is - de eerste keizer van Rome. (De voorgaande koning van het noorden was de Syrische koning Antiochus IV.) Augustus vaardigde uit dat er een volkstelling moest plaatsvinden ten behoeve van belasting en dienstplicht; zodoende liet hij "een afperser door het prachtige koninkrijk [van Judea] trekken." Kort daarna stierf Augustus een natuurlijke dood.
Wikipedia laat weten:
Ik liet in het voorgaande al zien dat vers 20 én vers 21, waar vermeld wordt dat de volgende vorst geen recht op de troon had, exact in de geschiedenis van Seleucus IV en Antiochus IV kan worden teruggevonden, tot op de naam van de afperser toe. Deze interpretatie staat dan ook buiten twijfel.Wiki schreef:Seleucus IV was compelled by financial necessities, created in part by the heavy war-indemnity exacted by Rome, to pursue an ambitious policy. In an effort to collect money to pay the Romans, he sent his minister Heliodorus to Jerusalem to seize the temple treasury. This is mentioned in Daniel 11:20, "He will send out a tax collector to maintain the royal splendor". On his return, Heliodorus assassinated Seleucus, and seized the throne for himself.
The true heir Demetrius, son of Seleucus, now being retained in Rome as a hostage, the kingdom was seized by the younger brother of Seleucus, Antiochus IV Epiphanes, who managed to oust Heliodorus, even though an infant son, also named Antiochus, was formal head of state for a few years until Epiphanes had him murdered.
In plaats daarvan komen de JehovaGetuigen nu -als enigen- met een absurde claim: de profetie van Daniël maakt zonder ook maar een hint te geven opeens een sprong naar keizer Augustus, 200 jaar later! Vervolgens schenkt de profetie aan deze grootste keizer die het Romeinse Rijk ooit gekend heeft slechts 1 vers aandacht (20)! Vervolgens gaan deze wachttorenuitleggers grof in tegen wat er in dat ene vers staat:
1) er wordt in dat vers duidelijk over één afperser gesproken (de naam waarvan gevonden kan worden indien we het vers eenvoudig interpreteren als het vervolg op Antiochus III). In het onmetelijke rijk van Augustus kan nooit sprake geweest zijn van één afperser die hij eropuit stuurde.
2) Bij Augustus is sprake van vele volkstellingen. Er zijn er tenminste drie gehouden tijdens de regering van Augustus. Er kwam hierbij niet een specifieke 'afperser' bij kijken die hij eropuit stuurde, maar de prefect van een gebied had de taak de census te organiseren. De census betrof ook enkel romeinse staatsburgers, maar dat is weer een ander verhaal. (zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Census_of_Quirinius" onclick="window.open(this.href);return false; )
3) Er staat in de tekst dat de vorst binnen enkele dagen gebroken zal worden, maar dit past op geen enkele manier in het leven van Augustus. Augustus regeerde meer dan een halve eeuw, en nog 8 jaar na de zogenaamde census in Palestina.
De interpretatie van vers 22 door het Wachttorengenootschap wordt door de schrijver van het artikel al flink neergezet als absurd. Hieraan voeg ik nog toe al mijn opmerkingen over keizer Tiberius die niet passen en de opmerking over 'de leider van het verbond': het feit dat deze figuur in een bijzin genoemd wordt laat duidelijk zien dat het hier niet gaat om de langverwachte Messias, maar om een minder belangrijk figuur (die alweer in de algemeen aangehangen interpretatie gemakkelijk bij naam gevonden kan worden). Maar dit gegeven laat ook zien waarom de Wachttorenuitleggers zulke capriolen maakten met Augustus en Tiberius: omdat zij deze frase 'leider van het verbond' op Jezus willen laten slaan moeten ze de hele tekst geweld aan doen.
Vers 23: "En wanneer men met hem een verbond heeft aangegaan, zal hij bedrog plegen; zo zal hij omhoog komen en sterk worden, met weinig volk." Het is werkelijk lachwekkend dit vers op keizer Tiberius te betrekken. Hier wordt duidelijk gesproken over een vorst met weinig volk, iemand die langzaamaan stijgt in macht en iemand die een bedrieger is, allemaal zaken die niets maar dan ook niets met keizer Tiberius te maken hebben. De Wachttorenexperts laten de uitdrukking 'met weinig volk' slaan op de 'Pretoriaanse lijfwacht' van de keizer. Je kan het zo gek niet bedenken of men vindt wel een oplossing. Hier een kostelijk commentaar van de kritiekgever erop:
Een alternatieve uitleg die de kritiekgever op de Wachttorenuitleg mét de andere Jehova's tenminste een beetje schijnt aan te hangen is echter al even absurd: men zou het vers kunnen zien als een aanduiding dat de christelijke kerk een verbond aangaat met het machtige romeinse rijk, waarna het corrumpeert. Leuk bedacht maar er wordt in het vers duidelijk over hem gesproken, dwz één specifiek persoon, de vorst waar de hele passage over gaat.anonieme JG schreef:Het commentaar van het Genootschap laat Bijbelonderzoekers in verbijstering achter hun oren krabben over waarom Jehovah het kennelijk nodig achtte ons te informeren over triviale details omtrent de schermutselingen aan de Duitse grens, de triviale betrekkingen van de Romeinse Senaat met Caesar en Caesars Pretoriaanse Lijfwacht, terwijl hij "onnodige details" over hoe het Romeinse Rijk zichzelf transformeerde in de christenheid om in het hedendaagse tijdperk voort te blijven bestaan, geheel wegliet.
De JehovaGetuige met kritiek op de Wachttorenuitleggers zit in een eigen gecreëerd moeras dat al evenzeer stinkt. Hier is zijn dolle uitleg van één woord dat in één hoofdstuk gebruikt wordt:
Hier presteert een gelovige het om een land om te turnen tot gelovige gemeente, vanwege een ontwikkeling in het geloof die een paar honderd jaar later kwam. De profeet die de goddelijke toekomst in handen gegeven werd om uit te leggen, voorzag deze dus duidelijk niet! Hoe zielig zijn deze tenenkrommende uitleggingen om dingen maar in het straatje te praten waar je alles wil hebben.anonieme JG schreef:Op dit punt is het echter essentieel een belangrijke verandering in Gods voornemen op te merken. "Het Sieraadland," zoals dat in het 16de vers wordt genoemd en "het Sieraadland" in het 41ste vers zijn niet hetzelfde "Sieraadland." Het oorspronkelijke sieraadland was namelijk het letterlijke "prachtige koninkrijk" Juda. Op Pinksteren 33 G.T. kwam er echter een geestelijk Israël tot bestaan. De gezalfde gemeente is daarom het hedendaagse "Sieraadland."
Conclusie: er wordt volslagen onzin verteld door zowel de Wachttorenschrijvers als de JehovaGetuige die een paar zaken recht wil zetten.
De bewering van Antoon dat de uitleg van de JG sluitend en passend is is dan ook volkomen bezijden de waarheid.