antoon schreef:Aangezien vers 20 begint met: "En in zijn plaats zal opstaan..." verwijst dit vers overduidelijk naar de opvolger van Antiochus III, oftewel Seleuchus IV. Deze opvolger is slechts één vers waard, aangezien hij maar heel kort aan de macht was. En vers 21 vervolgt weer met zijn opvolger, namelijk Antiochus IV. Deze wordt in alle geuren en kleuren behandeld, omdat hij in het jodendom een beslissende rol speelde als vervolger van de joden. Je kunt daarover lezen in de Maccabeeënboeken.
Er zijn meer grote overgangen in de profetie , een paar keer worden koningen overgeslagen , koningen die geen kenmerkende bijdrage leveren , geen oorlog voeren ,of een kort leven beschoren zijn.
Dat is volstrekt geen argument Antoon. De reden waarom men vers 20 betrekt op Seleuchus IV is dat er duidelijk staat: 'en in zijn plaats zal opstaan...', dwz er wordt hier over de opvolger van de vorige gesproken.
Dat vers 20 over Seleuchus IV gaat en de naam van de afperser bekend is (Heliodorus), is zelfs op Wikipedia te vinden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Seleucus_IV_Philopator
Het is gewoon zaak om het hele mozaïek te zien, te bestuderen, beschouwen nog eens bestuderen en er een sluitend geheel van te maken zonder contradicties, dit gaat op voor hoofdstuk 11 tot het end van het boek.
Dat is nu precies wat scherpzinnige theologen altijd gedaan hebben en de reden waarom ze niet van de hak op de tak springen zoals in jouw Augustus stunt. Gezonde bijbeluitleg moet redelijk zijn, elke stap moet beredeneerd zijn; die van jou berust op willekeur.
Sorry, in de interpretatie die wij geven, en ik bestudeer en uitwerk passen de puzzel stukken wel in elkaar,
Nee, die passen tot nu toe niet. Je kan niet zonder gegronde reden die profetie opeens van Antiochus III in vers 19, naar keizer Augustus in vers 20 laten overspringen, temeer omdat alles wat er volgt exact past op de geschiedenis van de twee opvolgers van Antiochus III.
Bovendien: waar is die interpetatie van 'wij'? Wanneer krijg ik nu die link ernaar waar het allemaal na te lezen is?
ik weet dat wij totaal afwijken van de consensus in de kerken zowel geschiedkundig als theologisch, maar een meerderheid hoeft niet altijd het gelijk van hun kant te hebben.
Inderdaad: de opinies van duizend wegen niet op tegen de gezonde redenering van één, zei Copernicus ooit eens. In dat geval moet je toch echt met gezonde redeneringen aankomen, of met een link waar ik om gevraagd heb: één die tot in details uitlegt wat die visie is, zodat die op waarde geschat kan worden, en bovendien één die
aantoont waarom die visie aannemelijker is dan wat algemeen in de theologie als juiste uitleg wordt beschouwd. Waarom geef je me nog steeds die link niet? En waarom luister jij niet naar de argumenten van een ander, waarom ga je daar nooit in op in met een weerwoord indien ze je niet aanstaan?
Mijn referentie punt wil ik beschouwen vanaf 150 voor GT Daniël werd vermeld in de dode zee rollen die plus minus die tijd gedateerd zijn
De geschiedenis rondom 150 voor GT dus, en daarna dus en niets anders
In kort kort geschetst wat was er loos
Vanaf 198 voor GT werd het sieraadland Juda overgenomen door de koning van het noorden antiochus III bij zijn overwinning op ptolemaeus
Antiochus III van Seleucia en Philippus V van Macedonië spanden samen om de overzeese bezittingen van Egypte onder zich te verdelen. Philip bezette verschillende eilanden en plaatsen in Carië en Thracië. Na de slag van Panium in 198 v.Chr. verloor Egypte Palestina dat in de handen van de Seleuciden kwam. Antiochus sluit daarna vrede met Egypte en gaf Epiphanes zijn dochter Cleopatra tot vrouw (193 v.Chr.), maar in het volgende conflict met Rome koos Egypte voor de Romeinse kant.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ptolemaeus_V_Epiphanes
Daniël 11
15 En de koning van het noorden zal komen en een belegeringsdam opwerpen en werkelijk een stad met vestingwerken innemen. En wat de strijdkrachten van het zuiden aangaat, ze zullen niet standhouden, noch het volk van zijn uitgelezenen; en er zal geen kracht zijn om stand te houden. 16 En degene die tegen hem komt, zal doen naar zijn wil, en niemand zal voor hem
standhouden. En hij zal vaste voet krijgen in het Sieraadland, en er zal verdelging in zijn hand zijn.
En wat wil je daar nu mee zeggen? Iedere bijbeluitlegger is het tot nu toe met je eens. Ik heb
jou uitgebreid moeten vertellen wat jij mij nu vertelt. Je hebt het dus over die Antiochus III. Het verhaal over hem vervolgt tot en met vers 19.
Maar waar het om gaat laat je nu om onbegrijpelijke redenen weer volkomen weg: Daarna vervolgt de profetie met zijn opvolger, Seleuchus IV en een vers later met diens opvolger, zijn broer Antiochus IV. Nergens, in geen velden of wegen hebben we met keizer Augustus en zijn opvolger van doen.
Rereformed ik deel je mening dus niet dat onze mening te weerleggen is,
Hoezo dus? Wat je hierboven naar voren heeft gebracht heeft geen enkele betrekking op jouw bewering over keizer Augustus en Tiberius. Je hebt volstrekt niets naar voren gehaald dat op het twistpunt slaat.
je kunt kiezen of we gaan punten beschouwen met alle respect naar elkaar toe, waarbij ik zeg dat ik ook niet alwetend ben, en we dringen elkaar niets op, of je gaat op de man en de jg spelen, overtuigd van je gelijk dat moet je zelf weten, ik veroordeel niet ik weet als geen ander hoe religieuze dweperij van mensen wrakken kan maken
MAAR ik voel er weinig voor om er een welles nieten spelletje van te maken en ik stop ongeacht wie het laatste woord heeft.
Ik zal het jou heel duidelijk maken: ik heb respect voor helder denken en argumenten, maar niet voor opinies die zomaar uit de lucht komen vallen en geen argumentatie achter zich hebben. Ik ben ook van mening dat argumenten wel degelijk iets opdringen,
wij mensen dienen voor argumenten te zwichten. Dat ik overtuigd ben van mijn gelijk is de redelijkste zaak van de wereld wanneer ik opnieuw en opnieuw opmerk dat ik geen argumenten voor een andere visie krijg, een visie die duidelijk beter is dan wat alle theologen mij vertellen. Je hebt eenvoudig geen gedegen grond onder je opvattingen, je redenaties zitten vol gaten en onwetendheid. Dit is een ernstige zaak aangezien je jezelf in de eerste post als een kenner hebt opgesteld en er al van uitging dat
wij vrijdenkers hier niet zoveel kaas van hebben gegeten.
Je luistert bovendien niet naar wat een ander zegt en gaat nooit in op de argumenten die een ander geeft. Je weegt die argumenten niet af tegen waarmee jij in je handen staat. Dat is nu het kenmerk van al het sektarisch opgesloten zitten in denksystemen. Je hebt klakkeloos een JG-blaadje gelezen en alles voor zoete koek aangenomen. Je schrijft regelmatig dat je weet wat dweperij kan uitrichten, maar je ziet niet hoezeer je zelf een dweper bent.
Laat ik nog iets duidelijk maken: Ik kom in iedere post met argumenten en rationeel denken. Het gaat hier
van mijn kant absoluut niet om welles nietes spelletjes, maar enkel om argumenten. Jij hebt nog geen enkel steekhoudend argument gegeven voor jouw positie. Jij bent zelfs niet in staat geweest in details uit te leggen wat jouw standpunt
is.
Indien jij voelt dat je niet terug hebt van intelligente redenaties en mijn kritiek dat je redeneringen niet deugen als op de man spelen beschouwt, is dat enkel jouw zieligheid. Blijkbaar zoek je nu een gemakkelijke uitweg om je te wringen uit een lastig parket waarin je jezelf gemanoevreerd hebt.
Ik zal je mijn site in ieder geval geven , voorbehoud van foutjes ik werk soms een nacht door (niet alleen aan de bijbel ook aan andere dingen) wijs mij er rustig op dat kan wel, maar nogmaals op de man spelen daar sta ik boven.
http://home.hetnet.nl/~dhr.augustinus/menu9995.html
denk aan scrollen met de pijltjes links bovenaan
met groet
antoon
Ik zal het eens bekijken.
Ik begrijp overigens volstrekt niet dat iemand zaken op het web zet waarin allemaal foutjes staan vanwege een nacht doorwerken. Dit is geheel op te lossen door het een dag later op het net te zetten, nadat je het later nog een keer doorgelezen hebt en alle foutjes eruit gehaald hebt.
Ik zal je overigens nooit op schrijffouten duiden. Ik ben enkel geïnteresseerd in argumenten. Ik hoop dat ik ze tegenkom wat betreft dit onderwerp.