chromis schreef: ↑15 apr 2023 21:11
HierEnNu:
...
Dan hebben we het dus over "gedachteloosheid" als een "mogelijke toestand van
zijn". En dan hebben we die "mogelijke toestand van
zijn" waarvan men hier
denkt te kunnen schrijven: "verlichting".
Tsja
De oergrond van al het ‘zijn’ is het ‘niets’ (het ain Soph van de kabbalisten, het Tao van de Chinezen, het neti-neti van de Indiërs). Het is het enige dat werkelijk bestaat, zonder begin en zonder einde, van eeuwigheid tot eeuwigheid.
Wij kunnen naar deze eenheid verwijzen, maar wij kunnen ons geen voorstelling van haar maken. Op abstract niveau kunnen wij hoogstens formuleren, dat éénheid de on-onderscheiden aanwezigheid van de polariteiten omvat. Tot op zekere hoogte kan de eenheid ervaren en beleefd worden, wanneer de mens door bepaalde oefeningen of meditatietechnieken het vermogen ontwikkelt om, althans voor korte tijd, de polariteit van zijn bewustzijn tot eenheid te brengen. Maar de eenheid onttrekt zich altijd aan een verbale beschrijving of een rationele analyse, want om te kunnen denken hebben wij immers juist de polariteit nodig. Kennis is zonder polariteit, zonder de splitsing in subject en object, in kenner en het gekende niet mogelijk. In de eenheid is er geen kennis, slechts ‘zijn’.
In de eenheid houdt al het verlangen, willen en streven, alle beweging op – want er is geen ‘buiten’ meer, waarnaar men zou kunnen verlangen. Het is de oude paradox, dat men alleen in het niets de volheid kan vinden.
Het topic is nu niet voor niets 21+ pagina's,
Vanwege deze oude paradox, dat men alleen in het niets de volheid kan vinden, gaat dit topic maar verder en verder tot in de oneindigheid, want niets kan gezegd worden, daarom is er altijd maar meer om te zeggen.
Maar Bonifacius bescheurt zich inmiddels van het lachen, en dat is dan ook weer fijn natuurlijk.
Ja, ik bescheur me van het lachen want er blijven op dit forum, voor mij althans, verbazingwekkende stellingen geponeerd worden. Zo de beschrijving van de wereldvermaarde psychiater C.G. Jung als praatjesmaker en profeet door een wetenschapsjournalist. Zie mijn topic:
Hoe gek zijn psychiaters zelf?.
Werd tijd dat ik me nog is onder normale nuchtere mensen met gezond verstand en ode aan de rede boven alles begaf, wat vrijdenkers sowieso zijn. Als je zoals ik lang onder mensen die met het Hindoeïstische advaita en Boeddhistische Dchogzen bezig zijn bent geweest valt de "realiteit"(!) wel is zwaar te verteren

Extra geinig is dat ik ook tegelijk op het Boeddha-NL forum deelneem. Daar wordt dan weer duchtig gediscussierd over het doodloze, samsara, nirvana en nog zo van die spirituele concepten.

- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!