BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 26 dec 2023 10:00We hebben slecht vernigbare interesses. Jij kijkt naar de hergeboorte van psychedelica terwijl ik nieuwsgieriger ben naar de hersenpatronen die bij het gebruik daarvan worden geactiveerd en kennelijk als benijdenswaardig worden aanbevolen door de slijters en sommige gebruikers ervan.

Ik had nog wat overzichten in de aanmaak voor je, maar die zullen bij jou waarschijnlijk alleen maar giechelbuien en navenant toetsenbordgebruik oproepen.
Bij sommigen ook nog uitzicht op een lijfloos bestaan. Wel ja, waarom niet, kritiekloos geloven kent geen eind.

Roeland

Als jij in een van je dromen rondwandeld, dan doe je dat in die droom ook lijfloos zonder dat je in de gaten heb dat je droomlichaam slechts een verzinsel is binnen je droom, dus het is niet onmogelijk dat terwijl jij in jouw werkelijkheid rondwandeld ook dat 'niet-lijfloos bestaan' slechts een verzinsel is binnen de 'droom/Bewustzijn' van een dromer of fantast.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

outremer schreef: 26 dec 2023 11:58
dikkemick schreef: 26 dec 2023 11:40 @Outremer
Ook gij zijt gefoed door Bonifacius, dus hij zal t niet lezen denk ik.
'k Weet het maar ik kan moeilijk grote onzin onbeantwoord laten .....
Maar stilaan ga ik het toch wel stoppen in dit topic denk ik .

Maar de meelezers dan?

-
Rennend langs rivier,
licht botst, vuur schijnt, neerwaarts valt,
wind fluistert, thuis roept.

Warmte en kou gaan,
geluid van terugkeer klinkt,
thuis is waar we zijn.
-

Laat al[?] die meelezers niet verdwalen ...
... guide them back home!

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

heeck schreef: 26 dec 2023 10:00
“Bonifacius” schreef: Wat Barry Beyerstein betreft, die is al 16 jaar dood en de inmiddels 92 jarige Stanislav Grof's staat met zijn werk en onderzoek in de huidige renaissance van de psychedelia weer helemaal in de schijnwerpers.
We hebben slecht vernigbare interesses. Jij kijkt naar de hergeboorte van psychedelica terwijl ik nieuwsgieriger ben naar de hersenpatronen die bij het gebruik daarvan worden geactiveerd en kennelijk als benijdenswaardig worden aanbevolen door de slijters en sommige gebruikers ervan.
Ik kijk niet alleen naar de hergeboorte van de psychedelica, ik onderga ze ook! Wat al begonnen is 33 jaar geleden met holotropisch ademwerk - dat men evengoed psychedelisch ademwerk zou kunnen noemen, oftewel "psychedelic breathing".

Zie ook YouTube / Psychedelic Breathing - Wim Hof, Stanislav Grof, DMT.

Wat het kijken naar veranderingen in de hersenpatronen onder scanners betreft, dat heb ik natuurlijk ook al allemaal gedaan. Maar als ervaringsdeskundige heb je daar eigenlijk niets aan.
Enkel interessant voor neurologen en Westerlingen in het algemeen - met vrijdenkers voorop - die voor alles wetenschappelijke bewijzen moeten hebben eer ze het aannemen of voor mogelijk houden dat het iets nuttigs zou kunnen betekenen. Sjamanen van oude "primitieve" culturen weten dat al duizenden jaren, die hebben er geen scanners voor nodig.

En nog maar is, ik ben, net als Stanislav Grof en anders deskundigen als William A. (Bill) Richards en Gabor Maté, geen slijter van psychedelica.
heeck schreef: 26 dec 2023 10:00 Ik had nog wat overzichten in de aanmaak voor je, maar die zullen bij jou waarschijnlijk alleen maar giechelbuien en navenant toetsenbordgebruik oproepen.
Bij sommigen ook nog uitzicht op een lijfloos bestaan. Wel ja, waarom niet, kritiekloos geloven kent geen eind.

Roeland
Goed gezien je overzichten achterwege te laten.
Mijn bewustzijn is zoveel ruimer dan het jouwe - ik heb immers al 30 jaar geen vrijdenkersbril / filter meer op - dat het inderdaad alleen maar giechelbuien en navenant toetsenbordgebruik zou oproepen.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

HierEnNu schreef: 26 dec 2023 13:52
heeck schreef: 26 dec 2023 10:00We hebben slecht vernigbare interesses. Jij kijkt naar de hergeboorte van psychedelica terwijl ik nieuwsgieriger ben naar de hersenpatronen die bij het gebruik daarvan worden geactiveerd en kennelijk als benijdenswaardig worden aanbevolen door de slijters en sommige gebruikers ervan.

Ik had nog wat overzichten in de aanmaak voor je, maar die zullen bij jou waarschijnlijk alleen maar giechelbuien en navenant toetsenbordgebruik oproepen.

Roeland

Als jij in een van je dromen rondwandeld, dan doe je dat in die droom ook lijfloos zonder dat je in de gaten heb dat je droomlichaam slechts een verzinsel is binnen je droom, dus het is niet onmogelijk dat terwijl jij in jouw werkelijkheid rondwandeld ook dat 'niet-lijfloos bestaan' slechts een verzinsel is binnen de 'droom/Bewustzijn' van een dromer of fantast.
HierEnNu,

ALS, ALS,ALS . . .
Als je maar minstens het vermogen behoudt om te voelen of je niet beter een paar warme sokken aan kunt trekken vanwege je koude voeten en dat dan ook doet!.
En mocht je al wat gevoelloos rondwoelen dat je er dan aan denkt om de volgende avond een warme kruik mee te nemen en zo gedaan hebbende allicht een tikkeltje plezieriger te dromen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

..
..Maar als ervaringsdeskundige heb je daar eigenlijk niets aan.
Enkel interessant voor neurologen en Westerlingen in het algemeen - met vrijdenkers voorop - die voor alles wetenschappelijke bewijzen moeten hebben eer ze het aannemen of voor mogelijk houden dat het iets nuttigs zou kunnen betekenen. Sjamanen van oude "primitieve" culturen weten dat al duizenden jaren, die hebben er geen scanners voor nodig....
En zo kunnen we hoppen van de ene naar de andere goeroe/sjamaan. Ervaring boven empirie.

Nu het advies om bij een diagnose ....-kanker Jomanda te contacteren en vooral niet de reguliere westerse wetenschappelijke geneeskunde!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
bonifacius
Diehard

chromis schreef: 26 dec 2023 09:28 Lekker de knuppel in een hoenderhok gooien tijdens het uitbuiken, tijdens dat (eigenlijk: Christelijke) feest dat min of meer is verworden tot "vrete op aarde" :mrgreen:
Je typen van het woordje 'christelijke' doet me aan Christiane Beerlandt denken.

Christiane Beerlandt's intuïtieve inzichten zijn pas echt interessant in deze kerst en nieuwjaarsperiode inplaats van al het vreten en zuipen van alcohol op aarde nu!
Zie...

Ben ik nu naar aan't luisteren / kijken.
chromis schreef: 26 dec 2023 09:28 Laat je niet opnaaien, hè.
Over Christiane Beerlandt kan de vrijdenker zich ook flink opnaaien! :lol:
Geen grap: Ik heb al 30 jaar al haar lectuur in huis, want dat is pure esoterische psychologie natuurlijk.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bonifacius,

Als je het goed vindt scharrel ik op mijn manier, onbelemmerd door jouw 30-jarige brilloze bewustzijn, verder langs bijvoorbeeld de stichting MAPS om te zien wat daar wordt gesteld;
https://maps.org/news/media/stan-grof-j ... conscious/
By losing the sense of self, man regresses into cosmic states of being and identifies himself with all things vegetable, mineral and biological. Heavenly paradises and angelic visions are accessible in these dimensions as well as universal archetypes such as the great goddess mother Kali, the sustainer of life who is also an arachnid monster with numerous limbs.
Roeland
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 26 dec 2023 14:55 Bonifacius,

Als je het goed vindt scharrel ik op mijn manier, onbelemmerd door jouw 30-jarige brilloze bewustzijn, verder langs bijvoorbeeld de stichting MAPS om te zien wat daar wordt gesteld;
https://maps.org/news/media/stan-grof-j ... conscious/

Roeland
Je hebt mijn zegen Roeland! :santa:

En echt, ik heb meteen op je link geklikt want herken maps.org natuurlijk direct, las het artikel, en bleef hangen bij het citaat wat jij hier ook citeert - wou exact zelf hier citeren, terwijl ik jouw citaat eruit hier nog niet gelezen had in mijn haast het maps.org artikel te gaan lezen!
Wat een toeval!
Zouden jij en in dan misschien toch meer gemeen hebben met elkaar dan we vermoeden?
Misschien hebben we elkaar wel in een vorig leven gekend! :lol:
heeck schreef: 26 dec 2023 14:55
By losing the sense of self, man regresses into cosmic states of being and identifies himself with all things vegetable, mineral and biological. Heavenly paradises and angelic visions are accessible in these dimensions as well as universal archetypes such as the great goddess mother Kali, the sustainer of life who is also an arachnid monster with numerous limbs.
Roeland
Waarschijnlijk moeilijk om te geloven Roeland, maar 33 jaar geleden - toen in in een jaaropleiding NLP zat - gaf iemand uit die groep - die mijn verhaal en problemen met een bepaald type vrouwen aanhoort had - me een tijdschrift waarin een artikel over LILITH stond. (Zie foto onder van fotokopieën van het artikel dat ik al die jaren heb bijgehouden.)

Geïntrigeerd begon ik het artikel te lezen en kreeg er huiveringen van, op de een of andere manier bewoog het me. Brrr, ik krijg er nog rillingen van.
De cursus NLP waar ik toen aan deelnam interesseerde me vanaf dat moment nog nauwelijks. Ik wou alles over Lilith weten, ging naar bbliotheken, boekwinkels om alles te lezen en te kopen wat er over te vinden was en heb er een soort proefwerk voor mezelf van gemaakt.
Zie hier...
Lilith is een archetype (een universele energie) uit de joodse mythologie.

In de Egyptische mythologie is ze is te vergelijken met Sekhmet, in de Indische hindoe-traditie met KALI en in de Griekse mythologie met een duistere Aphrodite, een duistere Artemis of met Hecate.

Lilith is de mythische eerste vrouw van Adam, die sinds bijbelse tijden geldt als een gevaarlijke, dierlijke, langharige demon. Adam's tweede vrouw daarentegen, Eva, is het archetype van de moederlijke, koesterende vrouwelijke energie die kinderen voortbrengt; haar Hebreeuwse naam Chawa betekent 'moeder van alle levenden'. Lilith is het archetype van de ongebonden, woeste sensuele vrouwelijke energie, en van instinctieve seksualiteit. Lilith is die eigenschap in een vrouw, die weigert gebonden te worden in een relatie.

Het meeste dat er over Lilith is geschreven komt uit de Zohar, het Boek der Schittering, een kabbalistisch geschrift uit de dertiende eeuw, in feite een uitgebreide mystieke meditatie over themaÕs uit het Oude testament. De Zohar is geschreven door mannen, die andere mannen waarschuwden voor de demonische krachten van Lilith. De Joodse archetypen bezitten een enorme kracht en het is niet voor niets dat de joodse traditie studie van de Kabbala slechts degenen die de veertig gepasseerd waren, toestond. En uiteraard dan alleen nog aan mannen...
Volgens de Zohar schiep God twee grote lichten, zon een Maan. De maan kreeg van God opdracht haar licht te verminderen. Vanaf dat moment had de Maan geen eigen licht meer, maar Ontleende dit aan de zon. De maan voelde zich daardoor erg vernederd. Lilith is ontstaan uit de krachtsvermindering van de Maan; haar energie is afkomstig van de onderdrukking en daaropvolgende rancune van de Maan. Het is een duistere, vurige energie.

In Jungiaanse termen vertaald, is Lilith de onbewuste vrouwelijke kant van het Zelf.
Lilith is een vrouwelijk onderdeel van de transpersoonlijke schaduw, datgene wat de mensheid zich collectief niet bewust is.
Kennis van de Lilith-schaduw is noodzakelijk voor de psychologische ontwikkeling van een mens, met name voor de 'individuatie' van vrouwen.
Lilith is een instinctief, aards aspect van het vrouwelijke, een aardse seksualiteit, een dierlijke sensualiteit. Vrouwen ervaren Lilith bijvoorbeeld in de dagen vlak voor hun menstruatie, als een woeste, pulserende seksuele energie.
Lilith-de-Verleidster wordt door kabbalisten beschreven als een hoer die ontucht met mannen bedrijft, en natte dromen veroorzaakt.
Na de zondeval was er een vlammend zwaard bij de poorten van het Paradijs, zodat Adam en Eva niet meer terug konden. Lilith is qua energie verwant aan dat vlammende zwaard.

Lilith heeft dus vele gedaanten: ze is demon, verleidster, moordenares, ze is de bruid van de duivel, maar ze is ook de partner van God, een gesel Gods die voor eeuwig vlamt aan de poorten van het Paradijs.
De mythologie van Lilith zit vol beelden van vernedering, vermindering, vlucht en éénzaamheid, gevolgd door vurige woede en wraak, als verleidster en kindermoordenares.
Het is het verhaal van het afgewezen vrouwelijke principe, en de eeuwige kreet van woede en pijn van het gewonde vrouwelijke principe. Lilith wordt niet voor niets vaak de demon van het krijsen genoemd.

Liliths mythologie vertelt ons iets over het negatieve zelfbeeld, en de minderwaardigheidsgevoelens die veel vrouwen hebben, en die hen in de weg staan om éénwording met hun Animus te bereiken. Lilith heeft in de joodse traditie vele gedaanten aangenomen; als de zwarte koningin van Sheba probeerde ze koning Salomo te verleiden.
Salomo is in deze mythe de bijna goddelijke vorm van de Animus, de innerlijke man, die een vrouw bewust kan maken van haar Lilith-aard. Een vrouw kan de relatie tussen Salomo en Lilith ervaren als ze zich volledig overgeeft aan haar maandelijkse cyclus, of aan de golven van de weeën als ze een kind baart. Als een vrouw zich bij het vrijen aan een overweldigend fysiek orgasme kan overgeven, gebeurt hezelfde. Op dat moment is ze verbonden met de Grote Godin, in haar collectieve orgastische aspect.

ALS ZE ZICH VAN DAT DIEPE INSTINCT NIET BEWUST IS, KAN ZE BEZETEN WORDEN VAN EEN DEMONISCHE LUST TOT MACHT. Die macht wordt gesymboliseerd in Liliths huwelijk met Samael, de Duivel. Samael, in de vorm van een slang, berijdt Lilith. De slang ('sluipende' macht) is een onbewuste machtsneiging. Als een vrouw haar Lilithkant verbindt met machtsuitoefening krijg je de femme fatale, de vrouw die anderen manipuleert ondermeer door misbruik te maken van haar erotische kwaliteiten. Ze krijgt wat ze wil, maar ze mist de innige omhelzing van de man ondanks haar wilde uitspattingen. Lilith de 'kindermoordenares', wurgt de infantiele behoefte aan liefde en goedkeuring van mannen.
Hoewel Lilith-de-Verleidster GEVAARLIJK is VOOR MENSEN DIE VOLLEDIG ONBEWUST ZIJN, KAN DE ONTMOETING MET LILITH VOOR IEMAND DIE HAAR BEWUSTZIJN AAN HET ONTWIKKELEN IS TOT TRANSFORMATIE LEIDEN.

C.G. Jung noemde Lilith een sjamanistische Anima.
Lilith wordt gewoonlijk niet bewust door vrouwen beleefd tot ze de tweede levenshelft bereiken. Op de helft van haar leven wordt een vrouw vaak bevangen door een krachtige Lilith-achtige begeerte, die zowel naar een man als naar een andere vrouw kan uitgaan. Dat schijnt vaak te gebeuren in het 39ste levensjaar. Het is Liliths begeerte naar Adam, haar ontbrekende Zelf, haar Gelijke, de zon die haar maan zal aanvullen.
Als Lilith volledig is afgesplitst van Eva, is een vrouw sexueel koel. Vaak heeft ze een relatie met een man die die kloof helpt voortbestaan door alleen een beroep te doen op haar Eva-kant; een aardige, goeiige man die geen contact met zijn eigen instinctieve kant heeft.
De bewuste integratie van Lilith en Eva leidt tot een gevoel van heel-zijn. De Assimilatie van Lilith is een keerpunt in het leven van een vrouw. Het betekend een zich eigen maken van de Schaduw, die zo diep gaat dat er geen woorden voor zijn. De negatieve aspekten van het ego worden vermalen. en moeten zich overgeven aan hogere krachten. Contact maken met Lilith betekent ook dat er een boel heftige emoties uitgeschreeuwd zullen worden.

Net als bij de godin Hecate, is Liliths macht het sterkst op de kruispunten van een vrouwenleven: in de puberteit, bij elke menstruatie, bij begin en einde van de zwangerschap, in de menopauze. In de menstruatie cyclus ervaart een vrouw de Eva- en Lilith-kanten in zichzelf; in de eerste helft is het Eva, in afwachting van ovulatie en wellicht bevruchting, open en ontvankelijk. Als er geen bevruchting optreedt komt Lilith aan de beurt: De hoop maakt plaats voor wanhoop en premenstruele prikkelbaarheid.
Lilith is een moederloze vorm van het vrouwelijke Zelf. Ze is geboren bij het ontstaan van het Patriarchaat, als belichaming van het verwaarloosde, afgewezen aspect van de oorspronkelijk aanbeden Grote Godin.

Lilith is dat gedeelte van de Grote Godin dat in na-bijbelse tijden is onderdrukt en uitgebannen, dat gedeelte dat werd ervaren als verleidelijke heks, demon en schaduw. Lilith symboliseert een maanbewustzijn, in verband met de cycli van het leven, dood en wedergeboorte; lilith symboliseert het lichaam, instinct, seksualiteit; In patriarchale tijden wordt een vrouw beschouwd als een vat, als moeder of als maagd; Lilith is dat niet, ze is een hoer, haar seksualiteit behoort haarzelf en de Godin toe; Lilith vertegenwoordigt de helderziende kennis die boven logica en wetten uitstijgt en vertegenwoordigt de donkerste schaduw van het Zelf.
Lilith is God de moeder en creatrix, aanvulling van God de Vader, Lilith is Adamah, de rode Moeder Aarde.
Lilith kan vrouwen helpen zich te herinneren dat er een tijd was, dat zij geen slaven waren...
Ongeveer een jaar later, rond 1990 deed ik als bij groot toeval, in de grootst mogelijke onwetenheid waarover het ging en wat mij te wachten stond, mijn allereerste holotropisch / psychedelisch ademwerk sessie.

Wat er toen gebeurde is nauwelijks in woorden uit te leggen (alhoewel ik het nu wel kan want weet wat er gebeurd is, maar te lang om uit te leggen), maar het hek was helemaal van de dam.
De energie van Lilith / Kali is tot mijn 59ste (vier jaar geleden) in mijn leven blijven opduiken, en toen definitief geïntegreerd dankzij de heel heftige bijna-dood ervaring toen als gevolg van 5-Me0-DMT te roken.

Vandaar ook dat ik Stanislav Grof door en door kan volgen, en zijn voor een leek nauwelijks te bevatten verhalen en inzichten volledig herken want zelf decennia bestudeerd en ervaren heb.
Zie eerder zijn verhaal...
bonifacius schreef: 20 dec 2023 00:04 ...
Hieronder uit hetzelfde boek over 'the toad' oftewel 5-Me0-DMT ...
GATEWAY TO THE ABSOLUTE: The Secret of the Toad of Light
....

Fragment uit: When the Impossible Happens - Adventures in Non-Ordinary Realities
Stanislav Grof M.D., Ph.D.
(published 2006)

Afbeelding
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

I.p.v die reguliere wetenschappelijke benadering:

De Elektro-Holistische Healing-patiënt voelt zich duidelijk verzwakt en uitgeput, wat meestal niet in overeenstemming is met de aard van de ziekte. Hij raakt al uitgeput van de geringste inspanning. Vaak gaat die hevige verzwakking gepaard met eczeem. Door voldoende "Elektro-Holistische Healing" alternatieve behandeling te ondergaan worden er steeds meer patronen verwijderd en energieën vrijgemaakt waardoor er lieve, gezonde, empatische, talentvolle en intelligente personen kunnen ontstaan. Healing-remedies worden meestal inwendig gebruikt. Dit kan door creme, zalf en gel. Daarnaast kan het ook als druppels om te reinigen. De duur van Elektro-Holistische Healing-therapie is afhankelijk van de therapie waarbinnen healing wordt toegepast. Ook is de duur van de therapie afhankelijk van de klacht van de cliënt. Afhankelijk van de klacht en de therapie kunnen enkele sessies al voldoende zijn. In sommige gevallen kan de therapie enkele maanden tot zelfs enkele jaren duren. Een sessie duurt gemiddeld 1 tot 2 uur. Deze therapie is vooral bekend geworden vanwege het succes bij de behandeling van middenoorontsteking. Vooral posttraumatische stress, oorsuizen en botontkalking zijn erg succesvol behandeld

Echter: je moet het ervaren!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
holog
Diehard

Bericht door holog »

Voor wat staat NLP? Meestal staat het voor Natural Language Processing, ik heb het vermoeden dat het hier iets anders wil zeggen?
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

holog schreef: 26 dec 2023 18:06 Voor wat staat NLP? Meestal staat het voor Natural Language Processing, ik heb het vermoeden dat het hier iets anders wil zeggen?
Neuro Linguistic Programming?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
bonifacius
Diehard

axxyanus schreef: 26 dec 2023 18:49 Neuro Linguistic Programming?
Ja, dat is het. Heb ik toen gevolgd bij Eric Schneider. Zie > https://www.deslegte.com/auteurs/eric-schneider-73783/
NLP was hot toen. Is het nu trouwens nog.
Ik heb wel wat aan het eerste jaar "practitioner" NLP gehad, maar verder naar 2de jaar "Master-Practitioner" ben ik niet gegaan. Ik vond het wat te mentaal, te veel theorie en trukendoos.

Ben na dat éne jaar NLP (30 dagen verspreid over een jaar) weer in een holotropisch ademwerk (Rebirthing) training à la Stanislav Grof gestapt. Heb ik veel meer aan gehad, want daar gingen we weer "psychedelisch" ademen in groep.
Niet te geloven wat er dan gebeurt.
Wat ik / wij, toen deden in groep is tegenwoordig vooral bekend als de Wim Hof adem-methode.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

axxyanus schreef: 26 dec 2023 18:49
holog schreef: 26 dec 2023 18:06 Voor wat staat NLP? Meestal staat het voor Natural Language Processing, ik heb het vermoeden dat het hier iets anders wil zeggen?
Neuro Linguistic Programming?
Een trukendoos om mensen in hun gedrag te beïnvloeden. Werd mij geleerd als vaardigheid in het "zachte" spectrum van projectleiding. Je hebt er geen zak aan, is mijn persoonlijke mening. Vooral de instructeurs hebben (hadden?) er een goede boterham aan, denk ik.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
bonifacius
Diehard

Mullog schreef: 26 dec 2023 20:27 Je hebt er geen zak aan, is mijn persoonlijke mening.
Jij het er geen zak aan, anderen hebben er wel wat aan.
Ik ben één van die anderen.
Er zitten echt wel waardevolle zaken in NLP.

Ik heb in die periode dat ik een onderdeel / truuk van NLP vers onder de knie had een wonder verricht met mijn zoontje dat toen 5 jaar was en voor het eerst een schrik voor duisternis had gekregen omdat zijn neefje van 12 jaar zonder mijn medeweten hem mee had laten kijken naar een Gremlins film, een Amerikaanse horror-komediefilm uit 1984.

Wat typerend is aan NLP, en dat steken ze niet onder stoelen of banken, is dat ze 'overal' zo wat het beste uithalen. Dat heet dan "modeling" technieken.
Zie...
Modelling is probably the most essential NLP skill. Observing and learning how others achieve results makes it easy to suggest, try, and test different approaches to see what works for us. The testing part is essential. It’s only by testing our work that we’re able to improve.

https://www.nlp-techniques.org/what-is-nlp/modeling/
Uit één of andere therapeutische benadering (ik vermoed de gestalttherapie van Fritz Perls) hadden / hebben ze in NLP zo de dissociatie techniek opgenomen.
Zie...
Dissociatie

Gedissocieerd betekent dat je beelden ziet vanuit een positie buiten jezelf. Je kunt jezelf dan zien in het beeld. Bijvoorbeeld bij een herinnering waar je een stuk fietste, zie je jezelf van een afstand op de fiets zitten.

https://www.mindacademy.nl/nlp/associat ... issociatie
Ik heb toen een net fris in NLP aangeleerde driedubbele dissociatie techniek / truuk uitgevoerd met mijn zoontje en binnen het half uur liep hij weer door ons pikdonkere huis op een winteravond met alle lichten in huis vooraf opzettelijk uitgedaan door mijn vrouw als test, waar hij voor dat halfuur zelfs de verlichtte kamer waarin hij met mij zat, niet durfde te verlaten - de donkere gang in - omdat de lichtschakelaar 5 meter verder in de gang was (oud huis).
Dat was een wonder wat ik en mijn vrouw nauwelijks konden geloven maar niet konden ontkennen want het speelde zich voor onze ogen af!
Mullog schreef: 26 dec 2023 20:27 Vooral de instructeurs hebben (hadden?) er een goede boterham aan, denk ik.
Ja, als jij er geen zak aan hebt gehad, moeten de instructeurs het op zijn minst gehad hebben. Het klassieke verhaal van de criticaster.

Maar ik geef toe, het was een dure opleiding. Toen, 33 jaar geleden al een 2.000 €.
Maar ik heb er geen spijt van, dat éne voorval met mijn zoontje en het wonder met die drie-dubbele dissociatie techniek - wat dan inderdaad een truc uit de doos is om mensen hun gedrag te beïnvloeden, waar absoluut NIKS mis mee is op zich, zelfs therapeutisch in dit geval met mijn zoontje! - was het al waard die jaar opleiding NLP te volgen.
En er zijn ook wel andere dingen die me bijgebleven zijn.

OK, terug on-topic nu. :roll:
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

NLP

Persoonlijke getuigenissen, zeker anonieme, stellen niets voor.
Sommige op naam ook niet; de top-NLP-er Emile Ratelband bijvoorbeeld.

Altijd vooral vooraf beter rondkijken en voorbij de neus:
https://www.kwakzalverij.nl/tag/neuroli ... grammeren/

Roeland
Plaats reactie