Je hebt mijn zegen Roeland!
En echt, ik heb meteen op je link geklikt want herken maps.org natuurlijk direct, las het artikel, en bleef hangen bij het citaat wat jij hier ook citeert - wou exact zelf hier citeren, terwijl ik jouw citaat eruit hier nog niet gelezen had in mijn haast het maps.org artikel te gaan lezen!
Wat een toeval!
Zouden jij en in dan misschien toch meer gemeen hebben met elkaar dan we vermoeden?
Misschien hebben we elkaar wel in een vorig leven gekend!
heeck schreef: ↑26 dec 2023 14:55
By losing the sense of self, man regresses into cosmic states of being and identifies himself with all things vegetable, mineral and biological. Heavenly paradises and angelic visions are accessible in these dimensions as well as universal archetypes such as the great goddess mother Kali, the sustainer of life who is also an arachnid monster with numerous limbs.
Roeland
Waarschijnlijk moeilijk om te geloven Roeland, maar 33 jaar geleden - toen in in een jaaropleiding NLP zat - gaf iemand uit die groep - die mijn verhaal en problemen met een bepaald type vrouwen aanhoort had - me een tijdschrift waarin een artikel over
LILITH stond. (Zie foto onder van fotokopieën van het artikel dat ik al die jaren heb bijgehouden.)
Geïntrigeerd begon ik het artikel te lezen en kreeg er huiveringen van, op de een of andere manier bewoog het me. Brrr, ik krijg er nog rillingen van.
De cursus NLP waar ik toen aan deelnam interesseerde me vanaf dat moment nog nauwelijks. Ik wou alles over
Lilith weten, ging naar bbliotheken, boekwinkels om alles te lezen en te kopen wat er over te vinden was en heb er een soort proefwerk voor mezelf van gemaakt.
Zie hier...
Lilith is een archetype (een universele energie) uit de joodse mythologie.
In de Egyptische mythologie is ze is te vergelijken met Sekhmet, in de Indische hindoe-traditie met KALI en in de Griekse mythologie met een duistere Aphrodite, een duistere Artemis of met Hecate.
Lilith is de mythische eerste vrouw van Adam, die sinds bijbelse tijden geldt als een gevaarlijke, dierlijke, langharige demon. Adam's tweede vrouw daarentegen, Eva, is het archetype van de moederlijke, koesterende vrouwelijke energie die kinderen voortbrengt; haar Hebreeuwse naam Chawa betekent 'moeder van alle levenden'. Lilith is het archetype van de ongebonden, woeste sensuele vrouwelijke energie, en van instinctieve seksualiteit. Lilith is die eigenschap in een vrouw, die weigert gebonden te worden in een relatie.
Het meeste dat er over Lilith is geschreven komt uit de Zohar, het Boek der Schittering, een kabbalistisch geschrift uit de dertiende eeuw, in feite een uitgebreide mystieke meditatie over themaÕs uit het Oude testament. De Zohar is geschreven door mannen, die andere mannen waarschuwden voor de demonische krachten van Lilith. De Joodse archetypen bezitten een enorme kracht en het is niet voor niets dat de joodse traditie studie van de Kabbala slechts degenen die de veertig gepasseerd waren, toestond. En uiteraard dan alleen nog aan mannen...
Volgens de Zohar schiep God twee grote lichten, zon een Maan. De maan kreeg van God opdracht haar licht te verminderen. Vanaf dat moment had de Maan geen eigen licht meer, maar Ontleende dit aan de zon. De maan voelde zich daardoor erg vernederd. Lilith is ontstaan uit de krachtsvermindering van de Maan; haar energie is afkomstig van de onderdrukking en daaropvolgende rancune van de Maan. Het is een duistere, vurige energie.
In Jungiaanse termen vertaald, is Lilith de onbewuste vrouwelijke kant van het Zelf.
Lilith is een vrouwelijk onderdeel van de transpersoonlijke schaduw, datgene wat de mensheid zich collectief niet bewust is.
Kennis van de Lilith-schaduw is noodzakelijk voor de psychologische ontwikkeling van een mens, met name voor de 'individuatie' van vrouwen.
Lilith is een instinctief, aards aspect van het vrouwelijke, een aardse seksualiteit, een dierlijke sensualiteit. Vrouwen ervaren Lilith bijvoorbeeld in de dagen vlak voor hun menstruatie, als een woeste, pulserende seksuele energie.
Lilith-de-Verleidster wordt door kabbalisten beschreven als een hoer die ontucht met mannen bedrijft, en natte dromen veroorzaakt.
Na de zondeval was er een vlammend zwaard bij de poorten van het Paradijs, zodat Adam en Eva niet meer terug konden. Lilith is qua energie verwant aan dat vlammende zwaard.
Lilith heeft dus vele gedaanten: ze is demon, verleidster, moordenares, ze is de bruid van de duivel, maar ze is ook de partner van God, een gesel Gods die voor eeuwig vlamt aan de poorten van het Paradijs.
De mythologie van Lilith zit vol beelden van vernedering, vermindering, vlucht en éénzaamheid, gevolgd door vurige woede en wraak, als verleidster en kindermoordenares.
Het is het verhaal van het afgewezen vrouwelijke principe, en de eeuwige kreet van woede en pijn van het gewonde vrouwelijke principe. Lilith wordt niet voor niets vaak de demon van het krijsen genoemd.
Liliths mythologie vertelt ons iets over het negatieve zelfbeeld, en de minderwaardigheidsgevoelens die veel vrouwen hebben, en die hen in de weg staan om éénwording met hun Animus te bereiken. Lilith heeft in de joodse traditie vele gedaanten aangenomen; als de zwarte koningin van Sheba probeerde ze koning Salomo te verleiden.
Salomo is in deze mythe de bijna goddelijke vorm van de Animus, de innerlijke man, die een vrouw bewust kan maken van haar Lilith-aard. Een vrouw kan de relatie tussen Salomo en Lilith ervaren als ze zich volledig overgeeft aan haar maandelijkse cyclus, of aan de golven van de weeën als ze een kind baart. Als een vrouw zich bij het vrijen aan een overweldigend fysiek orgasme kan overgeven, gebeurt hezelfde. Op dat moment is ze verbonden met de Grote Godin, in haar collectieve orgastische aspect.
ALS ZE ZICH VAN DAT DIEPE INSTINCT NIET BEWUST IS, KAN ZE BEZETEN WORDEN VAN EEN DEMONISCHE LUST TOT MACHT. Die macht wordt gesymboliseerd in Liliths huwelijk met Samael, de Duivel. Samael, in de vorm van een slang, berijdt Lilith. De slang ('sluipende' macht) is een onbewuste machtsneiging. Als een vrouw haar Lilithkant verbindt met machtsuitoefening krijg je de femme fatale, de vrouw die anderen manipuleert ondermeer door misbruik te maken van haar erotische kwaliteiten. Ze krijgt wat ze wil, maar ze mist de innige omhelzing van de man ondanks haar wilde uitspattingen. Lilith de 'kindermoordenares', wurgt de infantiele behoefte aan liefde en goedkeuring van mannen.
Hoewel Lilith-de-Verleidster GEVAARLIJK is VOOR MENSEN DIE VOLLEDIG ONBEWUST ZIJN, KAN DE ONTMOETING MET LILITH VOOR IEMAND DIE HAAR BEWUSTZIJN AAN HET ONTWIKKELEN IS TOT TRANSFORMATIE LEIDEN.
C.G. Jung noemde Lilith een sjamanistische Anima.
Lilith wordt gewoonlijk niet bewust door vrouwen beleefd tot ze de tweede levenshelft bereiken. Op de helft van haar leven wordt een vrouw vaak bevangen door een krachtige Lilith-achtige begeerte, die zowel naar een man als naar een andere vrouw kan uitgaan. Dat schijnt vaak te gebeuren in het 39ste levensjaar. Het is Liliths begeerte naar Adam, haar ontbrekende Zelf, haar Gelijke, de zon die haar maan zal aanvullen.
Als Lilith volledig is afgesplitst van Eva, is een vrouw sexueel koel. Vaak heeft ze een relatie met een man die die kloof helpt voortbestaan door alleen een beroep te doen op haar Eva-kant; een aardige, goeiige man die geen contact met zijn eigen instinctieve kant heeft.
De bewuste integratie van Lilith en Eva leidt tot een gevoel van heel-zijn. De Assimilatie van Lilith is een keerpunt in het leven van een vrouw. Het betekend een zich eigen maken van de Schaduw, die zo diep gaat dat er geen woorden voor zijn. De negatieve aspekten van het ego worden vermalen. en moeten zich overgeven aan hogere krachten. Contact maken met Lilith betekent ook dat er een boel heftige emoties uitgeschreeuwd zullen worden.
Net als bij de godin Hecate, is Liliths macht het sterkst op de kruispunten van een vrouwenleven: in de puberteit, bij elke menstruatie, bij begin en einde van de zwangerschap, in de menopauze. In de menstruatie cyclus ervaart een vrouw de Eva- en Lilith-kanten in zichzelf; in de eerste helft is het Eva, in afwachting van ovulatie en wellicht bevruchting, open en ontvankelijk. Als er geen bevruchting optreedt komt Lilith aan de beurt: De hoop maakt plaats voor wanhoop en premenstruele prikkelbaarheid.
Lilith is een moederloze vorm van het vrouwelijke Zelf. Ze is geboren bij het ontstaan van het Patriarchaat, als belichaming van het verwaarloosde, afgewezen aspect van de oorspronkelijk aanbeden Grote Godin.
Lilith is dat gedeelte van de Grote Godin dat in na-bijbelse tijden is onderdrukt en uitgebannen, dat gedeelte dat werd ervaren als verleidelijke heks, demon en schaduw. Lilith symboliseert een maanbewustzijn, in verband met de cycli van het leven, dood en wedergeboorte; lilith symboliseert het lichaam, instinct, seksualiteit; In patriarchale tijden wordt een vrouw beschouwd als een vat, als moeder of als maagd; Lilith is dat niet, ze is een hoer, haar seksualiteit behoort haarzelf en de Godin toe; Lilith vertegenwoordigt de helderziende kennis die boven logica en wetten uitstijgt en vertegenwoordigt de donkerste schaduw van het Zelf.
Lilith is God de moeder en creatrix, aanvulling van God de Vader, Lilith is Adamah, de rode Moeder Aarde.
Lilith kan vrouwen helpen zich te herinneren dat er een tijd was, dat zij geen slaven waren...
Ongeveer een jaar later, rond 1990 deed ik als bij groot toeval, in de grootst mogelijke onwetenheid waarover het ging en wat mij te wachten stond, mijn allereerste holotropisch / psychedelisch ademwerk sessie.
Wat er toen gebeurde is nauwelijks in woorden uit te leggen (alhoewel ik het nu wel kan want weet wat er gebeurd is, maar te lang om uit te leggen), maar het hek was helemaal van de dam.
De energie van
Lilith / Kali is tot mijn 59ste (vier jaar geleden) in mijn leven blijven opduiken, en toen definitief geïntegreerd dankzij de heel heftige bijna-dood ervaring toen als gevolg van 5-Me0-DMT te roken.
Vandaar ook dat ik Stanislav Grof door en door kan volgen, en zijn voor een leek nauwelijks te bevatten verhalen en inzichten volledig herken want zelf decennia bestudeerd en ervaren heb.
Zie eerder zijn verhaal...
bonifacius schreef: ↑20 dec 2023 00:04
...
Hieronder uit hetzelfde boek over 'the toad' oftewel 5-Me0-DMT ...
GATEWAY TO THE ABSOLUTE: The Secret of the Toad of Light
....
Fragment uit: When the Impossible Happens - Adventures in Non-Ordinary Realities
Stanislav Grof M.D., Ph.D.
(published 2006)

- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!